Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme tuo Orpon "yhteiskuntasopimus" on? En mä ainakaan ymmärtänyt tuosta Orpon soperruksesta yhtään mitään

Vierailija
12.06.2022 |

Ei tuntunut Ylen toimittajakaan ymmärtävän kyllä. Siis se ei ole mikään työmarkkinasopimus kuulemma, vaan se on jonkinlainen muunlainen sopimus. Ei kyllä auennut mulle. Orpolla tuntui itselläänkin lyövän tyhjää kun ei se osannut sanoa siitä mitään tarkempaa.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orpo ei voinut käyttää enää vappusatashuijausta. Sen täytyi keksiä jotain muuta.

Kokoomushan lupasi vähintään sen vappusatasen äänestäjilleen, tosin vain jo niille ennestään varakkaille! Kokkareiden vappusatanen tosin on sellainen käänteinen vappusatanen, missä se satanen siirretään köyhiltä rikkaille! Ei voinut vaan sitä aivan suoraan sanoa sellaisenaan, koska senhän olisi koko kansa kuullut, eikä pelkästään kokkareiden koijarit!

Demarien vappusatasta ei saanut kukaan, joten ei voi mennä huonommin.

Vierailija
102/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kikysontaa yritetään nyt myydä "työntekijän oikeudella päättää omasta sopimuksestaan". Orwellilaista asioiden vääntelyä, jota kokoomuksen viestintäosasto rakastaa. Pskaa paketissa ja rusetti päällä. 

Jep. Haluaisin nähdä sen lähihoitajan tai siivoojan joka "neuvottelee" itselleen paremman diilin kuin mitä liiton kautta saa. Hah hah. Kyllä ne yrittää kusettaa taas. Että osa ihmisistä on ..ttumaisia ja itsekkäitä paskoja. Ja noiden puolesta pitäisi rintamalle lähteä? Saattaa maanpuolustusinto romahtaa kun porukkaa ei huvita lähtee noiden kyrvännuppien omaisuutta puolustamaan.

¨

Meidän taloyhtiössä tehtiin siivousinkiä. Tarjolla ollut siivooja halusi ehdottomasti tehdä töitä työehtosopimuksella, mikään muu malli ei kelvannut. Lopputulos oli, että n. 10 tyyppiä sanoi, että antaa olla. Noin toiset 10 lähti mukaan ja jokainen hankki erillisen vakuutuksen (työnantajan on pakko), jokainen maksaa palkat ja sivukulut itse. Hinnaksi sovittiin 15 euroa tunnissa ja töitä tästä yhtiöstä ehkä noin 40 tuntia kuukaudessa, siis 600 euroa. Lomapäiviä ei kerry yhtäkään, koska yhdessäkään työsuhteessa ei täyty lomaehdot. Työterveys on hajallaan joka sopimuksessa, käytännössä siis kunnalliseen pitää mennä, mikä jokaisen työtä tarjoavan pitää järjestää, jne..

Lähestyin henkilöä vielä yksityisviestillä, että olen sopinut muiden pois jääneiden kanssa, että jos hän perustaa toiminimen, niin palkkaamme hänet ja maksamme 43 euroa tunnilta + sis. alv. Kotitalousvähennyksen jälkeen maksettavaa jää jokaiselle 17,5 euroa tunnilta, mutta ei muita velvotteita (palkasta voi vähentää vain 15%). Tämä ei kuulemma ollut kuitenkaan mitenkään mahdollista siivoojan puolelta.

Käytännössä hän olisi saanut kolminkertaiset tulot tarjoamastani diilistä, mutta joku ihme vimma pistää uskomaan, että hänen kannattaa tehdä töitä työehtosopimuksella.

Itse olen ohjemistoalalla ja olen neuvotellut oman sopimukseni. Sopimus on käsipäivää tyyppinen ja jos hommia ei ole tai hommat ei suju, niin ei tarvitse tulla. Jos hommat sujuu ja niitä on, niin palkka on 100 euroa tunnissa + alv. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa.

Etpä tietenkään ymmärrä. Ei kaikki halua olla yrittäjiä.

Yrittäjyyttä mainostetaan aivan överiksi asti, ilman että sellaiselle on perusteet.

Perusteet?

No ne samat perusteet kuin työntekijällä, työttömällä tai kenellä tahansa muullakaan joka omasta työstään haluaa rahaa, eli onko olemassa kysyntää sille työlle jota markkinoille tarjoat.

