Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalainen elintaso on heittämällä korkeampi kuin suomalainen

Vierailija
11.06.2022 |

Ei voi muuta kyllä todeta. Siis taviskeskiluokan. Talotkin ihan toista kuin Suomessa.

Kommentit (986)

Vierailija
461/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kutsuisi 70-tuntista työviikkoa lunkiksi elämäksi.

Enkä minä tuota relevantiksi argumentiksi, mutta sinä ajattelit, että "ehkä ne tuon vielä uskovat".

Jep, 50h viikko riittää ihan hyvin ilman ruokkiksia.

Vierailija
462/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten porukka jaksaa fanittaa jotain kehitysvaltiota jossain meren takana? Jos oikeesti pitäs menestynyttä hyvinvointivaltiota fanittaa, niin ne olisi Sveitsi ja Norja.

Voilo joku olla oikeasti näin tietämätön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.globalis.fi/Tilastot/bkt-per-asukas

Monaco on ykkönen, aika monet Euroopan maat ovat ennen Yhdysvaltoja, mm. Sveitsi, Norja, Luxemburg

Vierailija
464/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä miehen pitää elättää vaimo ja perhe, koska hoitopaikat ovat kalliita. Kun ero tulee, vaimo vie kaiken. Siis pakkohan sen palkan on oltava iso. Yksityiset ja vakuutusyhtiöiden omistamat lääkäriasemat voivat maksaa hoitajille hyvän palkan, paremman kuin insinöörien palkat.

Tuon vuoksi talojakaan ei kannata rakentaa kovin laadukkaasti. Yllättävän monet amerikkalaiset saattavat olla jo kolmatta tai neljättä kertaa naimisissa. Siinä menee jo useampi talo, auto ja mitä kaikkea muuta meneekään, kun ero taas kerran tulee. 

Vierailija
465/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa ottaa päähän tämä suomalaisten äidin maidossa saatu sosialistinen ajattelu. Ainoa asia jonka kykenee hahmottamaan onko ilmaista terveydenhuoltoa. MIllään muulla elämän aluella ei sitten olekkaan merkitystä. Huomaa siinäkin kun suomessa on maailman eniten sairaanhoitajia per kapita ja samoin maaillman suurin julkinen sektori, yli puolet työllisistä on töissä valtiolla tai kunnalla. Suomi on pieni neuvostoliitto, pääministerinä shamppanjasosialisti.

Eikö ketään häiritse valtava työttömyys ja alityöllisyys ja surkea ostovoima. Suomalaisten sisäänpäin kääntyneisyys. Kaikki ongelmat lakaistaan maton alle suomalaiseen tyyliin ja jaaritellaan lillukanvarsista. Jo naapurissa on tuleva pohjoiskorea niin suomi on jo sellainen.

Vierailija
466/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ne tuodaan tontille kahdessa palassa ja pistetään vähän liimaa väliin. Prefabricated houses.

Nuo lastulevytalot hajoaisi Suomessa jo kesäsateisiin.

Ei ole suomalaisen neukkukuution voittanut. Elellään kuin sillit purkissa ja haukutaan toisten taloja. Kuplan huipulla kaavoittajien ja rakennusyritys suurin innovaatio ja keskustelu käytiin kuinka pieniä asuntoja voisikaan rakentaa. 

Vierailija
467/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä miehen pitää elättää vaimo ja perhe, koska hoitopaikat ovat kalliita. Kun ero tulee, vaimo vie kaiken. Siis pakkohan sen palkan on oltava iso. Yksityiset ja vakuutusyhtiöiden omistamat lääkäriasemat voivat maksaa hoitajille hyvän palkan, paremman kuin insinöörien palkat.

Tuon vuoksi talojakaan ei kannata rakentaa kovin laadukkaasti. Yllättävän monet amerikkalaiset saattavat olla jo kolmatta tai neljättä kertaa naimisissa. Siinä menee jo useampi talo, auto ja mitä kaikkea muuta meneekään, kun ero taas kerran tulee. 

