" yksinkertainen" kv-nimi pojalle?
Hei! Meidän lapsi saa isänsä ulkolaisperäisen sukunimen, ja etunimeksi on haussa jotain suomalaiselle helppoa mutta silti kielellisesti neutraalia. Mun mielestä esim. joku Matti Hohenzollern kuulostais vähän hassulta (no offence)... (Siis tuo H. ei ole lapsen tuleva sukunimi, kunhan esimerkkinä.) Sääli, tykkään kyllä perinteisistä suomalaisista nimistä, kuten Antti, Ville, Sampo jne.
Kohtuullisen yksinkertainen ja lyhytkin nimen olisi hyvä olla, kun Suomessa elellään ja lapsiparka joutuu joka tapauksessa sukunimensä täällä tavaamaan. Enkä muutenkaan tykkää koukeroisista etunimistä.
Tytölle on nimi valmiina ainakin näillä näkymin (ja tyttölapsille noita kv-nimiä onkin jostain syystä helpompi löytää) - mutta auttakaa meitä kivojen kv- ja suomalaishenkisten pojan nimien suhteen! Ei mielellään vierasperäisiä kirjaimia, eikä siis mitään liian " koristeellista" (esim. Sebastian, Benjamin, Gabriel ja Daniel on jo poissuljettu)... Tiedän, kovat on vaatimukset... :)
Mun oma lista on toistaiseksi aika lyhyt, eikä mikään näistäkään oikein kerralla iske:
Oskar
Samuel / Sam
Otto (tää ois ihana, mutta on valitettavasti jo parillakin tuttavan lapsella...)
Kommentit (11)
Kiitos ehdotuksista! Lisääkin saa laittaa :)
Espen: hauska, mut mulle tulee mieleen vaan se isonenäinen norjalainen mäkihyppääjä Bredesen...
Ossian: ei paha, mutta kutsumanimeksi vähän vaikea. Ehkä toiseksi nimeksi.
Oliver: harkinnassa, mutta sama kuin edellä
Patrik: naapurissa on jo
Kasper: kiva, mutta löytyy tuttavapiiristä
Milo: vähän kuin Milou :)
Luka: ...Kovac, joskin mulle tuntuu enemmän naisen nimeltä (My name is Luka)
Leo: oli ensirakkauteni, eli ei...
Joel: tästä tykkäisin itse kovasti, mutta mies ei ollut yhtä vakuuttunut :(
Tomas: oikein hyvä, harkintaan
Niklas: liikaa tämännimisiä jääkiekkoilijoita
Sasu: muuten tosi hyvä, mutta sukunimessäkin on paljon s:ää, menee vähän hankalaksi sanoa
Tatu: tuttavapiirissä
Rene: turhan ranskalainen
Turo: ...ja Aki
Niko: mulle tulee aina hikka mieleen...
Marius, Kaius: vähän liian roomalaisia
Jesper: mä kaipaisin aina sille niitä kahta veljeä :D
Joonatan: pitkähkö, mutta muuten ihana; harkintaan!
Joakim: hyvä ystävä on varannut tämän omalle tulevalle pojalleen, muuten hyvä
Jimi, Timi: kuulostaa vähän koiran nimiltä... sori!
Ilja: niin venäläinen, että tulis vähän kansallisuuksien sekasotkua :)
Eliel, Eelis, Amos: hmm. ehkä vähän " pappamaisia" jotenkin... hankala nähdä pikkupojan nimenä
Iisak, Iivar: kaksi i:tä nimen alussa ei oikein iske
Kristian: miehen veli
Krister: tulee Palmen murhaaja mieleen...
Olli
Viktor
Matias
Klaus
Henrik
Maksim
Erik
Martin
Emil/Eemil
Okko
Atte
Mikke/Micke
Jesper
Jeremia/Jeremias
Pauli/Paul
Juhan (/Juhani)
Vilhelmi (/Vilhelm)
Reko
Niklas
Marius
Olavi (Olli)
Petrus
Juha
Juho
Matias
Aleksi
Topias (Tobias,Topi)
Peter, Tony,
Aki, Alex (Aleksi),
Sam, Ben, Dan, Max...
Henry/Henri
Jerry
Renny/Renne/Renni
Nikolas
Alvar
Herman
Hannes
Julius
Totti
Tino
Roni
Kristo
Kaspian
Rasmus
Remus
Rufus
Anton
Aaron
Lukas
Olli, Erik, Anton, Artur, Renni, Atte: löytyy tuttavapiiristä tai menneisyydestä (Artur kävis mulle silti, mutta mies ei innostunut, ainakaan kutsumanimenä)
Viktor: jostain syystä tulee mieleen sellainen iso mahakas äijä... Vihtori Kosola :)
Matias: yks mun lemppareista, mutta mies ei lämpene :( haudutellaan!
Klaus: se Levyraadin äijä...
Henry/Henri, Henrik; Pauli/Paul; Emil/Eemil: älkää kysykö miksi, mutta jotenkin nössöhkö fiilis tulee?
Maksim: maksimi, maksimaalinen... ei
Nils: Gustafsson...
Max, Axel, Alex (Aleksi): tuo x ei oikein lämmitä. Aleksi on aika ok, mutta tosi yleinen nykyään.
Teo (Theo): tuo ensimmäinen (ilman h:ta) on aikas hyvä :)
Okko: ihana! juu! harkintaan :)
Martin, Mikke/Micke, Petrus: jotenkin liian ruotsalainen tunnelma?
Jeremia/Jeremias: sama kuin Joonatanissa: mukava mutta pitkähkö. Lempinimi olis varmaan Jere, se on muuten itsessäänkin kiva. Harkintaan!
Juhan (/Juhani), Vilhelmi (/Vilhelm): nuo i-päätteiset versiot rimmaa vähän liian hyvin sukunimeen (myös kolmitavuinen, viim. kirjain ääntyy i:nä): Juhan yritettäis varmaan aina kirjoittaa Johanina (jolle en oikein lämpene), Vilhelm... aika " kuninkaallinen" fiilis, ehkä turhan juhlava & käytössä hankala
Reko: tää on kiva!
Olavi, Alvar, Aaron: jotenkin vanhemman miehen nimiä
Juha, Juho: vähän liian perisuomalainen lataus
Topias (Tobias,Topi): miehellä oli kuulemma Topi-niminen kissa :D
Peter: hyvä, harkintaan
Tony, Jerry, Renny/Renne/Renni: en oikein tykkää y-päätteisistä nimistä, ne on hankala lausua ja useimmiten äännetään kuitenkin i:llä. Renni ois aika jees, mutta ks. yllä
Aki: ...ja Turo :D
Sam, Ben, Dan: kivoja kaikki, Sam oli mun omallakin listalla. Mutta kyselläänköhän näistä sitten aina, onko oikea nimi Benjamin / Daniel / Samuel?
Nikolas: sama " vika" kuin Nikossa, hikka tulee mieleen
Herman: Pelle Hermanni
Hannes: Kotikatu
Miro, Totti, Tino: aika jees. harkintaan
Roni: mies tykkäis, minä... no miksei. Ei ihan iske.
Kristo: sukunimen kanssa hankala
Kaspian: aika kiva, mutta vähän liian selvästi Narniaa
Rasmus: tulee vaan Rasmus Nalle mieleen; musta tää ei kuulosta aikuisen miehen nimeltä
Remus, Rufus, Julius: turhan roomalaisia
Lukas: tästä tulee mulle aina ensimmäisenä evankelista Luukas mieleen. Osa Raamatun nimistä on ok ja neutraalimpia, mutta tää on mulle jotenkin liian uskonnollisesti latautunut.
Nyt tuntuu, että oon kamalan ronkeli... Mutta eipä sitä lapselle kovin usein tule nimeä valittua :)
Jan / Jani
Ron / Roni
Miio /Mio
Kim
Neo
Jonas
Milo
Luka
Leo
Joel
Tomas
Niklas