Jos kysyntä puuttuu, on aivan yhdentekevää puhua yrittäjyydestä kuin työsopimuksistakaan, koska raha niiden maksamiseen puuttuu, ei silloin ole perustetta kummallekaan.

Miten asia korjataan?

Palauttamalla ensi alkuun KAIKKI ne miljardit mitä on etenkin 2008 jälkeen poistettu Suomen markkinoilta yhtäältä ay-liikkeen indeksikorotteluihin mutta toisaalta elinkeinoelämän verosuunnitteluun, ja kaikki hallituksethan innokkaasti korottavat omia palkkojaan. Näin ajetaan koko ajan suurempi osa kansasta järjestelmällisen syrjinnän kohteeksi, on jopa rakennettu viranomaistoimintaan syrjintää, keppiä, kiusantekoa, ja muuta sellaista mitä ei olisi uskonut Suomessa harjoitettavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orpo ei voinut käyttää enää vappusatashuijausta. Sen täytyi keksiä jotain muuta.

Kokoomushan lupasi vähintään sen vappusatasen äänestäjilleen, tosin vain jo niille ennestään varakkaille! Kokkareiden vappusatanen tosin on sellainen käänteinen vappusatanen, missä se satanen siirretään köyhiltä rikkaille! Ei voinut vaan sitä aivan suoraan sanoa sellaisenaan, koska senhän olisi koko kansa kuullut, eikä pelkästään kokkareiden koijarit!

Indeksikorotukset on tehty tukiin tämän hallituksen aikana. Ostovoimaa heikentää nyt laukkaava inflaatio, joka on koko Euroopan ongelma eikä ratkea palkkoja korottamalla ja veroja laskemalla.

Vierailija
104/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava hallitus leikkaa pienituloisten naisvaltaisten alojen lomarahat ja pidennetään työaikaa. Irtisanomisesta tehdään helpompaa ja karensseja kiristetään. Kokoomuslaiset ovat itse sellaisia tarmokkaita, elämäniloisia ja energisiä ihmisiä ja he eivät ymmärrä, että kaikki ihmiset eivät ole kuin he.

Vierailija
105/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei saanut dösäkuskin lupaamaa satasta, eikä edes kyytiäkään, eikä kassatyttökään kassaa kansalle avannut. Mutta jos vanhoista varoista pitää kokkareiden hyvävelikerholle alkaa jo ennestään vähävaraisten alkaa satasta maksaa, niin paljon enemmänhän se miinuksen puolelle menee!

Vierailija
106/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava hallitus leikkaa pienituloisten naisvaltaisten alojen lomarahat ja pidennetään työaikaa. Irtisanomisesta tehdään helpompaa ja karensseja kiristetään. Kokoomuslaiset ovat itse sellaisia tarmokkaita, elämäniloisia ja energisiä ihmisiä ja he eivät ymmärrä, että kaikki ihmiset eivät ole kuin he.

Kokkareet ovat tarmokkaita, elämäniloisia, ja energisiä niin kauan kuin ovat saamapuolella kassan kasvatuksessa. Tuppaavat kadottamaan tyystin tarmokkuutensa, elämänilonsa ja energisyytensä heti kun joutuisivat vähänkin veroja maksamaan. Silloin jopa Ukrainan presidentti vaikuttaa nykytilanteesa maailman hilpeimmältä ja huolettomimmalta veikolta heidän rinnallaan!

Vierailija
107/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sukua Ahon yhteiskuntasopimukselle vuodelta 1992?

Vierailija
108/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti se on isäntämaasopimuksen lisäpöytäkirja

Vierailija
109/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiman.

Vierailija
110/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kikysontaa yritetään nyt myydä "työntekijän oikeudella päättää omasta sopimuksestaan". Orwellilaista asioiden vääntelyä, jota kokoomuksen viestintäosasto rakastaa. Pskaa paketissa ja rusetti päällä. 

Jep. Haluaisin nähdä sen lähihoitajan tai siivoojan joka "neuvottelee" itselleen paremman diilin kuin mitä liiton kautta saa. Hah hah. Kyllä ne yrittää kusettaa taas. Että osa ihmisistä on ..ttumaisia ja itsekkäitä paskoja. Ja noiden puolesta pitäisi rintamalle lähteä? Saattaa maanpuolustusinto romahtaa kun porukkaa ei huvita lähtee noiden kyrvännuppien omaisuutta puolustamaan.

¨

Meidän taloyhtiössä tehtiin siivousinkiä. Tarjolla ollut siivooja halusi ehdottomasti tehdä töitä työehtosopimuksella, mikään muu malli ei kelvannut. Lopputulos oli, että n. 10 tyyppiä sanoi, että antaa olla. Noin toiset 10 lähti mukaan ja jokainen hankki erillisen vakuutuksen (työnantajan on pakko), jokainen maksaa palkat ja sivukulut itse. Hinnaksi sovittiin 15 euroa tunnissa ja töitä tästä yhtiöstä ehkä noin 40 tuntia kuukaudessa, siis 600 euroa. Lomapäiviä ei kerry yhtäkään, koska yhdessäkään työsuhteessa ei täyty lomaehdot. Työterveys on hajallaan joka sopimuksessa, käytännössä siis kunnalliseen pitää mennä, mikä jokaisen työtä tarjoavan pitää järjestää, jne..

Lähestyin henkilöä vielä yksityisviestillä, että olen sopinut muiden pois jääneiden kanssa, että jos hän perustaa toiminimen, niin palkkaamme hänet ja maksamme 43 euroa tunnilta + sis. alv. Kotitalousvähennyksen jälkeen maksettavaa jää jokaiselle 17,5 euroa tunnilta, mutta ei muita velvotteita (palkasta voi vähentää vain 15%). Tämä ei kuulemma ollut kuitenkaan mitenkään mahdollista siivoojan puolelta.

Käytännössä hän olisi saanut kolminkertaiset tulot tarjoamastani diilistä, mutta joku ihme vimma pistää uskomaan, että hänen kannattaa tehdä töitä työehtosopimuksella.

Itse olen ohjemistoalalla ja olen neuvotellut oman sopimukseni. Sopimus on käsipäivää tyyppinen ja jos hommia ei ole tai hommat ei suju, niin ei tarvitse tulla. Jos hommat sujuu ja niitä on, niin palkka on 100 euroa tunnissa + alv. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa.

Siivooja olisi varmaan mielellään suostunut, mutta suostuessaan olisi käytännössä rajannut itsensä työttömyyskorvauksen ulkopuolelle pysyvästi. Eli ei olisi ollut oikeutta esimerkiksi soviteltuun päivärahaan yms. Jos on vaikka naimisissa, niin ei voi useinkaan saada toimeentulotukea, eli ainoa keino säilyttää itsellään oikeus jonkinlaiseen perusturvaan, on pysyä pelkästään palkansaajana. Minulla on ollut monesti samantyyppinen tilanne (eri alalla) etkä usko, miten ketuttaa, koska toive olisi kasvattaa yritystoimintaa ja lopulta tulla pelkästään sillä toimeen. En käsitä, miten on kyetty luomaan tällainen systeemi, joka käytännössä torppaa yritystoiminnan ja itsensä työllistämisen! Se, että tulee luokitelluksi yrittäjäksi työvoimatoimiston taholta, on todellinen uhka.

Vierailija
111/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiky oli niin vithumainen setti, etten tule kokoomusta äänestämään koskaan. En halua äänestää myöskään vasemmistoliittoa, demareita, kristittyjä, keskustaa. Persuja en pysty äänestämään. Hartwall-Harryä en äänestä. Jäikö mulle joku puolue? Haluaisin puolueen, joka ajaa keskiluokkaisen perheellisen ahkeran ihmisen asiaa.

Aamen. Et ole ainoa poliittisesti koditon tässä maassa. Vihreät eroaa vihreistä, koska se ei enää ole eläin- ja luontopuolue (vaan intersektionaalinen ja outo), vasemmistoliitto menettää kannattajia, koska se ei enää aja työläisen etuja (vaan on intersektionaalinen ja outo). Demarit on ihme möykky, josta ei saa otetta, eivät tiedä itsekään kenen asiaa ajavat (paitsi intersektionaalisten feministien). Kokoomus myy kaiken, jos hinnasta sovitaan ja Keskusta yrittää olla kaupunkilainen (virhe). Joskus lämpenin vähän piraattipuolueelle, mutta en oikein sulata tuota, että toisten tekeleet muuttuvat yhteisomaisuudeksi, mutta tykkäsin siitä, että mahdollisimman vähän puututaan ihmisten valintoihin, se on aika raikasta tässä mikromanageroinnin luvatussa maassa.. Mutta tosiaan ei oikein ole ketään, yhyy.

Vierailija
112/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiky oli niin vithumainen setti, etten tule kokoomusta äänestämään koskaan. En halua äänestää myöskään vasemmistoliittoa, demareita, kristittyjä, keskustaa. Persuja en pysty äänestämään. Hartwall-Harryä en äänestä. Jäikö mulle joku puolue? Haluaisin puolueen, joka ajaa keskiluokkaisen perheellisen ahkeran ihmisen asiaa.

Aamen. Et ole ainoa poliittisesti koditon tässä maassa. Vihreät eroaa vihreistä, koska se ei enää ole eläin- ja luontopuolue (vaan intersektionaalinen ja outo), vasemmistoliitto menettää kannattajia, koska se ei enää aja työläisen etuja (vaan on intersektionaalinen ja outo). Demarit on ihme möykky, josta ei saa otetta, eivät tiedä itsekään kenen asiaa ajavat (paitsi intersektionaalisten feministien). Kokoomus myy kaiken, jos hinnasta sovitaan ja Keskusta yrittää olla kaupunkilainen (virhe). Joskus lämpenin vähän piraattipuolueelle, mutta en oikein sulata tuota, että toisten tekeleet muuttuvat yhteisomaisuudeksi, mutta tykkäsin siitä, että mahdollisimman vähän puututaan ihmisten valintoihin, se on aika raikasta tässä mikromanageroinnin luvatussa maassa.. Mutta tosiaan ei oikein ole ketään, yhyy.

Et ole ainoa jolle ei ole oikein mitään sopivaa puoluetta.

Mutta oikeanlaisia hallituskokoonpanoja on.  Kun ymmärrät, mistä puolueista haluamasi kaltaisen politiikan eteenpäin vievä hallitus koostuu, sitten vain valitsemaan joku niistä puolueista. Mieluummin kuitenkin sellainen puolue, joka ei harhaile poliittisella kentällä äärilaitojen välillä, näinhän tuntuu tekevän milloin mikäkin puolue hallituskipeyden tähden, esimerkkinä Perussuomalaiset ja Keskustakin etenkin Sipilän johdolla.

SDP-KESK-VAS on kohtalaisen hyvä yhdistelmä, tasapainottavat toinen toistensa päätöksiä ja kaikkien kansanryhmien tärkeimmät oikeudet suojataan.   Tuloeroja kaventamalla saadaan aikaan liikkumavaroja investointien puolelle, siihen ei KOK halua missään tapauksessa koska se haluaa suomalaisia törkeästi eriarvoistavaa politiikkaa.

Vierailija
113/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Haluaisin nähdä sen lähihoitajan tai siivoojan joka "neuvottelee" itselleen paremman diilin kuin mitä liiton kautta saa.

Ahkerat saisivat paremman diilin itse neuvotellen. Liiton neuvotellessa ahkera ja laiska saavat saman.

Vierailija
114/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon todellakin, että nykyinen sosialistihallitus katoaa. Aivan uskomatonta. Liin mielestä on köyhiltä ottamista, jos työssäkäyvät saisivat pitää enemmän tienesteistään. En ole koskaan ymmärtänyt tätä ajatusketjua, että "rikas" (=tavallinen työssäkäyvä) maksaa vaikka 100 yksikköä kotona makaavalle ja jatkossa ei maksaisikaan kuin 99 yksikköä, niin jonkun mielestä köyhiltä otettiin ja annettiin rikkaille. Miten köyhiltä voi ottaa, kun eivät ole itse ansainneet penniäkään vaan elävät toisten armopaloista. Kysymys on vain, paljonko voidaan pakottaa toiset osallistumaan tähän loisten yhteiskuntaan.

Olin sossuvaltion kannattaja ja pohjimmiltani edelleenkin, mutta valitettavasti liian moni on tajunnut systeemin väärin. Kysymys on turvaverkosta, ei elinkeinosta.

Ihminen on saattanut olla ensimmäiset 20vuotta duunissa ja vääntäny kovat rahat, sitten joutuu työttömäksi pandemian takia, kun menee firma konkkaa, eikä enää työllisty mihinkää tuon ikäisenä ja kokemus on tietynlainen.

Minun puolesta saa ihan rauhassa elellä elämänsä loppuu asti tukiaisilla.

Ihmisillä on myös erilaisia sairauksia ja vaurioita, mitkä estää työn tekemisen, mutta eivät vaan saa työkyvyttömyys papereita, sinä pistäisit tälläsetkin ihmiset tehtaaseen kellä on esim polvi paskana, tai vähän vaurioituneena niinkun minulla, ihminen tietää itse millaseen duuniin kykenee, minä harjoittelen nyt video editointia tätä voisin tehdä omissa oloissa etänä ja omaan tahtiin.

Vierailija
115/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityöstä ei makseta ylimääräistä, pyhälisät joko leikataan tai poistetaan. Samoin iltalisät. Nollatuntisopimukset lisääntyvät ja niistä tulee normi. Opettajat lomautetaan kesäksi, tai palkka on jotain ropoja siltä ajalta. Työhönsidonnaisuusaika saa olla mitä vaan. Esimerkiksi käyt kaksi tuntia jotain aamuruuhkaa tekemässä ja sitten olet päivän palkatta ja illalla käyt toiset kaksi tuntia töissä.

Lain mukaan viikossa on yksi vapaapäivä. Toinen vapaa on tessissä ja työnantaja voi sen ottaa pois halutessaan. Tehdäänkin esimerkiksi kuusi kuuden tunnin päivää, koska se on tehokkaampaa kuin pitemmät päivät.

Kokoomus osaa tehdä sopimuksia.

Vierailija
116/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs äänestätte noita? Ihan hyvä on nyt ollut tämän hallituksen aikana. Nuo kun pääsee valtaan niin tulee masentavat vuodet. Ainakin jos et ole hyvätuloinen. Työhyvinvointi ei parane, eikä mikään muukaan. Mutta pääasia että ylempi tuloluokka saa verohelpotuksia.

Ihan hyvä on ollut juu, kohta on 30mrd otettu uutta lainaa tämän hallituksen aikana. Laina on rahoitettu EKP:n printterillä. Masentavat vuodet on tosiaan alkaneet kun tämä rahamälli etsii epätoivoisesti jotain ostettavaa. Tilapäinen inflaatio, juu juu.

Vierailija
117/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Haluaisin nähdä sen lähihoitajan tai siivoojan joka "neuvottelee" itselleen paremman diilin kuin mitä liiton kautta saa.

Ahkerat saisivat paremman diilin itse neuvotellen. Liiton neuvotellessa ahkera ja laiska saavat saman.

Oikeasti molemmat saavat nykyistä huonomman diilin, vaikka ahkera voi saada paremman diilin kuin laiska. Pomot vievät rahat ja omistajille osingot.

Vierailija
118/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs äänestätte noita? Ihan hyvä on nyt ollut tämän hallituksen aikana. Nuo kun pääsee valtaan niin tulee masentavat vuodet. Ainakin jos et ole hyvätuloinen. Työhyvinvointi ei parane, eikä mikään muukaan. Mutta pääasia että ylempi tuloluokka saa verohelpotuksia.

No mitä muutakaan tässä maassa voisi äänestää? Kaikki vaihtoehdot on jo kokeiltu ja ne kaikki on yhtäläistä kuraa. Nyt tällä hetkellä on vasemmistokuraa ja aikasemmin ollut oikeistokuraa. On ollut punamultaa ja sinipunaa viollettia ja vihreää. Silti kansa köyhtyy. Maa rapistuu silmissä. Mitään tulevaisuutta ja toivoa ei ole.

Tuo itänaapuri saisi tulla kertaheitolla ratkaisemaan nuo ongelmat.

Vierailija
119/119 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä muutakaan tässä maassa voisi äänestää? Kaikki vaihtoehdot on jo kokeiltu ja ne kaikki on yhtäläistä kuraa. Nyt tällä hetkellä on vasemmistokuraa ja aikasemmin ollut oikeistokuraa. On ollut punamultaa ja sinipunaa viollettia ja vihreää. Silti kansa köyhtyy. Maa rapistuu silmissä. Mitään tulevaisuutta ja toivoa ei ole.

Tuo itänaapuri saisi tulla kertaheitolla ratkaisemaan nuo ongelmat.

Vasemmisto on aina työläisen valinta. Oikeistohallituksessa Suomen kilpailukyky olisi poljettu pohjamutiin leikkaamalla koulutuksesta ja ulkoistamalla loppukin infra ulkomaille. Orpon naamaa kun katsoo niin sieltä paistaa kaikkitietäväinen ylimielisyys, että odottakaahan kun pääsen määräämään köyhien vähiin etuihin leikkauslistoja ja leikkaamaan rikkaiden verotusta.