Ja jenkit muuttavat usien työn perässäosavaltiosta toiseen useamman kerran. Ja USA on suurempi kuin Eurooppa. Sama kuin suomalaisperhe asuisi ensin 5 vuotta Saksassa, Sitten seuraavat 5 v Bulgariassa, sitten Kroatissa ja vaikkaa eläkeikään asti Ranskassa, eläkeläisen Fugeen. Noin saattaa tapahtuakin mutta silloin usien kyse diplomaatti tai ex-pat perheestä ja eläkepäivät rivieralla tai suomessa fugen sijasta, Muuta Jenkeissä tuo ihan normi duunariperheen muuttoa. Joten ei siihen taloon ei jatkuvasti päivitetä keittötä tai terdeä. Kun työ lähtee  niin muuttokuorma starttaa uuden työn perään jopa tuhansia kilometrejä. Suomessa tämä  harvinaisenpaa.

Vierailija
468/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ottaa päähän tämä suomalaisten äidin maidossa saatu sosialistinen ajattelu. Ainoa asia jonka kykenee hahmottamaan onko ilmaista terveydenhuoltoa. MIllään muulla elämän aluella ei sitten olekkaan merkitystä. Huomaa siinäkin kun suomessa on maailman eniten sairaanhoitajia per kapita ja samoin maaillman suurin julkinen sektori, yli puolet työllisistä on töissä valtiolla tai kunnalla. Suomi on pieni neuvostoliitto, pääministerinä shamppanjasosialisti.

Eikö ketään häiritse valtava työttömyys ja alityöllisyys ja surkea ostovoima. Suomalaisten sisäänpäin kääntyneisyys. Kaikki ongelmat lakaistaan maton alle suomalaiseen tyyliin ja jaaritellaan lillukanvarsista. Jo naapurissa on tuleva pohjoiskorea niin suomi on jo sellainen.

Jos katsoo Päijät-Hömeen alueella vapaita työpaikkoja niin 70 % on kunnallisella puolella (lähonnä sote)...Ilmanko jokainen naisoletettu täälä on lähäri, sairaanhoitaja, sossu tai ope.... 

Vierailija
469/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi niin kiva asua muualla, niin mikä teitä täällä pitää? Valivali, mutta en vahingossakaan vaikkapa pakkaa matkalaukkua ja lähde sinne onnelaan. (En menisi, olen asunut ulkomailla muuten mutta jenkkilän turvattomuus ja aggressiivinen ilmapiiri ei viehätä yhtään. Niinpä olenkin suht tyytyväinen omaan luukkuuni, ja jos en olisi, etsisin toisen).

Oletko idiootti. Etkö tosiaan tiedä ettei muihin maihin mennä noin vaan. Pitää olla viisumit ja työluvat, rahaa tilillä elämiseen. Vain euroopan pohjoiskoreaan voi tulla kuin hollitupaan.

Vierailija
470/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkyy, ettei ketjun aloittaja ole koskaan edes asunut ulkomailla.

Vierailija
471/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi niin kiva asua muualla, niin mikä teitä täällä pitää? Valivali, mutta en vahingossakaan vaikkapa pakkaa matkalaukkua ja lähde sinne onnelaan. (En menisi, olen asunut ulkomailla muuten mutta jenkkilän turvattomuus ja aggressiivinen ilmapiiri ei viehätä yhtään. Niinpä olenkin suht tyytyväinen omaan luukkuuni, ja jos en olisi, etsisin toisen).

Oletko idiootti. Etkö tosiaan tiedä ettei muihin maihin mennä noin vaan. Pitää olla viisumit ja työluvat, rahaa tilillä elämiseen. Vain euroopan pohjoiskoreaan voi tulla kuin hollitupaan.

Tässäkin ketjussa on useamman kerran ihasteltu, miten vähäistä USAssa työttömyys on. Joten ei muuta kuin hankkimaan työpaikka, eiköhän työlupakin heltiä sen jälkeen. 

