Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalainen elintaso on heittämällä korkeampi kuin suomalainen

Vierailija
11.06.2022 |

Ei voi muuta kyllä todeta. Siis taviskeskiluokan. Talotkin ihan toista kuin Suomessa.

Kommentit (986)

Vierailija
681/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Suomi on onnistunut meidän vanhimman vähemmistön eli Romanien kanssa. Heitä vankiloissa monikymmen kertainen määrä suhteessa kantasuomalaisiin verrattuna ja elintasokuilu on suorastaan järkyttävä.

Suomella ei oikeasti ole suuria vähemmistöjä vaan lähes pelkästään luterialisen moraalikäsityksen omaavia valkoisia. Romaneja on Suomesssa vain 10000 eli 0,2% mitä jos heitä olisi esim. yli satakertainen määrä kuten erästä syrjityksi sanottua vähemmistöä USA:ssa. Suomi olisi kaikilla mittareilla mittattuna aika hemmetin tyly valtio!

Tämä on hyvä huomio. Jos kyseistä täkäläistä vähemmistöä olisi suhteessa yhtä paljon kuin USA:n syrjityksi itkettyä vähemmistöä, täällä olisi hel**tti irti.

Vierailija
682/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvä sosiaaliturva, ilmainen koulutus ja turvallista asua. Itse en muuttaisi Yhdysvaltoihin asumaan vaikka maksettaisiin mitä. Siellä poliisit on liipasinherkkiä, kun kaikilla on aseet. Murhaluvut on pilvissä. Talotkin siellä on niin heikosti rakennettu, että ei tarvi olla kummoinen tuulenpuuska, niin kipsilevyt lentää seinistä. Suomessa asuu todistetusti maailman onnellisin kansa ja siksi asun mielelläni täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii on. Ja Venäjällä on matalampi viskaamalla.

Vierailija
684/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso Amerikassa pysyy hyvänä niin kauan kuin pitää mennä lääkäriin.

Vierailija
685/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvä sosiaaliturva, ilmainen koulutus ja turvallista asua. Itse en muuttaisi Yhdysvaltoihin asumaan vaikka maksettaisiin mitä. Siellä poliisit on liipasinherkkiä, kun kaikilla on aseet. Murhaluvut on pilvissä. Talotkin siellä on niin heikosti rakennettu, että ei tarvi olla kummoinen tuulenpuuska, niin kipsilevyt lentää seinistä. Suomessa asuu todistetusti maailman onnellisin kansa ja siksi asun mielelläni täällä.

Suomen "ilmainen" koulutus ei parjaa maailmanmarkkinoilla. Ainoat sita ylistavat ovat suomalaiset itse.

Vierailija
686/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintaso Amerikassa pysyy hyvänä niin kauan kuin pitää mennä lääkäriin.

And you know about that what?  Ever seen by an an American doctor?

Vierailija
687/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatu onkin sitten toinen juttu. Pitkät työpäivät, ei lomia. Huonosti palkatut joutuvat tekemään kahta tai kolmea työtä, eivätkä sittenkään meinaa pärjätä. Iso osa palkasta kuluu sairausvakuutuksiin. Jos jää työttömäksi, pankki ottaa talon haltuunsa ja sitten asut autossasi.

Elämänsä voi sössiä missä tahansa maassa. Silti keskiluokan ja kouluttautuneen kannattaisi asua ennemmin Usassa kuin Suomessa verotettavana kuoliaaksi. Keskipalkka verojen jälkeen on täällä tuplat suomalaiseen.

Minä kyllä maksan mieluummin veroja kuin tuhansia euroja vuosittaisesta sairausvakuutuksesta.

Minä käyn työterveydessä ja yksityislääkäreillä. Miksi maksan muiden terveydenhuollosta? Mitä se mua kiinnostaa?

Jos ei vielä siinäkään vaiheessa kiinnostaisi, kun heikommat talloutuvat julmasti jalkoihin pois sinun henkilökohtaisen menestyksesi tieltä, saattaisit säikähtää omaa karua sieuntilaasi. Toivottavasti ymmärtäisit säikähtää.

Vierailija
688/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen elintaso varmasti on. Jos kuitenkin puhutaan laadusta ja turvallisuudesta, niin tuskinpa on.

