Pitäisitkö annetun sairasloman loppuun?
Kyseessä leikkaus, josta sairaslomaa vielä yksi viikko edessä, eka takana. Olo on ihan OK jo, leikkaushaavaa vähän aristaa mut jaksan käydä kaupassa ja lenkittämässä koiran.
Mieli tekisi (istuma-) töihin, mutta en tiedä kannattaako paranemista riskeerata turhaan. Mitä itse tekisit?
Kommentit (46)
Mitä siitä saat, jos menet sairaslomalla töihin?
Oletko ap ihan aikaan ja paikkaan orientoitunut? Miksi epäilet sairausloman pituutta. Kaksi viikkoa on lyhyt aika.
Painostuksesta ja vihjailuista huolimatta (soitot työpaikalta tyyliin etten kuulosta yhtään sairaalta) pidin kokosairasloman. Sairasloman syy sydäninfarkti, minkä yhteydessä kammiovärinä eli sydänpysähdys.
Vasta sairaslomalta palattuani ymmärsin, että olisi pitänyt olla yhteydessä työsuojelupiiriin. Sen sijaan pahoitin näistä soitoista vaan mieleni, enkä vienyt asiaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai työnantaja voi sairauslomalla töihin ottaa. Kaikki vastuu/ vakuutuskysymykset.
Voi. Vakuutusjutut ovat urbaania legendaa.
Kun työntekijä tuntee olonsa terveeksi, hän voi palata töihinsä.
Sairauslomalappu on vain lääkärin näkemys kyvyttömyydestä hoitaa työtehtävää ja loman pituus on vain arvio.
Toki tuskin monikaan menee kyselmään pääsisikö jo töihin..
Ei muuten ole urbaania legendaa ainakaan jos olet ammattiopiston opettaja. Itse olen ja kolmisen vuotta sitten kesällä murtui jalka (pahasta kohtaa) ja sairausloma olisi jatkunut vielä yli kaksi viikkoa koulun alkamisen jälkeen. Pystyin kyllä opettamaan ja kävelemään kipsillä (yksi toisen osaston opettajista ei edes huomannut että jalassani oli kipsi polven alapuolelle ennen kun näytin). Sairausloma piti käydä Kelassa keskeyttämässä jotta vakuutukset olisivat voimassa.
Tottakai sairausloma keskeytetään virallisesti, jos palaa töihin aikaisemmin mutta se ei kylläkään liity millään tavalla vakuutuksiin. Työnantaja hoitaa kyllä kelan suuntaan asiat, ainakin meidän ammattiopistossa. Mutta vakuutukset on voimassa, ei sitä sen takia kelaan keskeytetä vaan sen takia ettei sairauslomapäivät työntekijällä juokse turhaan ja toisaalta kela ei maksa työnantajalle tietenkään päivärahaa ellei henkilö tosiasiallisesti ole sairauslomalla.
On muuten todella yleistä, että sairauslomalla ensinnäkin tehdään töitä etänä, lähes kaikki joille etätyö on mahdollista ja sekin on tavallista, että pitkä sairausloma juuri esim. leikkauksen jälkeen keskeytetään ihan virallisesti kun tuntee kykenevänsä töihin. Välillä pitää vähän työntekijöitä toppuutellakin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa työntekijä tuli vahingossa liian aikaisin töihin vaikka sairauslomaa jäljellä. Työnjohtaja lähetti heti takaisin kotiin. Kyseessä iso konepaja.
Ihan oikein teki. Siihen tarvitaan tottakai työnantajan suostumus. Ei voi työntekijä yksin päättää.
Vähän ot mut harmittaahan se kun itse tein taas viime viikon etätöitä vaikka oli saikkua. Löytäspä vaan sellasen työn missä esimies kehottaisi pitämään sen sairasloman sen sijaan että kutsuisi palavereihin ja pyytäisi raporttia raportin perään vaikka työntekijä on sairaana. Näin on ollut kaikissa työpaikoissa missä olen ollut :(
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot mut harmittaahan se kun itse tein taas viime viikon etätöitä vaikka oli saikkua. Löytäspä vaan sellasen työn missä esimies kehottaisi pitämään sen sairasloman sen sijaan että kutsuisi palavereihin ja pyytäisi raporttia raportin perään vaikka työntekijä on sairaana. Näin on ollut kaikissa työpaikoissa missä olen ollut :(
Ei sairausloma mikään ylimääräinen vapaa ole. Jos kykenet töitä tekemään, niin teet ja jos et, niin et tee. Tämä siis etätöissä, jossa työ harvoin fyysistä tai muita tartuttavaa.
Olen palannut useamman kerran töihin vaikka sairaslomaa oli jäljellä. Ja tulen tekemään niin jatkossakin jos tunnen olevani työkunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä saat, jos menet sairaslomalla töihin?
Työniloa.
En ole törmännyt lääkäriin joka liian pitkiä sairausloma kirjoittaisi. Varsinkaan jonkun leikkauksen vuoksi. Useimmiten kuulee että jos tuntuu ettet ole parantunut tule uudestaan. Minulle leikkaava lääkäri antoi 3kk ja lisäsi että mene ajoissa ttlääkäriltä hakemaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairausloma mikään ylimääräinen vapaa ole. Jos kykenet töitä tekemään, niin teet ja jos et, niin et tee. Tämä siis etätöissä, jossa työ harvoin fyysistä tai muita tartuttavaa.
Tässäkin keskustelussa on ollut esimerkkejä tilanteista joissa työnantaja vaatii tekemään hommia vaikka työntekijälöä on sairasloma eikä koe olevansa työkuntoinen. Voin kertoa että ne kevyet etätyöt ei ole niin kevyitä jos joudut tekemään niitä esimerkiksi migreenissä.
Riippuu, mistä on leikattu.
Jos on vatsan/keskivartalon seutua leikattu, en todellakaan menisi istumatyöhän yhtään aikaisemmin kuin on pakko. Se pitkään paikoillaan istuminen voi nimittäin osoittautua yllättävän haastavaksi leikkaushaavan kanssa.
Kerran ihan rutiinitarkastuksessa lääkäri mittasi verenpaineen. Lukemat pilvissä, mitään oireita ei ollut. Saikkua 2vk - sen jälkeen aletaan lääkitys. Tt-lääkäri siis kyseessä. Tuntui tosi hassulta mennä kotiin.
Eihän työnteko etätöissä varsinkaan ole on tai off. Osallistut voinnin mukaan ja vastaat esim. puhelimeen. Paljon helpompaa palata töihin, jos on vähän kartalla asioista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mistä on leikattu.
Jos on vatsan/keskivartalon seutua leikattu, en todellakaan menisi istumatyöhän yhtään aikaisemmin kuin on pakko. Se pitkään paikoillaan istuminen voi nimittäin osoittautua yllättävän haastavaksi leikkaushaavan kanssa.
Keskivartalon seudun leikkaus oli minulla kyseessä. Kiitos vinkistä, lepäilen vielä
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai työnantaja voi sairauslomalla töihin ottaa. Kaikki vastuu/ vakuutuskysymykset.
Voi. Vakuutusjutut ovat urbaania legendaa.
Kun työntekijä tuntee olonsa terveeksi, hän voi palata töihinsä.
Sairauslomalappu on vain lääkärin näkemys kyvyttömyydestä hoitaa työtehtävää ja loman pituus on vain arvio.
Toki tuskin monikaan menee kyselmään pääsisikö jo töihin..
Ei muuten ole urbaania legendaa ainakaan jos olet ammattiopiston opettaja. Itse olen ja kolmisen vuotta sitten kesällä murtui jalka (pahasta kohtaa) ja sairausloma olisi jatkunut vielä yli kaksi viikkoa koulun alkamisen jälkeen. Pystyin kyllä opettamaan ja kävelemään kipsillä (yksi toisen osaston opettajista ei edes huomannut että jalassani oli kipsi polven alapuolelle ennen kun näytin). Sairausloma piti käydä Kelassa keskeyttämässä jotta vakuutukset olisivat voimassa.
Vakuutukset on kyllä voimassa, mutta Kela tarvitsee tiedon, että lopettaa sairauspäivärahan maksamisen.
Vierailija kirjoitti:
Kerran ihan rutiinitarkastuksessa lääkäri mittasi verenpaineen. Lukemat pilvissä, mitään oireita ei ollut. Saikkua 2vk - sen jälkeen aletaan lääkitys. Tt-lääkäri siis kyseessä. Tuntui tosi hassulta mennä kotiin.
Tuo kertoo valitettavasti lääkärien ymmärryksen heikosta tasosta.
Henkilöllä ollut verenpaineet koholla vuosikausia ja siitä sairaslomalle?? Miksi ? EI oireita, ei haittaa työnteolle. Paineita voi seurata ilman sairauslomaa, normaalin elämänrytmin mukaisesti ja tarvittaessa aloittaa lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt lääkäriin joka liian pitkiä sairausloma kirjoittaisi. Varsinkaan jonkun leikkauksen vuoksi. Useimmiten kuulee että jos tuntuu ettet ole parantunut tule uudestaan. Minulle leikkaava lääkäri antoi 3kk ja lisäsi että mene ajoissa ttlääkäriltä hakemaan lisää.
Ei kaikki suostu edes ottamaan saikkua.
Olen tehnytkin näin, kun tervehtyminen on tapahtunut ennakoitua nopeammin. Helppo päätös, kun ei ole sijaisia, jotka purkaisivat kertynyttä työkuormaa.
Todellakin pitäisin annetun sairausloman loppuun saakka!