Muita, jotka ei nauti juoksemisesta yhtään?
Ihan kamalaa touhua, jalat tuntuu kireiltä ja lyijynraskailta.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Rullaluistelija kirjoitti:
Pakkoko on juosta? Jos haluat kuntoilla, niin voit rullaluistella tai -hiihtää, pyörällä jne.
Juoksu on siitä hyvä, että siihen ei tarvita mitään erityisiä välineitä. Rullaluistelu on Suomessa mahdotonta ja hiihtää voi vaan pari kk vuodessa.
Ap
Miten ihmeessä minä sitten pystyn luistelemaan vapusta lokakuun loppupuolelle saakka? Et ole rullahiihdosta kuullut? Tosin jos haluaa asioista vaikeaa tehdä, niin onhan ne sitten vaikeita.
Kävelyä harrastan ja vaihdoin asfalttikävelyn ensin latupohjaan ja sitten metsäpolkuihin. Sen verran kunto nousi, että rannesykemittarin mukaan ei syke enää noussut kunnolla. Tein sitten niin, et juoksin aina notkopaikoista mäen harjalle: syke nousi ja palasi kohta entiselleen, kunnes taas uusi ylämäki :)
Tuo metsäpolkuja pitkin kävely käy erilailla jalkoihin kuin nuo muut, molempia/kaikkia tosin pitäisi harrastaa.
Täällä juoksemista/hölkkäämistä rakastava.
Hei AP. Tuo olo että jalat on lyijynraskaat on vain vaihe, se on yleensä jos on vasta aloittanut hölkkäämisen. Kestää aika pitkäänkin, useita viikkoja ehkä pari kuukauttakin, ennen kuin kunto on niin paljon kohentunut että jaloissa alkaa rullaamaan.
Joskus sitten harrastajillakin on vain huonoja päiviä, siis vaikka kroppa olisi kunnossa ja kunto jee, niin sitten jonain lenkkikertana jalat ovat vaan raskaat ja lenkki tuntuu raskaalta. Tällaisia kertojakin on. Yleensä juoksu/hölkkä lähtee hyväkuntoisella harrastajalla kyllä vetämään jossain kohdassa matkaa, puolivälin jälkeen viimeistään tms. Elikkä lenkkimatkakin voidaan jakaa vaiheisiin, jossain vaiheessa menee enemmän jee.
Kun sä oot saanut kunnon kondikseen ja muutama kuukausi vaan jaksat jatkaa vaikka olisi raskasta, niin sitten suunta on kuitenkin koko ajan parempaan. Älä kuitenkaan ylirasita, aloita vaikka kävely-hölkkä-pätkillä.
Sitten kun pääset ns juoksukuntoon, niin sitten tulee se flow ja se nautinto enemmän. Mutta yritä ottaa sitä jo nyt, silleen henkisesti, koska toi on kova juttu että menee hölkkäämään jos ei kuntoa vielä ole, se on rankempaa ja siitä hyvänolontuntua sinne.
Vierailija kirjoitti:
En edes pysty juoksemaan. Olen niin lihava.
Samaten, mutta silloinkin kun olin hoikka ja yritin hölkätä lenkkejä, niin oli se aivan kamalaa ja tuli huono olo. Kävelylenkit on aina olleet verrattomasti kivempia.
Jotkut pienet juoksupyrähdykset vaikka viihteeltä kotiin tullessa olikin hauskoja, mutta juoksu tai hölkkä liikuntasuorituksena ei. Yritin kyllä monta vuotta ja todella tavoittelin flowta.
En ole koskaan tykännyt juosta. Tykkään luisteluhiihdosta ja pyöräilystä.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko on juosta? Jos haluat kuntoilla, niin voit rullaluistella tai -hiihtää, pyörällä jne.
Juoksu on siitä hyvä, että siihen ei tarvita mitään erityisiä välineitä. Rullaluistelu on Suomessa mahdotonta ja hiihtää voi vaan pari kk vuodessa.
Ap
Miten ihmeessä minä sitten pystyn luistelemaan vapusta lokakuun loppupuolelle saakka? Et ole rullahiihdosta kuullut? Tosin jos haluaa asioista vaikeaa tehdä, niin onhan ne sitten vaikeita.
Kaikkialla Suomessa ei ole samat mahdollisuudet. En itsekään lähtisi täällä luistelemaan, vaikka isohkossa kaupungissa asun. Pitäisi mennä erikseen rullaluistelemaan sille varatulle radalle. Ja rullahiihto pitäisi kaupunkiolosuhteissa kieltää, kun kerran sauvoilla hosutaan minne sattuu eikä se hiihtokaan aina niin suoraan mene.
Tässä edellinen, luin aiemman kommenttisi äsken ihon polttelemisesta ja raskaasta tunteesta: jeps vaan, niin mullakin oli vuosia vuosia sitten, kun aloitin tämän harrastamisen. Juurikin noin poltteli reisistä ja ne tuli punaisiksi jne, oli raskasta.
Olin normikuntoinen kun aloitin, ei ylipainoa, mutta tosiaan noin se oli, ja sitten muistan kun oikein kutitti niitä reisiä ja käsillä raavin niitä lenkin jälkeen suihkun alla, kun oli semmoinen syyhytunne.
Se oli totutauttumisvaihe, en ollut aiemmin harrastanut hölkkäämistä tai juoksemista. Se meni ohi, kun aloin saada kuntoa ja jalat meni juoksukuntoon.
Juokseminen on kivaa, jos se on sellaista hölkkää, jossa ei hengästy. Siihen tasoon tarvitsee aika hyvän kunnon, joka on se ongelma. Itsekin kärsin raskauden jälkeen juoksusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä edellinen, luin aiemman kommenttisi äsken ihon polttelemisesta ja raskaasta tunteesta: jeps vaan, niin mullakin oli vuosia vuosia sitten, kun aloitin tämän harrastamisen. Juurikin noin poltteli reisistä ja ne tuli punaisiksi jne, oli raskasta.
Olin normikuntoinen kun aloitin, ei ylipainoa, mutta tosiaan noin se oli, ja sitten muistan kun oikein kutitti niitä reisiä ja käsillä raavin niitä lenkin jälkeen suihkun alla, kun oli semmoinen syyhytunne.
Se oli totutauttumisvaihe, en ollut aiemmin harrastanut hölkkäämistä tai juoksemista. Se meni ohi, kun aloin saada kuntoa ja jalat meni juoksukuntoon.
Siis edellinen se, joka kirjoitti "täällä juoksua/hölkkäämistä rakastava."
Tuli nopeasti uusia vastauksia, niin en ollutkaan edellinen!
Nilkat ei kestä juoksemista eikä luistelua. Nykyisin myös polvet kramppaa jo kävelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölkkäsin vielä pari vuotta sitten. Hyvin sujui. Kesällä vain tätä juoksua siis. Tyyliin 1km ja väliin kävelyä ja taas juoksua. Paino oli 56kg. Painoa kuitenkin tuli talven aikaan se vain 5kg ja keväällä ei juoksusta tullut mitään. On paljon myös tekniikasta kyse miten juokset.Reipas kävely mulla ajaa nyt saman asian. Kohta yli 50v ei nivelet anna periksi. Oikea polvi joskus keljuilee. Kokeile reipasta kävelyä vaikka 30 min aluksi päivittäin
Olen kokeillut reipasta kävelyä jo vuosikymmenet, sillä vaan ei ole mitään tekemistä juoksemisen kanssa. Kunto ei ole mulla huono, joten hengästyminen ei ole ongelma, jaloissa tuntuu vaan ihan karmealta. Viimeksi kun yritin juosta niin ihoa alkoi kutittaa ja poltella.
Ap
🤔 Kuullostaa histamiinireaktiolta (googleta, moni ole ikinä kuullutkaan!) Mulla tekee raskas liikunta mm. kutisevia ihoreaktiota ja varsinkin stressaantuneena, ylläri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikkialla Suomessa ei ole samat mahdollisuudet. En itsekään lähtisi täällä luistelemaan, vaikka isohkossa kaupungissa asun. Pitäisi mennä erikseen rullaluistelemaan sille varatulle radalle. Ja rullahiihto pitäisi kaupunkiolosuhteissa kieltää, kun kerran sauvoilla hosutaan minne sattuu eikä se hiihtokaan aina niin suoraan mene.
Kyllä minulle on pyörätie tai maantienlaita kelvannut rullaluisteluun. En ole koskaan kuullut, että sitä harrastettaisiin siihen erikseen tehdyllä radalla. Olisiko se vähän kuin moottorirata vai mitä tarkoitat?
Juostessa saa ihanan helposti orgasmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, en yhtään tiedä miten siinä pitäisi hengittää jne.
Kaikkien ei ole pakko juosta eikä pitää siitä, mutta tätä kommenttia en ihan ymmärtänyt. Juostessa ei tarvitse mitään erityistä hengitystekniikkaa, vaan hengitetään ihan normaalisti. Eli ihan samalla tavalla kuin esim. kävellessä. Nopeuden kasvaessa hengitys vähän tihenee, mutta muuten jatketaan hengittämistä normaalisti.
En tykkää minäkään. Tulee pää kipeäksi, inhoan sitä kun hiki nousee ja päänahka alkaa kutisemaan. Ärsyynnyn pitkäksi aikaa.
Yliliikkuvat niveletkään eivät yhtään tykkää. Alkaa sattumaan jalkateriin, nilkkoihin, polviin, lonkkiin. Ei yhtään mun laji.
Minun F-koon rinnat eivät tykkää siitä, että juoksen.
Olen 38-vuotias ja luullut lapsesta asti, että musta ei ole kestävyysjuoksijaksi. Tänä keväänä aloitin varovaisesti puolimaraton-treeniohjelman, joka alkaa siis ihan 3 min kävelyä, 3 min juoksua. Ja olen jäänyt koukkuun. En olis ikinä uskonut, että pystyn juoksemaan 10 km! Ei matka tapa vaan vauhti. Harrastus pitää aloittaa niin hitaasti, että kävelemällä melkein pääsisi nopeammin. Se flow on tunteena ihan verrattavissa hiprakkaan. Ja tää siis tulee ihmiseltä, joka ei koskaan ole nauttinut juoksemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten niin rullaluistelu on mahdotonta Suomessa? Meillä ainakin tuossa lähellä menee rullaluistelijoita vaikka kuinka paljon, siellä on myös joitakin rullahiihtäjiä. Hiihtäjät ovat hyvin usein Suomen hiihtäjien parhaimmistoa ja he harjoittelevat tässä hyvillä pyöräteillä.
Kierrätyskeskuksessa oli muuten kymmeniä rullaluistimia myynnissä. Osa oli oikein hyvän näköisiä ja siistejä.
Vierailija kirjoitti:
Minun F-koon rinnat eivät tykkää siitä, että juoksen.
Sama juttu. Mitkään liivit eivät tue tarpeeksi.
Inhoan juoksemista, kaikki krenkat pahenee niin paljon siitä (en jaksa kirjoittaa mitä kaikkea on.) Lihaskuntoharjoitukset ja tanssiminen parempia tälle kropalle vaikka esim. SI-nivelen ympäristö ärtyy mulla enemmän tai vähemmän kaikesta mitä teen.