Miten määrität sitä laatua? Jos sairaanhoitajan tuloilla voi ostaa ison omakotitalon kivalta alueelta miljoonakaupungissa, eikö se ole laatua? Kokeile samaa vaikka Helsingissä.

Yhdysvalloissahan on juuri nyt ongelmana asuntojen hintojen todella jyrkkä nousu. Talojen mediaani hinnat ovat nousseet jopa 20% vuodessa, ja ennustetaan nousevan 10% lisää tänä vuonna. Palkat eivät kuitenkaan ole nousseet samassa suhteessa, joten moni nuori pariskunta on tällä hetkellä aikamoisessa pinteessä, kun rahaa omaan taloon ei ole. Eli ainakaan tällä hetkellä sairaanhoitaja ei todellakaan ostele isoa omakotitaloa kivalta alueelta

Jos hoitajan aloitus palkka on jo reilusti yli 50 000 dollaria vuodessa, niin luulis jonkun kivan löytävän

Vierailija
689/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatu onkin sitten toinen juttu. Pitkät työpäivät, ei lomia. Huonosti palkatut joutuvat tekemään kahta tai kolmea työtä, eivätkä sittenkään meinaa pärjätä. Iso osa palkasta kuluu sairausvakuutuksiin. Jos jää työttömäksi, pankki ottaa talon haltuunsa ja sitten asut autossasi.

Elämänsä voi sössiä missä tahansa maassa. Silti keskiluokan ja kouluttautuneen kannattaisi asua ennemmin Usassa kuin Suomessa verotettavana kuoliaaksi. Keskipalkka verojen jälkeen on täällä tuplat suomalaiseen.

Minä kyllä maksan mieluummin veroja kuin tuhansia euroja vuosittaisesta sairausvakuutuksesta.

Minä käyn työterveydessä ja yksityislääkäreillä. Miksi maksan muiden terveydenhuollosta? Mitä se mua kiinnostaa?

Jos ei vielä siinäkään vaiheessa kiinnostaisi, kun heikommat talloutuvat julmasti jalkoihin pois sinun henkilökohtaisen menestyksesi tieltä, saattaisit säikähtää omaa karua sieuntilaasi. Toivottavasti ymmärtäisit säikähtää.

Kummasti sielläkin vaan köyhemmätkin pärjää hyvin, vaikka tätä toitotetaan jatkuvasti. Esim kun katsoo 90 days fianceeta niin valtaosahan niistä on sellaisia alle keskiluokan tasolla eläviä, jopa köyhiä. Toki työtä taitaa olla heilläkin kaikilla ja jos ei ole, majoittuvat sukulaisten luona.

Vierailija
690/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen elintaso varmasti on. Jos kuitenkin puhutaan laadusta ja turvallisuudesta, niin tuskinpa on.

Miten määrität sitä laatua? Jos sairaanhoitajan tuloilla voi ostaa ison omakotitalon kivalta alueelta miljoonakaupungissa, eikö se ole laatua? Kokeile samaa vaikka Helsingissä.

Yhdysvalloissahan on juuri nyt ongelmana asuntojen hintojen todella jyrkkä nousu. Talojen mediaani hinnat ovat nousseet jopa 20% vuodessa, ja ennustetaan nousevan 10% lisää tänä vuonna. Palkat eivät kuitenkaan ole nousseet samassa suhteessa, joten moni nuori pariskunta on tällä hetkellä aikamoisessa pinteessä, kun rahaa omaan taloon ei ole. Eli ainakaan tällä hetkellä sairaanhoitaja ei todellakaan ostele isoa omakotitaloa kivalta alueelta

Jos hoitajan aloitus palkka on jo reilusti yli 50 000 dollaria vuodessa, niin luulis jonkun kivan löytävän

Niiden kivojen vuokratkin lähtee jostain viidestä tuhannesta dollarista, plus kaasut ja sähköt jne. Ostohinnat on helposti seitsennumeroisia. Usan kaupungit ovat niin kalliita, ettei tuollaisella palkalla asuta kuin autossa.

Ja oikeasti Usassa asuvat tietävät kyllä, koska tämä aihe on ollut esillä mediassa jo pitkään. Keskiluokan mahdollisuus hankkia kiva koti Usassa on kadonnut. On varakkaita hirveä määrä, mutta niille, joiden palkat on alle 300 000 dollaria vuodessa, suurkaupungit ovat karuja paikkoja.

