Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalainen elintaso on heittämällä korkeampi kuin suomalainen

Vierailija
11.06.2022 |

Ei voi muuta kyllä todeta. Siis taviskeskiluokan. Talotkin ihan toista kuin Suomessa.

Kommentit (986)

Vierailija
581/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos amerikkalaisten kaikki rahat menee lasten koulutukseen, sairasvakuutukseen, lääkärilaskuun ja kaikille tulee vielä syöpä/ebola tai joku muu paha sairaus kerran kuussa, niin kenelle ne valtavat marketit ja mallit ovat ja keiden uusia hienoja autoja on ostareiden ja huvipuistojen parkkipaikat pullollaan?

Laskepa kuinka monta luottokorttia keskimäärin joka amerikkalaisella on lompakossaan. Siinä se vastaus.

Vastaus: Minulla on kolme, yksi valtion antama Covid-Visa jossa on kai jotain $300. jaljella, en ole viitsinyt tarkistaa. Toinen on Debitkortti pankkitiliin jolla n. $10,000. (ns. mad money, jota ei lasketa talousrahoiksi, teen silla mita tykkaan.) Kolmas on tavallinen Visa joka maksetaan nollaan joka kuukausi. Questions?

Juuri näin ja aivan normaalia.  Olen Suomessa asuva keskituloinen suomalainen ja minullakin on kolme luottokorttia:  yksi kaupan kantisohjelman kautta ja kaksi eri korttia omalta pankilta. Mitä ihmeellistä tässä jonkun mielestä voi olla?

Paljonko niillä on ostovoimaa?

Olen eri henkilö mutta pakko ihmetellä, kuinka omituinen kysymys. Mitä ihmeen väliä on luottokortin limiitillä (sitä varmaan tarkoitat?) Suomessa on erittäin kehittyneet pankki- ja rahoitusjärjestelmät ja vain melko epäonniset henkilöt turvautuvat luottokorttien luotto-ominaisuuksiin. Isot käteisostot hoidetaan nettipankin kautta tilisiirtoina. 

Amerikassa on credit score systeemi, ja siinä yksi tärkein osa on luottokortit ja niiden käyttö. Eli näillä mitataan ihmisen luottokelpoisuus. Kädestä suuhun elämässä (käteinen, pankkikortti) ei tietenkään luottokelpoisuutta voida mitata, ja näin ollen ihmisen voi olla vaikea saada esim. asuntolainaa, autolainaa, vuokra-asuntoa jne. Kukaan järkevästi ajatteleva ihminen ei maksa käteisellä tai pankkikortilla, vaan käyttää luottokortteja. Tarkoittaa kuitenkin vastuullisuutta eli kortteja ei käytetä tappiin ja laskut maksetaan ajallaan. Luottokorttien käyttöaste vaikuttaa credit scoreen.

USA:n credit score kasvaa ajan myötä itsekseen jos on luottokortteja. Niitä ei tarvi edes käyttää. Luottokortilla voi tehdä silloin tällöin maksun jotta sitä ei suljeta.

Suomeen on myös tulossa laki positiivisesta luottotietorekisteristä. En ole löytänyt tietoa onko luottoalgoritmien tarkoitus olla noita amerikkalaistyyppisiä vai mitä.  Credit scorea voisi sitten helposti nostaa luottokorttien avulla.

Vierailija
582/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ainakaan pääkaupunkiseudulla pääse julkiseen terveyden hoitoon jonottamatta 2-3 kuukautta, vaikka veroissa maksetaan terveydenhoidosta jota ei saa. Jenkissä pääsee aina samana päivänä, jos on maksanut jonkun 1-5 tason vakuutuksesta, jonka keskihinta on suunnilleen sama, kuin meillä pakosta maksettu verojen muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen elintaso varmasti on. Jos kuitenkin puhutaan laadusta ja turvallisuudesta, niin tuskinpa on.

Miten määrität sitä laatua? Jos sairaanhoitajan tuloilla voi ostaa ison omakotitalon kivalta alueelta miljoonakaupungissa, eikö se ole laatua? Kokeile samaa vaikka Helsingissä.

