Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihaan työtäni koko sydämestäni. Millä selityksellä voin lopettaa sen saamatta karenssia

Vierailija
11.06.2022 |

Olen tällä hetkellä puolen vuoden koeajalla enkä todellakaan halua vakinaistua firmaan.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on masennus, enkä selviydy töistäni, koska pää sakkaa, ajattelu ei toimi, enkä opi uusia tehtäviä. Odotan vaan, milloin minut irtisanotaan koeajalla. 

Ei tuo ole irtisanomisperuste. Huomaa, että koeajalla työsuhde voidaan myös purkaa ilman irtisanomisaikaa.

Vierailija
22/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako päivää se karenssi olikaan? Niin ja senkin voi kumota menemällä vaikka työkokeiluun.

3 kuukautta

Uusilla säännöillä taisi ekana tulla vaan varoitus ja sitten joku 5 pv karenssi.

Tarkoitat ehkä sitä karenssia jonka saa jos ei hae töitä.

Itse kuitenkin olen töissä jota vihaan koko sydämestäni ja johon en sopeudu. Haluaisin lopettaa sen mutten pysty koska karenssin takia en pystyisi hoitamaan kissojani joista toinen on vakavasti sairas.

Ap

Mene kissahoitolaan työkokeiluun niin saat täydet tuet ja lisäksi 9 euroa päivässä ekstraa.

Näihin päsee yleensä ainoastaan epätoivoiset tapaukset ja ne, jotka sanoo haluavansa eläintenhoitajaksi tai eläinlääkäriksi. Ainakin täällä työkkäristä oli sanottu yhdelle titulle jota kuinkin näin. Se ei auta työllistymistä, joten tavis terve työnhakija ei pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ainut tapa välttyä karenssilta on saada lääkäriltä lausunto jossa kerrotaan, että työ aiheuttaa sinulle mielenterveysongelmia tai että saat siitä fyysisiä vaivoja.

Lisäksi tarvitaan asiakirjat siitä, että työpaikalla on yritetty selvittää tilannetta, muuttaa prosesseja jne. eli pelkkä lausunto, johon lääkäri kirjaa työntekijän sanomiset, ei riitä.

Vierailija
24/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein yksinkertaisinta on etsiä uusi työpaikka, silloin ei saa karenssia.

Vierailija
25/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että selitykset eivät oikein kelpaa, pitää olla faktoja siitä, että on olemassa ongelma, johon on työpaikalla haettu ratkaisua (esim. työsuojeluvaltuutetun lausunto tms.) ja lääkärinlausunto siitä, että tilanne on pitkittynyt. Työterveyden kanssa on pidetty kolmikantakeskusteluja (tarvitaan päivämäärät ja läsnäolijat) eikä mikään ole muuttunut. Vasta tämän jälkeen on mahdollista, että ei tule karenssia.

Vierailija
26/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako päivää se karenssi olikaan? Niin ja senkin voi kumota menemällä vaikka työkokeiluun.

3 kuukautta

Uusilla säännöillä taisi ekana tulla vaan varoitus ja sitten joku 5 pv karenssi.

Itse kuitenkin olen töissä jota vihaan koko sydämestäni ja johon en sopeudu. Haluaisin lopettaa sen mutten pysty koska karenssin takia en pystyisi hoitamaan kissojani joista toinen on vakavasti sairas.

Ap

Koeajan purku, ei karenssiia

Vierailija
27/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 kuukautta

Ap

Jos työntekijä on purkaja, niin tulee karenssi, jos ei ole pätevää syytä. Muistaakseni ylipitkä työmatka on tällainen ja työnantajan laiton toiminta, esim. palkanmaksun "unohtaminen".

Vierailija
28/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista jutella asiasta esimiehen kanssa? Minä ainakin arvostaisin sitä, jos uusi työntekijä sanoisi asian itse. Ei kukaan halua väkisin pitää töissä ihmisiä, jotka eivät siellä halua olla. Ja jos minulle kerrottaisi syy, miksei itse voi irtisanoutua (minusta tuo on hyvä syy) niin selvittäisin, miten me voitaisi hoitaa se irtisanoutuminen firman puolesta. Koeaikapurussa ei ole irtisanomisaikaa, mutta syyt työnantajan puolella pitää olla hyvät.

Vierailija
29/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista jutella asiasta esimiehen kanssa? Minä ainakin arvostaisin sitä, jos uusi työntekijä sanoisi asian itse. Ei kukaan halua väkisin pitää töissä ihmisiä, jotka eivät siellä halua olla. Ja jos minulle kerrottaisi syy, miksei itse voi irtisanoutua (minusta tuo on hyvä syy) niin selvittäisin, miten me voitaisi hoitaa se irtisanoutuminen firman puolesta. Koeaikapurussa ei ole irtisanomisaikaa, mutta syyt työnantajan puolella pitää olla hyvät.

Meillä ei lähdetä tähän mukaan lainkaan, koska saa aika helposti liitosta tiedon, että asia menee oikeuteen, koska työnantaja irtisanoo ilman perusteita tai purkaa työsuhteen syillä, joihin ei saa vedota. Ei ole mukava maksaa muutamaa kymppitonnia siksi, että yritti tehdä asian työntekijälle helpoksi.

Vierailija
30/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikojen uutisiin viitaten, julista kovaan ääneen että olet homo!

Saatat vaikka saada potkut 🤷

Vierailija
31/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Ei siellä töissä aina kivaa ole, mutta hae vaikka kouluun niin saat parempia hommia tai hae erilainen muu työ.

Vierailija
32/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain karenssia, kun lähdin koeajalla. Olin 6. samasta tehtävästä samoista syistä irtisanoutunut (tj uhkaili, käyttäytyi väkivaltaisesti etc), mutta eipä sekään auttanut tai työkkäriä kiinnostanut. Valitsin kuitenkin oman turvallisuuteni työpaikan sijasta ja sitä en kadu. Ei auttanut liitto olin sinnekin yhteydessä. Tästä on jo aikaa, mutta kerron nyt kuitenkin, että todennäköisesti et voi välttää. Paitsi, jos pääset työkkärin koulutukseen, sillä voi välttää karenssin (10v sitten, asiat on voineet muuttua).

Vierailija
33/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain karenssia, kun lähdin koeajalla. Olin 6. samasta tehtävästä samoista syistä irtisanoutunut (tj uhkaili, käyttäytyi väkivaltaisesti etc), mutta eipä sekään auttanut tai työkkäriä kiinnostanut. Valitsin kuitenkin oman turvallisuuteni työpaikan sijasta ja sitä en kadu. Ei auttanut liitto olin sinnekin yhteydessä. Tästä on jo aikaa, mutta kerron nyt kuitenkin, että todennäköisesti et voi välttää. Paitsi, jos pääset työkkärin koulutukseen, sillä voi välttää karenssin (10v sitten, asiat on voineet muuttua).

Olihan sinulla oikeuden päätös siitä, että sinua oli uhkailtu vai pelkästään oma sana? Työkkäri vaatii faktoja ja todisteita, ei pelkästään omia kokemuksia.

Vierailija
34/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä vihaatte noin paljon?

Vierailija
35/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 kuukautta

Ap

Olet päässyt siihen syyhyn, miksi suurin osa meistä tekee töitä.

Jos sinulla ei ole varaa ottaa takkiin karenssia, olet sinä työssä kunnes löydät paremman. Näin se toimii meille kaikille.

Vierailija
36/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen työ se on?

Vierailija
37/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan sinulla oikeuden päätös siitä, että sinua oli uhkailtu vai pelkästään oma sana? Työkkäri vaatii faktoja ja todisteita, ei pelkästään omia kokemuksia.

Ei toki, tilanteet tapahtuivat aina kahden kesken, enkä minä poliisia soittanut. Mutta koska edelliset 5 myös lopettivat koeajalla ja joko saivat karenssin tai menivät muihin töihin (mitä en tietenkään tiennyt ennen kuin otin työn vastaan )niin pitäisi jo työkkärilläkin soida hälytyskellot työpaikkojen välittämiseen tuolle yritykselle. Tiesivät kyllä tilanteen oikein hyvin siellä.

Vierailija
38/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama. Työ on äärimmäisen stressaavaa ja olen sairastunut jo työuupumukseen. Voisiko tämän perusteella irtisanoutua ilman karenssia, kun terveys vaarassa?

Tottakai voit ottaa lopputilin terveydellisestä syystä. Sulla pitää olla näyttää läkäriltä lausunto, että näin on. Tätä asiaa ei vaan voi ilmoittaa että musta-ihan-tuntuu-siltä.

Lääkärin lausunnossa sitten EI riitä, että lääkäri toteaa että työ on kuormittavaa ja aiheuttaa stressiä eikä ole suositeltavaa potilaalle. Jos siinä suositellaan yhtään mitään, niin sillä ei ole merkitystä.

Sen legurin pitää kirjoittaa yksiselitteisesti että ko työn tekeminen vaarantaa terveytesi, ja piste!

Olen näitä ei-voida- suositella-kirjeitä lukenut monia, ja vastaus joka kerta sama, eli karenssi.

T. Työkkäristä päivää

Vierailija
39/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 kuukautta

Ap

Jos työntekijä on purkaja, niin tulee karenssi, jos ei ole pätevää syytä. Muistaakseni ylipitkä työmatka on tällainen ja työnantajan laiton toiminta, esim. palkanmaksun "unohtaminen".

No onhan hänellä pätevä syy.

Vierailija
40/44 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa sairauslomaa...

En kyllä tajua, että mikä duuni voi olla niin kamalaa ettei sitä kuutta kuukautta kestä tehdä.