Miten suuri eri ÄO:ssa pitää olla että keskustelu haastavaa?
Oliko 30 pisteen? Tiedättekö kun jonkun kanssa keskustellessa tulee vaan sellainen olo, et ei vitsi, eikö tuon päässä liiku yhtään mitään.. Suusta tulee ulos vain pelkkiä itsestäänselvyyksiä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on jotain145-150, enkä yhtään kaipaa haastavia keskusteluja, parasta on leppoisa jutustelu.
Tämä lukema on siis vauva av-äo. Oikea todennäköisesti noin 95. Miksi aina pitää puhua paskaa?
Itse asiassa luulen, että tänne kirjoittelee paljonkin älykkäitä ihmisiä. Älykkäät ovat useimmiten introverttejä ja viihtyvät omissa oloissaan, mutta varmasti kaipaavat kuitenkin jotain yhteisöä jossa vaihtaa ajatuksia..
Monissa ketjuissa älykkyyden näkee, mutta useimmissa pelkkää katkeruutta, paskuutta, takertumista menneeseen ja pinnallisiin asioihin kuten ulkonäköön, vaatetukseen, tatuointeihin (tatskat ovat ikivanha tapa osoittaa johonkin kuuluvuutta, suojella tai kiittää jostakin, pyhittää jotakin, joten ne ovat kaikkea muuta kuin pinnallisia, toki poikkeuksena ne tein ite ja säästin-versiot).
Hyppisin riemusta jos joskus törmäisin täällä älykkääseen, henkisesti tasapainoiseen mieheen. Älykkäitä ja sivistyneitä naisia täällä on pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on jotain145-150, enkä yhtään kaipaa haastavia keskusteluja, parasta on leppoisa jutustelu.
Entä kaipaatko tyhjänpäiväistä, yllätyksetöntä jaarittelua tai itsestäänselvyyksien toistamista? Tuskinpa..
Sosiaalisia suhteita vahvistetaan noin, joten ajoittain, kyllä. Onko itselläsi vaikeuksia tuollaisessa? Älykkyyshän ei korreloi aspergerin tms. kanssa. ÄO:ni on 154.
Ei ole aina, mutta huomaan että joidenkin tiettyjen ihmisten kanssa on. Jotenkin keskustelu kyllästyttää ennen kuin se on edes kunnolla alkanut. Se on sellaista vaivaannuttavaa ja väkinäistä. Vaikka minulla ei ole välttämättä mitään sitä ihmistä vastaan, yhtä tällaista ihmistä pidän jopa suht tärkeänä elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lukema on siis vauva av-äo. Oikea todennäköisesti noin 95. Miksi aina pitää puhua paskaa?
Itse asiassa luulen, että tänne kirjoittelee paljonkin älykkäitä ihmisiä. Älykkäät ovat useimmiten introverttejä ja viihtyvät omissa oloissaan, mutta varmasti kaipaavat kuitenkin jotain yhteisöä jossa vaihtaa ajatuksia..
Varmasti palstalle kirjoittaa myös älykkäät ihmiset (miten äly sitten määritelläänkin), muut yksikään heistä ei todennäköisesti kersku älykyysosamäärällään.
Ei kersku mutta voi mainita koska luvun tietää, se lukee todistuksessa ja jos sitä on vielä kysyttykin ;D koska miksi sitä hävetä pitäisi?
Meillähän on toisaalta yksi puolue, jonka väki lesoilee typeryydellään ja esittelee sitä torstaisin telkussa. Eivät hekään häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti palstalle kirjoittaa myös älykkäät ihmiset (miten äly sitten määritelläänkin), muut yksikään heistä ei todennäköisesti kersku älykyysosamäärällään.
Älykkäätkään eivät ole kaikki samasta muotista. Joku voi jopa kehuskella joskus.
Mielenkiintoinen aihe! Toivottavasti keskustelua ei poisteta.
Vierailija kirjoitti:
Varokaa, tämä keskustelu varmasti kohta poistuu, kun täällä ei saa keskustella älykkyyseroista!
Keskustellaan sitten oikein messevästi koko rahan edestä niin kauan kuin se on mahdollista!
Se on enemmän luonteesta kiinni, miten haastavaa keskustelu on. Itse olen niin änkyrä, että olen haastava ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kaipaatko tyhjänpäiväistä, yllätyksetöntä jaarittelua tai itsestäänselvyyksien toistamista? Tuskinpa..
Sosiaalisia suhteita vahvistetaan noin, joten ajoittain, kyllä. Onko itselläsi vaikeuksia tuollaisessa? Älykkyyshän ei korreloi aspergerin tms. kanssa. ÄO:ni on 154.
Ei ole aina, mutta huomaan että joidenkin tiettyjen ihmisten kanssa on. Jotenkin keskustelu kyllästyttää ennen kuin se on edes kunnolla alkanut. Se on sellaista vaivaannuttavaa ja väkinäistä. Vaikka minulla ei ole välttämättä mitään sitä ihmistä vastaan, yhtä tällaista ihmistä pidän jopa suht tärkeänä elämässäni.
Mitäpä jos keskustelun tekee vaikeaksi jokin muu kuin (olettamasi) älykkyysero? Mun oli vaikea joskus jutella anoppini kanssa ja oletan että se johtui lähinnä yhteisen sanaston puutteesta ja myös kokemuserosta. Hän oli ikänsä asunut pienessä mökissä maalla, minä olin kaupungista eri maakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Se on enemmän luonteesta kiinni, miten haastavaa keskustelu on. Itse olen niin änkyrä, että olen haastava ihan kaikille.
En usko, mä ottaisin pelkkänä kivana haasteena. Yleensä saan ihmiset avautumaan. En tiedä mistä johtuu, mutta ne avautuu mulle vaikken edes puhu niille, heh heh. Enkä tarkoita mitään kännistä länkyttämistä vaan ne alkaa vuotaa mulle murheitaan ja sen sellaisia. Minkä terapeutin maailma minussa menettikään, tai minkä kuulustelijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kersku mutta voi mainita koska luvun tietää, se lukee todistuksessa ja jos sitä on vielä kysyttykin ;D koska miksi sitä hävetä pitäisi?
Meillähän on toisaalta yksi puolue, jonka väki lesoilee typeryydellään ja esittelee sitä torstaisin telkussa. Eivät hekään häpeä.
Koskas demarit olisivat itseään hävenneet? Niinpä.
Olen juuri ja juuri siinä 2% joukossa, mutta minulla ei ole kyllä mitään ongelmia keskustella kenenkään vähemmän armoitetun kanssa. Tämä johtunee siitä, että puhun yleensä konkreettista asiaa, olen taustaltani maalainen ja muutenkin hyvin työväenluokkainen.
Tuttavapiirini älykkäin henkilö on eräs menestynyt luonnontieteiljä, jonka kanssa ihan niitä-näitä keskustellessa pitää oikeasti keskittyä jotta pysyisi kärryillä. Älykkyysosamääräänsä en uskalla arvailla, mutta sanosiin, että 30 pinnaa eroa olisi ehkä vähän liian rohkea heitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa ketjuissa älykkyyden näkee, mutta useimmissa pelkkää katkeruutta, paskuutta, takertumista menneeseen ja pinnallisiin asioihin kuten ulkonäköön, vaatetukseen, tatuointeihin (tatskat ovat ikivanha tapa osoittaa johonkin kuuluvuutta, suojella tai kiittää jostakin, pyhittää jotakin, joten ne ovat kaikkea muuta kuin pinnallisia, toki poikkeuksena ne tein ite ja säästin-versiot).
Hyppisin riemusta jos joskus törmäisin täällä älykkääseen, henkisesti tasapainoiseen mieheen. Älykkäitä ja sivistyneitä naisia täällä on pilvin pimein.
Miehen tulee olla älykäs ja henkisesti tasapainoinen, mutta naiselle riittää, että on älykäs ja sivistynyt? Sanoisin, että vaatimuksesi naisille ovat löysemmät. 😊
Mistä muuten tiedän kunkin kirjoittajan sukupuolen? Luulen, että moni älykäs kirjoittaja ei nimenomaan tuo sukupuoltaan esille - ellei se satu olemaan aiheen kannalta erityisen merkittävä tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos keskustelun tekee vaikeaksi jokin muu kuin (olettamasi) älykkyysero? Mun oli vaikea joskus jutella anoppini kanssa ja oletan että se johtui lähinnä yhteisen sanaston puutteesta ja myös kokemuserosta. Hän oli ikänsä asunut pienessä mökissä maalla, minä olin kaupungista eri maakunnasta.
Kaksi kolmesta on hädintuskin peruskoulun käyneitä ja kolmas vaikuttaa muuten vaan yksinkertaiselta, kun seuraa vierestä hänen elämäänsä, toki jutut vielä korostaa tätä. Voihan se olla myös että minulla on jokin asenneongelma näitä ihmisiä kohtaan. Mutta syy on kyllä se, että pidän heitä yksinkertaisina.
Mikä on suomalaisten keskimääräinen ÄO?
Vierailija kirjoitti:
ÄO ei takaa mitään keskustelun tasosta. Jos ei ole aihepiiriin syventynyt, on täysin mahdotonta mitään fiksua sanoa.
Totta. Olen esimerkiksi täysi noviisi mitä tulee keinoihin huijata Kelaa. Jos tulisi tarvetta tai halua konsultoisin somaleja ja romaneja.
Ei älykkyysosamäärä ja keskustelutaito korreloi keskenään. Hyvä keskustelija osaa ottaa toisen huomioon. Hyvä keskustelija puhuu ymmärrettävillä sanoilla, eikä tahallaan puhu sivistyssanoilla, joita keskustelukumppani ei ymmärrä. Esimerkiksi myyntityötä tekevän on oltava hyvä puhumaan menestyäkseen. Monet vähän vanhemmat miehet ovat hyviä tarinankertojia ja siksi mielenkiintoisia keskustelijoita. En ole vielä kuitenkaan tavannut ketään älykköä, joka hallitsisi myös keskustelutaidon.
Suomalaisten älykkyysosamäärä on keskimäärin 125-130. Kaikilla, jotka kertovat älykkyysosamääränsä, se on juuri jotakin tuollaista. Kukaan ei ainakaan myönnä, että hänen älykkyysosamääränsä olisi 100, jota on pidetty keskiarvona.
Kyllä siihen vaikuttaa myös moni muu asia kuin vain suuri ero älykkyysosamäärässä jotta keskustelu muuttuu haastavaksi. Tähän vaikuttaa paljon se kuinka paljon keskustelukumppanit seuraavat yleisesti mitä maailmassa tapahtuu.
Esimerkkinä tuttavamme, miehemme ovat tunteneet toisensa jo nuorina ja näin olemme päätyneet tapaamaan toisiamme pariskuntana. Vaikka taustani ja koulutukseni on hyvinkin erilainen tämän miehen kanssa. Meillä ihan juttu luistaa eikä yleensä ole sellaista vaivaannuttavaa hiljaisuutta. Mutta hänen rouva, välillä miehet lähtee keskenään juttelemaan minkä toki heille suon. Mutta tämä tarkoittaa että joudun olemaan rouvan kanssa kahdestaan. Hän on hädintuskin saanut peruskoulun läpi ja on edelleen kotiäitinä vaikka jo nuorinkin on 5-vuotias. Hän ei selvästikään seuraa yhtään uutisia, lähinnä klikkailee foliohattukavereidensa linkkejä facebookissa. Itse olen insinööri, oman alan töissä ja edennyt hyvin uralla. Vaikka minullakin on lapsia, eivät he kuitenkaan ole koko elämäni ja ns uran luominen on myös tärkeää. Yleensä keksin kyllä suurimman osan ihmisten kanssa jotain juteltavaa ja osaan mennä jutun mukana. Ja kyllä osaan myös jutella kevyemmistä teemoista, kaikki ei tarvitse olla korkealentoista. Mutta hänen kanssa on kyllä aina juttelu niin väkinäistä, emme ole vieläkään löytäneet yhtäkään yhteistä aihetta josta juttua riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät vaan osaa tiivistää asioita ja jaarittelevat. Itse en voi sietää esim mieheni jaarittelua. En osaa sanoa onko älykkyydessä suuria eroja..
Liittyykö älykkyyteen tämä? Luulisi että älykäs osaisi erottaa kontekstista pääasiat.