Autottomat alkaneet taas pummia kyytejä
Kun kiinnostaviin kesäkohteisiin ei aina pääsekään julkisilla.
Ja kuvittelevat, pösilöt, että kahvikupposen hinnalla ajelee jopa 50 km.
Kommentit (113)
Autoilu on nykyään niin kallista, että kyytiin en ota enää ketään ilman maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ystävien kesken kimppakyydit toimivat vastavuoroisesti ja autetaan muutenkin ystävien kesken toisiamme.
Saatetaan autottoman kanssa käydä festareilla tai mökillä ja tarjoan kyytiä ja vastaavasti saan autottomalta tarvittaessa lastenhoitoapua tai ihania leipomuksia tai mökillä siivousapua.
Itselläni meni juuri ruohonleikkuri rikki ja kerroin siitä ystävälleni, niin ei mennyt kuin hetki, kun oli jo hänen veljensä korjaamassa ja sai leikkurin kuntoon. Vastavuoroisesti olin joskus korjannut hänen vaatteitaan.
Minusta "talkootyö" ja apu pitäisi herättää uudestaan henkiin ja auttaa toinen toisiaan, johon kuuluu myös kimppakyydit ja näin elämä olisi helpompaa ja saisi apua toisilta, eikä pärjätä elämässä yksin.
Sepä siinä, minä ajaisin ihan mielelläni jos se joskus olisi jotenkin vastavuoroista. Mutta kun pummien ajatus on juuri tuo että "kun olet kuitenkin menossa niin hyppään kyytiin". He eivät edes tajua vastaanottaneensa jonkinlaisen palveluksen joka olisi kohteliasta jotenkin korvata.
Eikö tuo kerro vain sinun omista valinnoista? Jos ystäväsi koostuvat pummeista.
Kannattaisi hakeutua vähän tasokkaampaan seuraan ja vielä sellaisten, jotka arvostavat hyviä ja laadukkaita kulkupelejä, niin tuskin pummaisivat kyytiä, kun sinne festareille pölähtävät omalla helikoptereilla, eikä autokyyti edes heille kelpaisi. Saattaisivat Sinuakin pyytää "kimppakyytiin".
Minä kun pelaan yhtä joukkueurheilulajia niin nämä kimppakyydit yleensä koskee tuon joukkueen tapahtumia. Meillä ei ole käytössä sellaista systeemiä, että jokaisen uuden pelaajan valinta tulisi kulkea juuri minun hyväksyntäni kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen matkakohde autottomille pitäisi olla bensa-asema. Suorinta tietä hintakyltin eteen. Monella autottomalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä bensa tällä hetkellä maksaa.
Totta tuokin, mutta pelkkä bensakuluista puhuminen hämää. Pitää huomioida myös vakuutukset, renkaat, huollot, pääomakustannukset
Ai joo mutta nehän tulis kuitenkin vaikka kyytipummia ajeluttaisi. Paitsi että jokainen ajettu kilometri kuluttaa autoa (huolto, renkaat). Eli oikeastaan ainoa kulu joka ei kasva ajomäärän mukaan on vakuutus. Jokainen ajettu km myös alentaa auton jälleenmyyntiarvoa.
Enkä edes puhunut siitä että on parempaakin tekemistä kuin ajeluttaa jotain joka haluaa säästää sekä omasta autosta, bussilipuista ja omasta ajastaan vain sen takia että voi pummi tämän kaiken autolliselta kaverilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastainen ongelma: autolliset vonkaa kyytiinsä. Jos ollaan menossa just esim. vaikka Helsinkiin, niin alkaa mankuminen, että mennään yhteiskyydillä, vaikka mä olen ilmoittanut tulevani junalla ja nähdään sitten siellä.
Mä en halua matkustaa autolla Helsinkiin, tylsää ja mälsää, junassa voi kävellä, katsella rauhassa jotain sarjaa/leffaa, syödä rauhassa ravintolavaunun pöydässä, ostaa vaikka viinin tai kuoharin. Puhumattakaan siitä, että vessaan voi mennä pyytelemättä kenenkään lupaa.
Mutta tää ei meinaa käydä autollisille, vaan ollaan koko ajan kysymässä, miksi ihmeessä haluan junailla enkä tule heidän kyydissä, kun onhan se niin kätevää, pääset kotiovelta. Mua ei vaivaa hankkiutua asemalle verrattuna, että menetän nuo matkustamisen mukavuudet.
Mutta tänKIN ketjun perusteella, ehkä ne autolliset haluaa mut kyytiin vain maksamaan autonsa kuluja, mikä on kyllä melkoista härskiä lokkeilua.
Eikö tämän keskustelun perusteella ennemminkin ole juuri käynyt ilmi että raha ei ole se kynnyskysymys? Itse autollisena arvostan matkaseuraa jos muuten ajaisin yksin. Toki minulla onkin fiksuja kavereja, jotka tulevat omilla kyydeillään yhteiseen lähtöpisteeseen ja aikataulut sovitaan yhdessä, joten näitä listattuja negatiivisia puolia en näe.
Eri, mutta kummasta näissä keskusteluissa on aina yleensä raha keskiössä ynnä marina siitä, että auto kuluu ja autoilu maksaa enemmän kuin bensat, jne.
Muutoin mulla on ihan sama juttu, kaverit melkein suuttuu, kun sanon, että en halua matkaseuraa, vaan matkustan mieluummin itse julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Julkisilla pääsee, kimppakyydit sovitaan yhteisymmärryksessä.
Mun ystäväpiirissäni autamme toisiamme mielellään. Ihmisillä kun on erilaisia taitoja, auttaminen ja yhdessä tekeminen on mukavaa.Mutta sullahan ei oikeasti ole sen paremmin kavereita kuin autoakaan.
Kunhan soitat suutasi.
Miten musta tuntuu, että sä let siinä kaveriporukassa se, joka huutelee aiina auton perään, kun pitäisi jotain hakea jostain ja ei oikein jaksais julkisilla rahdata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastainen ongelma: autolliset vonkaa kyytiinsä. Jos ollaan menossa just esim. vaikka Helsinkiin, niin alkaa mankuminen, että mennään yhteiskyydillä, vaikka mä olen ilmoittanut tulevani junalla ja nähdään sitten siellä.
Mä en halua matkustaa autolla Helsinkiin, tylsää ja mälsää, junassa voi kävellä, katsella rauhassa jotain sarjaa/leffaa, syödä rauhassa ravintolavaunun pöydässä, ostaa vaikka viinin tai kuoharin. Puhumattakaan siitä, että vessaan voi mennä pyytelemättä kenenkään lupaa.
Mutta tää ei meinaa käydä autollisille, vaan ollaan koko ajan kysymässä, miksi ihmeessä haluan junailla enkä tule heidän kyydissä, kun onhan se niin kätevää, pääset kotiovelta. Mua ei vaivaa hankkiutua asemalle verrattuna, että menetän nuo matkustamisen mukavuudet.
Mutta tänKIN ketjun perusteella, ehkä ne autolliset haluaa mut kyytiin vain maksamaan autonsa kuluja, mikä on kyllä melkoista härskiä lokkeilua.
Eikö tämän keskustelun perusteella ennemminkin ole juuri käynyt ilmi että raha ei ole se kynnyskysymys? Itse autollisena arvostan matkaseuraa jos muuten ajaisin yksin. Toki minulla onkin fiksuja kavereja, jotka tulevat omilla kyydeillään yhteiseen lähtöpisteeseen ja aikataulut sovitaan yhdessä, joten näitä listattuja negatiivisia puolia en näe.
Tämä siinä varmaan on, että halutaan matkaseuraa, mutta ei kukaan kyllä ole vielä bensarahoistakaan kieltäytynyt, jos olen kyytiin mennyt.
Ja just toi: totta kai kuski päättää, mistä ja milloin auto lähtee, yleensä mulle se on tosi hankalaa. Menen ensin parilla julkisella lähtöpisteeseen sovittuun (auton omistajan ilmoittamaan) paikkaan ja siitä matka sitten alkaa, Pysähdykset tietysti kuskin ja autonomistajan mukaan.
Sen sijaan kun valitsen junan lähtöajan itse, menen vain yhdellä julkisella asemalle, hyppään junan kyytiin ja huristan perille. Ei odotteluja sen koommin julkisten välillä kuin lähtöpisteessäkään.
Sitten on eri asia, jos joku ihan aidosti tahtoo mut kyytiin kovasti ja hakee kotoa, on siis valmis sen muutaman kilsan ajamaan ilman naamanmuttua, voinkin suostua kyytiin.
Oikeasti ei autoilijatkaan usein ajattele, miten vaikea sen autottoman on lähtöpisteeseen päästä, voi tulla hänelle tunnin ylimääräinen reissu, jonka autoilija ajaisi 10-15 min.
On aivan h-vetin epäkohteliasta edes pyytää kyytiä ilman että tarjoaa maksamaan edes bensoja. Mutta lokkeja on aina ollut ja nyt niitä vasta onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siinä varmaan on, että halutaan matkaseuraa, mutta ei kukaan kyllä ole vielä bensarahoistakaan kieltäytynyt, jos olen kyytiin mennyt.
Ja just toi: totta kai kuski päättää, mistä ja milloin auto lähtee, yleensä mulle se on tosi hankalaa. Menen ensin parilla julkisella lähtöpisteeseen sovittuun (auton omistajan ilmoittamaan) paikkaan ja siitä matka sitten alkaa, Pysähdykset tietysti kuskin ja autonomistajan mukaan.
Sen sijaan kun valitsen junan lähtöajan itse, menen vain yhdellä julkisella asemalle, hyppään junan kyytiin ja huristan perille. Ei odotteluja sen koommin julkisten välillä kuin lähtöpisteessäkään.
Sitten on eri asia, jos joku ihan aidosti tahtoo mut kyytiin kovasti ja hakee kotoa, on siis valmis sen muutaman kilsan ajamaan ilman naamanmuttua, voinkin suostua kyytiin.
Oikeasti ei autoilijatkaan usein ajattele, miten vaikea sen autottoman on lähtöpisteeseen päästä, voi tulla hänelle tunnin ylimääräinen reissu, jonka autoilija ajaisi 10-15 min.
Tämäpä. Lisäksi mulle on joskus tullut tunne, että halutaan kyytiläinen jonnekin tapahtumaan juuri siksi, että saadaan joku maksamaan bensoja sinne. Kun on oikein tiukattu, että miten niin en tule kyydissä, vaikka nyt pääsisi autolla. Kun olen sanonut, että siihen on syynsä, että mulla ei ole autoa, suututaan, että hyvesignaloin.
Olen ehdottanut monta kertaa yhdellekin kaverille, että kokeilisi joskus edes junaa, hänkin asuu suht lähellä asemaa, mutta ei. Kun se oma auto on niin pyhä, ei voi edes ajatella julkisia, ne on köyhiä varten. Oon sanonut, että esim. festareille aika paljon huolettomampi mennä ilman autoa, mutta kun ei niin ei. Mutta mä kelpaisin hyvin matkaseuraksi ja toiseksi maksajaksi. En suostu.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Multa ei ole koskaan kukaan autoton pyytänyt kyytiä kesäkohteisiin.
Ei olekaan koska sinulla ei ole autoa tai sitten kukaan ei kehtaa/uskalla tulla kyytiisi.
Autoton sukulaiseni pummi 200 km: n automatkan ja perusteli, ettei teidän tarvitse tyhjänä ajaa. Ilmeestä näin, kun maksoin vain omat kahvini, että odotti tauolla, että tarjoaisin vielä kahvit.
Nuorna miesnä käytin autoa talvipakkasella, kun meillä ei ollut pistokepaikkaa. Eräs tuttu alueen juoppo tuli kyytiin ja pyysi viemään lähibaariin. Vein. Antoi parikymppiä markka-aikana. Estelin, mutta totesi, että hän autollisena tietää, että kyytiin tulijoita aina on, mutta harva ehdottaa korvausta. Muistan, tämän jo edesmenneen juopon auton olleen aina täynnä muita juoppoja, kun sattui olemaan ajokunnossa
Vierailija kirjoitti:
On aivan h-vetin epäkohteliasta edes pyytää kyytiä ilman että tarjoaa maksamaan edes bensoja. Mutta lokkeja on aina ollut ja nyt niitä vasta onkin.
Eiköhän kaikissa asioissa ole näitä lokkeja, jos satut olemaan lääkäri, parturi, hammaslääkäri, juristi tai muun alan asiantuntija, avun tarve on on loputon.
Tai jos satut olemaan ompelutaitoinen, usein pitäisi lyhentää housujen lahkeita, hihoja tai korjata vetoketjuja. Ei edes ompululankaa osteta. Tai tullaan jonkun mallin kanssa ja pitäisi neuloa joku neule.
Ja sitten on tämä ikuinen lastenhoidon tarve, ei edes lapsen ruokia viitsitä tuota esim. isovanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingin keskustassa, jossa autonpito on tehty hankalaksi ja kalliiksi. Ärsyttää eräs tuttavaperhe, joka hehkuttaa vihreitä arvoja ja joilla ei tietenkään ole autoa, mutta joiden kersa käy samoissa fudistreeneissä meidän pojan kanssa. Ajamme parin autollisen vanhemman kanssa lapsia vuorotellen treeneihin ja otteluihin on tullut mieleen sanoa että hommaisivat pojalleen oman kyydin, mutta ehän se lapsen vika ole. Eivät tietenkään maksa kyydeistä mitään, mutta meinasin jo todella polttaa pinnani, kun nämä kehuivat kuinka hyvin keskustassa pärjää ilman autoa, syyllistäen samalla autoilijoita keskustan tukkimisesta.
Meillä oli sama juttu, kun poika pelasi eräässä keskusta-alueen joukkueessa. Me muutamat, joilla auto oli jouduimme kuskaamaan muita. Koskaan ei saatu bensarahoja, kun joka tapauksessa ajaisitte. Joo ei suhattaisi ympäri kaupunkia, tiputtelemassa porukaa. Vaan ajettaisiin pelipaikasta suoraan kotiin. Lisäksi jos haluaisi liikkua omalla aikataululla. Aina joutui odottelemaan porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloinen Helsingissä asuva ajokortillinen mutta autoton pariskunta ei katso tarvitsevansa autoa mihinkään, mutta on kovin kiinnostunut aina autokyydistä kesäreissuihin.
Jostain syystä autonvuokraus tuntuu olevan aivan tuntematon käsite näille. Siinä kun ei tule kuskia mukana.
Siis ihana oikeasti joku pyytää kyytiä kesäreissuihin?
Kyllä niitä on. Olen sairaslomalla. Tuttava esitteli perjantain näytöstä ja kertoi sen yhteydessä olevasta konsertista. Selitys oli niin laaja, että arvasin nyt on jokin mutka matkassa. Hän haluaisi mennä, mutta ei ole ajanut autoa vuosiin. Edestakainen matka olisi 384km, viimeksi kun kuskasin häntä kampaajalle, hänellä ei sattunutkaan olemaan rahaa. Sen annoin olla, he auttoivat talvella, mutta en fanita Silvennoista tuon matkan arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä. Lisäksi mulle on joskus tullut tunne, että halutaan kyytiläinen jonnekin tapahtumaan juuri siksi, että saadaan joku maksamaan bensoja sinne. Kun on oikein tiukattu, että miten niin en tule kyydissä, vaikka nyt pääsisi autolla. Kun olen sanonut, että siihen on syynsä, että mulla ei ole autoa, suututaan, että hyvesignaloin.
Olen ehdottanut monta kertaa yhdellekin kaverille, että kokeilisi joskus edes junaa, hänkin asuu suht lähellä asemaa, mutta ei. Kun se oma auto on niin pyhä, ei voi edes ajatella julkisia, ne on köyhiä varten. Oon sanonut, että esim. festareille aika paljon huolettomampi mennä ilman autoa, mutta kun ei niin ei. Mutta mä kelpaisin hyvin matkaseuraksi ja toiseksi maksajaksi. En suostu.
Opittu ja koettu. Oli tapahtuma, minne oli lähdössä mun kanssa samasta kaupungista yksi puolituttu tyyppi, pyysi ja pyysi kyytiinsä. Sanoin, että mun täytyisi tulla ensin julkisilla yli 10 km ihan eri suuntaan, kun toisella julkisella pääsisin suoraan kätevästi lähtemään vaan eteenpäin.
No suostuin viimein kun pommitti viestein. Matka oli aika kankea, oli ensin 20 min myöhässä, kun "eihän se ole niin tarkkaa, kun autolla mennään, ei tartte huolehtia minuuttiaikataulusta, heh heh", matkalla käytiin jotain hänen omia asioita, matka siis venyi ja venyi.
Loppulaskuksi hän esitti 1/2 osaa bensoista, koska "autossa on aina kuluja ja pääsin kätevästi kyydillä + hän ajoi koko matkan".
Että kyllä jotkut autollisetkin on aika lokkeja. Opinpa kerrasta sanomaan napakasti, että kiitos kovasti, mutta olen jo tehnyt matkasuunnitelmani!
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet menossa johonkin, ja jos muutkin mahtuu sun autoon, niin whats the problem?
Mulla ei ole autoa eikä korttia, eikä tule. Ihan fiksua kysyä, voisko päästä mukaan jos ootte lähössä johonkin autolla. Ja se ei tod tarkoita, että mun pitäisi maksaa sun bensat. Sähän olisit joka tapauksessa kuluttamassa ne bensat.
Itse asiassa pitäis määrätä ettei puolityhjällä autolla sais ajaa ollenkaan vaan kyytiä pitäis aina tarjota autottomalle. Ilmasto kiittäis : )
Kun olet kyydissä niin polttoainetta kuluu enemmän. Miksi sinun pitäisi päästä perille ilmaiseksi? Tottahan autollisen pitää saada jotain etua siitä, että kuskaa sinua. Polttoaineet puoliksi, koska onhan sinunkin mukavampi ja nopeampi reissata "taksikyydillä" kuin linja-autolla. Eikä tarvitse raahata kamojakaan kylki vääränä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opittu ja koettu. Oli tapahtuma, minne oli lähdössä mun kanssa samasta kaupungista yksi puolituttu tyyppi, pyysi ja pyysi kyytiinsä. Sanoin, että mun täytyisi tulla ensin julkisilla yli 10 km ihan eri suuntaan, kun toisella julkisella pääsisin suoraan kätevästi lähtemään vaan eteenpäin.
No suostuin viimein kun pommitti viestein. Matka oli aika kankea, oli ensin 20 min myöhässä, kun "eihän se ole niin tarkkaa, kun autolla mennään, ei tartte huolehtia minuuttiaikataulusta, heh heh", matkalla käytiin jotain hänen omia asioita, matka siis venyi ja venyi.
Loppulaskuksi hän esitti 1/2 osaa bensoista, koska "autossa on aina kuluja ja pääsin kätevästi kyydillä + hän ajoi koko matkan".
Että kyllä jotkut autollisetkin on aika lokkeja. Opinpa kerrasta sanomaan napakasti, että kiitos kovasti, mutta olen jo tehnyt matkasuunnitelmani!
Ohoh tuli virhe, piti siis sanoa 2/3 osaa, eli tahtoi, että mä maksan yli puolet bensoista siitä, että saan odotella häntä parkkipaikalla ja istua autossa, kun hän pyörii pitkin jotain kauppoja. Puolet olisinkin vielä pitkin hampain maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mut sullahan on tämä autoetu. Ethän sinäkään maksa tästä matkasta mitään". Juu, en. Koska tulet nyysimään rahapalkastani?
Minulla on täysi autoetu ja en ikinä ole pyytänyt kavereilta rahaa bensasta. Tosi harvoin ketään kyyditän, mutta jos nyt on luokkakokous Tampereella ja ajan sinne Helsingistä, niin en todellakaan kehtaisi pyytää rahaa siitä, kun työnantaja maksaa bensat. Miten sen edes laskisin? Kun autoedun autosta maksan verona palkastani.
Juuri näin: Maksat verona palkastasi. Siis maksat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tyhmää ajaa monella autolla, jos kaikki mahtuu yhteen autoon.
Mieluummin menen sitten yksin omallani jos vaihtoehtona on se, että ensin haen auton täyteen porukkaa ja reissun jälkeen palauttelen koteihinsa. Eihän se haittaa, että minä tuhlaan aikaani 2-4h tuohon hommaan. Matka menee kaikkien ehdoilla eli pysähdytään joka huoltoasemalle kun jollakin on vessahätä tai nälkä. Kauhea mökä autossa mennen tullen.
Eli jos en tuosta mitään hyödy niin körötellään sitten omilla autoilla peräkkäin.
Jos minä olen menossa paikasta A paikkaan B, ja minulla on autossa tilaa, voin ottaa kyytiläisen. Maksua en välttämättä peri, etenkin, jos on lyhyt matka. Pitkältä matkalta eri asia, kun lisäkuorma kuitenkin aina lisää polttoaineen kulutusta..
Mutta jos minun pitää hakea kyytiläinen jostakin, tai viedä johonkin, tai muusta syystä poiketa reitiltäni tai muuttaa aikatauluani hänen vuokseen, alkaa kyllä "taksamittari" raksuttaa.
Sulkevatko nämä kaksi jotenkin pois toisensa?