Nehän on kaikki korviaan myöten veloissa, koko elämä maksetaan velkarahalla. Meillä myös pankkilainalla, mutta on jotain rajaa , että ei tarvitse hautaan asti maksaa.

Vierailija
584/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteellinen elintaso varmasti on. Jos kuitenkin puhutaan laadusta ja turvallisuudesta, niin tuskinpa on.

Yksi merkittävä ero on, että Suomessa ihmisellä on oikeus olla tulematta ammutuksi, USA:ssa ei. Heillä on merkillinen suhtautuminen aseisiin. Taitaa olla mennyt jo 250:n joukkoampumisen (= vähintään 4 kuoliaaksi ammuttua) raja rikki tänä vuonna, eli selvästi enemmän kuin yksi päivässä. Iso maa, mutta luvut aivan järkyttäviä. Ei käy kateeksi. Olen siellä useamman vuoden asunutkin, ja joissakin olosuhteissa voisin toki edelleen asua siellä hyvällä esikaupunkialueella, mutta olen nyt perheellinen ja vaimoani en varmaan saisi mukaani erityisesti turvallisuusseikkojen vuoksi, joten tuskin tulee muutettua uudestaan.

Vierailija
585/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatu onkin sitten toinen juttu. Pitkät työpäivät, ei lomia. Huonosti palkatut joutuvat tekemään kahta tai kolmea työtä, eivätkä sittenkään meinaa pärjätä. Iso osa palkasta kuluu sairausvakuutuksiin. Jos jää työttömäksi, pankki ottaa talon haltuunsa ja sitten asut autossasi.

Joutuuhan Suomessakin moni tekemään useampaa työtä.

Itsekin jäämässä työttömäksi kun kroppa ei kestä nykytyötä, valitin miten tulen toimeen jos en saa uutta kokopäivätyötä, sain ohjeeksi että voinhan tehdä kahta työtä...

No kuka muka Suomessa oikeasti tekee kahta työtä? Usassa koulutetutkin, esim opettajat ovat opettajina, sitten vetävät iltapäivätoimintaa, ja kesällä leiripäiviä. Suomessa virassa olevat opettajat eivät tuollaista tee, koska palkallakin tulee toimeen.

Ns. rikkaimmissa osavaltioissa opettaja tulee palkallaan toimeen ihan hyvin - meillä julkisten koulujen opettajien palkka keskimäärin $4800 kuukaudessa - vaihtelee $4000-6000 välillä koulutuksesta ja kokemuksesta riippuen.

College open palkka keskimäärin lähes $6000.

Ei näillä herroiksi eletä, mutta en valitakaan.

T. Ope

Vierailija
586/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkien taloista menee nyt jalka läpi pienellä potkulla. Sehän on tunnettu fakta, että jopa ne McMansionit on rakennettu stuccosta, joka on mm. teatterilavasteissa käytetty aine. Kivestä eivät ole nähneet vilaustakaan, vaikka esittäisivät goottikirkkoa. Selittää asuntojen halvat hinnat, mutta ovathan ne toki toista, kuten ap sanoi.

Vierailija
587/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatu onkin sitten toinen juttu. Pitkät työpäivät, ei lomia. Huonosti palkatut joutuvat tekemään kahta tai kolmea työtä, eivätkä sittenkään meinaa pärjätä. Iso osa palkasta kuluu sairausvakuutuksiin. Jos jää työttömäksi, pankki ottaa talon haltuunsa ja sitten asut autossasi.

Elämänsä voi sössiä missä tahansa maassa. Silti keskiluokan ja kouluttautuneen kannattaisi asua ennemmin Usassa kuin Suomessa verotettavana kuoliaaksi. Keskipalkka verojen jälkeen on täällä tuplat suomalaiseen.

Minä kyllä maksan mieluummin veroja kuin tuhansia euroja vuosittaisesta sairausvakuutuksesta.

Minä käyn työterveydessä ja yksityislääkäreillä. Miksi maksan muiden terveydenhuollosta? Mitä se mua kiinnostaa?

Kuljettaako yksityisambulanssi sinut myös yksityissairaalaan, kun sydänkohtaus iskee?

Suomesta muuten löytyy sekä yksityisiä ambulanssiyrityksiä että yksityisiä sydänsairaaloita, joissa suoritetaan pallolaajennuksia. Paljon myös sellaisille potilaille, jotka eivät julkisen terveydenhuollon mielestä tarvitse hoitoa.

Vierailija
588/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa jos olet töissä niin todennäköisesti ei kulu iso osa palkasta sairausvakuutukseen vaan työnantajasi maksaa sen niinkuin myös laadukkaan hammashoidon. Tästä syystä siellä ei näy töissä käyviä hampaattomia aikuisia yhtään niin paljon kuin Suomessa. Tämä on tätä sosialistisen Suomen propagandaa jonka moni tuntuu vieläkin uskovan, eli että Usalaiset painaa 16h/pvä töitä eikä ole varaa mennä edes lääkäriin.

Se, että työnantaja maksaa sairasvakuutuksen, ei välttämättä tarkoita sitä, että siitä ei tarvitsi maksaa mitään itse. USAssa asuvalla lähisukulaisellani on työnantajan pääosin maksama sairasvakuutus, mutta hänen pitää silti maksaa siitä itse yli 900 dollaria kuukaudessa. Tämä on siis maksu, joka pitää maksaa itse vakuutuksesta, vaikka ei sairastaisi lainkaan, ei mikään sairauden sattuessa tuleva omavastuuosa. Tosin vakuutettuna on koko nelihenkinen perhe eikä ainoastaan sukulaiseni.

Vierailija
589/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkkien taloista menee nyt jalka läpi pienellä potkulla. Sehän on tunnettu fakta, että jopa ne McMansionit on rakennettu stuccosta, joka on mm. teatterilavasteissa käytetty aine. Kivestä eivät ole nähneet vilaustakaan, vaikka esittäisivät goottikirkkoa. Selittää asuntojen halvat hinnat, mutta ovathan ne toki toista, kuten ap sanoi.

Eihän stucco ole mikään rakennusmateriaali, vaan se on ulkoseinän verhous eli eräänlainen sementtiplaster, joka levitetään ulkoseinän pintaan.

Vierailija
590/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänsä voi sössiä missä tahansa maassa. Silti keskiluokan ja kouluttautuneen kannattaisi asua ennemmin Usassa kuin Suomessa verotettavana kuoliaaksi. Keskipalkka verojen jälkeen on täällä tuplat suomalaiseen.

Minä kyllä maksan mieluummin veroja kuin tuhansia euroja vuosittaisesta sairausvakuutuksesta.

Jep! Nämä nettopalkkaihastelijat eivät myöskään huomioi, mitä kaikkea siitä nettopalkasta pitäisi Yhdysvalloissa maksaa.

Olenko oikeilla jäljillä sairaalakustannuksissa: Normaali synnytys 30 000 euroa USA:ssa versus

normaali synnytys 300 euroa Suomessa

Suomessa synnytys maksaa enemmän kuin USA:ssa. Voi hyvänen aika näitä tietämättömiä. 

Höpö höpö.

Mä olen synnyttänyt Suomessa, Briteissä ja USA:ssa. Suomessa lasku oli yhden sauraalavuorkoauden hinta, Briteissä ei mitään vaikka olin itse sairaalassa melkein viikon ja vauva kuukauden. USA:ssa omavastuuosuus taisi olla vajaa 8 tonnia, oli siis paljon komplikaatioita ja normisynnytys päätyi kiireelliseen sektioon, esim jokainen annos kivunlievitystä oli eritelty laskuun joka taisi olla $250 per napin painallus.

Vierailija
591/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa jos olet töissä niin todennäköisesti ei kulu iso osa palkasta sairausvakuutukseen vaan työnantajasi maksaa sen niinkuin myös laadukkaan hammashoidon. Tästä syystä siellä ei näy töissä käyviä hampaattomia aikuisia yhtään niin paljon kuin Suomessa. Tämä on tätä sosialistisen Suomen propagandaa jonka moni tuntuu vieläkin uskovan, eli että Usalaiset painaa 16h/pvä töitä eikä ole varaa mennä edes lääkäriin.

Se, että työnantaja maksaa sairasvakuutuksen, ei välttämättä tarkoita sitä, että siitä ei tarvitsi maksaa mitään itse. USAssa asuvalla lähisukulaisellani on työnantajan pääosin maksama sairasvakuutus, mutta hänen pitää silti maksaa siitä itse yli 900 dollaria kuukaudessa. Tämä on siis maksu, joka pitää maksaa itse vakuutuksesta, vaikka ei sairastaisi lainkaan, ei mikään sairauden sattuessa tuleva omavastuuosa. Tosin vakuutettuna on koko nelihenkinen perhe eikä ainoastaan sukulaiseni.

Useimmissa vakuutuksissa on omavastuu. Jos käyt ensiavussa, otetaan röntgen-kuvat, saat kivunlievitystä ja jalka/käsi paketoidaan, hinta nousee useisiin tuhansiin. Vakuutus maksaa osan, mutta ei kaikkea. Kaikki vakuutukset eivät käy kaikissa sairaaloissa, vaan vakuutusyhtiöillä ja sairaaloilla on keskinäisiä soppareita. Jos hoidatat itsesi väärässä sairaalassa, voit joutua maksamaan kaikki kulut.

Vakuutuksia on jokaiseen lähtöön. Jotkut eivät korvaa paljon muuta kuin tutkimukset. Paremmalle väelle tarkoitetut vakuutukset oikeuttavat jopa alennuksiin syöpälääkkeistä. Kolmasosalla amerikkalaisista ei ole vakuutusta laisinkaan. Täysin laho systeemi, minkä myöntävät itsekin.

Vierailija
592/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjakas, korkeastikoulutettu, terve ja lapseton pärjää taloudellisesti USA:ssa varmasti paremmin kuin vastaavanlainen henkilö Suomessa.

Mutta sanoisin että perheelliselle tavikselle elämä ei sen auvoisempaa ole kuin Suomessa, päinvastoin.

No tarvis perheeni muutti tänne 2008. Itse jäin kotiin eli toimeentulo oli miehen palkan varassa. Kyllä oli ihmeellinen tunne, kun Suomen ryöstöverotukseen tottunut pääsi kerrankin nauttimaan palkastaan. Joka kuukausi hilloa kertyi tilille enemmän ja enemmän ja rahaa sai käyttää urakalla kodin sisustukseen, vaatteisiin, autoihin ja silti sitä kertyi.

Matkusteltiin huoletta Suomessa ja Hawaiilla, sekä ristiin rastiin ympäri USAa. Eli perheellinen pärjää täällä loistavasti yhden palkalla, kun on verovähennyksissä huomioitu pääluku.Verovähennyksiä muutenkin on paljon enemmän kuin Suomessa.

Kaikkia lapsia ei tarvitse lähettää kalliisiin yliopistoihin kun fiksut etenee urallaan ihan omilla ansioillaan. Esim. Omat lapset on paremmilla urapoluilla 2-vuotisen AA tutkinnon lähicollegessa suoritettuaan kuin tuttujen kalliissa yliopistoissa koulutetut kandit.

Monet hyviin työpaikkoihin päässeet ja kyntensä näyttäneet saavat tutkinnon työnantajan sponssaamana.

Vierailija
593/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni asuu USAssa, joten tiedänkin asiasta jotain. Ihan samalla tavalla kuin Suomessa asuntojen hinnat pk-seudulla ovat eri tasoa kuin syrjäseudulla, niin myös USAssa asuntojen hinnat vaihtelevat paljon alueittain. Voi kuitenkin sanoa, että hyvin koulutettu lapseton henkilö saavuttaa USAssa helposti selvästi korkeamman elintason kuin Suomessa. Tilanne ei ole lainkaan niin selvä enää sitten, jos perheessä on lapsia. Ainoa, mikä USAssa on yksiselitteisesti Suomea halvempaa, on aitoilu ja roskaruoka.

Sisko on amerikkalainen yh. On oma omakotitalo, mstkailuauto ja ulkomaanlomia. Ammatti on sh.

Paljonko sisaresi saa elatusmaksuja exältään? On vähän väärin puhua sairaanhoitajan elintasosta, jos merkittävä osa tuloista tuleekin exältä.

Mutta sinänsä on kyllä totta, että sairaanhoitajan status (ja sitä myötä myös palkkaus) on USAssa korkeampi kuin Suomessa. USAssa sairaanhoitajia pidetään korkeasti koulutettuina ammattilaisina.

Sairaanhoita on siellä duunari ei mikään akateeminen. Jollei tunne yhtään amerikkalaista kuolutusjärjestelmää voi tulla mielikuva kuin hoitsut olisivat siellä maistereita kuten mitä Suomessa valmistuu yliopistoista.

Sairaanhoitajat voivat olla maistereita, joilla on lähes samat oikeudet kuin lääkäreillä (reseptit, toimenpiteet, yksityispraktiikka) osavaltiosta riippuen.

Omassa osavaltiossani kandi tason sairaanhoitaja tienaa minimissään $72000. Keskimäärin palkka on $92700. Parhaat yltävät yli $130000 vuosiansioihin, mikä vastaa maisteritason sairaanhoitajan keskiansiota.

Vierailija
594/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep! Nämä nettopalkkaihastelijat eivät myöskään huomioi, mitä kaikkea siitä nettopalkasta pitäisi Yhdysvalloissa maksaa.

Olenko oikeilla jäljillä sairaalakustannuksissa: Normaali synnytys 30 000 euroa USA:ssa versus

normaali synnytys 300 euroa Suomessa

Suomessa synnytys maksaa enemmän kuin USA:ssa. Voi hyvänen aika näitä tietämättömiä. 

Höpö höpö.

Mä olen synnyttänyt Suomessa, Briteissä ja USA:ssa. Suomessa lasku oli yhden sauraalavuorkoauden hinta, Briteissä ei mitään vaikka olin itse sairaalassa melkein viikon ja vauva kuukauden. USA:ssa omavastuuosuus taisi olla vajaa 8 tonnia, oli siis paljon komplikaatioita ja normisynnytys päätyi kiireelliseen sektioon, esim jokainen annos kivunlievitystä oli eritelty laskuun joka taisi olla $250 per napin painallus.

Ihan oikeasti nyt, ethän sä voi sitä laskusta todeta, kun sulta ei laskuteta sitä koko hintaa Suomessa. Miten voi olla perusasiat näin hukassa? Oletko julkisen koulun kasvatteja?

Vierailija
595/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me aikoinamme muutimme tänne, niin ensimmäinen ajatuksemme ja huolemme oli maksaa Suomen opintolainat pois, ja se tapahtuikin yllättävän nopeasti, kun rahaa alkoi kertyä tilille. Entisistä köyhistä tuli nopeasti hyvin pärjääviä. Sen on Amerikka meille tarjonnut.

Vierailija
596/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi merkittävä ero on, että Suomessa ihmisellä on oikeus olla tulematta ammutuksi, USA:ssa ei. Heillä on merkillinen suhtautuminen aseisiin. Taitaa olla mennyt jo 250:n joukkoampumisen (= vähintään 4 kuoliaaksi ammuttua) raja rikki tänä vuonna, eli selvästi enemmän kuin yksi päivässä. Iso maa, mutta luvut aivan järkyttäviä. Ei käy kateeksi. Olen siellä useamman vuoden asunutkin, ja joissakin olosuhteissa voisin toki edelleen asua siellä hyvällä esikaupunkialueella, mutta olen nyt perheellinen ja vaimoani en varmaan saisi mukaani erityisesti turvallisuusseikkojen vuoksi, joten tuskin tulee muutettua uudestaan.