Vierailija
472/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso talo, 3 kerrosta, iso suv ja pickup autotallissa, meksikolainen sisäkkö, syödään monta kertaa viikossa ulkona tai tilataan kotiin door dashilla tms, 1-2 lomaa vuodessa, lentävät aina business luokassa ja 500-1000$ yö hotellit.

Sellainen elämä tädillä ja hänen miehellä jotka muuttivat sinne isärillä.

Monellako suomalaisella on vastaavanlainen elämän laatu??

Että oikein meksikolainen sisäkkö! Voi harmi kun ei enää ole mustaihoiset niin halukkaiksi uskollisiksi palvelijoiksi, jotka silmät lautasina ihailisivat isäntiensä ja emäntiensä uskomattoman hienoa ja rikasta elämää. Ja vähän moittisivat jos ma'am lähtee pilvisenä päivänä ilman sateenvarjoa kaupungille. Ma'am! Ja isäntien ja emäntien elämä on niille se kaikkein tärkein, se mene oman perheenkin ohi. Ne ovat niin liikkiksiä ja uskollisia, yksinkertaiset sielut. Sitä tuntee itsensä niin hyväntekijäksi ja jalostuneeksi, melkein kuin Downton Abbeyssa!

Kuka hemmetti edes haluaa palvelijoita itselleen? Neliraajahalvaantunut? Dementikko? (silloin vasta olisikin turvatonta päästää vieras ihminen kotiinsa) Vai sellainen ihminen, jonka mielestä on tosi ihanaa kun rikkaat on rikkaita ja köyhät köyhiä, ja kerjäläiset, telttakylät, slummit on ihan luonnollista ja ok. Kunhan minä olen vain vauraammalla puolella väestöä.

Toinen tarvitsee apua ja toinen työpaikan. Sitten liikku rahaa. Yksinkertaista.

Nälkäpalkkaahan noille sisäköille maksetaan, siksi niitä tee kukaan muu kuin kehitysmaista tullut.

Laitahan nyt vahan faktoja vaitteesi tueksi. :D

No meillä ainakin naapurin lastenhoitaja Guatemalasta, kulkee tunnin suuntaansa töihin julkisilla, ei saa yhtään palkallista vapaapäivää vuodessa (tyypillistä hoitajille ja siivoojille), ei sairaslomia. Palkka pieni. Kuka suomalainen suostuisi tuohon. Ei kenenkään tarvitse.

Voi kuule. Se lastenhoitaja asuisi siellä guatemaalassa jossain romuhökkelissä ilman lattiaa. Hänen elämänsä on usassa 100x parempi.

Ainoastaan suomalainen voi pitää sitä huonona asianana että ihmisiä nostetaan dollari päivässä extreme köyhyydestä jenkki köyhyteen mikä vastaa varakkaan elämää guatemalassa.

Vähän parempi ratkaisu kuin suomalainen malli missä tänne tuleville tai kaseinä suoltaa rahaa. On sitten paljon aikaa istua espresso housessa kyyrämässä teinilikkoja tai tehdä rikocksia ja raiska uksia kiitokseksi.

Keski-Amerikan maista tulevat kyllä tehtailevat rikoksia ,ja raakojakin (esin Mara Salvatrucha). Toisaalta esim Lähi-Idästä ja Afrikasta perus  tulee paljpn vähemmän kuin Euroopaan. 

Vierailija
473/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 80 luvulla vaihto-oppilaana. Perheeni oli hieman eksinkertainen.

Heillä ostettiin kaikki luottokortilla, vrt minun vanhemmilla ei ollut luottokortteja.

Heillä pli jatkuvasti luotto tapissa ja se summa oli n 18 vuotiaan mielestä todella suuri.

Maksoivat kalliita korkoja, talon lyhennystä ei maksettu,, vain korko.

Vuosia myöhemmin, 25 vuotiaana , olin vaihdossa 8 kk.

Juttelin asiasta muutaman paikallisen kanssa ja sanoivat noin on aina ollut.

