Miten suuri eri ÄO:ssa pitää olla että keskustelu haastavaa?
Oliko 30 pisteen? Tiedättekö kun jonkun kanssa keskustellessa tulee vaan sellainen olo, et ei vitsi, eikö tuon päässä liiku yhtään mitään.. Suusta tulee ulos vain pelkkiä itsestäänselvyyksiä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on pakkomielle älykkyydestä tällä palstalla. Taitaa olla parempi vain hyväksyä se tosiasia, että suurin osa ihmisistä ovat vain keskivertoa älykkyyden osalta. Koskee tätäkin palstaa.
Ja joillekin on todella vaikea hyväksyä sitä että toiset vaan ovat keskivertoa huomattavasti älykkäämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on pakkomielle älykkyydestä tällä palstalla. Taitaa olla parempi vain hyväksyä se tosiasia, että suurin osa ihmisistä ovat vain keskivertoa älykkyyden osalta. Koskee tätäkin palstaa.
Onhan sekin itsetuntemusta, kun tietää suunnilleen mikä oma älykkyysosamäärä on. Moni yksinkertainen kyllä kuvittelee olevansa älykkäämpi kuin mitä on.
Jep. Tässä kannattaa käyttää havainnollistamiseen yksinkertaista mallia. Kun keskimääräinen tavis (äo 100) katsoo heikkolahjaista (äo130) keskimääräiset ihmiset ovat mitä ovat, eli eivät ainakaan ylväimpiä muumeja kanootissa.
Joten nerot (~äo 150) eivät ole yleensä lapsuutensa jälkeen eläneet päivääkään mielenterveydellisesti hyvinvoivina. Jokainen voi mennä testailemaan näitä teesejä muuttamalla ens alkuun vaikka puoleksi vuodeksi jonnekin ke-ha-ri-lei-ril-le.
Vierailija kirjoitti:
jos otetaan kaksi henkilöä joista toinen on äo jutuissa keskialuueen alalaitalla ja toinen ylälaidalla, niin voi olla erilaiset mielenkiinnon kohteet. toinen voi katsoa jalkapalloa, jääkiekkoa ja salattuja elämiä, kun taas toista voi kiinnostaa dokumentit, uutiset ja ristikoiden täyttäminen. joten kumpaakin kiinnostavan keskusteluaiheen löytäminen voi olla haastavaa.
Voi olla monia syitä miksi keskustelu jonkun kanssa ei ole kiinnostavaa. Tiedän esim yhden sukulaisen joka kysyy ensin mitä kuuluu ja sitten alkaa puhua itsestään. Eikä siitä puheesta tule loppua! Kaikenlisäksi on vielä harvinaisen tylsä tyyppi. Hän ei kerro mitään mielenkiintoisia juttuja siitä kuinka kävi valloittamassa Mount Everestin, vaan puhuu lähinnä lapsistaan ja omista vaivoistaan. Mielummin olen näkemättä koko tyyppiä, kun joudun näitä juttuja kuunnella..
Miksi koulussa ei tehdä älykkyystestejä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulussa ei tehdä älykkyystestejä?
Kyllä esim Jenkeissä tietääkseni tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Mensa-ÄO kertoo visuaalis-loogisen äo:n, jonka lisäksi ne hyväksyy myös testejä, joissa se on vain osa, mutta eivät jotain muuta osaa yksinään.
Kuulemisen puolella tarvitaan äo-testi, koska sitä voi olla paljon hekompi siellä, esim. kielten kuuntelemisessa, musiikissa (erottaminen, rytmi, muistaminen, tuottaminen).
Kielellinen on ilman visuaalisia pullonkauloja, ja jos olisi Mensa-tasoa, ei kuitenkaan sillä pääsisi älyklubiin, vaan täytyy olla (myös) visuaalisesti lahjakas.
Matemaattinen (lukusarjat, laskut) on yksi alusta, ja siinä voi olla yhtä hyvä tai merkittävästi huonompi kuin visuaalisessa.
Arvoitukset on joku pätkä tekstiä, jossa kysytään vaikka onko joku pidempi kuin joku toinen, jossa täytyy pitää asiat muistissa, ja prosessoida se siellä, ja jos sitä ei ole harjoitellut, voi olla vaikeaa, jos kyseistä vahvuutta ei omaa. Useimmat arvoitukset on kuitenkin helpompia ja kysyvät lähinnä logiikkaa, ja muistuttavat paljon luonnontieteen ja matikan tehtäviä, jotka voi ratkoa jo ymmärtämällä miten ne ratkotaan.
On äo johon kuuluu kehon taidot, kuten voi itse arvioida, mutta siihen ei ole vielä äo-testiä.
Tunneäly, siihen ei ole riittävän hyviä testejä vielä. Jotkin niistä on parempia, mutta myös logiikalla pärjää; kuten kai jos etiikka on myös testissä.
Muisti on lahjakkuusalue, kuten osin nopeus (pitkälle ominaisuus). Kaikkea voi treenatakin.
WAIS-IV on monimutkainen monin tavoin, mutten tunne sitä, enkä osaa siten antaa mitään arviota, onko legitti vai pitkälle hölynpölyä, mutta siinä testataan useampaa alustaakin ja se on hyvin arvostettu testi.
Älyä ei voi tarkemmin testata netissä, koska kalibrointi ei ole luotettava, ja useita muita ongelmia.
Testit on usein lisäksi enkuksi, jolta osin kannattaa tehdä kielitestejä, jotka mittaa samalla älyä muutammalla tavalla. Jenkkilän kielelliset äo-testit on usein jotain outoja tai sitten kysytään sanoja, jotka oppii vain sivistyssanakirjoista, ja yhdessä matematiikan oppiensa ja treenaamisensa kanssa määritellän henkilön äo (joka usein on prosenttimuunnos noista testeistä, eikä jonkun äo-testin tulos).
Kommunikaatio-ongelmat 15, 30, siitä on kirjoitusta puolesta että vastaan, että ei mikään vakio. Ja se ei tuo esiin jonkun kykyä nähdä ja ratkoa ongelmia - usein myös alemmalla äo:lla. Kommunikaatioon liittyy paljon erilaisia asioita.
Luovuus ei korreloi tutkimuksen mukaan äo:n kanssa, mutta kuten voi ajatella, on siitä erityistä hyötyä, joka nostaa kenen tahansa älyllisiä kykyjä jollain lahjakkuuden alueella. Luovuutta yritetään mitatakin, mutta en ole huomannut, että se olisi luotettavaa. Tosin en niitä monia ole tehnyt ja metsästänyt jotain todella hyvää testiä. Mutta kokemuksestani, ne mittaa vain jotain, kuten kielllisiä testejä voi olla kaikenlaisia, koska kieltä voi käyttää muuhunkin kuin sanojen ymmärtämiseen. Luovaa kykyä voi tiettävästi myös kehittää, joka kehittäisi myös kykyä ymmärtää kommunikaatiota ja kaikenlaisia asioita, ja ratkoa ongelmia. Sanotaan, että 115 voi olla riittävä äo-lukema noin mihin vain, ja pidetään jossain jopa kultaisena lukemana - ehkä koko populaatioon sopivuudesta johtuen.
Kaikkia taitoja ja ominaisuuksia ei voi mitata älykkyystesteillä. Esimerkkinä eräästä maasta tulleet ihmiset, jotka osaavat lähteä kulkemaan tuntemattomasta paikasta säkki päässä kohti lähintä Kelan konttoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on niin että jotkut huomaa vähä-älyisiksi sillä sekunnilla, kun avaavat suunsa
Jotkut, esim. yhden persupuolueen väen. Ja oikeasti kehitysvammaiset kuten Allun.
Onpa "älykäs" kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on Allu?
Komea posteljooni, joka jankkaa väsymykseen asti naisettomuuttaan täällä. Viikonloppuisin on usein ollut useampi ketju tulilla aiheesta. Yleensä nuo tunnistaa jo otsikosta ja nyt on ollut oudon hiljaista viime aikoina. Mies on turhautuneena puhellut itsetuhoisista ajatuksista, joten toivotaan että on nyt hoidossa, eikä esimerkiksi paloina haudassa madonruokana.
"Suusta tulee ulos vain pelkkiä itsestäänselvyyksiä."
Niin? Tuohan on ihan normaalia small talkia. Taidat itse olla se tyhmempi osapuoli.
