Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ei maksa enää tilisiirrolla? Esim. käytettyä tavaraa

Vierailija
14.06.2022 |

Vaan erilaisten sovellusten kautta tai MobilePaylla. Sitten toiset vielä antaa omat tiedot huijauksiin, kun ei enää eroteta aitoa maksusovellusta epäaidosta.

Kysymys on, että miksi yksinkertaisesti ette nykyään käytä tilisiirtoa pankkitililtä suoraan toiselle pankkitilille?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin vierastin ensin mobilepayta mutta kun sen käytön pari vuotta sitten aloitin, niin heti huomasi miten kätevä se on. Nykyään maksan verkko-ostoksetkin verkkokaupoista yleensä sen kautta.

Kirppis hommissa se vasta kätevä onkin.

Tykkään siitä myös postitus-kaupanteossa, koska puhelin ilmoittaa milloin maksu on saapunut. Ei tilin kyttäystä.

Kasvotusten on kivempi että raha tulee suoraan tilille. Vähänkin enemmän ja/tai kalliimmilla kaupatessa, seteli- ja kolikkopinoja vaan alkaa kertyä, jos ei ole tottunut käyttämään käteistä. Itse en ole vuosi kausiin enää osannut oikein maksaa käteisellä, koska kortti on kätevämpi. Sitten niitä rahapinoja ja pusseja pitää viedä talletussutomaatille.

Aina hyväksyn kyllä myös käteisen ja tilisiirron.

Vierailija
102/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tilisiirto menis samana päivänä se ei mene silti heti, kuten mobilepay maksu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi ainuttakaan syytä miksi maksaa mitään puhelimella. En edes omista älypuhelinta koska mulla ei ole tarvetta sellaiseen.

Apple, Google yms maksuäppeineen ja tiedonkeruineen ovat ihan s**tanasta.

Sattuuko se kun on noin tyhmä?

Vierailija
104/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut paljon Facebookin kirppisryhmistä tavaraa. Aina maksanut tilisiirrolla, useimmat myyjät eivät ole edes tarjonneet muuta vaihtoehtoa. Ihan muutamalla ollut mahdollisuus maksaa myös MobilePayllä.

Vierailija
105/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilisiirrolla myyty tavara liikkeelle vasta kun raha on tilillä. Ei kannata uskoa mihinkään kuvakaappauksiin kuiteista.

Pidätkö muita ihan idiootteina. En todellakaan maksa ennen kuin saan tavaran.

Yleisin huijaus on se että yritetään myydä olematonta tavaraa ennakkomaksulla. Kun myyjä saa rahat, niin häneen ei enää saa yhteyttä.

Pidätkö muita ihan idiootteina. En todellakaan lähetä ennen kuin saan rahat.

Yleisin huijaus on se että ostetaan, mutta ei makseta. Kun ostaja saa tuotteen, niin häneen ei enää saa yhteyttä.

Vierailija
106/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilisiirrolla myyty tavara liikkeelle vasta kun raha on tilillä. Ei kannata uskoa mihinkään kuvakaappauksiin kuiteista.

Pidätkö muita ihan idiootteina. En todellakaan maksa ennen kuin saan tavaran.

Yleisin huijaus on se että yritetään myydä olematonta tavaraa ennakkomaksulla. Kun myyjä saa rahat, niin häneen ei enää saa yhteyttä.

Pidätkö muita ihan idiootteina. En todellakaan lähetä ennen kuin saan rahat.

Yleisin huijaus on se että ostetaan, mutta ei makseta. Kun ostaja saa tuotteen, niin häneen ei enää saa yhteyttä.

Tästä syystä ja edellisen viestin syystä helpoin ja luotettavin kauppatapa onkin, kun ostaja noutaa tavaran, tarkistaa sen ja maksaa käteisellä rahalla. Helpointa ja vaivattominta.

Vierailija
107/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi käytin MobilePayta kun maksoin torikauppiaalle palashampoon ja -hoitoaineen. Miten sen olisi voinut tehdä tilisiirrolla? Sanoa hänelle, että minäpä siirrän nyt rahat tilillesi ja otan tuotteet, maksu näkyy sinulla viimeistään huomenna? Ei, käteistä en todellakaan kanna mukanani, se on epähygieenistä ja hankalaa.

Epähygieenistä ja hankalaa.

Kaikkein helpointa. Ei tarvi miettiä huijauksen mahdollisuutta, raha siirtyy kädestä toiseen heti, ei tarvi naputella numeroita netissä eikä ladata sovelluksia, ei tarvi antaa pankkitietojaan sovellusmaksu-firmoille eikä mitään tieojaan rahan vastaanottajallekaan ja saa maksaa anonyymisti.

Hygieenisesti ei voi ostaa kaupasta eikä sieltä torilta tavaraa mihin muut on koskenut, ei voi avata julkisia ovia, ei voi syödä ravintolassa, ei voi käydä julkisessa wc:ssä, ei voi painaa junan nappia, ei voi käydä yleisellä uimarannalla, ei voi koskea leikkipuiston keinuun...

...jos ei voi käteiseen koskea.

Jokainen tavallaan. En edelleenkään aio alkaa käydä nostamassa käteistä.

Käteisen voi ostaa eli nostaa kaupan kassalta muiden ostosten yhteydessä.

Käytän ostoksiin kotiinkuljetusta, eivät tuo käteistä.

Vierailija
108/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tilisiirrolla on helpompi huijata ja se on hitaampi.

Mobilepaylla voi maksaa tavatessa ja raha siirtyy heti.

Miten tilisuirrolla on helpompi huijata? En keksi mitään syytä. Perustele.

Tilisiirto näkyy myös pankkipäivinä tehtynä samana päivänä useimmissa muissakin suomalaisissa pankeissa.

Samaan pankkiin tehty tilisiirto näkyy heti, noin minuutissa.

Että avaa tili joka pankkiin niin saat tehtyä jotkut torikaupat heti? Ei kiitos. Ihan oman lapsenkin kanssa elämä helpottui kun hän sai mobilepayn (15v ikäraja), ostoksiin annettavat rahat voi antaa "heti" eikä tarvitse ennakoida paria pankkipäivää.

Oho. Mulla on sama pankki lapsen kanssa ja ostosrahat menee lapselle heti tilisiirtona, kun olen nettipankissa painanut nappia.

Mulla ei ole sama pankki lapseni kanssa, jotta oho vaan itsellesi. Itse vaihdoin pankkia, lapsen tilit jäi vanhaan.

Vierailija
109/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tilisiirto menis samana päivänä se ei mene silti heti, kuten mobilepay maksu

S-Pankki ja OP siirtyvät ainakin nykyisin alle minuutissa. Aiemmin oli viive 1 tunti - 1 päivä.

Nordea voi tuurilla viipyä vaikka viikon kun jatkuvasti järjestelmät jumissa.

Vierailija
110/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-pankista säästöpankkiin meni vielä viime viikolla 2 päivää. Jos pe iltana maksaa, niin tilisiirto on maanantaina perillä.

Vierailija
111/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjänä en lähetä tavaraa ennenkuin maksu näkyy tilillä, sitten kun näkyy, maksan paketille kuljetuksen, ilmoitan ostajalle seurantakoodin, pakkaan ja lähetän tavaran.

Myös yhteydenpito on mielestäni tärkeää myyjän ja ostajana että osapuolet tietävät missä mennään.

Sitten jos tulisi jotain ongelmia niin selvitetään ne yhdessä asiallisessa hengessä.

Esim. itselle ostajana kävi niin, että posti kadotti paketin ja onneksi oli asiallinen myyjä joka teki Postille reklamaation ja Posti korvasi hävinneen paketin ja sain rahani takaisin.

Vierailija
112/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä ilmoittaa tilinumeron, minä maksan nettipankissa.

Huutonetin vakiokäytäntö.

Vierailija
113/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jotkut lähettävät noita kuvakaappauksia turhaan, kyllä olen aina odottanut että se raha näkyy ihan tilillä.

Mä laitan toisinaan noita kuitteja liitteeksi viestiin samalla kun ilmoitan myyjälle, että olen maksun suorittanut.

En siksi, että myyjä lähettäisi sen maksukuitin perusteella. Se vaan on mielestäni asiallisemman näköistä kuin jos vain lähettäisin myyjälle viestin jossa lukee pelkästään .

Vierailija
114/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jotkut lähettävät noita kuvakaappauksia turhaan, kyllä olen aina odottanut että se raha näkyy ihan tilillä.

Mä laitan toisinaan noita kuitteja liitteeksi viestiin samalla kun ilmoitan myyjälle, että olen maksun suorittanut.

En siksi, että myyjä lähettäisi sen maksukuitin perusteella. Se vaan on mielestäni asiallisemman näköistä kuin jos vain lähettäisin myyjälle viestin jossa lukee pelkästään .

Viimeinen sana jäi jostain syystä pois. Tuossa piti olla: jos vain lähettäisin myyjälle viestin jossa lukee pelkästään Maksettu.

Vierailija
115/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovelluksilla luovutatte tietoja ulkomaisille kasvottomille korporaatioille... tulee mieleen ihan se 60-luvun ahdistava tv-sarja The Prisoner, joka joutui sinne outoon kylään ja jossa isot herrat vaativat koko ajan "informaatiota"...

Jos ei ostajalle kelpaa maksaa tilisiirrolla tai käteisellä rahalla, perun kaupat. Minä en rupea mitään sovelluksia asentelemaan tämän takia.

MobilePay on kylläkin ihan Danske Bankin tekemä sovellus, joten ei niitä tietoja minnekään amerikkalaisille korporaatioille lähetellä.. 

Kunnes mobile pay on saanut ostettua riittävästi kilpailevia yrityksiä ja on ainoa kilpailija niin sitten google ostaa sen.

Silloin sinun tietosi menevät googlelle.

Vierailija
116/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

C64 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisellä voit maksaa tavatessa ja raha siirtyy heti.

mut varmaan käteisen käyttämättömyyteenkin on joku nykypäivän lumihiutaleiden ja diginatiivien perustelu että sitä ei voi käyttää...

No käteinen on kyllä epäkäytännöllinen noissa kirppisostoissa. Ensin pitää hankkiutua pankkiautomaatille (niitä ei muuten ihan joka nurkalla edes ole), sitten miettiä miten saa muutettua sen kaksikymppisen pienemmiksi niin että voi maksaa sen 13e ostoksen. Tai sitten pitää säilöä isoa käteisjemmaa kotona, tätä harrastin jossain vaiheessa, huono puoli on että sitten lopulta jäljellä on kasa 20snt kolikoita joilla ei kehtaa maksaa kenellekään mitään.

Tilisiirto on ihan jees esim nettiostoksissa jotka maksetaan etukäteen. Ja kelpuutan sen kyllä muissakin ostoksissa, ainakin jos ei ole isoista summasta kyse, mutta onhan se paljon helpompaa maksaa parilla klikkauksella mobilepaylla kuin alkaa naputella sitä tolkuttoman pitkää tilinumeroa verkkopankkiin ja varmentautua monta kertaa tunnusluvulla. Ja rahakin siirtyy heti. Itse en ymmärrä miksi joku haluaa välttämättä maksaa tilisiirrolla kun mobilepay on keksitty, mutta ei kai minun tarvitsekaan.

Vierailija
117/121 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän käteistä ihan periaatteesta. Ei sillä, että kortilla maksaminen mitenkään pelottaisi, saatikka pelottaisi, että pankki saa tietää mitä ostan ja mistä. Mutta käteinen pysyy "hengissä" mikäli sitä käytetään, ja käteisvaihtoehdon säilymisen koen tärkeäksi. Ihmisillä pitää ensinnäkin olla mahdollisuus yksityisyyteen rahaa käyttäessään, eikä ole kyse siitä, että vain rikolliset haluavat pitää yksityisyytensä. Toisekseen, käteinen toimii vaikka kaikki digitaaliset pankkisysteemit kaatuisivat kerralla. Kortit ja Mobilepayt ei.

Kiitos, ajatteleva ihminen, muidenkin puolesta.

Just noin.

Vierailija
118/121 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

C64 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisellä voit maksaa tavatessa ja raha siirtyy heti.

mut varmaan käteisen käyttämättömyyteenkin on joku nykypäivän lumihiutaleiden ja diginatiivien perustelu että sitä ei voi käyttää...

No käteinen on kyllä epäkäytännöllinen noissa kirppisostoissa. Ensin pitää hankkiutua pankkiautomaatille (niitä ei muuten ihan joka nurkalla edes ole), sitten miettiä miten saa muutettua sen kaksikymppisen pienemmiksi niin että voi maksaa sen 13e ostoksen. Tai sitten pitää säilöä isoa käteisjemmaa kotona, tätä harrastin jossain vaiheessa, huono puoli on että sitten lopulta jäljellä on kasa 20snt kolikoita joilla ei kehtaa maksaa kenellekään mitään.

Tilisiirto on ihan jees esim nettiostoksissa jotka maksetaan etukäteen. Ja kelpuutan sen kyllä muissakin ostoksissa, ainakin jos ei ole isoista summasta kyse, mutta onhan se paljon helpompaa maksaa parilla klikkauksella mobilepaylla kuin alkaa naputella sitä tolkuttoman pitkää tilinumeroa verkkopankkiin ja varmentautua monta kertaa tunnusluvulla. Ja rahakin siirtyy heti. Itse en ymmärrä miksi joku haluaa välttämättä maksaa tilisiirrolla kun mobilepay on keksitty, mutta ei kai minun tarvitsekaan.

Jos on lapsia niin pikkukolikot on hyvä antaa lapsilleen silloin kun tarvitsevat vähän rahaa johonkin pieneen ostokseen.

Lapset oppivat laskemaan rahaa ja sen riittävyyttä aivan eri lailla kuin setelillä tai kortilla maksaessa. Samalla pääsee kolikoista eroon :)

(Ne voi myös säästää ja viedä kerralla talletusautomaattiin isomman määrän, sinne ne voi kaataa ja automaatti laskee summan, tällä tavoin säästyy aivan huomaamatta rahaa.)

Vierailija
119/121 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan pankkiin menee heti. Samalla minuutilla. Usein on rahaa siirrelty tilisiirrolla kiireelliseen tarpeeseen.

Vierailija
120/121 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei mobilepayta, joten torikaupat teen aina tilisiirrolla. Toistaiseksi sopinut kaikille. 

Kaiken huippu oli kyllä yksi työntekijä, joka palkattiin meille lastenhoitajaksi pariksi päiväksi. Hän suuttui, kun kieltäydyin maksamasta pimeästi, vaan olisi halunnut maksun käteisellä tai mobilepaylla. Mobilepayta itselläni ei tosiaan ole ja käteisestä ei jää mitään merkintää/ todistetta, että palkka maksettu.. Lisäksi pimeästi maksaminen on vielä laitonta. Ei liittynyt torikauppoihin, mutta mobilepayhin kuitenkin tämä esimerkki.

Tässä kommentissa hyvin huomaa ettei tiedetä edes miten Mobilepay toimii.

Kun maksat Mobilepaylla, voi laittaa viestin mitä maksu koskee ja maksu lähtee tililtä samantien (ainakin minulla) ja vastaanottajan tiliotteessa näkyy Mobilepay siirto + viesti. Maksu on myös vastaanottajalla samantien, ei viivettä.

Ei se voi olla mitään pimeästi maksamista, kun näkyy molempien tiliotteessa ko. siirto. Olisit voinut laittaa esim. maksu 30e ja viesti "lastenhoitopalkka perhe Mäkinen/ Anniina Mäkinen hoito 16h ".

Tai jäin tuota "pimeästi maksamista" miettimään, että olitko valmis maksamaan verot ym. maksut lastenhoitajasi palkasta, kun kerta niin kovasti sinua häiritsee ettei jää merkintää mihinkään maksamastasi palkasta? Vai epäilitkö että lastenhoitaja tulee vaatimaan myöhemmin palkkaa, jos käteisellä maksat, kun "et mukamas ole maksanut"? Mobilepay olisi tuonkin hyvin hoitanut, kun todiste jää. 

Tilisiirtoon voi laittaa viestin. Itse asiassa siihen kai pitää laittaa viesti jos ei ole viitenroa. Kirjoitan aina jotain viestikenttään ja se viesti näkyy vastaanottajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi