Autottomat alkaneet taas pummia kyytejä
Kun kiinnostaviin kesäkohteisiin ei aina pääsekään julkisilla.
Ja kuvittelevat, pösilöt, että kahvikupposen hinnalla ajelee jopa 50 km.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun nämä vielä pitäisi hakea kotiovelta. Eikö voi tulla bussilla sinne autonomistajan luo?
Ovatko ne tyypit vielä sinun ystäviäsi, vai keitä?
Omistan auton ja ainakin omassa ystäväpiirissä, jos sama tapahtuma, mennään kimppakyydillä.
Minusta se kuuluu ystävyyteen ja tarjota kyytiä kaikille, oli heillä autoa tai ei. Ja erityisesti, jos autoa ei ole.Hyvät ystävyyssuhteet menee rahan edelle.
Kunpa kyse olisikin rahasta, mutta ongelmana yleensä on aika ja sitä minulla ei oikein ole ylimääräistä. Se autollinen on aina se joka pääsee viimeisenä kotiin, koska ensin pitää käydä heittämässä kaikki muut kotiovelle asti. Jos jostain tapahtumasta tullaan muutenkin iltamyöhällä niin se neljän muun ihmisen kyyditys haluamaansa loppupisteeseen voi hyvinkin viedä ylimääräisen tunnin tai pari. Se on suoraan pois minun yöunistani ja seuraavan päivän työtehosta.
Tämä. Autottomilla ei usein ole mitään käsitystä tuosta asiasta. Nähty on, miten autoton (ja kortiton) ajeluttaa ihan muitta mutkitta kuskin kotiovelleen asti 10h automatkan jälkeen, kun se on hänelle helpompi niin kun ei tartte mennä julkisilla kun olisi niin myöhään kotona. Kuskille tuo tiesi yli tunnin lisäajoa kaiken muun päälle, samalla kun kyytiläinen oli jo valmistautumassa yöpuulle...
Vika on kyllä suussa itsessäsi, jos et osaa avata suutasi tuossa kohtaa. Jos teette porukalla 10 tunnin ajomatkan, niin mm. kustannuksien jakamisesta pitäisi keskustella etukäteen. Niin fiksut ihmiset tekee.
Et ymmärtänyt pointtia: kulut ei ole tuossa se ongelma, vaan ajankäyttö (tai sen huomioitta jättäminen). Maksoi kyllä bensoista osuutensa, mutta onhan tuollainen ajattaminen aivan järkyttävä pyyntö kun kuskilla on kilsoja takana jo ihan riittävästi muutenkin. Mutta röyhkeä pyytää ja kiltti tekee.
Kannattaisiko vaihtaa ystäväpiiriä, eikä viettää aikaansa noin törppöjen ihmisten seurassa.
Ja kuka edes ajaa 10h yhteensoittoon, yleensä vaihdetaan kuskia. Onhan tuo jo turvallisuusriski liikenteessä ja omalle terveydelle.
Omassa ystäväpiirissä kimppakyydit hoituvat mallikkaasti ja ongelmitta ja osa on autollisia ja osa ei. Ja jos lähdetään yhdessä jonnekin, aina tarjoan muille kyytiä ja korvauksejsi riittää ruoja tai kahvit, kilometrien hintaa en ala laskea.
Tosin, ystäväpiirini koostuu fiksuista ihmisistä ja heidän ystävyys antaa minulle paljon ja arvostan sitä, jolloin rahalla tai ajalla ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette autolla jonnekin kesätapahtumaan? On helpompi mennä bussilla tai pyörällä ainakin osa matkasta. Autoa on vaikea saada mihinkään lähelle parkkiin ja varmasti suurin osa porukasta haluaa nauttia alkoholia.
Se kesätapahtuma tässä nyt varmaan voi tarkoittaa vaikka sitä, että mennään jonkun mökille juhannuksena. Harvoin onnistuu julkisilla tai pyörällä. Toki se tarkoittaa myös sitä että se yksi autollinen joutuu toimimaan juoppokuskina ja laskemaan jo lauantai-iltana että on riittävän ajoissa ajokunnossa, kun taas autottomat örveltää vielä sunnuntaina palatessa siihen tahtiin että eivät osaa kertoa sille kuskinreppanalle missä asuvat.