Suomea ei voi ainakaan laskea täysin turvalliseksi jos on mahdollisuus joutua vieraan valtion hyökkäyssodan tai muun painostuksen kohteeksi.  Todennäköisyys lienee korkeampi kuin 0,0003% mahdollisuus kuolla joukkoampumisessa USA:ssa.

Vierailija
597/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei USAn ja Suomen palkkoja, tai oikeammin ostovoimaa, voi verrata keskenään. USAssa on kovemmat palkat mutta siellä asiat maksaa huomattavasti enemmän kuin täällä. Ei me verrata meidän palkkoja mihinkään Turkkiinkaan, ei siinä vain ole järkeä.

USAssa pelkkää päivähoitoon saattaa upota useampia tuhansia kuukaudessa. Terveydenhuolto on sidottu työnantajaan ja siltikin omasta pussista menevät maksut on helposti yli 500 kuukaudessa.

Vierailija
598/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun me aikoinamme muutimme tänne, niin ensimmäinen ajatuksemme ja huolemme oli maksaa Suomen opintolainat pois, ja se tapahtuikin yllättävän nopeasti, kun rahaa alkoi kertyä tilille. Entisistä köyhistä tuli nopeasti hyvin pärjääviä. Sen on Amerikka meille tarjonnut.

Tietenkin suomalaiset opintolainat on helppo maksaa pois koska ne ovat mitättömän pienet, koska opiskelu on ilmaista. Usalla maistereilla on tyypillisesti yli $100 000 opintolainaa. Siinä menee hetki pidempään.

Vierailija
599/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkalainen amerikkalainen tienaa selvästi paremmin kuin suomalainen keskituloinen ja maksaa vähemmän kaikesta veroja. Amerikkalaisella on korkeampi elintaso. Palstalla on selvästi suomalaisia köyhiä kommentoimassa sen mukaan mitä ovat televisiosta nähneet ja kauhutarinoita kuulleet. Mutta onhan se kyllä totta että Suomessa köyhän elintaso voi olla parempi kuin Jenkeissä.

Vierailija
600/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatko miksi meillä on korkea veroaste? Et taida. Saamme valtavasti vastinetta. Kolmen lapsen vanhempina oltais ongelmissa yliopistomaksujen kanssa, satatuhatta jyyröö per lapsi. Eläkekin on itse kerättävä, samoin vakuutusmaksut on törkeitä. Meillä on hyvät äitiyslomat ja sairaspäivärahat, terveellinen ja ilmainen kouluruoka ym. Verot myös tasaa tulo- ja luokkaeroja, joka tutkitusti johtaa turvallisempaan yhteiskuntaan.

Maksan mielelläni paljon veroja, paljon sillä on saatukin ja vielä tulen saamaan.

Harvardissa lukukausimaksu on halvempi opiskelijalle, kuin yhden suomalaisen muksun peruskouluvuosi veronmaksajille. 

Ei todellakaan ole totta jos on full tuition kyseessä

Peruskouluvuosi suomessa maksaa 9 tonnia veromaksajille.

Harvardi maksaa 49 tonnia usd + fees 4 tonnia. Lisäksi room and board. Tuo on toki vuodessa mutta vaikka tarkoitit lukukausimaksulla yhden semesterin hintaa niin se on yli tuplasti kalliimpi silti.

Oikea kustannus yhdelle harvard lukuvuodelle on sitten moni verroin tuon. Ei todellakaan noin halvalla saa mitään harward tasoista koulutusta mutta niillä on 50 miljardin endowment rahasto jolla ne kattaa ylimenevän osan.

Jos perhe tienaa alle 75 tonnia vuodessa, niin harvard pitää sitä niin köyhänä ettei peri lukukausimaksuja ollenkaan. Siinä vähän purtavaa suomifaneille. Keskiverto suomalaisperhe ei yllä heidän köyhyysrajan yli.

Kukaan täkäläinen ei maksa listahintoja yliopistoissa. Tavallisesti ensimmäinen vuosi on ilmainen ja muistakin saa stipendejä yms. Kallistahan se on silti. Listahinnat on tarkoitettu ulkomaalaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi