Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ei maksa enää tilisiirrolla? Esim. käytettyä tavaraa

Vierailija
14.06.2022 |

Vaan erilaisten sovellusten kautta tai MobilePaylla. Sitten toiset vielä antaa omat tiedot huijauksiin, kun ei enää eroteta aitoa maksusovellusta epäaidosta.

Kysymys on, että miksi yksinkertaisesti ette nykyään käytä tilisiirtoa pankkitililtä suoraan toiselle pankkitilille?

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovelluksilla luovutatte tietoja ulkomaisille kasvottomille korporaatioille... tulee mieleen ihan se 60-luvun ahdistava tv-sarja The Prisoner, joka joutui sinne outoon kylään ja jossa isot herrat vaativat koko ajan "informaatiota"...

Jos ei ostajalle kelpaa maksaa tilisiirrolla tai käteisellä rahalla, perun kaupat. Minä en rupea mitään sovelluksia asentelemaan tämän takia.

MobilePay on kylläkin ihan Danske Bankin tekemä sovellus, joten ei niitä tietoja minnekään amerikkalaisille korporaatioille lähetellä.. 

Vierailija
62/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko syy vain se, että myyjät ovat tt-tukilaisia? Tiliote täytyy esittää KELAssa aika ajoin, eli suurista myyntimääristä johtuen tuki pienenee tai loppuu.

Miten tämä liittyy mihinkään? Samalla tavalla ne MobilePayllakin tehdyt ostot näkyvät tiliotteella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi käytin MobilePayta kun maksoin torikauppiaalle palashampoon ja -hoitoaineen. Miten sen olisi voinut tehdä tilisiirrolla? Sanoa hänelle, että minäpä siirrän nyt rahat tilillesi ja otan tuotteet, maksu näkyy sinulla viimeistään huomenna? Ei, käteistä en todellakaan kanna mukanani, se on epähygieenistä ja hankalaa.

Epähygieenistä ja hankalaa.

Kaikkein helpointa. Ei tarvi miettiä huijauksen mahdollisuutta, raha siirtyy kädestä toiseen heti, ei tarvi naputella numeroita netissä eikä ladata sovelluksia, ei tarvi antaa pankkitietojaan sovellusmaksu-firmoille eikä mitään tieojaan rahan vastaanottajallekaan ja saa maksaa anonyymisti.

Hygieenisesti ei voi ostaa kaupasta eikä sieltä torilta tavaraa mihin muut on koskenut, ei voi avata julkisia ovia, ei voi syödä ravintolassa, ei voi käydä julkisessa wc:ssä, ei voi painaa junan nappia, ei voi käydä yleisellä uimarannalla, ei voi koskea leikkipuiston keinuun...

...jos ei voi käteiseen koskea.

Jokainen tavallaan. En edelleenkään aio alkaa käydä nostamassa käteistä.

Käteisen voi ostaa eli nostaa kaupan kassalta muiden ostosten yhteydessä.

Ohhoh, en muistanutkaan että se olisi mahdollista. Eikö tästä mennyt (ainakin ennen) palvelumaksuja?

Kauppaketjussa, jossa olen töissä, ei peritä käteisnostoista mitään palvelumaksuja. Toki pankkisi voi niitä periä, joten tarkista oman pankkisi palvelumaksut.

Vierailija
64/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan torista paljon . Etsin aina ostettavan tavaran niin läheltä että voin sen itse hakea ja maksaa käteisellä. Ei ongelmaa.

Vierailija
65/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilisiirto näkyy nykyisin yleensä seuraavana päivänä, joten kun raha näkyy tilillä niin tavarat voi lähettää, eikä ole riskiä mistään kuvakaappaus huijauksesta.

No en minä ainakaan lähetä ennen kuin rahat ovat tilillä, vaikka ostaja lähettäisi sata kuvakaappausta. Sillä niistä kuvakaappaushuijauksista pääsee.

Eikä kukaan fiksu maksa mitään etukäteen.

Vierailija
66/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostetaan torista paljon . Etsin aina ostettavan tavaran niin läheltä että voin sen itse hakea ja maksaa käteisellä. Ei ongelmaa.

Vielä helpompi kun maksaa mopilepaylla, ei tule ongelmia tasarahasta tai vaihtorahasta.

Vierailija
67/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi käytin MobilePayta kun maksoin torikauppiaalle palashampoon ja -hoitoaineen. Miten sen olisi voinut tehdä tilisiirrolla? Sanoa hänelle, että minäpä siirrän nyt rahat tilillesi ja otan tuotteet, maksu näkyy sinulla viimeistään huomenna? Ei, käteistä en todellakaan kanna mukanani, se on epähygieenistä ja hankalaa.

Kaikkein helpointa. Ei tarvi miettiä huijauksen mahdollisuutta, raha siirtyy kädestä toiseen heti, ei tarvi naputella numeroita netissä eikä ladata sovelluksia, ei tarvi antaa pankkitietojaan sovellusmaksu-firmoille eikä mitään tieojaan rahan vastaanottajallekaan ja saa maksaa anonyymisti.

Hygieenisesti ei voi ostaa kaupasta eikä sieltä torilta tavaraa mihin muut on koskenut, ei voi avata julkisia ovia, ei voi syödä ravintolassa, ei voi käydä julkisessa wc:ssä, ei voi painaa junan nappia, ei voi käydä yleisellä uimarannalla, ei voi koskea leikkipuiston keinuun...

Jokainen tavallaan. En edelleenkään aio alkaa käydä nostamassa käteistä.

Käteisen voi ostaa eli nostaa kaupan kassalta muiden ostosten yhteydessä.

Ohhoh, en muistanutkaan että se olisi mahdollista. Eikö tästä mennyt (ainakin ennen) palvelumaksuja?

Kauppaketjussa, jossa olen töissä, ei peritä käteisnostoista mitään palvelumaksuja. Toki pankkisi voi niitä periä, joten tarkista oman pankkisi palvelumaksut.

Ei pankit siitä veloita mitään. Sehän rekisteröityy (nostosumman suuruisena) ostoksena tililtä samaan kuittiin muiden ostosten kanssa.

Ostat ruokaa 15 eurolla ja nostat rahaa 50 eurolla niin ostoksesi loppusumma kuitilla on 65 euroa.

Vierailija
68/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

C64 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tilisiirrolla on helpompi huijata ja se on hitaampi.

Mobilepaylla voi maksaa tavatessa ja raha siirtyy heti.

Käteisellä voit maksaa tavatessa ja raha siirtyy heti.

mut varmaan käteisen käyttämättömyyteenkin on joku nykypäivän lumihiutaleiden ja diginatiivien perustelu että sitä ei voi käyttää...

Ei kukaan rehellinen täysjärkinen enää käytä käteistä. Käteistä käyttää lähinnä tukihuijarit ja muut rikolliset. Periaatteessa kannattaa heti skipata myyjä, joka vaatii käteistä, jotain hämärää on tekeillä.

Kannattaa lisätä tohon sun käteisten käyttäjien listaan "old-school" henkiset, ja tarkistaa noita sun typeriä stereotypioita. Viimeksi ostin auton käteisellä.

Itse olen hyvin vähän myynyt itse mitään tavaroita, mä en ole mikään kauppias joka treidaa jotain rompetta, vaan olen itselleni ostanut silloin kun olen itse jotain tarvinnut. Kommentoin lähinnä ostajana, ja erittäin mielelläni maksan käteisellä jos itse noudan tavaran.

Ei minulle ole mikään Turn-off jos myyjä vaatii maksun käteisellä noudon yhteydessä. Ei todellakaan, en keksi yhtään hyvää syytä miksi olisi.

Mutta jos jollekin kelpaa maksu vain mobilepaylla, niin sellainen myyjä voi myydä jollekin toiselle. En ala minkään äppien kanssa onanoimaan ja älypuhelinta en pankkiasioihin yhdistä.

Vierailija
69/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma käteisessä on se että sen hankkiminen on hankalaa. Edes isojen kaupunkien keskustoissa ei enää ole montaa pankkiautomaattia, ja mikäli asioi harvemmin keskustassa voi pankkiautomaatin löytäminen olla kiven takana. Tämän lisäksi saadessasi setelin käteen joudut käymässä sen rikkomassa jossain kaupassa.

Toki käteinen toimii ihmisellä jolla on aina hillopurkki täynnä kolikoita, tai joka asuu pankkiautomaatin vieressä, mutta monelle käteisen hankkiminen on oikea ongelma.

Osta se käteinen lähikaupan tai ärrän kassalta, niin et tarvi automaattia.

Viimeksi kun kävin ärrällä pakettia hakemassa, niin jouduin jonottamaan puoli tuntia! Joku perhe osti arpoja, arpoi lottorivejä ja tilasi jotain hodareita. Vihoviimeinen paikka.

Vierailija
70/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

C64 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

C64 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisellä voit maksaa tavatessa ja raha siirtyy heti.

mut varmaan käteisen käyttämättömyyteenkin on joku nykypäivän lumihiutaleiden ja diginatiivien perustelu että sitä ei voi käyttää...

Ei kukaan rehellinen täysjärkinen enää käytä käteistä. Käteistä käyttää lähinnä tukihuijarit ja muut rikolliset. Periaatteessa kannattaa heti skipata myyjä, joka vaatii käteistä, jotain hämärää on tekeillä.

Kannattaa lisätä tohon sun käteisten käyttäjien listaan "old-school" henkiset, ja tarkistaa noita sun typeriä stereotypioita. Viimeksi ostin auton käteisellä.

Itse olen hyvin vähän myynyt itse mitään tavaroita, mä en ole mikään kauppias joka treidaa jotain rompetta, vaan olen itselleni ostanut silloin kun olen itse jotain tarvinnut. Kommentoin lähinnä ostajana, ja erittäin mielelläni maksan käteisellä jos itse noudan tavaran.

Ei minulle ole mikään Turn-off jos myyjä vaatii maksun käteisellä noudon yhteydessä. Ei todellakaan, en keksi yhtään hyvää syytä miksi olisi.

Mutta jos jollekin kelpaa maksu vain mobilepaylla, niin sellainen myyjä voi myydä jollekin toiselle. En ala minkään äppien kanssa onanoimaan ja älypuhelinta en pankkiasioihin yhdistä.

Kerran autokaupassa automyyjä pisti käteisostajan viemään rahansa pankkiin, jotta voi sen jälkeen maksaa auton kortilla. Autokauppias kun ei tarvi seteleitä mihinkään, vaan maksaa omat laskunsa sähköisesti.

Vierailija
71/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei, käteistä en todellakaan kanna mukanani, se on epähygieenistä ja hankalaa."

Olet varmasti ensimmäisenä ottamassa sitä maksusirua käteesi että elämäsi olisi helpompaa...

Siru ihon alla olisi paras, mutta ei ole vielä laajemmin käytössä, mutta tulee varmaan pian. Sitä ei voi helposti unohtaa pois matkasta tai hukata.

Vierailija
72/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta voidaan ryöstää käteiset tavatessa, eikä sulla ole mitään hajua, kuka sut ryöstänyt myyjä on oikeasti.

Seteleiden palvojilla on omituisia pelkoja, mutta eivät ymmärrä todellisia riskejä.

Vierailija
73/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelinkin ettei tähän ole mitään järkevää syytä.

Vain siks kun kaikki muutkin.

Käteisen käyttöön ja ylipäätään sen ylläpitoon ei ole mitään järkevää syytä.

Vierailija
74/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma käteisessä on se että sen hankkiminen on hankalaa. Edes isojen kaupunkien keskustoissa ei enää ole montaa pankkiautomaattia, ja mikäli asioi harvemmin keskustassa voi pankkiautomaatin löytäminen olla kiven takana. Tämän lisäksi saadessasi setelin käteen joudut käymässä sen rikkomassa jossain kaupassa.

Toki käteinen toimii ihmisellä jolla on aina hillopurkki täynnä kolikoita, tai joka asuu pankkiautomaatin vieressä, mutta monelle käteisen hankkiminen on oikea ongelma.

Kaupasta nostamalla saat niin pieniä kolìkoita kuin kehtaat pyytää.

Kuinka paljon pitää olla vaihtokassaa mukana, jotta on varautunut kaikkiin mahdollisiin hintoihin käteisellä?

Vierailija
75/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei mobilepayta, joten torikaupat teen aina tilisiirrolla. Toistaiseksi sopinut kaikille. 

Kaiken huippu oli kyllä yksi työntekijä, joka palkattiin meille lastenhoitajaksi pariksi päiväksi. Hän suuttui, kun kieltäydyin maksamasta pimeästi, vaan olisi halunnut maksun käteisellä tai mobilepaylla. Mobilepayta itselläni ei tosiaan ole ja käteisestä ei jää mitään merkintää/ todistetta, että palkka maksettu.. Lisäksi pimeästi maksaminen on vielä laitonta. Ei liittynyt torikauppoihin, mutta mobilepayhin kuitenkin tämä esimerkki.

Vierailija
76/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vain pieniä siirtoja MobilePayn kautta. Eli jos nyt joku lähtee huijaamaan 20e tavaralla.. puuh. Tilisiirto on hankala ja rahansiirto kestää.

Käyn ostamassa paikan päältä jos on kallis ja maksan MobilePaylla koska en halua kanniskella käteistä rahaa. Haluan että minulle maksetaan aina MobilePayn kautta jos hakevat tavaraa - eivät voi antaa väärennettyä rahaa :)

Vierailija
77/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tilisuirrolla on helpompi huijata? En keksi mitään syytä. Perustele.

Tilisiirto näkyy myös pankkipäivinä tehtynä samana päivänä useimmissa muissakin suomalaisissa pankeissa.

Samaan pankkiin tehty tilisiirto näkyy heti, noin minuutissa.

Tavatessa tehty tilisiirto ei näy heti ja sen voi myös perua soittamalla pankkiin. Nämä huijasohjelmathan perustuu juuri tilisiirtoon ja sen viiveeseen. Mikä siinä mobipayssa on niin hankalaa?

No tavara luovutetaan / toimitetaan ostajalle vasta kun maksusuoritus näkyy tilillä. Tai kasvokkain maksetaan käteisellä. Mikä tässä on ongelma? Itsellä on sujuneet kaupat jo yli 10 vuotta oikein hyvin.

Suurin osa ihmisistä on onneksi todella rehellisiä Suomessa. Näin homma toimii mutkattomasti.

Vierailija
78/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tilisuirrolla on helpompi huijata? En keksi mitään syytä. Perustele.

Tilisiirto näkyy myös pankkipäivinä tehtynä samana päivänä useimmissa muissakin suomalaisissa pankeissa.

Samaan pankkiin tehty tilisiirto näkyy heti, noin minuutissa.

Että avaa tili joka pankkiin niin saat tehtyä jotkut torikaupat heti? Ei kiitos. Ihan oman lapsenkin kanssa elämä helpottui kun hän sai mobilepayn (15v ikäraja), ostoksiin annettavat rahat voi antaa "heti" eikä tarvitse ennakoida paria pankkipäivää.

Miks sun lapsella on tili toisessa pankissa kun sun?

Vierailija
79/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei mobilepayta, joten torikaupat teen aina tilisiirrolla. Toistaiseksi sopinut kaikille. 

Kaiken huippu oli kyllä yksi työntekijä, joka palkattiin meille lastenhoitajaksi pariksi päiväksi. Hän suuttui, kun kieltäydyin maksamasta pimeästi, vaan olisi halunnut maksun käteisellä tai mobilepaylla. Mobilepayta itselläni ei tosiaan ole ja käteisestä ei jää mitään merkintää/ todistetta, että palkka maksettu.. Lisäksi pimeästi maksaminen on vielä laitonta. Ei liittynyt torikauppoihin, mutta mobilepayhin kuitenkin tämä esimerkki.

Tilisiirrolla harvemmin voi todistaa että kyse on palkasta ja kaikki palkkaan liittyvät kulut on maksettu. Itse vaatisin palkkakuitin ihan riippumatta siitä millä tavalla ko suorite on maksettu.

Vierailija
80/121 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovelluksilla luovutatte tietoja ulkomaisille kasvottomille korporaatioille... tulee mieleen ihan se 60-luvun ahdistava tv-sarja The Prisoner, joka joutui sinne outoon kylään ja jossa isot herrat vaativat koko ajan "informaatiota"...

Jos ei ostajalle kelpaa maksaa tilisiirrolla tai käteisellä rahalla, perun kaupat. Minä en rupea mitään sovelluksia asentelemaan tämän takia.

Niin no mobilepay tais olla sellasen kasvottoman korporaation kun Danske Bank omistuksessa ettäs niin...