Autottomat alkaneet taas pummia kyytejä
Kun kiinnostaviin kesäkohteisiin ei aina pääsekään julkisilla.
Ja kuvittelevat, pösilöt, että kahvikupposen hinnalla ajelee jopa 50 km.
Kommentit (113)
Yllättävän moni kuvittelee että bensan kulutus on ainoa autosta aiheutuva kulu. Polttoaine on noin 1/3 auton kuluista. Siihen päälle tietenkin kuskille palkka.
Aplla on vielä noita fantasioita asunnoista, autoista ja ystävistä, joita hänellä ei ole.
Taidan olla ainoa meidän kaveriporukasta, jolla ei ole autoa. Myin auton pois etätöiden myötä. Ei kyllä ole tullut mieleen kysyä kyytiä kesälomareissulle.
Miksi autovuokraamotkin kehtaavat vaatia rahaa vielä bensojen lisäksi. Takseista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun nämä vielä pitäisi hakea kotiovelta. Eikö voi tulla bussilla sinne autonomistajan luo?
Ovatko ne tyypit vielä sinun ystäviäsi, vai keitä?
Omistan auton ja ainakin omassa ystäväpiirissä, jos sama tapahtuma, mennään kimppakyydillä.
Minusta se kuuluu ystävyyteen ja tarjota kyytiä kaikille, oli heillä autoa tai ei. Ja erityisesti, jos autoa ei ole.Hyvät ystävyyssuhteet menee rahan edelle.
Kunpa kyse olisikin rahasta, mutta ongelmana yleensä on aika ja sitä minulla ei oikein ole ylimääräistä. Se autollinen on aina se joka pääsee viimeisenä kotiin, koska ensin pitää käydä heittämässä kaikki muut kotiovelle asti. Jos jostain tapahtumasta tullaan muutenkin iltamyöhällä niin se neljän muun ihmisen kyyditys haluamaansa loppupisteeseen voi hyvinkin viedä ylimääräisen tunnin tai pari. Se on suoraan pois minun yöunistani ja seuraavan päivän työtehosta.
Tämä. Autottomilla ei usein ole mitään käsitystä tuosta asiasta. Nähty on, miten autoton (ja kortiton) ajeluttaa ihan muitta mutkitta kuskin kotiovelleen asti 10h automatkan jälkeen, kun se on hänelle helpompi niin kun ei tartte mennä julkisilla kun olisi niin myöhään kotona. Kuskille tuo tiesi yli tunnin lisäajoa kaiken muun päälle, samalla kun kyytiläinen oli jo valmistautumassa yöpuulle...
Kylläpä teette pitkiä autoreissuja. Mulla on auto, mutta en ikinä ajaisi putkeen 10 tuntia. Lappiinkin lennän mieluummin kuin ajaisin autolla sinne.
Matkan kestoa lisää yleensä kyydissä istuva autoton, joka haluaa pitää jatkuvasti taukoja kun autossa istuminen on niin puuduttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne samat paistattelevat "ekologisuudellaan" mutta ilmaiskyyti kyllä aina kelpaa.
Minusta kimppakyydit on kyllä ekologisempia verrattuna siihen, että kaikki kolme autossa matkustavaa ajaisivat omalla autolla. Omassa nuoruudessani 1980-luvulla liftaaminen oli todella yleistä Itsekin liftailin yksin ja poikakaverini kanssa ja se oli oikein mukavaa!
Pyörä on ekologisempi. Lisäkyydittävä lisää aina myös bensankulutusta.
Pyörä on oikein hyvä kulkuväline sopiville matkoille, sopivalla säällä! Bensan kulutuksen lisäys on aika marginaalista.
Nuo lokkeilijat on kyllä pikku hiljaa tippuneet pois mun kaveripiiristä. Naapurin autotonta vanhusta sen sijaan kuskaan mielelläni, antaa korvauksen sekä bensasta että vaivasta.
Miksi menette autolla jonnekin kesätapahtumaan? On helpompi mennä bussilla tai pyörällä ainakin osa matkasta. Autoa on vaikea saada mihinkään lähelle parkkiin ja varmasti suurin osa porukasta haluaa nauttia alkoholia.
Autolla ajaminen maksaa 50 snt/km. (siis jos kuski tekee talkootyötä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun nämä vielä pitäisi hakea kotiovelta. Eikö voi tulla bussilla sinne autonomistajan luo?
Omistan auton ja ainakin omassa ystäväpiirissä, jos sama tapahtuma, mennään kimppakyydillä.
Minusta se kuuluu ystävyyteen ja tarjota kyytiä kaikille, oli heillä autoa tai ei. Ja erityisesti, jos autoa ei ole.Hyvät ystävyyssuhteet menee rahan edelle.
Kunpa kyse olisikin rahasta, mutta ongelmana yleensä on aika ja sitä minulla ei oikein ole ylimääräistä. Se autollinen on aina se joka pääsee viimeisenä kotiin, koska ensin pitää käydä heittämässä kaikki muut kotiovelle asti. Jos jostain tapahtumasta tullaan muutenkin iltamyöhällä niin se neljän muun ihmisen kyyditys haluamaansa loppupisteeseen voi hyvinkin viedä ylimääräisen tunnin tai pari. Se on suoraan pois minun yöunistani ja seuraavan päivän työtehosta.
Tämä. Autottomilla ei usein ole mitään käsitystä tuosta asiasta. Nähty on, miten autoton (ja kortiton) ajeluttaa ihan muitta mutkitta kuskin kotiovelleen asti 10h automatkan jälkeen, kun se on hänelle helpompi niin kun ei tartte mennä julkisilla kun olisi niin myöhään kotona. Kuskille tuo tiesi yli tunnin lisäajoa kaiken muun päälle, samalla kun kyytiläinen oli jo valmistautumassa yöpuulle...
Kylläpä teette pitkiä autoreissuja. Mulla on auto, mutta en ikinä ajaisi putkeen 10 tuntia. Lappiinkin lennän mieluummin kuin ajaisin autolla sinne.
Matkan kestoa lisää yleensä kyydissä istuva autoton, joka haluaa pitää jatkuvasti taukoja kun autossa istuminen on niin puuduttavaa.
Siis ihan oikeasti? Hän ei edes koskaan matkusta junalla tai lentokoneessa pitempiä matkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne samat paistattelevat "ekologisuudellaan" mutta ilmaiskyyti kyllä aina kelpaa.
Minusta kimppakyydit on kyllä ekologisempia verrattuna siihen, että kaikki kolme autossa matkustavaa ajaisivat omalla autolla. Omassa nuoruudessani 1980-luvulla liftaaminen oli todella yleistä Itsekin liftailin yksin ja poikakaverini kanssa ja se oli oikein mukavaa!
Pyörä on ekologisempi. Lisäkyydittävä lisää aina myös bensankulutusta.
Pyörä on oikein hyvä kulkuväline sopiville matkoille, sopivalla säällä! Bensan kulutuksen lisäys on aika marginaalista.
Ei se niin kovin marginaalista ole jos matka on pitkä, esim. satoja kilometrejä ja kyyditettävän matkatavarat päälle.
No ei kyllä ole tällaista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on kyllä suussa itsessäsi, jos et osaa avata suutasi tuossa kohtaa. Jos teette porukalla 10 tunnin ajomatkan, niin mm. kustannuksien jakamisesta pitäisi keskustella etukäteen. Niin fiksut ihmiset tekee.
Vierailija kirjoitti:
Aplla on vielä noita fantasioita asunnoista, autoista ja ystävistä, joita hänellä ei ole.
En edes maininnut noista kuin sen auton 😅 Pahin pummi on muuten yksi sukulainen, ei ystävä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti? Hän ei edes koskaan matkusta junalla tai lentokoneessa pitempiä matkoja?
Niillä ei pääse kotiovelta kotiovelle puoli-ilmaiseksi. Asemilla voi joutua muutenkin odottelemaan turhaan ja joutuu menemään kiinteän aikataulun mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni kuvittelee että bensan kulutus on ainoa autosta aiheutuva kulu. Polttoaine on noin 1/3 auton kuluista. Siihen päälle tietenkin kuskille palkka.
Vähän ajavalle bensan osuus nykyhinnoillakin on vielä paljon vähemmän.
Ja sähköauton omistajienhan kuuluu sitten kyyditä melkein ilmaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on kyllä suussa itsessäsi, jos et osaa avata suutasi tuossa kohtaa. Jos teette porukalla 10 tunnin ajomatkan, niin mm. kustannuksien jakamisesta pitäisi keskustella etukäteen. Niin fiksut ihmiset tekee.
Et ymmärtänyt pointtia: kulut ei ole tuossa se ongelma, vaan ajankäyttö (tai sen huomioitta jättäminen). Maksoi kyllä bensoista osuutensa, mutta onhan tuollainen ajattaminen aivan järkyttävä pyyntö kun kuskilla on kilsoja takana jo ihan riittävästi muutenkin. Mutta röyhkeä pyytää ja kiltti tekee.
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet menossa johonkin, ja jos muutkin mahtuu sun autoon, niin whats the problem?
Mulla ei ole autoa eikä korttia, eikä tule. Ihan fiksua kysyä, voisko päästä mukaan jos ootte lähössä johonkin autolla. Ja se ei tod tarkoita, että mun pitäisi maksaa sun bensat. Sähän olisit joka tapauksessa kuluttamassa ne bensat.
Itse asiassa pitäis määrätä ettei puolityhjällä autolla sais ajaa ollenkaan vaan kyytiä pitäis aina tarjota autottomalle. Ilmasto kiittäis : )
😂😂 Sulle ei taida montaakaan kyydin tarjoajaa löytyä.
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet menossa johonkin, ja jos muutkin mahtuu sun autoon, niin whats the problem?
Mulla ei ole autoa eikä korttia, eikä tule. Ihan fiksua kysyä, voisko päästä mukaan jos ootte lähössä johonkin autolla. Ja se ei tod tarkoita, että mun pitäisi maksaa sun bensat. Sähän olisit joka tapauksessa kuluttamassa ne bensat.
Itse asiassa pitäis määrätä ettei puolityhjällä autolla sais ajaa ollenkaan vaan kyytiä pitäis aina tarjota autottomalle. Ilmasto kiittäis : )
No jos sä olet pankkiautomaattilla niin mikä ongelma samalla nostaa minullekin pari satasta jos tilille kerran vielä jää rahaa? Se ei tod tarkoita että maksaisin sinulle koskaan takaisin, koska sinä tuhlaisit ne jossain vaiheessa kuitenkin.