Mulla on päinvastainen ongelma: autolliset vonkaa kyytiinsä. Jos ollaan menossa just esim. vaikka Helsinkiin, niin alkaa mankuminen, että mennään yhteiskyydillä, vaikka mä olen ilmoittanut tulevani junalla ja nähdään sitten siellä.
Mä en halua matkustaa autolla Helsinkiin, tylsää ja mälsää, junassa voi kävellä, katsella rauhassa jotain sarjaa/leffaa, syödä rauhassa ravintolavaunun pöydässä, ostaa vaikka viinin tai kuoharin. Puhumattakaan siitä, että vessaan voi mennä pyytelemättä kenenkään lupaa.
Mutta tää ei meinaa käydä autollisille, vaan ollaan koko ajan kysymässä, miksi ihmeessä haluan junailla enkä tule heidän kyydissä, kun onhan se niin kätevää, pääset kotiovelta. Mua ei vaivaa hankkiutua asemalle verrattuna, että menetän nuo matkustamisen mukavuudet.
Mutta tänKIN ketjun perusteella, ehkä ne autolliset haluaa mut kyytiin vain maksamaan autonsa kuluja, mikä on kyllä melkoista härskiä lokkeilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne samat paistattelevat "ekologisuudellaan" mutta ilmaiskyyti kyllä aina kelpaa.
Minusta kimppakyydit on kyllä ekologisempia verrattuna siihen, että kaikki kolme autossa matkustavaa ajaisivat omalla autolla. Omassa nuoruudessani 1980-luvulla liftaaminen oli todella yleistä Itsekin liftailin yksin ja poikakaverini kanssa ja se oli oikein mukavaa!
Pyörä on ekologisempi. Lisäkyydittävä lisää aina myös bensankulutusta.
Fillarilla kesäfestareille kolmen lapsen ja koiran kanssa Nöykkiöstä Seinäjoelle...joo. Nihilisti kaveri kun ei meitä vie sinne! Pyörällä, pahh.
Miten nihilismi tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastainen ongelma: autolliset vonkaa kyytiinsä. Jos ollaan menossa just esim. vaikka Helsinkiin, niin alkaa mankuminen, että mennään yhteiskyydillä, vaikka mä olen ilmoittanut tulevani junalla ja nähdään sitten siellä.
Mä en halua matkustaa autolla Helsinkiin, tylsää ja mälsää, junassa voi kävellä, katsella rauhassa jotain sarjaa/leffaa, syödä rauhassa ravintolavaunun pöydässä, ostaa vaikka viinin tai kuoharin. Puhumattakaan siitä, että vessaan voi mennä pyytelemättä kenenkään lupaa.
Mutta tää ei meinaa käydä autollisille, vaan ollaan koko ajan kysymässä, miksi ihmeessä haluan junailla enkä tule heidän kyydissä, kun onhan se niin kätevää, pääset kotiovelta. Mua ei vaivaa hankkiutua asemalle verrattuna, että menetän nuo matkustamisen mukavuudet.
Mutta tänKIN ketjun perusteella, ehkä ne autolliset haluaa mut kyytiin vain maksamaan autonsa kuluja, mikä on kyllä melkoista härskiä lokkeilua.
Eikö tämän keskustelun perusteella ennemminkin ole juuri käynyt ilmi että raha ei ole se kynnyskysymys? Itse autollisena arvostan matkaseuraa jos muuten ajaisin yksin. Toki minulla onkin fiksuja kavereja, jotka tulevat omilla kyydeillään yhteiseen lähtöpisteeseen ja aikataulut sovitaan yhdessä, joten näitä listattuja negatiivisia puolia en näe.
Työkaverin kulkeniset ovat selvät, koska vie lapsen tarhaan. Asun tarhan vieressä.
Laittaa viestin, kun ovst autossa, kävelen tarhan pihalle. Pois töistä lähdetään klo 16.00.
2 v aikana on joutunut odottamaan minua alle 5 min yhteensä.
Sovittiin maksan hänelle 50 e kk.
Säästän aikaa 1,5 h päivässä.
Meillä ystävien kesken kimppakyydit toimivat vastavuoroisesti ja autetaan muutenkin ystävien kesken toisiamme.
Saatetaan autottoman kanssa käydä festareilla tai mökillä ja tarjoan kyytiä ja vastaavasti saan autottomalta tarvittaessa lastenhoitoapua tai ihania leipomuksia tai mökillä siivousapua.
Itselläni meni juuri ruohonleikkuri rikki ja kerroin siitä ystävälleni, niin ei mennyt kuin hetki, kun oli jo hänen veljensä korjaamassa ja sai leikkurin kuntoon. Vastavuoroisesti olin joskus korjannut hänen vaatteitaan.
Minusta "talkootyö" ja apu pitäisi herättää uudestaan henkiin ja auttaa toinen toisiaan, johon kuuluu myös kimppakyydit ja näin elämä olisi helpompaa ja saisi apua toisilta, eikä pärjätä elämässä yksin.
Auton omistajat eivät ymmärrä luentopalkkion arvoa.
Siis kun pummi luennoi matkan aikana jopa tunteja auton omistamisen hulluudesta ja kalleudesta.
Palkkiot ovat pienimmilläänkin kolminumeroisia/tunti.
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet menossa johonkin, ja jos muutkin mahtuu sun autoon, niin whats the problem?
Mulla ei ole autoa eikä korttia, eikä tule. Ihan fiksua kysyä, voisko päästä mukaan jos ootte lähössä johonkin autolla. Ja se ei tod tarkoita, että mun pitäisi maksaa sun bensat. Sähän olisit joka tapauksessa kuluttamassa ne bensat.
Itse asiassa pitäis määrätä ettei puolityhjällä autolla sais ajaa ollenkaan vaan kyytiä pitäis aina tarjota autottomalle. Ilmasto kiittäis : )
Saat kysyä ja minä vastaan, että et voisi päästä mukaan.
Mulla auto, mulla valta! Kävele!
Vierailija kirjoitti:
Meillä ystävien kesken kimppakyydit toimivat vastavuoroisesti ja autetaan muutenkin ystävien kesken toisiamme.
Saatetaan autottoman kanssa käydä festareilla tai mökillä ja tarjoan kyytiä ja vastaavasti saan autottomalta tarvittaessa lastenhoitoapua tai ihania leipomuksia tai mökillä siivousapua.
Itselläni meni juuri ruohonleikkuri rikki ja kerroin siitä ystävälleni, niin ei mennyt kuin hetki, kun oli jo hänen veljensä korjaamassa ja sai leikkurin kuntoon. Vastavuoroisesti olin joskus korjannut hänen vaatteitaan.
Minusta "talkootyö" ja apu pitäisi herättää uudestaan henkiin ja auttaa toinen toisiaan, johon kuuluu myös kimppakyydit ja näin elämä olisi helpompaa ja saisi apua toisilta, eikä pärjätä elämässä yksin.
Sepä siinä, minä ajaisin ihan mielelläni jos se joskus olisi jotenkin vastavuoroista. Mutta kun pummien ajatus on juuri tuo että "kun olet kuitenkin menossa niin hyppään kyytiin". He eivät edes tajua vastaanottaneensa jonkinlaisen palveluksen joka olisi kohteliasta jotenkin korvata.
Älä yleistä. Ole suora jos sinulta pyydetään autokyytiä? Sanot suoran ei käy. Kai sinussa sen verran munaa on? Vain nuoletko ihmisten P. Puukotat selkään heitä tällä sivusto ? Kasva aikuiseksi ja suoraksi ihmiseksi ,voit paremmin silloin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä siinä, minä ajaisin ihan mielelläni jos se joskus olisi jotenkin vastavuoroista. Mutta kun pummien ajatus on juuri tuo että "kun olet kuitenkin menossa niin hyppään kyytiin". He eivät edes tajua vastaanottaneensa jonkinlaisen palveluksen joka olisi kohteliasta jotenkin korvata.
Auttaisiko jos sanoisit ääneen sille ystävälle, täällä kätiseminen tuskin ongelmaa ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki hintasi. Millä rahalla suostuisit ajamaan?
en minä mikään taksi ole. kysy taksilta, paljonko kyyditys maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta en millään ymmärtä, miten tämä on autottomien syy, jos sinä et ole osannut valita oman arvoistasi seuraa tai ystäväpiiriä ja käyttävät sinua mahdollisesti hyväksi, niin kuin annat ymmärtää. Eikö ole peiliin katsomisen paikka, eikä syyttää siitä muita.
Suurin osa valitsee ja jakaa ystävien seuran, aivan muilla perusteilla, kuin auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo kerro vain sinun omista valinnoista? Jos ystäväsi koostuvat pummeista.
Kannattaisi hakeutua vähän tasokkaampaan seuraan ja vielä sellaisten, jotka arvostavat hyviä ja laadukkaita kulkupelejä, niin tuskin pummaisivat kyytiä, kun sinne festareille pölähtävät omalla helikoptereilla, eikä autokyyti edes heille kelpaisi. Saattaisivat Sinuakin pyytää "kimppakyytiin".
Ei koske kaikkia, mutta tämä autottomien "oikeus" ilmaiskyyteihin on näkynyt vuosikymmenet. Kun kerran on varaa autoon niin on varaa siinä "samalla" tarjota mulle kyyti.
Autolliset ovat kokemukseni mukaan halukkaampia kompensoimaan kyyti jollain aikavälllä. Myös minä toimin niin.
Vierailija kirjoitti:
"Vuonna 2022 kilometrikorvauksen perussumma on 0,46 euroa/km"
Siihen toki itse kuskaamisesta vaivan palkka päälle.
Juu, voi myös miettiä mitä auton ylläpito maksaa. Ei pelkästään se bensa. Itsellä myös näitä tuttuja joiden mielestä " autoa ei tarvitse" mutta mielellään istuvat kyydissä kun on menos Prismaan tai muualle. Lokit. Hyi. Olen ehdottanut kimppa-autoa, ei kukaan kuuntele. Kun autoni vaatii korjausta, kaikki katoavat kuin pieru Saharaan. Eikä kyydistä makseta muuten edes niitä kahveja!
Minulla on yksi kortiton kaveri, kuka on välillä kyytiä pummimassa. Mutta nyt tämän bensan hinnan nousun ansiosta on tajunnut että ei se autoilu mitään halpaa ole. Ja bensarahaa antaa helpommin. Usein toki kieltäydyn kuskin hommista, mutta välillä se on ok, jos itsekin olen samaan suuntaan menossa. Eikä siinä, jos tosiaan toinen tulisi tästä minun pihasta kyytiin ja voisin tähän sitten jättää pois tullessa. Mutta tokihan se pitää sinne kotiinsa viedä, sentään vaan kilometrin päässä, mutta pidemmän päälle kertyy siitäkin. Onneksi nyt löysin työn mihin voin kulkea bussilla, laitan auton seisontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne samat paistattelevat "ekologisuudellaan" mutta ilmaiskyyti kyllä aina kelpaa.
Minusta kimppakyydit on kyllä ekologisempia verrattuna siihen, että kaikki kolme autossa matkustavaa ajaisivat omalla autolla. Omassa nuoruudessani 1980-luvulla liftaaminen oli todella yleistä Itsekin liftailin yksin ja poikakaverini kanssa ja se oli oikein mukavaa!
No kimppakyyti toki, mutta tässä taidettiin tarkoittaa sitä että autoton kaipaa kyytiä paikkaan X vaikka auton haltijalla ei ole mikään tarve sinne ajaa.
Asun Helsingin keskustassa, jossa autonpito on tehty hankalaksi ja kalliiksi. Ärsyttää eräs tuttavaperhe, joka hehkuttaa vihreitä arvoja ja joilla ei tietenkään ole autoa, mutta joiden kersa käy samoissa fudistreeneissä meidän pojan kanssa. Ajamme parin autollisen vanhemman kanssa lapsia vuorotellen treeneihin ja otteluihin on tullut mieleen sanoa että hommaisivat pojalleen oman kyydin, mutta ehän se lapsen vika ole. Eivät tietenkään maksa kyydeistä mitään, mutta meinasin jo todella polttaa pinnani, kun nämä kehuivat kuinka hyvin keskustassa pärjää ilman autoa, syyllistäen samalla autoilijoita keskustan tukkimisesta.