Vierailija
691/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄTÄ LUKUA ETTE TULE YLEN SIVUILLA NÄKEMÄÄN

USA: The average American family has a $748,000 net worth, according to Federal Reserve data.

SUOMI: Kotitalouksien nettovarallisuuden keskiarvo oli 214 800 euroa vuonna 2019.

Miten nämä keskiarvot lasketaan, vanhalla kaavallako eli kaikki otannan tulot ensin yhteen ja sitten jaetaan kotitalouksien määrällä?

Jos yhden talouden nettovarallisuus on 1 000 000 euroa ja kolmen talouden nettovarallisuus pyöreä nolla, niin keskiarvotulo joka yksinkertaisuudessaan kaikkialle sitten uutisoidaan on 250 000 euroa. Aika hyvin menee, mitä ne muutamat aina jaksaa valittaa!

Vierailija
692/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA: The average American family has a $748,000 net worth, according to Federal Reserve data.

SUOMI: Kotitalouksien nettovarallisuuden keskiarvo oli 214 800 euroa vuonna 2019.

Mediaani on keskiarvoa parempi mittari:

USA 79274$ ja Suomi 73775$ omaisuutta per aikuinen. Ruotsi 89846$, Norja 117798$ ja Tanska 165622$.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult

Vierailija
693/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen "ilmainen" koulutus ei parjaa maailmanmarkkinoilla. Ainoat sita ylistavat ovat suomalaiset itse.

Et ole tainnut edes käydä Amerikassa? Puolet amerikkalaisista, kun kuulee, että olen Suomesta kotoisin, kommentoi ensimmäisenä, että on kuullut, että Suomessa on maailman paras koulutusjärjestelmä. Ja onhan meillä hyvä. Toki Usan huippuyliopistot ovat kovempia, mutta aika marginaalinen määrä amerikkalaisista käy niitä.

Vierailija
694/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa on erilainen käsitys elintasosta kuin meillä. Siellä tavoiteltavaa on että jokaisella on kaksi autoa. Itse arvostan enemmän toimivaa joukkoliikennettä. Siellä ollaan tyytyväisiä, kun tienataan enemmän. Kuitenkin kovapalkkaisetkin kituuttavat, sillä lasten koulutusta varten pitää olla säästössä satojatuhansia. Itse tienaan mieluummin vähemmän ja nautin ilmaisesta koulutuksesta kaikilla asteilla. Usassa arvostetaan rahaa enemmän kuin vapaa-aikaa. Itse olen tyytyväinen kuuden viikon lomaani valtion kapealla leivällä. 

Jos rangaistusveroja ei olisi voisin minäkin pitää kesäloman. Ja hankkia auton.

Vierailija
695/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaani on keskiarvoa parempi mittari:

USA 79274$ ja Suomi 73775$ omaisuutta per aikuinen. Ruotsi 89846$, Norja 117798$ ja Tanska 165622$.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult

Tämä on se, mikä näkyy elintasona. Se on heittämällä lorkeampi Tanskassa ja Ruotsissa kuin Suomessa tai Yhdysvalloissa.

Vierailija
696/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miten täällä verrataan Suomea Yhdysvaltoihin. Siis yhtä ainoaa viisimiljoonaista kansaa suhteessa monisatamiljoonaiseen usean osavaltion liittymään.

Eiköhän se pitäisi verrata koko Eurooppaa Yhdysvaltoihin. Näin tuleekin esille se yksi ja sama ilmiö. Asiat on paikallisia. Euroopalta puuttuu kyllä se Liittovaltio mutta eiköhän EU ala sellaisesta menemään.

Kuitenkin Euroopan sisällä sama ilmiö kuin Yhdysvalloissakin. On eri syistä järjettömän rikkaita valtioita (Sveitsi, Norja). Sitten on sitä "ruostevyöhykettä". Köyhiä valtioita. Yhdysvalloissa näitä vain kutsutaan osavaltioiksi. Suomi muuten ei ole Euroopan mittakaavassa mikään rikas eikä edes kovin hyvin hoidettu (ne euroopan surkeimmat tiet jne). Suomen peruspalvelut myös laahaa jäljessä jo moniin Euroopan maihin verrattuna. Velkaantuu hirveää vauhtia ja rapistuu yhtä nopeasti.

