Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä taaperoimetyksen ymmärätäjä ja puolustaja, 1 kysymys

Vierailija
15.10.2006 |

Mikä on sinun mielestäsi lapsen ikäraja, milloin imetys ei mielestäsi ole ok?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja piti vielä tulla kommentoimaan, että ystäväni, jota imetettiin kolmeen ikävuoteen saakka, on maanisdepressiivinen. Todellakin henkisesti epätasapainossa.

Toinen ystäväni, jota imetettiin neljään ikävuoteen saakka, ei ole vieläkään, ollessaan nyt 25-vuotta, saanut napanuoraa leikatuksi äidistään. Ja tämä ei ole mitenkään äidin syy, ei pyri estämään lapsensa itsenäistymistä. Niin ja tällä tytöllä on ollut pari psykoottista jaksoa elämänsä aikana.

Tuskin kukaan täysijärkinen ihminen yrittää tosissaan selittää, että imetetty lapsi olisi jotenkin myöhemmin elämässään henkisesti paremminvoiva, kuin sellainen, jota on imetetty 4 kk, 6 kk, 12 kk jne. Siihen vaikuttaa ihan eri asiat. Esimerkiksi vanhemman/vanhempien ahdasmielisyys..

Vierailija
102/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koulussa kun ekalla puhutaan jo discoista ja mietitään mitä puettas päälle, puhutaan pojista ja kuunnellaan Antti Tusikua. Siinä sitten välissä käytäs äitin tisulla. Voi luoja.,..

Kun itse olin ekalla, kuuntelin lastenlauluja. Jotkut kyllä tiesi Dingon ja joku poika Kissinkin, mutta minä en. JA olen nyt iloinen, että äitini piti minut pitkään lapsena. Hyvä, turvallinen lapsuus oli. Ja ekaluokalla vielä leikittiin pihaleikkejä ym. Ei tosiaan mitään discoja... No, vuosi olisikin 1986... No tämä oli vähän off topic, tuli vaan niin kurja mieli tuosta yhdestä viestistä. Toivottavasti kaikki ekaluokkalaiset eivät ole samanlaisia kuin ylläolevassa lainauksessa kirjoitettiin.

P.S. minua imetettiin 2-vuotiaaksi, imetin itse lastani 1v1kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt aikuisiässä minulla on hyvin läheinen ja lämmin suhde äitiini. Ymmärrän hänen ratkaisunsa. Vaikkei minua huiman pitkään imettänytkään, mutta 70/80-lukujen taitteessa 2-vuotta oli aika pitkään imetetty.

Vierailija:

Koulussa kun ekalla puhutaan jo discoista ja mietitään mitä puettas päälle, puhutaan pojista ja kuunnellaan Antti Tusikua. Siinä sitten välissä käytäs äitin tisulla. Voi luoja.,..

Kun itse olin ekalla, kuuntelin lastenlauluja. Jotkut kyllä tiesi Dingon ja joku poika Kissinkin, mutta minä en. JA olen nyt iloinen, että äitini piti minut pitkään lapsena. Hyvä, turvallinen lapsuus oli. Ja ekaluokalla vielä leikittiin pihaleikkejä ym. Ei tosiaan mitään discoja... No, vuosi olisikin 1986... No tämä oli vähän off topic, tuli vaan niin kurja mieli tuosta yhdestä viestistä. Toivottavasti kaikki ekaluokkalaiset eivät ole samanlaisia kuin ylläolevassa lainauksessa kirjoitettiin.

P.S. minua imetettiin 2-vuotiaaksi, imetin itse lastani 1v1kk.

Vierailija
104/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et siis halua lapsellesi parasta, niin lopeta vaan imetys hyvin aikaisin, mutta älä sitten tule minulle itkemään, kun hän joutuu mielisairaalaan.

En ole vielä törmännyt keneenkään mielisairaaseen, jota olisi imetetty esim 6-vuotiaaksi.

Vierailija
105/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt tissinimeminen tai se äidinmaito itsessään vaikuta luonteeseen vaan juuri se, millainen äiti jaksaa imettää lastaan noinkin kauan. On siitä epäitsekkyys kaukana, vai ihan käsi sydämelläkö väitätte, että olette itse lopettaneet imetyksen lapsenne takia? En minä ainakaan.