Dunning-Kruger-ilmiö kirjoitti:
Niin? Tuohan on ihan normaalia small talkia. Taidat itse olla se tyhmempi osapuoli.
Mietin samaa. Moni varmaan tästä keskustelusta voimaantuneena alkaa pitää itseään ylivertaisena älykkönä vailla totuuspohjaa.
Tapa kommunikoida varmaan on se keskeisin ongelma. Siihen voi vaikuttaa älykkyyden ohella hiton moni asia. Tottumukset, persoona, mielentila, väsymys, jännittyneisyys, ajatusten harhailu.
Niin, en ole tuon viestin kirjoittaja, mutta juuri tuota keskinkertaisuuksien tyhjänpäiväistä ja ponnetonta lässytystä siinä varmaan juuri kritisoitiinkin. Älykkäillä ihmisillä on mielekkäämpääkin tekemistä kuin harjoittaa small talkia. Ja tätähän taas ei keskinkertaisuudet ymmärrä tai suvaitse oikeen.
Keskustelukyvyttömyys ei ole kyllä äo:sta kiinni. Suvussani on pariskunta, jonka kanssa on äärimmäisen piinallista viettää aikaa. He haluavat jatkuvasti keskustella jostain sellaisista abstrakteista aiheista, joista ovat itse kiinnostuneita, mutta jotka eivät voisi vähempää kiinnostaa itseäni. Yleensä minulla ei edes ole mitään kommentoitavaa, mutta jotain pitäisi sanoa silti. Tunnen oloni äärimmäisen epämukavaksi ja olen kuin piinapenkissä. Yritän tämän takia vältellä tapaamisia, mutta pariskunnan rouva on herkkä loukkaantumaan, jos siellä ei käydä. Ehkä he eivät tajua lainkaan, miksi heidän luonaan ei haluta vierailla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, en ole tuon viestin kirjoittaja, mutta juuri tuota keskinkertaisuuksien tyhjänpäiväistä ja ponnetonta lässytystä siinä varmaan juuri kritisoitiinkin. Älykkäillä ihmisillä on mielekkäämpääkin tekemistä kuin harjoittaa small talkia. Ja tätähän taas ei keskinkertaisuudet ymmärrä tai suvaitse oikeen.
Olen älykäs, ja puhun toisinaan small talkia koska ymmärrän sen kuuluvan sosiaalisiin konventioihin.
Älykkyys ei ole synonyymi sosiaalisten taitojen puutteille. Tutkimusten mukaan itse asiassa päinvastoin.
Enpä tiedä onko se äly siinä se suurin haaste. Paljon isompi haaste on mielen tila, siis terve vai sairas!
Mites keskustelet lapsen kanssa... Noo, sä varmaan osaat sopeuttaa puhees lapsen tasolle. Mutta jos aikuinen on yhtä... kuin kakara, niin se on kuule aika vaikeaa! Etenkin jos se toisen ns. vajavuus on sairaudesta johtuvaa... Ymmärrän jos sen tietää että ok, tää on hoidossa ja niin edespäin, mutta kun näitä sairaita on ilman hoitosuhdetta maailmassa liikenteessä... Juu, kälä kälä, älyttömyydet lentää... ei mitään rajaa... mut sitten jos sitä kyseenalaistaa, niin sitten tulee, että no, mä olen tässä maisteri ja vaikka mitä, kyllä minä tiedän... Juu, ja säälittävintä on se, että se kahjo jakaa sitä ns. viisauttaan vaikutuspiirissään oleville alaikäisille... tuossahan se sitten näkyy, missä on syy siihen, että nykynuorissa on sitä....
Täydennä itse aukkokohdat!
Vierailija kirjoitti:
Sanoo ylivertaisuusvinoumasta kärsivä keskivertojuntti.
jos otetaan kaksi henkilöä joista toinen on äo jutuissa keskialuueen alalaitalla ja toinen ylälaidalla, niin voi olla erilaiset mielenkiinnon kohteet. toinen voi katsoa jalkapalloa, jääkiekkoa ja salattuja elämiä, kun taas toista voi kiinnostaa dokumentit, uutiset ja ristikoiden täyttäminen. joten kumpaakin kiinnostavan keskusteluaiheen löytäminen voi olla haastavaa.