Kuitenkin monessa Euroopan maassa asiat on paljon paremmin kuin Yhdysvalloissa keskimäärin. Euroopassa sentään on useita maita, joissa on aidon oikeasti ilmainen tasa-arvoinen sairaanhoito (potilaalle), kunnollinen koulutus yms. Yhdysvalloissa ei ole yhtä ainoaa osavaltiota jossa asia noin olisi. Myös euroopassa löytyy paikkoja joissa on luxusjahteja satamat täynnä. Onassiksia.

Yhdysvalloissa edes terveellinen ruoka ei ole mikään itsestäänselvyys. Tämäkin asia on Euroopassa paljon paremmalla tolalla (kaikkeen ei ole sotkettu maissia, hormoneja ja geenimanipuloitua).

Samoin Euroopan valtioissa pääasiallisesti suhtautuminen aseisiin on paljon paremmalla tolalla kuin yhdysvalloissa. Paljon vähemmän ammuskeluja kuin jenkkilässä.

Juuri näin. Terveiset Keski-Euroopasta

USA on menestyneempi ja suvaitsevaisempi kuin Eurooppa. 

Täh! Miten ihmeessä USA on muka suvaitsevampi kuin Eurooppa? Ei helevata sentään. 

Kulttuurit:

USA: sulatusuuni - unohda kulttuurisi, kielesi, muutu 'amerikkalaiseksi', yksi lippu, yksi kieli, yksi mieli

Eurooppa: lukemattomien pienten ja suurten kansojen ja kielien sekamelska

Rotuasiat:

esim. moni amerikkalainen musta rock-tai jazz-muusikko sai arvostusta ja kunnioitusta Euroopassa, mutta USA:ssa he joutuivat menemään palvelijoille ja värillisille tarkoitetun takaoven kautta sisään ja ulos, intiaanien kurjaa kohtaloa ja kohtelua on yritetty rahalla USA:ssa paikata vs vaikkapa Euroopan saamelaiset (neljän  valtion alueella), joilla on vielä ihan elävä ja toimiva elinkeino ja kulttuuri

Homoseksuaalisuus ja seksuaalisuus, alastomuus yleensä:

tabu paikoin vielä monessakin mielessä USA:ssa suurelle yleisölle, USA on vieläkin sellainen teinipoika näissä jutuissa tai estoinen uskonnollinen hihhuli

Jne jne jne Monessa asiassa 'suvaitsevainen' USA on melkoisen fasistinen maa, ja äärioikeisto saa kannatusta, eikä äärioikeisto ole koskaan ollut suvaitsevaista, kaikkea muuta.

Amerikkalaiset on vähän herkkiä ton nakuilun kanssa, myönnetään. Mutta eikö me suvaitsevaisuuden nimissä anneta se anteeksi ja kaikki hihhulointi myös annetaan anteeksi eikö niin.

Ei ole Euroopassa mitään niin mokua yhteisöä kuin jenkit on. Tarkoittanet tätä avoimet ovet-näytelmää. Sehän on silkkaa bisnestä.

Jos nyt välttämättä haluat puhua värillisistä, niin missä euroopan maassa edes on yhtä paljon värillisiä kuin jenkeissä?

Vierailija
697/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelija. Suomalaiset koulut pärjäävät loistavasti kansainvälisillä mittareilla.

Vierailija
698/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut edes käydä Amerikassa? Puolet amerikkalaisista, kun kuulee, että olen Suomesta kotoisin, kommentoi ensimmäisenä, että on kuullut, että Suomessa on maailman paras koulutusjärjestelmä. Ja onhan meillä hyvä. Toki Usan huippuyliopistot ovat kovempia, mutta aika marginaalinen määrä amerikkalaisista käy niitä.

Eihän nyt suomen koulujen ja usa:n huippuylilaitosten vertaamisessa ole mitään järkeä.

Vierailija
699/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiatonta panettelua löytyi muttei vastausta kysymykseen.

Vierailija
700/986 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne kommentoinnit maksaa niille?. Ovat kohteliaita.

Raha kertoo mitä arvostetaan. Ja suomalaiset ei arvosta mitään, kaikki pitää saada ilmaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan