Huomaako ihmiset oikeasti jonkun makaronipussin tai jauhelihan hinnan nousun kaupassa?
En itse ole koskaan kiinnittänyt noihin huomiota. Jauheliha maksaa 4-5 ja makaronipussi alle euron. Sillä ei ole väliä onko se 4,90 vai 4,10. Epäilen että tälläisillä ihmisillä on kyllä jotain muuta mistä voisivat tinkiä kuin valittaa ruoan hinnan noususta. Esim. yksi olut kapakassa maksaa helposti 6-7, joka on enemmän kuin ruoan hinnan noususta johtuva menetys viikossa.
Kommentit (111)
hinnoitteluun järkeä kirjoitti:
kauran tuottaja hinta ei ole noussut mutta 1kg eloveena paketin1.80 e ainoastaan "kanan" koivet eivät ole nousseet. kalan hinnan karanneet rahvaan saavuttamattomiin. mätänevät kauppiaille tai tukkuihin norjassa 650000kg lampaan lihaa vanhenee kylmä varastoissa.
Oli tarkoitus syödä kalapuikkoja. Kävin päiväsaikaan kaupassa, halvimmat kalapuikot loppu kokonaan. Ilmeisesti kala maistuu edelleen, mutta ainoastaan Rainbow-kalapuikkojen muodossa, isoimmassa pakkauksessa luonnollisesti.
Kyllä todellakin olen huomannut. Ennen kun haki jotain pientä täytettä jääkaappiin, lasku ei ollut koskaan yli 20e. Nykyään ei pääse kaupasta koskaan alle 20 euron. Järkyttävää. Onneksi ei ole euroista kiinni eikä tarvitse varsinaisesti nipistää mistään mutta kyllä se silti ahdistaa kun ei rahaa kuitenkaan hirveästi ole. :(
Vierailija kirjoitti:
Kyllä köyhä huomaa. Ison limpparipullon palautuksella pitää saada makaronipussi.
Ja limppareitahan kannattaa köyhän ostella...NOT.
Vierailija kirjoitti:
Poltetaan tupakkaa, kannatetaan paikallisia kuppiloita, mutta turhat hötöt esim. makaronit jätetään ostamatta (ei ravintoarvoa ollenkaan), ilman tomaattimurskaa tulee toimeen, ei leivota=lihottaa, eikä vertailla hintoja. Ostetaan sitä mitä ennenkin. Ei Suomessa nälkään kuole👍
T. keskituloinen pariskunta
Vesi on elämälle välttämätöntä. Onneksi sitä saa Suomessa hanasta edullisesti. Seuraavaksi tärkein tarve on energian tarve. Makaronin hiilihydraatit tyydyttää tämän tarpeen järkevämmin kuin sokeri ja alkoholi. Inuiteilla energian tarpeesta suuren osan tyydytti eläinten ja kalojen rasva perinteisessä ruokavaliossa. Nykyaikana tuskin kukaan haluaa tuolle ruokavaliolle ryhtyä. Hiilihydraateilla on paikkansa ravitsemuksessa.
Vain vähä-älyiset ja täysin huomiokyvyttömät eivät huomaa. Muut kyllä.
Kyllä sen huomaa kun gluteeniton makarooni maksaa 50 centtiä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin sen huomaa kun rahat ei meinaa riittää.
Ja paljonko menee tupakkaa? Entä kuinka usein käyt baarissa?
Tupakkaan 0
Baarissa käyn ihan maksimissaan kolmesti vuodessa, yleensä juon yhden lonkeron/ reissu.
Eri
Mistä nämä tupakka- ja baarijankkaajat sikiävät?
Onko se vaikea ymmärtä, että matalapalkka alalla, taluden ainoana aikuisena sitö rahaa ei liikoja ole. Joo, on lapsilisät mutta kun on yli 17-vuotiaita opiskelevia nuoria. Eikä ne minimielarit niin isoraha ole nekään.
En ole sossupummi, en ole koskaan tupakoinut, ja alkoholia juon kerran tai kaksi vuodessa.silloinkin vain pari siideriä. Muuta alkoholia en juo. Koskaan.
Elän köyhyysrajan vyöhykkeellä....
Olen uudelleen koulutuksessa , ammatinvaihto.
Mies jäi työkyvyttömyys eläkkeelle jo vuosia sitten.
Lapset aikuisia ja muuttaneet jo kotoa.
Kuljen kouluun omalla autolla, matkaa yhteen suuntaan 32 km. Ei kulje bussit täältä maalta niin usein, että voisin niissä kulkea.
Olemme tinkineet arjessa jo monista asioista
- autolla liikumme vain todella asian perästä ja hoidamme kaikki asiat kerralla, sitten viikonloppuna ei auto liikahda 😏.
- kirppis vaatteet lähes aina päällä
- tarjous ruokaa
- lihaa ja kalaa vain todella harvoin
- paistan itse leivinuunissa sämpylät ja pullat
- siirryin marketti kosmetiikkaan
- tytär lyhentää minun hiukset
- paljon ruokavaliossa makkaraa, makaronia, perunaa, ( tiedän että ei terveellistä)
Raha on "tiukassa".
Oikeestaan joka centti venytetään.
Huomasin reilu kuukausi sitten kassalla ostoksia tehdessä, että hetkinen nyt taisi mennä jotain pariin kertaan. Yksinäisenä eläkeläisenä ostan suunnilleen samat tuotteet, ei tarvitse tarkempaan jokaista pakettia syynätä. Minua raivostuttaa, millä oikeudella meiltä nyt ryöstetään näiden velkojen maksuun sentti sentiltä, samaan aikaan Italiassa kellotellaan yltäkylläisyydessä ja me maksamme asuntojen korjaukset. Kuvottavaa, lupaillaan 20-30 euroa kipurahaa, hyi hitto pitäkää vaivaiset almunne.
En yksittäisten tuotteiden hinnannousua noteeraa, mutta kyllä tänäänkin leuka loksahti auki, kun olin omissa ajatuksissani kassalla odottamassa lopullista hintaa. Reilu 18 euroa. Ei kai tuo paljoa ole, mutta minulla on tapana ostella aina samankaltaisia tuotteita ja puolikkaalle kassille on viimeisen vuoden aikana lähes joka kerta tullut hinnaksi vähän reilu 10 euroa. Kyllä tuo tämänkertainen summa pisti miettimään, että on ne hinnat tosiaan ilmeisesti sitten nousseet. Enkä ostanut mitään erikoisuuksia, reilun puolen kilon juusto nyt toi odotetusti hieman ylimääräistä, mutta 8 euroa lisää hintaa??