Vierailija
106/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin syyskuun alussa Ateenassa miehen kanssa ja erossa 1v4kk ikäisestä lapsesta melkein 4 vrk. Rinnat pakkaantuivat ja jouduin käsin pumppaamaan aina pahimmat pois. Mitään rintatulehduksia ei kuitenkaan tullut (on sekin ihme nähty monta kertaa) ja imetys jatkui vielä tauon jälkeen. Tosin lapsi ei käy enää niin useasi rinnalla kuin aikaisemmin. Ehkä kerran tai kaksi päivässä.

Vierailija
107/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuola joku kaipasi, aivan asiasta, kommentteja siitä mitkä ovat todelliset perustelut esmes 6ween imetykseen?

Ei oo näkyny. Ilmeisesti niitä pn aikas niukasti.

Joku sanoi, että annetaan lapsen olla lapsia ja siksi imetetään. Jos ollaan johdonmukaisia te pitkään imettävät ette kai opeta lapsianne kuivaksikaan kuin ennen kouluikää? Vaipoissahan kokoja riittää.

Sano kuka mitä tahansa siitä onko lähes kouluikäisen lapsen imetys pervoa tms. niin kyllä tosiasia on niin, että siinä jyllää äidin tahto eikä lapsen. Etenkin, jos on nuorempia sisaruksia ketkä " oikeesti " syö vielä rintaa.

Ja tutkimukset ovat osoittaneet, että rintamaidon laatu heikkenee ratkaisevasti jo ennen kuin vuosi tulee täyteen. Aivan turha perustella millään terveellisyydellä.

Moni ammattilainen on sanonut, että näillä pitkään imetetyillä tavallisen ruuan monipuolinen syönti on häiriintynyt. Ja sit ei ruokaa syödä ja kun nälkä tulee otetaan tissiä.

Minun 6wee katselee koulussa mukamas tyttöjä ja hihittelee. On iso poika ja kyllä mulla ei tulis mieleenkään pyytää sitä tissiä imemään. Johan tuon ikäinen on kiinnostunut ihmisruumiista ja miehen ja naisen eroista. Ja ajattelee tyttöjä ja naisia ihan muuten kuin imettäjänään. Ja sille kuka kaipaisi vanhoja hyviä aikoja niin meillä ei discoilla yms. mutta mielestäni lapsi on normaali ajatuksissaan ja tekemisissään.

Joku epäili tämän erään opettajan suhtautumista. Kyllä kieltämättä minulla sairaalahenkilökuntaan kuuluvana, jos meille tuodaan lapsi joka kuus vuotiaana syö rintaa, herää pieni eikä ihan pienikään ajatus äidin tunne-elämän tasapainosta yms. Ja mun mielestä nää ketkä vaahtoaa tän imetyksen puolesta voisivat ihan oikeesti katsoa peiliin.

Portin pieleen ulostamisesta. Ymmärsin täysin pointtisi.

Jotkut ihmiset vaan kertakaikkiaan kuvittelevat voivansa perustella oman ei-sopivaksi havaitun tekemisensä esmes läheisyydellä tms.

Pedofiilitkin katsovat voivansa olla oikeutettuja puolueen perustamiselle. Eikä heidän mielestä heidän toimensa ole rikollisia he vaan sattuvat tykkäämään lapsista.

Enkä nyt rinnasta näitä äitejä pedofiileihin, siitähän vasta äläkkä nousis, mutta kyllä minä psykiatrian koulutusta omaavana en voi kuin ihmetellä miksi kuusivuotiasta täytyy imettää?????

Järkisyitä ei ole, kiitos.

Vierailija
108/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rintamaidon laatu mihinkään muutu, sellaisia tutkimuksia ei ole, päinvastaisia kyllä löytyy

Vierailija
109/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon antanut imee tissiä kolmekymppisenkin.

Vierailija
110/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta epäterveelliseksi se ei muutu, paitsi jos sitä jatkuvasti lutkutetaan (silloin syynä happohyökkäykset).

terv. shg

Vierailija
111/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, oli vaan pakko. Niin no kuten 100 kertaa jo sanottu, nin tuskin suurin osa täällä puhuukaan 6-vuotiaan imetyksestä, vaan 3-vuotiaan.

Sen lisäksi vertauksesi oli huono, koska vaippojen käytöstä aiheutuu haittaa koko ihmiskunnalle jätteiden määrän takia. Lapsen imetyksestä ei edelleenkään aiheudu kenellekään mitään haittaa. Kuinkakohan monta kertaa tämän saa täällä sanoa.

Vierailija
112/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa riitti hyvin, mutta mitään muuta lapsi ei olisikaan syönyt. Hänen kasvukäyränsä lähtivät laskuun, koska tosiaan ruoka ei maistunut. Imetyksen lopettamisen jälkeen ruoka alkoi pian maistua ja käyrät lähtivät taas nousuun. Eli ihan puhtaasti lapsen takia lopetin imettämisen. Itselleni se oli kova paikka, sillä imettäminen oli ollut niin helppoa, mutta lapsen kannalta se oli oikea ratkaisu ja hän sopeutui nopeasti.

Olen kyllä sitä mieltä, että imettäminen on se helppo tapa, tasapainoisen ja maistuvan aterian valmistaminen on paljon vaikeampaa. Eli kyllä se on ihan äidin itsekkyyttä ja vallanhalua pitää se lapsi riippuvaisena äidistä vuosikausia.

Kuvitelkaapa muuten millainen shokki on lapselle, joka on aiemmin tottunut tissittelemään kotona äidin sylissä ja sitten yhtäkkiä menee kouluun jossa pitäisi pärjätä omatoimisesti! Tai miltä lapsesta tuntuu, kun hän ei voi käydä kavereillaan (onko lapsillanne kavereita vai ovatko he vielä liian pieniä leikkimään?) yökylässä kun kaverin äiti ei voi antaa yömaitoa...

Vierailija:

Eihän nyt tissinimeminen tai se äidinmaito itsessään vaikuta luonteeseen vaan juuri se, millainen äiti jaksaa imettää lastaan noinkin kauan. On siitä epäitsekkyys kaukana, vai ihan käsi sydämelläkö väitätte, että olette itse lopettaneet imetyksen lapsenne takia? En minä ainakaan.

Vierailija
113/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaset kuvitelmat teillä on 4-vuotiaan imetyksestä. Että häntä imetetään samaan tahtiin kun pientä vastasyntynyttä? Eihän se nyt ole mikään ongelma. Minun lapseni ovat menneet päiväkotiin vajaa 2-vuotiaina ja olen imettänyt heitä silti 3-vuotiaaksi asti. Hyvin viihtyvät ja pärjäävät päiväkodissa ja tuon ikästä imetin 2 krt/vrk. Ei kai kukaan _tosissaan_ kuvittele että joku 6-vuotias ei pärjää lyhyttä eskaripäivää ilman tissiä. Jos kuvittelee niin kannattaisi todella perehtyä asiaan paremmin!

Mitä tulee sinun lapseen, ei sitä kukaan voi tietää mikä kausi lapsellasi oli. Olisi hyvinkin saattanut tottua imetykseen ja ruveta syömään kunnolla jos olisit vain jatkanut. Ei siis niin, että sun olisi pitänyt jatkaa mutta jos olisit. Eihän näitä asioita voi kukaan tietää.

Vierailija
114/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteluja kaivataan, eikä niitä sinultakaan tunnu löytyvän. Turha siis inistä kun et kerran osaa perustella omaa kantaasi vaan ainoastaan jankutat omaa mielipidettäsi.

Miten perustelet esim. nämä väitteet?

Lapsen kehitys voi häiriintyä, jos äiti kohtelee häntä samalla tavalla kuin perheen pikkuvauvaa. Lasta on kohdeltava oman ikätasonsa mukaisesti jotta hänen minä-kuvansa vahvistuu eikä hän tunne huonommuutta nähdessään toisia lapsia ja toisaalta ettei hän koe itseään huonoksi jos ei pysty täyttämään vanhempien odotuksia.

Lapsi näkee ympärillään paljon lapsia joita ei imetetä, miten äiti perustelee lapselleen sen, että häntä vielä imetetään?

Tiedän, että vauvat saavat rintaraivareita. Miten on taaperoiden laita? Saako lapsi lopettaa imetyksen tahtoessaan vai tarjoaako äiti rintaa päivittäin? Kysytäänkö lapselta, tahtooko hän maidon mieluummin mukista?

Maidon tms. juomista ei suositella (lähteenä hammaslääkärit, ravintoterapeutit, lääkärit) aterioiden välillä, vaan janojuomaksi pitäisi tarjota vettä. Toisaalta imettäminen ruokapöydässä kesken aterian antaa huonon esimerkin pöytätavoista ja samalla huonontaa ruokahalua. Jos lapsi totutetaan juomaan runsaasti maitoa kesken aterian, ei hän jaksa enää syödä riittävästi ja monipuolisesti terveellistä arkiruokaa.

Mihin aikaan on järkevintä imettää? Saako lapsi maitoa, jos on syönyt huonosti ruoan? Montako kertaa päivässä lasta imetetään?

Vierailija
115/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi imettää?

-sopii äidille ja lapselle

-siitä ei ole KENELLEKÄÄN haittaa (niin kun kaikista muista mainituista esimerkeistä)

-se on biologisesti luonnollista (katsokaa ihmisen luontainen vieroittumisikä)

-äm on terveellistä, myös sillon kun lapsi on isompi, voi suojata taudeilta

-imetyshetki on yhteinen läheinen hetki

Miksi ei?

-ei sovi meidän nyky-yhteiskuntaan

-muut pitävät perverssinä

-lapsi pärjää muullakin ravinnolla ja lehmänmaidolla

-rinnastetaan pedofiliaan

Kummat syyt ovat mielestänne järkevämpiä...

Ensin sanotaan että ei perustella missään mitään, sitten kun kerta toisensa jälkeen perustelaan niin tullaan sanomaan että vauhkoan samoista asioista??

Sinä joka sanoit, ettei vertaa pedofiliaan, johan sinä sen teit. Te, jotka näette imetyksessä jotakin seksuaalista, teillä on itsenne ja lähipiirinne kanssa jokin ongelma kyseisen asian saralla. Vai rupeaako teillä housut kastumaan kun lapsi tulee ja pussaa? On vähän eri asia, kuka sitä rintaa imee.

Vierailija
116/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän nämä ole perusteluja, vaan selityksiä sille miksi Sinä imetät lastasi pitkään!

Mistä tiedät, että se sopii lapsellesi eikä hän vain suostu siihen sinun mieliksesi tai koska luulee että niin pitää tehdä? Mistä tiedät, ettei siitä ole haittaa? (ks. edellinen viestini) Mistä olet löytänyt yksiselitteisen tiedon ihmisen luonnollisesta vieroittumisiästä? Miksi imetys on asia, joka pitää tehdä jopa liioitellun luonnollisesti, mutta esim. autot, kosmetiikka jne. ovat täysin hyväksyttyjä, vaikka ne ovat ehdottomasti luonnottomia, jopa luonnon vastaisia? Äidinmaito on terveellistä, mutta on myös paljon muuta mikä on terveellistä (ks. edellinen viestini) Myös karaistuminen suojaa monilta taudeilta.

Miten imetyksen lopettaminen estää yhteisen läheisyyden?

Minusta nuo kaikki negatiiviset syyt olivat merkittäviä, ja lisäksi siihen voi lisätä kaikki muut jo esille tulleet asiat. Miksi vähättelet yhteiskunnan osuutta tässä asiassa, ilmeisesti kuitenkin käytät kaikki yhteiskunnan antamat edut?

Ja vielä yhden kysymyksen tahdon kysyä;

Mitä jos lapsesi pitää pitkää imetystä perverssinä, oletko valmis pyytämään häneltä tulevaisuudessa anteeksi?

En muista numeroani, olinkohan 127?

Vierailija:

Miksi imettää?

-sopii äidille ja lapselle

-siitä ei ole KENELLEKÄÄN haittaa (niin kun kaikista muista mainituista esimerkeistä)

-se on biologisesti luonnollista (katsokaa ihmisen luontainen vieroittumisikä)

-äm on terveellistä, myös sillon kun lapsi on isompi, voi suojata taudeilta

-imetyshetki on yhteinen läheinen hetki

Miksi ei?

-ei sovi meidän nyky-yhteiskuntaan

-muut pitävät perverssinä

-lapsi pärjää muullakin ravinnolla ja lehmänmaidolla

-rinnastetaan pedofiliaan

Kummat syyt ovat mielestänne järkevämpiä...

Ensin sanotaan että ei perustella missään mitään, sitten kun kerta toisensa jälkeen perustelaan niin tullaan sanomaan että vauhkoan samoista asioista??

Sinä joka sanoit, ettei vertaa pedofiliaan, johan sinä sen teit. Te, jotka näette imetyksessä jotakin seksuaalista, teillä on itsenne ja lähipiirinne kanssa jokin ongelma kyseisen asian saralla. Vai rupeaako teillä housut kastumaan kun lapsi tulee ja pussaa? On vähän eri asia, kuka sitä rintaa imee.

Vierailija
117/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun muun kuin imettäjän hoitoon. Itse olen lastentarhanopettaja ja muutamaan taaperoimetettyyn lapseen olen työrmänny. Kyllä se päiväkodissa olo on ollut tosi hankalaa kun lapsi huutaa tissiä aina nukuttamistilanteissa ja muissa tilanteissa jossa tarvii lohtua. Meillä hoitajilla oli tosi avuton olo kun ei ollu tissiä mitä antaa. Lopulta lapsi joutu menemään päiväuni ajaksi toiseen huoneeseen jotta muut saavat nukkua. :(

Äidille puhuttiin monesti että olisi varmaan hyvä alkaa lopettelemaan mutta äiti ei pystynyt. Jopa työmatkojen jälkeen jolloin lapsella oli mennyt yöt ilman tissiä ihan hyvin hän jatkoi taas imetystä. Lopulta meidän oli päiväkodissa pakko sanoa äidille että nyt sun on todella mietittävä että käytkö töissä vai imetätkö lasta? Lapsi kärsi hirvittävästi siitä että joka päivä oli yhtä huutoa tissin perään.

Kyllä tässä tilanteesa oli enemmänkin kyse äidin kuin lapsen edusta. Tämä äiti oli myös " vanhalla iällä" lapsen saanut joten luulen että hänellä oli tarve pitää lapsi pidempään vauvana kun tiesi etä uutta tuskin enää tulee...

Vierailija
118/118 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi yleensä näyttää mikä hänelle sopii ja mikä ei. Tuo on minusta vallan kummallinen kysymys, mistä tiedät, ettei lapai vain sinun mieliksesi tule syliin, ettei hän vain sinun mieliksesi juo maitoa mukista. Oikeasti mä en tajua. Eihän sitä voi 100% tietää, niin kun ei MITÄÄN muutakaan mitä lapsesi kanssa teet. Minusta kyllä lapsen käytös kertoo paljon.

Mistäs minä sen tietäisin, toistaiseksi ei vain ole tullut yhtäkän tutkimusta, missä todettaisi asiasta olevan haittaa? Jos on, otan innolla vastaan! Mistä sinä tiedät mistään muustakaan asiasta, ettei siitä ole haittaa. Palaan edelleen esimerkkeihini, että ihan hyväksyttyä on tehdä vaikka mitä mistä TIEDETÄÄN olevan haittaa (lapsu viedään pienenä hoitoon, lapselle syötetään epäterveellistä ruokaa jne jne)

Vieroitusikä (tämä eka on imetystukilistan sivuilta, eli sinulle varmaan ihan potaskaa mutta lähteet olen kopioinut loppuun, eli sieltä voi hakea. )

" Vieroitus herättää äideissä monenlaisia tunteita. Meidän yhteiskunnassa ei ole olemassa normia siitä milloin ja miten lapsi tulee vieroittaa. Se on toisaalta etu, sillä se sallii lapsen ja äidin tarpeiden asettamisen yhteiskunnan sääntöjen edelle. Heikkous se on siinä mielessä, että se pakottaa jokaisen äidin tekemään itse vaikean päätöksen. Usein unohdetaan tai ei tiedetä, että vieroitus on harvoin välttämätöntä: imetys voisi päättyä yhtä luonnollisesti kuin se alkoi. Lapsen voi hyvin antaa imeä rintaa niin kauan kunnes tämä on itse valmis siitä luopumaan. Ihmisen lajityypillinen vieroittumisikä on 2½ - 7 vuotta. Vieroitusajankohta on vaihdellut perinteisissä kulttuureissa, mutta harvoin vieroitusta on edes aloitettu ennen kuin lapsi on täyttänyt kaksi tai kolme vuotta. Keskimääräinen vieroittumisikä maailmanlaajuisesti on arvioitu olevan 3-5 vuotta. Mm. Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee jatkamaan imetystä vähintään 2 vuotta ja sen jälkeenkin niin kauan kun se äidistä ja lapsesta hyvältä tuntuu."

Lähteet:

LÄHTEITÄ: (kirjoja voi hankkia mm. osoitteesta www. lalecheleague. org):

Kathleen Huggins & Linda Ziedrich 1994: The Nursing Mother¿s Guide to Weaning. USA.

Norma Jane Bumgarner 1982 (Rev. ed): Mothering Your Nursing Toddler. LLL International. USA.

Katherine A. Dettwyler 1995: A Time to Wean: The Hominid Blueprint for the Natural Age of Weaning in Modern Human Populations. Teoksessa: Patricia Stuart-Macadam & Katherine A. Dettwyler (ed.) 1995: Breastfeeding. Biocultural Perspectives. USA.

Ritva Kuusiston vastaus Kaks' plus-lehden (1/1994) kysymys&vastaus -palstalle

Muuta asiasta (larkfarm . com):

One of the more interesting starting points is the essay by Katherine Dettwyler, " A Time to Wean: The Hominid Blueprint for the Natural Age of Weaning in Modern Human Populations." Dettwyler looks at physiological and biological studies in human and other primate populations that correlate weaning with things such as the eruption of teeth, the percentage of adult body weight obtained, the growth of the infant, or the age of gestation across a variety of primate species. Her conclusion stands in contrast to modern American weaning practice: that the " natural" age of weaning (difficult though that is to define) is somewhere between 2.5 and 7 years of age.

Tässä linkki, joku Texasin yliopiston antropologian tutkija:

http: //www . kathydettwyler . org/detwean . html

Näitä on satoja sivuja, en nyt jaksa kaikkia tähän latoa.

Sitä, onko tieto yksiselitteistä, on tietysti mahdotonta sanoa. Mutta näin on lähes jokaisen muunkin asian kanssa. Koko ajan tulee toisiaan kumoavia tutkimuksia, tästä asiasta en vain ole nähnyt päinvastasia tutkimuksia.

Jahaa, siis jos on luonnollinen ja imettää niin sillon pitää koko elämänsä olla joka alueella luonnollinen. Jos käytän kantoliinaa niin en saa käyttää vaunuja.

Karaistuminen? Onko sinulla sitten esittää tähän jotakin faktaa. Minusta nimittäin on niin että vaikka altistaisit lapsesi koko ajan sairauksille niin hän ei kestä niitä yhtään sen paremmin. Sekin on muuten tutkittu (ne tutkimukset voin esittää seuraavassa viestissä) että kotihoidetut lapset eivät ole yhtään sairaampia koulun aloitettuaan kun lapset, jotka ovat olleet vuosia päiväkodissa, päin vastoin. Koska on muutakin terveellistä, niin ei saisi antaa äidinmaitoa? Ei kannata antaa porkkanoita koska b-vitamiinia saa muualtakin?

Imetyksen lopettaminen ei todellakaan lopeta läheisyyttä. Kuka niin on väittänyt. Imetys on yksi keino tarjota läheisyyttä, muiden ohessa. Korostan edelleen, että myös imetyt lapset tykkäävät olla muuten vain sylissä, osaavat jutella, kertoa ja osoittaa kiintymystään aivan samoilla tavoilla kuin ei-imetetyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi