Millainen alkoholin käyttö sinusta on normaalia?
Kommentit (70)
Kahdeksan annosta arkena ja kuusitoista vapaalla. Miehillä puolitoistakertaisesti.
Normaalia alkoholin käyttöä on sen juominen. Sen kaataminen takapuoleen on epänormaalia.
En nyt kaipaa mitään vitsailuja, vaan ihan asiallista keskustelua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Normaalia alkoholin käyttöä on sen juominen. Sen kaataminen takapuoleen on epänormaalia.
Hahahahahahah!
Absolutistia en voisi nurkissani katsoa. Siinä raja.
Kylllähän suomalaisillla se on varmaan geeneissä mutta olosuhteet ja niiiden muuttaminen.
-juominen
-bensan joukkoon sekoittaminen
-pintojen puhdistus
-käsidesi
Humalahakuisuutta en tykkää katsella. Itse en juo lainkaan alkoholia, mutta ei minua haittaa, jos muut juovat ruoka- tai seurustelujuomana.
No seurustelu- ja ruokajuomana käytän, mutta en humalahakuisesti. Ehkä kerran tai pari vuodessa olen pienessä hiprakassa vaikka jossain illanistujaisissa, mutta silloinkin kuitenkin aina ihan asiallisessa kunnossa.
Sellainen kännäys ei minusta ole normaalia, että muisti menee, kaverit kantaa baarista kotiin ja loppuyö nukutaan omissa eritteissä vessan lattialla. Tai että joka loma ja viikonloppu on saatava vetää känni. En itse harrasta, enkä katselisi puolisoltakaan. Myöskään lasten edessä ei ole sopivaa olla liian juovuksissa.
Mies ottaa joskus yhden saunaoluen, minä taas lasillisen tai pari viiniä ehkä kerran vuodessa jossain juhlissa. Helposti voi mennä kyllä vuosiakin ilman, esimerkiksi nyt taitaa olla kolme vuotta siitä, kun join viimeksi viinilasillisen. Oletan kyllä, että kulutuksemme on hurjasti alle keskiarvon.
Arkena ei juoda tai jos juodaan max yksi esim. ruuan kanssa tai saunan jälkeen. Viikonloppuna tai pyhinä kaksi-kolme annosta ok. Kunhan ei humalaan tule. Sitten pari kertaa vuodessa juhlia vaikkapa pikkujoulut ja jonkun tuparit, joissa voi ottaa vaikka kuusikin annosta. Kunhan ei ördäyskuntoon pääse ja ole seuraavana päivänä krapulaa.
Riippuu maasta. Eri maissa on eri rajat kohtuukäytölle.
Omasta mielestäni siinä vaiheessa, kun alko hallitsee elämää, ollaan menty yli.
Kunnon kännit, uuteen nousuun 2. päivänä. Ja seuraava viikko korjailessa sellaisilla 12 oluen päiväannoksilla. Se ok
Vierailija kirjoitti:
Arkena ei juoda tai jos juodaan max yksi esim. ruuan kanssa tai saunan jälkeen. Viikonloppuna tai pyhinä kaksi-kolme annosta ok. Kunhan ei humalaan tule. Sitten pari kertaa vuodessa juhlia vaikkapa pikkujoulut ja jonkun tuparit, joissa voi ottaa vaikka kuusikin annosta. Kunhan ei ördäyskuntoon pääse ja ole seuraavana päivänä krapulaa.
Tiukkapipo!
Kyllä jos joka viikko pitää jotain juoda niin on musta ongelmapuolella. Mies juo 2-3 tölkkiä joitain oluitansa kerralla noin kerran kuussa ja katselee leffaa tai pelailee. Se on musta ihan ok. Itse en käytä kun sen mitä joskus juhlissa tai vastaavissa tarjotaan alkumalja tms.
Minä join nuorena humalanhakuisesti joka viikonloppu ja sellaista en itse katsoisi itse puolisolta. Nykyään juon ehkä kerran pari vuodessa muutaman oluen.
Mieheni on aina ollut sellanen bisse sinne tai tänne viikolla ja viikonloppuisin, mutta nyt se on mennyt siihen että joka päivä töiden jälkeen ottaa yhden oluen baarissa kun pääsee töistä ennen junaan menoa, ja yhden junasta tullessaan. Ja se on alkanut mua ärsyttämään. Lähinnä se että kehittää itselleen aika kalliin ja epäterveellisen harrastuksen. Helsingissä olut on noin 8. Eli 16x5=80 Eli kuukaudessa 320 kaljaan töiden jälkeen. Samalla kun itse hoidan iltarutiineja kahden pienen lapsen kanssa kotona ja mulle valittaa jos ostelen kaupasta terveellistä kombuchaa josta pidän. Niin joo. Tais mennä tämä oma vastaus vähän avautumiseksi.
Viikonloppuna mies teki pari Hugoa minulle, todella raikkaita eikä kuohuviiniä ollut kuin tilkka. Itselleen gt:n ennen ruokaa (oli ruokavieraita). Ruuan kanssa lasi valkoviiniä ja punaviiniä (olisko mulla ollut lasissa 6-8cl?).
Seuraavan kerran ensi viikonloppuna ja sitten juhannuksena kun molempina on ruokavieraita tulossa. Humaltumista ei tapahdu, inhoan sitä tunnetta!
Arkena ei juoda. Se vie yöunet , vaikuttaa palautumiseen ja muuten järjetöntä. Lomilla sitten jo harvoin voi viikonloppuisin muutaman ottaa. Arki pitää täyttyä liikunnasta! Jaksaa lapsiperheen arkea - jaksaa töissä yms. Alkoholi uuvuttaa, vain satunnaisesti sitä siis! Järjetöntä edes miettiä päivittäin tai viikottain säännöllistä alkoholia-annosta - muut asiat pitää olla mielessä!
Kohtuullisen käytön yläraja on vähän semmoinen mielipidekysymys. Minulle se on puoli litraa tiukkaa viinaa päivässä. Mieheni mielestä taas sen verran jo läikyttääkin.