Asiat ovat muuttuneet, itselleni jäi käsitys ostamista tehdään siksi, että näytetään minulla on kaikki hyvin. Omakotitalossa pitää olla jokaiselle oma huone ja kylppäri. Vst Suomessa isokin perhe voi asua paljon pienemmässä

Vierailija
474/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten porukka jaksaa fanittaa jotain kehitysvaltiota jossain meren takana? Jos oikeesti pitäs menestynyttä hyvinvointivaltiota fanittaa, niin ne olisi Sveitsi ja Norja.

Sveitsissä on vanha pankkitoiminta ja Norja nyt sattui löytämään rannikoltaan öljyä, joka takasi rahaa. Sveitsi valikoi asukkaansa, suosii rahakkaita. Siellä kauan asuneena voin sanoa, että ellet tienaa hyvin, et myös asu maassa, sillä esimerkiksi sairausvakuutuksen joudut lakisääteisesti maksamaan itse, eikä se, kuten mikään muukaan siellä ole todellakaan halpaa.

Vierailija
475/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ketuttaa, kun keskituloinen mieheni maksaa veroja järkyttävät määrät. Bruttopalkka ilman ylitöitä, työreissuja ym on n.3400 (emme asu pk-seudulla) ja veroja lähtee joku tonni tosta pois. Itse olen pienipalkkainen ja pienellä veroprossalla ja loppujen lopuksi meidän nettopalkat ei ole edes niin kaukana toisistaan. Sillä erotuksella, että miehellä stressaava ja vastuullinen työ ja mä olen lähikaupassa töissä. Ja siellä kaupankassalla töissä ollessani huomaan sitä sossujengiä, jotka ostavat lähinnä kaljaa ja röökiä ja kyllä ärsyttää, kun mietin että noita mekin elätämme. Ja kyllä olen tietoinen siitä, että jos emme elättäisi, ne tulisivat puukkojen kanssa sinne lähikauppaan riehumaan ja varastamaan ne kaljat ja röökit. Mutta silti. Ärsyttää.

Vierailija
476/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ketuttaa, kun keskituloinen mieheni maksaa veroja järkyttävät määrät. Bruttopalkka ilman ylitöitä, työreissuja ym on n.3400 (emme asu pk-seudulla) ja veroja lähtee joku tonni tosta pois. Itse olen pienipalkkainen ja pienellä veroprossalla ja loppujen lopuksi meidän nettopalkat ei ole edes niin kaukana toisistaan. Sillä erotuksella, että miehellä stressaava ja vastuullinen työ ja mä olen lähikaupassa töissä. Ja siellä kaupankassalla töissä ollessani huomaan sitä sossujengiä, jotka ostavat lähinnä kaljaa ja röökiä ja kyllä ärsyttää, kun mietin että noita mekin elätämme. Ja kyllä olen tietoinen siitä, että jos emme elättäisi, ne tulisivat puukkojen kanssa sinne lähikauppaan riehumaan ja varastamaan ne kaljat ja röökit. Mutta silti. Ärsyttää.

Erikoinen kansanpiirre suomalaisten tontojen pikkuporvarilllisuus ja vähäosaisia kohtaan. Liittyy varmasti julkisivujen ylläpitoon epätoivoisesti valtavilla veloilla, joista luottoluokittajat varoittaa.

Vierailija
477/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallinen jää tänne. Tärkeintä on löytää sisäinen rauha. Löytyy Jeesuksessa se sisällinen tunteminen.

Tulemme köyhtymään sotien vuoksi. Kestävä turva on Jeesuksessa ja se tie vie ikuiseen iloon😊

Vierailija
478/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keskipalkka jenkeissä 70 ktaalaa/vuosi

keskipalkka suomessa 46 ktaalaa/vuosi

Onkohan tuo keskiarvo vuosiansio per työ vai per työikäinen henkilö, veikkaan että jälkimmäinen.

Siihen päästään, kun korkeakoulutettu keskiluokka tekee paljon pidempää työviikkoa kuin meillä Suomessa ja duunarit taas usein 2 tai jopa 3 työtä.

Tuolla palkalla pitää sitten myös itse maksaa huippukallis terveydenhuolto, koulutus, päivähoito, asuminen jne. Käytännössä lähes koko oma sosiaaliturva täytyy hoitaa itse.

Keskiluokkaisesta, jo omaisuuttakin kerryttäneestä kansalaisesta voi tuossa ihmemaassa tulla muutamassa vuodessa keppikerjäläinen, jos sattuu sairastumaan pahasti, ei kykene töihin, eikä ole ollut varaa ostaa super kallista ja kattavaa sairaskulu vakuutusta.

Eriarvoinen ja kova maa tuottaa huomattavan paljon pahoinvoivia, epätoivoisia ja köyhiä kansalaisia sen rikkauksissa kylpevän ylemmän keskiluokan ja tosi rikkaiden ohella.

Yhdysvallat on sisäisesti pelottavan jakaantunut maa. Pelkästään kunnon lama saattaa syöstä maan hallitsemattomaan kaaokseen ja jopa sisällissotaan.

Ahneudella ja ylimielisyydellä on aina lopulta pas*ainen loppu vai miten kävi historian saatossa mm Rooman ja Egyptin valtakunnille tai Brittien imperiumille.

Enpä haluaisi olla rikas tuossa maassa, jos asiat siellä alkavat kehittyä vielä heikompaan suuntaan.

Nythän siellä jo paikoin, ainakin San Franciscon alueella, saatetaan esimerkiksi ryöstää kauppakeskuksia niin, että 50-100 ryöstäjien autoa kurvaa tavaratalon pääovelle ja aseistetut ryöstäjät tyhjentävät liikkeet. Aseistetut vartijat eivät voi muuta kuin katsoa vierestä tuota touhua. Mitäpä he voisivat tehdä, eikä kukaan tietenkään viitsi riskeerata henkeään pienen palkan takia.

Seuraavaksi nämä kymmenet miljoonat köyhät nuoret miehet lähtevät tyhjentämään rikkaiden asuinalueita. Joo, toki ne on aidattuja ja vartioituja, mutta mitäpä siinä 1-5 aseistettua vartijaa tai verkkoaita auttaa, kun 500 aseistetun ryöstäjän joukko hajottaa aidat ja alkaa tyhjentämään taloja.

Ihminen jolla ei enää ole mitään tavoiteltavaa tai mitään menetettävää, on se vaarallisin ihminen. Etenkin heille, jotka hän kokee vastuullisiksi omasta kurjuudestaan.

Taidat satuilla. Yrita nyt ajatella miten 50- 100 autoa pysahtyisi tavaratalon "paaovelle". Ne tavaratalot on yleensa sisalla Mallissa. Ja aikamoinen ryysis syntyisi kun niita autoja pakattaisiin ryostosaaliilla. :D :D 

Jos 500 ryostajaa yrittaisi aidatulle alueelle niin johan olisi poliisihelikopterit  ilmassa ja kaasupommit ujeltaisivat. :D :D

Lue uutisia.

https://abcnews.go.com/US/wireStory/80-thieves-ransack-department-store…

Jeps. Kirjoittajalta unohtui, että jenkkilässäkin on ihan tavallisia "s-markettejakin". Pieniä marketteja sielä täällä. Niissä on kuitenkin jenkkilässä paljon enemmän vietävää, koska niissä myydään myös tiukkaa viinaa. Joissain jopa aseita! Samoin marketin nurkassa usein on palvelutiski-apteekki. Joten sielä on myös pillereitä. Samoin pankkiautomaatit on sellaisia pieniä lattialla seisovia muovihäkkyröitä (kuin veikkauksen pelikone suomessa), joten ryöstäjät kaappaavat yleensä senkin mukaan.

Vierailija
479/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sita synnytyksen hintaakaan kannata yleistaa. Riippuu taas kertaalleen missa asuu ja millaiset vakuutukset. Meilla esim. synnytys ja raskaudenajan seuranta (laakarit) maksoivat itselle joitakin tonneja mutta sen jalkeen loppuvuoden laakarikaynnit olikin "ilmaisia" eli vuoden maximi omavastuuosuus tuli tayteen. Ja jotkut ystavat synnyttaneet eri vakuutusyhtion piikkiin, ja maksoivat siita lystista vain joitakin satasia. Tama siis Kaliforniassa.

Joitakin tonneja, vakuutusten jälkeen.

Suomessa joitakin kymppejä, korkeintaan satasia ilman vakuutuksia.

Ja Saksassa ilmaista....

Vierailija
480/986 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naureskeltiin vielä 90-luvulla amerikkalaisten "yliystävälliselle" käytökselle ja "kestohymylle". Suomalaisen ankeuden ja verokurimuksen keskellä oli ilmeisesti vaikeaa käsittää ja tunnustaa, että jossain on maa, jossa ihmiset voivat olla myös onnellisia ja että se voi näkyä ulospäin.

Amerikkalaisen ystävällisyyden ja sosiaalisuuden takana ovat turvallinen elämä ja yleinen tyytyväisyys eli juuri ne perustekijät, joita täällä yritetään jatkuvasti mustamaalata. Asialla ovat täällä ne, jotka eivät pysty tienaamaan leipäänsä niin, että siitä jäisi yli muillekin tai että se riittäisi edes heille itselleen. Nämä tahot tarvitsevat välttämättä suomalaista hirmuverotusyhteiskuntaa, jossa riittää jaettavaa myös ammattityöttömille, poliittisille turhakevirkamiehille ja muille yhteiskunnallisille rasitteille.

Amerikkalaiset ovat vieläkin keskimäärin hyvin tyytyväisiä elämäänsä. Ongelmat keskittyvät erittäin voimakkaasti niihin kansanryhmiin, joiden alkuperäisillä asuinalueilla on sama tai pahempi kaaos. Eurooppalaisperäiset amerikkalaiset sen sijaan elävät tyytyväisinä, turvallisesti ja vauraasti ja katselevat Euroopan jatkuvia ongelmia kummissaan.

Joku kertoi haluavansa asua Suomessa voidakseen ottaa "lunkisti". Kannattaa käydä katsomassa Atlantin takana, miten siellä osataan myös ottaa lunkisti, mutta ei toisten laskuun, ja silti tehdä töitä.+

En kutsuisi 70-tuntista työviikkoa lunkiksi elämäksi.

Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Se riippuu myös ajatusmaailmasta. Suomessa on tietysti kauheaa ajatella, että joku oikeasti saattaa jopa TYKÄTÄ työstänsä niin paljon, että antaa sille kaikkensa. Ei sellainen ihminen laske työtunteja. 70-tuntia on itse asiassa aika vähän! Jos vertaa vaikka Kiinaan missä tunnit huitelee jo toistasataa tuntia. Sielä valitellaan sitä, ettei aikaa enää muulle elämälle jää. Tässähän amerikkalaiset olikin ovelia. Ulkoistivat tehdastyöt kiinaan, jotta voivat itse tehdä niitä valkokaulustöitä sen 70-tuntia.

Tietysti tämä ei koske matalapalkka-alojen raatamista mutta yhtäläisesti ne työtunnit täällä suomen hesburgerissakin on hirveät. Tai jossain kaupan kassalla istutaan täällä suomessakin 12 tuntia päivässä eikä silläkään tule toimeen. Tai ne sairaanhoitajat. On selvää, että nämä ei tykkää työstänsä mutta nämä taas eivät kyllä tee suomessakaan järjellisiä työtunteja. Täällä ne on ripoteltu erittäin pitkiksi yksittäisiksi työpäiviksi mutta kikkailemalla saadaan kuitenkin viivan alle niin pieni palkka ettei sillä elä. Tämä siis yhdistää suomea ja amerikkaa.

Kuitenkin se valkokaulustyöläinen amerikassa yleensä rakastaa työtänsä niin paljon, että on ihan mielellään "perhettään karkuteillä" sielä työpaikallaan. Kuka sitäkään nyt jaksaa kaiket illat ja jopa kuukauden kesäloman katsella?

Asennejuttu siis!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan