Tänään ilmoitettiin merkittävistä ylimääräisistä ja aikaistetuista korotuksista Kelan maksamiin tukiin ja eläkkeisiin.
Eläkkeitä ja tukia nostetaan elokuun alusta 3,5 - 5,7 %.
En kiistä, etteikö tässä tilanteessa ole välttämätöntä huolehtia vähäosaisten toimeentulosta, mutta tässä piilee nyt iso vaara entistä suuremmista tuloloukuista.
Nyt tukia nostetaan vastaamaan edes jotenkin inflaation aiheuttamaa hintojen nousua. Samaan aikaan palkankorotukset myös pienimpiin ansioihin ovat suhteessa paljon pienempiä. Tämä johtaa siihen, että entistä harvemmin on kannattavaa ottaa vastaan matalapalkkaista työtä. Tämä tulee kasvattamaan työhaluttomuutta ja pitkäaikaista työttömyyttä.
Nyt ei tässä kokonaisuudessa mennä ihan oikeaan suuntaan.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse lapioisin vaikka sontaa 8h päivässä jos siitä maksettaisiin 4000e/kk palkkaa ja minä ottaisin oikeastaan työn kuin työn vastaan jos siitä maksettaisiin yli 3000e/kk palkkaa.
Eli työnantajat ja yrittäjät, työntekijöitä te saatte heti kun maksatte kunnollista palkkaa.Kysy itseltäsi:
- Miksi joku maksaisi sinulle 4000 eur / kk sonnan lapioinnista?
- Tuottaaako lapiointisi tuloja yli kulujen (palkkasi + sivukulut ym.)?
Miksi joku maksaa jollekkin toimistotyöntekijälle 5000e/kk joka ei tuota mitään ja sen työtä kykenisi tekemään kuka vain?
Miksi joku kunnan tai valtion palkkalistoilla oleva asiantuntija saa palkkaa 6000e/kk kun se ei tuota mitään ja sen työ on täysin turhaa?Yksityisellä sektorilla näin ei ole. Ja tämä on myös syy miksi julkinen sektori tulee pienentää vain välttämättömän minimin kokoiseksi.
Aina kun julkista sektoria on pienennetty, siitä on tullut isoja ongelmia, koska ne leikkaukset kohdistetaan aina väärin. Ne leikkaukset pitäisi kohdentaa hallintoon ja byrokratiaan, mutta sitähän ei ikinä tehdä.
Leikkaukset toteutetaan aina niin, että kansalaisten hyvinvointi kärsii. Esim. juurikin julkinen terveydenhuolto heikkenee ja heikkenee. Haluatko sinä esim. hoitajia vain entistä vähemmän? Pidempiä jonoja leikkauksiin? Heikentyneitä mielenterveyspalveluja? Tai kenties huonompilaatuista opetusta kouluihin? Vai mitä?
Totuus on, että niitä leikkauksia kohta tehdään pakon edessä. Todella toivon, että vihdoinkin ylisuuresta hallinnosta alkaen.
Myötätunto hukassa tai olematon ja kaunaisella kyyläämisellä pyöritetään koko systeemiä. Rikkaat irvistelee nokkaansa pitkin kun köyhä saa yhden murusen liikaa. Eletään kyllä häpeällisiä aikoja!
Palkka on syy miksi ihminen tekee töitä, jos palkka ei ole tarpeeksi suuri niin silloin sitä työtä ihminen ei halua tehdä. Ihan ensin suomessa pitäisi reilusti korottaa pieniä palkkoja.
Ei ole järkeä tehdä pienipalkkaista työtä koska saman rahan saa tekemättä mitään.
Työttömälle jos jää kuukaudessa se 600e elämiseen niin hyvä jos 2000e nettopalkasta jää sitä samaa summaa tai jos jää niin ei se kovinkaan paljoa enemmän ole kuin 600e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse lapioisin vaikka sontaa 8h päivässä jos siitä maksettaisiin 4000e/kk palkkaa ja minä ottaisin oikeastaan työn kuin työn vastaan jos siitä maksettaisiin yli 3000e/kk palkkaa.
Eli työnantajat ja yrittäjät, työntekijöitä te saatte heti kun maksatte kunnollista palkkaa.Kysy itseltäsi:
Miksi joku maksaa jollekkin toimistotyöntekijälle 5000e/kk joka ei tuota mitään ja sen työtä kykenisi tekemään kuka vain?
Miksi joku kunnan tai valtion palkkalistoilla oleva asiantuntija saa palkkaa 6000e/kk kun se ei tuota mitään ja sen työ on täysin turhaa?Yksityisellä sektorilla näin ei ole. Ja tämä on myös syy miksi julkinen sektori tulee pienentää vain välttämättömän minimin kokoiseksi.
Aina kun julkista sektoria on pienennetty, siitä on tullut isoja ongelmia, koska ne leikkaukset kohdistetaan aina väärin. Ne leikkaukset pitäisi kohdentaa hallintoon ja byrokratiaan, mutta sitähän ei ikinä tehdä.
Leikkaukset toteutetaan aina niin, että kansalaisten hyvinvointi kärsii. Esim. juurikin julkinen terveydenhuolto heikkenee ja heikkenee. Haluatko sinä esim. hoitajia vain entistä vähemmän? Pidempiä jonoja leikkauksiin? Heikentyneitä mielenterveyspalveluja? Tai kenties huonompilaatuista opetusta kouluihin? Vai mitä?
Totuus on, että niitä leikkauksia kohta tehdään pakon edessä. Todella toivon, että vihdoinkin ylisuuresta hallinnosta alkaen.
Kaikille eläkeläisille ei tule riittämään hoitajia, siitä oli lehdessä. Vaikka palkataan 200 000 hoitajaa lisää niin se ei riitä.
Viranomaiset luottavat, että omaiset hoitavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille eläkeläisille ei tule riittämään hoitajia, siitä oli lehdessä. Vaikka palkataan 200 000 hoitajaa lisää niin se ei riitä.
Miehille tulee hoidettavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturvajärjestelmän ongelma on että sen varassa oleminen on liian mukavaa niille jotka eivät tarvitsisi, esim. nuoret ja terveet jotka vain haluavat viettää syrjäytynyttä elämää videopelejä pelaillen eivätkä edes kaipaa muuta. Ne joilla on oikeita rajoitteita taas tarvitsisivat enemmän kuin nyt saavat.
sama ongelma oli meillä milleniaaleilla kun olimme nuoria. persettä kaivettiin ja pelattiin pleikkarii.
Juu mutta silti aikuistuttua opiskeltiin, käytiin töissä tai perustettiin perhe. Ei oltu todellakaan yhtä vätyksiä kuin nämå nykyiset nuoret aikuiset. Oikeastaan nuoret peliaddiktionsa kanssa syrjäytyneet on rinnastettavissa niihin, jotka meidän aikoina veti kamaa.
Sairaanhoitajakouluun AMK 27678 hakijaa ja pääsee 2773, sosionomiksi opiskelemaan haki 23520 ja pääsee 1707 ja tradenomiksi opiskelemaan haki 59952 ja pääsee 4781
Olen tradenomi ja saan vain palkkatukitöitä, mutta kai täytyy olla siitäkin tutkinnosta ylpeä, kun niin moni hakee eikä pääse kouluun.
Mitä vikaa palkkatukityössä kun siitä saa normaalin palkan ja työsuhde-edut?
Yleisesti ottaen ei olekaan. Paitsi että Tradenomi on HÖNÖ ja pelle.
Vierailija kirjoitti:
Influencerin siittiöt ei kelpaa enää luovutettavaksi, koska influencer on jo 45-vuotias.
Influencer ei kirjoita kaikkia noita viestejä. Mäkin olen täällä. Yksi toinen jota olet solvannut toisissa ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Mua ketuttaa että olen aina väliinputoaja , eläkeuudistukset , korotukset ja avustukset . Mitään muuta en saa kuin maksajan roolin . Vi....ttaa..
Meillä sama jo toisessa polvessa. Jos jossain on joku hyöty, niin varmasti ollaan siinä ryhmässä mikä ei hyödy, mutta jos maksajaa etsitään niin ollaan aina siinä ryhmässä. Yleensä vielä niin, että satanen vähemmän tuloihin, niin oltaisi oltu osa hyötyvää ryhmää/ryhmää johon ei osu maksujen korotus
Vierailija kirjoitti:
Myötätunto hukassa tai olematon ja kaunaisella kyyläämisellä pyöritetään koko systeemiä. Rikkaat irvistelee nokkaansa pitkin kun köyhä saa yhden murusen liikaa. Eletään kyllä häpeällisiä aikoja!
En ole kade. Mutta hyöty töissä käymisestä alkaa olla koko ajan pienempi.
Nautin vain tästä Suomen rappeutumisesta. Kiusaajakansa saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Influencerin siittiöt ei kelpaa enää luovutettavaksi, koska influencer on jo 45-vuotias.
Influencer ei kirjoita kaikkia noita viestejä. Mäkin olen täällä. Yksi toinen jota olet solvannut toisissa ketjuissa.
Influencer tumputtaa, influencerin elämä on ihanaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturvajärjestelmän ongelma on että sen varassa oleminen on liian mukavaa niille jotka eivät tarvitsisi, esim. nuoret ja terveet jotka vain haluavat viettää syrjäytynyttä elämää videopelejä pelaillen eivätkä edes kaipaa muuta. Ne joilla on oikeita rajoitteita taas tarvitsisivat enemmän kuin nyt saavat.
sama ongelma oli meillä milleniaaleilla kun olimme nuoria. persettä kaivettiin ja pelattiin pleikkarii.
Juu mutta silti aikuistuttua opiskeltiin, käytiin töissä tai perustettiin perhe. Ei oltu todellakaan yhtä vätyksiä kuin nämå nykyiset nuoret aikuiset. Oikeastaan nuoret peliaddiktionsa kanssa syrjäytyneet on rinnastettavissa niihin, jotka meidän aikoina veti kamaa.
Sairaanhoitajakouluun AMK 27678 hakijaa ja pääsee 2773, sosionomiksi opiskelemaan haki 23520 ja pääsee 1707 ja tradenomiksi opiskelemaan haki 59952 ja pääsee 4781
Olen tradenomi ja saan vain palkkatukitöitä, mutta kai täytyy olla siitäkin tutkinnosta ylpeä, kun niin moni hakee eikä pääse kouluun.
Mitä vikaa palkkatukityössä kun siitä saa normaalin palkan ja työsuhde-edut?
Yleisesti ottaen ei olekaan. Paitsi että Tradenomi on HÖNÖ ja pelle.
Influencer on HÖNÖ ja pelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille tulee hoidettavaa
Korona hoitaa. Sitä varten sen annetaan levitä väestön läpi. Ratkeaa vanhusongelma ja työvoimapula yhdellä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kade. Mutta hyöty töissä käymisestä alkaa olla koko ajan pienempi.
Niinpä. Oman valintansa mielekkyyttä voi kyseenalaistaa ilman että kyseessä on kateus. Jos saman saa helpommalla, niin miksi kukaan tekisi vaikeimman kautta.
Elokuusta alkaen yksinasuvan täysi kansaneläke suurenee 679,50 eurosta 703,45 euroon ja takuueläke 855,48 eurosta 885,63 euroon kuukaudessa.
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…-
ei hyötyä parin kympin korotuksesta kun ruoka maksaa satasia enemmän
Vierailija kirjoitti:
Elokuusta alkaen yksinasuvan täysi kansaneläke suurenee 679,50 eurosta 703,45 euroon ja takuueläke 855,48 eurosta 885,63 euroon kuukaudessa.
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…-
Kyllähän tuolla jo ostaa kotimaista kaalia vaikka kuinka paljon. Mikä oikein on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
jesh! nyt mulla alkaa olla varaa maksaa hsl bussikortti ja mennä syksyllä ammattikouluun!
Ei käy!
En voi hyväksyä että työtön saa nyt 29 euroa lisää rahaa kuussa!
Se on sillä tavalla että palkansaajam persaus ei kestä tämmöistä.
Ihan turha selittää mitään että muka niillä rahoilla ostetaan niitä tuotteita joita palkansaaja valmistaa.
Palkansaaja voittaa siinä kun tukiensaajat eivät voi ostaa mitään eikä maksaa vuokriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nythän tulevien "hyvinvointialueiden" kaikki paukut laitetaan nimenomaan hallintoon ja IT-järjestelmiin. Ei tule yhden yhtä hoitajaa lisää, vaikka demarit ja vasemmistoliitto valehtelivat kaikkien saavan jatkossa tasa-arvoista hoitoa ympäri Suomen. Niin joo, ehkä tasa-arvoisen surkeaa. Plus uusien johtajien ansiosta monissa hyvinvointialueissa byrokratia lisääntyy kahdella esimiesportaalla. Ikään kuin pomoja ei olisi ollut tarpeeksi jo nykyisissä sairaanhoitopiireissä. Kuka oikeasti kuvitteli, että luomalla yksi hallinnontaso LISÄÄ; terveydenhoito muka paranisi??
Työläisille lisää maksuja ja pummeille lisää rahaa. Hieno maa tämä suomi asua ja tehdä töitä