Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä taaperoimetyksen ymmärätäjä ja puolustaja, 1 kysymys

Vierailija
15.10.2006 |

Mikä on sinun mielestäsi lapsen ikäraja, milloin imetys ei mielestäsi ole ok?

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällähän ihmiset on aika fifty-fifty asian suhteen ja tiedän, av-palsta ei ole mikään kansallinen otos, mutta luulen että hyvin moni " hyväksyy" isomman lapsenkin imetyksen.

Mitä tilastoja teillä on käytössänne, mistä näkee että asia on jotenkin ylleisesti tuomittu?

Vierailija
42/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun joku virittää keskustelua siitä miten joku teko katsotaan yhteiskunnan yleisten normien kautta niin eihän kukaan tajua missä mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperoketjussa imetyksen vastustajat antoivat pointeiksi aina, että he osaavat muulla tavallaan kommunikoida, juttelevat yhdessä, leikkivät, pelaavat, harrastavat, halivat jne. Antoivat vain itsestään vähän hölmön käsityksen, eli että luulevat ettei imetetty 3-vuotias ihan yhtä lailla osaa keskustella, leikkiä, pelata, ehkä lukea ja kirjottaa, jne jne. Ainoa ero imetetyllä ja ei-imetetyllä on että toista imetetään, toista ei. Niin yksinkertainen tämäkin asia on.

Vierailija
44/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

täällähän ihmiset on aika fifty-fifty asian suhteen ja tiedän, av-palsta ei ole mikään kansallinen otos, mutta luulen että hyvin moni " hyväksyy" isomman lapsenkin imetyksen.

Mitä tilastoja teillä on käytössänne, mistä näkee että asia on jotenkin ylleisesti tuomittu?

Vierailija
45/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi useamman vaimon pitäminen (hyvinkin luonnollista joissain muissa kulttuureissa) tai vaikkapa lapsen kasvattaminen lyömällä (tämäkin kai jossain päin maailmaa ok).

Tietenkään nämä eivät kaikkien aivoissa vertaudu samanlaisina kuin yli 4vuotiaan imetys, mutta esimerkillä yritän kertoa, että ihmiset näkevät eri asiat soveliaina.

(Hyvä esimerkki on tuo kun kirjoitin itse alunperin " tarpeiden tekemisestä naapurin aidan viereen" ja joku väänsi sen " paskomiseksi naapurin pihaan" tms. Niin meidät on kasvatettu, ei saa kakata naapurin pihaan ja se on tietysti hyvä! Mutta näin kerran televisiosta dokumentin, jossa kerrottiin, että jossain Etelä-Amerikan sademetsien heimossa oli suuri kunnianosoitus, jos naapuri kakkasi pihaan!!!)

Vierailija
46/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että teidän päässänne ison lapsen imetys on ihan ennenkuulumatonta ei tee siitä jotain yleisen normin mukaan ei-hyväksyttyä.

Vierailija
47/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelisin todella, jos äitini olisi halunnut pyyhkiä takamukseni vielä sittenkin, kun osasin hoitaa asian itsekin. Ja samalla lailla ihmettelisin, että miksi äitini on halunnut tarjota minulle tissiään vielä sittenkin, kun siihen ei enää ole ollut mitään tarvetta.

t.45

Vierailija
48/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti ei yleisen norminkaan mukaan ison lapsen imetyksen pitäisi olla verrannollinen alasti kadulla kävelemiseen tai tarpeiden tekemiseen naapurin pihaan.

Vierailija
49/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä viestissä ei verrattu nakuilua ja kakkailua pienen lapsen imetykseen omassa kodissa vaan yli 4vuotiaan imetykseen.

Esimerkillä haettiin sitä, että nuo kaikki kolme asiaa voivat olla eri kulttuureissa täysin hyväksyttyjä, mutta ei esimerkiksi meidän kulttuurissamme.

(olkoonkin, että tuo yli 4vuotiaan imetys on varmaankin hyväksytyin noista kolmesta)

Vierailija
50/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin koska sinä olet tottunut että sinun pyllysi luultavasti pyyhittiin vielä 4-vuotiaana. Ihan sama, jos olisit tottunut että sinua imetetään vielä 4-vuotiaana niin siinä ei sinusta olisi mitään pahaa.

Vierailija
51/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran jestas, onko teistä 3-vuotias jo kovinkin vanha ja kypsä?? Tässä juuri näkyy taustalla tämä kaamea trendi, mistä joku kirjottikin, että pienempiä ja pienempiä lapsia pidetään isoina.

Vierailija
52/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tästä poistua imettämään 2-vuotiastani.

Pitänee muuten tästä ketjusta poimia perustelut kohta 8-vuotiaalle pojalleni, joka toisinaan tahtoisi maistaa maitoani, lusikasta tosin. Pitänee selittää, että sellainen ei ole kulttuurisesti sopivaa täällä meilläpäin, samoin kuin ei naapurin portinpieleen kakkaaminenkaan. Mahtaa poijalla olla veikeä ilme kun tuon kuulee.

Vierailija
53/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI 3-vuotiasta tarvitsee ehdoin tahdoin pitää vauvanakaan?

Vierailija
54/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiedän että lapset osaavat jo vaikka mitä hyvin pieninä. Omatkin lapset ovat aikasin ruvenneet puhumaan jo kaikenlaisesta, ovat halunneet itse pukea, syödä jne tosi aikasin ja yllättäneet minut yhä uudestaan ja uudestaan taidoillaan.

Mutta silti, he ovat silti ainakin kouluikään ja vielä sen jälkeenkin hyvin pieniä ja avuttomiakin otuksia (erityisesti tuntemattomissa paikoissa), pieni ekaluokkalainen tarvitsee turvaa ja tukea ja syliä. Ei se, että lapsi osaa yhtä ja toista kerro hänen henkisestä kypsyydestään. Minusta valitettavan suuri osa vanhemmista tekee sen virheen, että yhdostää nämä kaksi asiaa.

Vierailija
55/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittänyt omilla viesteilläni selvittää lähinnä sitä, miksi jotkut kokevat yli 4vuotiaan imetyksen ei-hyväksyttäväksi.

On eri asia keskustella, *onko* se hyväksyttävää tai *pitäisikö* sen olla.

(Omaa mielipidettäni en ole vielä ilmaissut, sanottakoon se nyt. Minusta on aivan sama miten kauan äidit lapsiaan imettävät. Kuukauden tai 7 vuotta, ei kuulu mulle. Mutta tunnustan kyllä, että jos joku oman 7vuotiaani koulukaveri kertoisi imevänsä vielä äitinsä rintaa saattaisin vähän hätkähtää, mutta tuskin sen enempää. Itse imetin kaikkia viittä lastani kutakin noin 1,5 vuotiaaksi.)

Vierailija
56/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa 2 kertaa päivässä äidinmaitoa. Hän ei ole yhtään sen vauvempi kun lapsi joka ei saa sitä maitoa. Hän on aivan yhtä kehittynyt (tai pitäisi sanoa yhtä kehittymätön) ja osaa aivan samoja asioita. Jos kerran tissistä syöminen on ainoa merkki siitä että kyseessä on vauva niin ilmeisesti korviketta saavat lapset eivät koskaan ole vauvoja olleetkaan.

Vierailija
57/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eiköhän se vauvamaisuus ja vauvana oleminen riipu ihan jostain muusta kuin siitä saako äidinmaitoa vai ei.

Vierailija
58/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin tarpeista. Ei lapsen.

Äidin kykenemättömyys erillisyyteen ja erillisyyden suominen lapselleen voi ilmetä monilla eri tavoilla, tämä nyt on yksi niistä.

Ei se silti välttämättä lapsen elämää pilaa, mutta vaikuttaa toki esim lapsen mielen rakentumiseen. Riippuu paljon siitä millaista äidin vanhemmuus muuten on.

Vierailija
59/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on totuttu, että vain vauvoja -tai joskus jopa taaperoita- imetetään. Ei yli 3vuotiaita.

Hän on siis kulttuurimme uhri, ei haukuta häntä!

Vierailija
60/118 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aikaisemmin, että olisin vihainen äidilleni, jos hän olisi imettänyt minua niin vanhaksi, että minulla olisi siitä muistikuvia.

Minulle vastattiin, että samalla lailla minun tulisi sitten olla vihainen pyllynpyyhkimisistä ja rasvaamisista, jos muistan niitä tilanteita.

Ja muistan hyvin pyllynpyyhkimistilanteita, mutta se on minusta luonnollista siksi, etten osannut hoitaa pyyhkimistä itse.

Jos äitini olisi halunnut pyyhkiä ja rasvailla pyllyäni vielä sittenkin, kun osasin itse hoitaa asian, niin se olisi minusta todella omituista.

Samalla tavalla minusta olisi omituista, jos äitini olisi imettänyt minua vielä sittenkin, kun se on ollut täysin tarpeetonta. Miksi ihmeessä äitini olisi tarjonut minulle tissiä imettäväksi, kun en enää tarvinnut maitoa.

t. 45, joka on imettänyt kaksi lasta vuoden ikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän