Ärsyttää kun kaiken pitää olla nykyään rentoa. Pönötystä pelätään yli kaiken, ja kohta porukka juhlii pieruverkkareissa juhlat kuin juhlat
Itse tykkään kun arki ja juhla erottuvat toisistaan kunnolla. Ei, me ei juhlita syöden hanhanmaksapateeta hopea-astiastosta ja frakin/pitkän puvun kanssa. Mutta silloin kun tulee kutsu juhliin, on kiva laittaa juhlavat vaatteet ja kampaus.
Se monien vihaama pönötys on myös juhlaan rauhoittumista, pienten yksityiskohtien huomaamista, kauneuden ja harmonian luomista.
Se on...älykkyyttä ja itsensähillintää, vaikka alun jälkeen nauru raikaisi.
Jos kaikki juhlat on sitä että kitataan 3 litran siideritonkasta halpaa sidukkaa pallogrillin ympärillä ja pyöritään farkut ja tennarit jalassa, menettää juhla merkityksensä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ja loppujen lopuksi päädytään siihen tässä laiskuudessa ja mukavuudenhalussa, ettei mikään enää tunnu miltään vaan kaikki on ihan samaa ja aivan blaah.
Siihen on jo päädytty. Kaikki yhtä ja samaa. Harmaata.
Olen käynyt aika runsaasti edustusvastaanotoilla. Aika nopeasti siitäkin katoaa hohto, kun päivittäin pukeutuu cocktail-asuihin ja usein iltapukuun. Mutta tykkään siitä, että on erilaisia juhlia. On black tie -juhlia ja sitten kevyt kesämekko -juhlia. Nykyään nuoret pukeutuvat juhlavammin omiin juhliinsa, kuin minun keski-ikäisen nuoruudessa, joten mitään huolta ei minulla ole toisin kuin aloittajalla. Minulla on kaksi ala-ikäistä poikaa, jotka ovat molemmat halunneet juhlakäyttöön kolmiosaisen puvun, ja heillä on mm eri värisiä paitoja, rusetteja ja taskuliinoja. Ei sellaisia ollut pojilla 80-luvulla.
Pönötysjuhlat on joillekin velvollisuus, johon pitää osallistua. Siellä ei ole välttämättä kovin hauskaa ja sinne mennään, koska ei kehdata jäädä pois ja ehkä halutaan nopeasti pyörähtää paikalla. Juhlaväki on paikalla kokoontumassa yhteen ja olemaan ihmisiksi, mutta kukaan ei välttämättä tunne kunnolla kaikkia ja ihmiset kuppikuntaantuvat. Pönötysjuhliin voi pukeutua hyvin, mutta niin voi myös "rentoihin" juhliin. Tosin kalliit hyvät juhlavaatteet, kampaukset ja meikit ei mitään saunomista tai vastaavaa ohjelmaa siedä. En myöskään tajua mitä väliä sillä on, mitä ihmisellä on päällä niin kauan kun vaatteet on puhtaat, siistit ja näyttää siltä että on vähän arjesta poikkeavaa päällä.
Pieruverkkarit kaikista mukavimmat ja kulahtanut t-paita kruunaa kokonaisuuden.
Minulla on sellainen juttu, että vaatteet saa olla mitä vain, mutta ei likaiset ja haisevat.
Kyllä ihminen pitää nähdä ensin ihmisenä ja sitten vasta koreillaan vaatteilla, jos on tarvetta.
Pöh ja pöh, suurin osa mun käymistä juhlista on jotain tolta väliltä, ei ihan pönötystä, eikä myöskään pallogrilliä. Just kivoja juhlia, mihin kyllä pukeudutaan, mutta ei ole tosiaan pukupakkoa, tarjoilut on hyvät ja ihmiset viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Laadukas puku on mukava päällä.
Haluaisin joskus törmätä tähän laadukkaaseen pukuun, koska missään vaateliikkeessä ei olla onnistuttu sitä mulle myymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä! Kaikki on nykyään niin "rentoa", sitä aina korostetaan kutsuissa ja mainoksissa! Ei mikään lopulta tunnu rennolta jos ei ole mitään vähän enemmän tosissaan otettavaa välissä.
Tämä.
On hyvä skarpata, hillitä itsensä, rauhoittua, vähän viilatakin sitä omaa olemistaan.
Ihailla hiljaa, miten kauniisti siskontyttö soittaa juhlassa pianolla Erkki Melartinia. Tai ihailla kauniita kukka-asetelmia.
Kyllä niitä iänikuisia grillibileitäkin ja Petri Nygårdia riittää tässä Suomen maassa ihan tarpeeksi...
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt aika runsaasti edustusvastaanotoilla. Aika nopeasti siitäkin katoaa hohto, kun päivittäin pukeutuu cocktail-asuihin ja usein iltapukuun. Mutta tykkään siitä, että on erilaisia juhlia. On black tie -juhlia ja sitten kevyt kesämekko -juhlia. Nykyään nuoret pukeutuvat juhlavammin omiin juhliinsa, kuin minun keski-ikäisen nuoruudessa, joten mitään huolta ei minulla ole toisin kuin aloittajalla. Minulla on kaksi ala-ikäistä poikaa, jotka ovat molemmat halunneet juhlakäyttöön kolmiosaisen puvun, ja heillä on mm eri värisiä paitoja, rusetteja ja taskuliinoja. Ei sellaisia ollut pojilla 80-luvulla.
Hienoa, että sun poikasi osaavat pukeutua.
Mutta yhä enemmän lapset ja nuoret laittavat arvokkaampiin juhliin farkkuja, huppareita, college-housuja.
Sen ymmärrän, jos perheellä ei ole rahaa, ja lapset kasvaa nopeasti juhlatamineista ulos.
Mutta se ei voi olla kaikilla syy väärään rentoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Kun näkee vanhoihin aikoihin (vaikka sata vuotta sitten) perustuvia elokuvia ja niissä mennään illallisille tai juhliin, ajattelen aina, että miksei enää ole tuollaista? :) Kaikki miehet ja naiset ihan ykkösissään ja hienoina ja meno sen mukaista. Edes välillä!
50-luvun miesten vaatetus...😍
Pönötys ei liity minusta vaatetukseen vaan raskaaseen ja kyräilevään tunnelmaan, kun näkee nihkeimpiä sukulaisia pitkästä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa. Kunpa poikasi jatkaisivat tuolla tiellä!
Mulla on kolme tyttöä ja tykkäävät kovasti laittautua juhliin. Minustakin se on mukavaa laittautua silloin tällöin. Arkena en jaksa meikata yms.
Minusta puvuilla osoitetaan että tilaisuus on erityisen tärkeä. Siksi on aika noloa pamahtaa valmistujaisiin, häihin, ristiäisiin (tai nimiäisiin) ja hautajaisiin pieruverkkareissa. Siinä ilmaisee ettei koko juhlalla ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että sun poikasi osaavat pukeutua.
Mutta yhä enemmän lapset ja nuoret laittavat arvokkaampiin juhliin farkkuja, huppareita, college-housuja.
Sen ymmärrän, jos perheellä ei ole rahaa, ja lapset kasvaa nopeasti juhlatamineista ulos.Mutta se ei voi olla kaikilla syy väärään rentoiluun.
Jos ei ole varaa pukuun niin voi silti pukeutua siististi vaikka farkkuihin ja kauluspaitaan. Hm miesten ja poikien osastolta saa ihan valita myös siistiin pukeutumiseen vaatteita, jos kalliimpiin ei ole varaa. Kyllä ne hupparit ja kollarit on ihan vain töykeää käytöstä. Tosin ei se juhla siitä huonommaksi muutu. Nuo huppari-ihmiset siinä itsensä nolaavat
Mun mielestä nykyään laitetaan itseään enemmän ainakin koulun juhliin. 80-luvulla lähiössä kenelläkään ei ollut mekkoa ysin päätösjuhlassa.
Pönötysjuhlassa on vain kuivia puheita, klassisen musiikin esityksiä ja hymähtelyä. Siellä jaetaan standaareja ja jotain kuntayhtymien lahjoja. Nää on enemmän tuöjuttuja.
Nykyrytkyjen seasta on aika haastavaa löytää inhimilliseen hintaan juhlavaatetta. Tilaisuuteen sopivaa, hyvännäköistä, istuvaa ja kohtuulaatuista vaatetta voi olla äärimmäisen vaikea löytää jopa silloin kun sitä rahaa olisi. Verkkokaupoista yleisimmät koot usein loppu.
T. Jos tuo kahvitahra ei lähde tuosta mekosta niin ikävämpi juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja loppujen lopuksi päädytään siihen tässä laiskuudessa ja mukavuudenhalussa, ettei mikään enää tunnu miltään vaan kaikki on ihan samaa ja aivan blaah.
Siihen on jo päädytty. Kaikki yhtä ja samaa. Harmaata.
Niinpä. Ihmiset masentuu ja on ties mitä mielensairauksia kun elämästä puuttuu kokonaan tietynlainen ryhti ja kaiken pitää olla aina vaan kivaa eikä mikään saa ainakaan olla pakko jos ei halua.
No, aina näissä trendeissä tulee lopulta se vastatrendi. Eiköhän jonkin ajan päästä kaivata sitä, että juhliin pukeudutaan ajatuksella, huolella ja parhaimpiin. Näin kunnioitetaan juhlien kutsujaa ja/tai juhlittavaa. Arki ja juhla erottautuvat toisistaan, samoin rennot kavereiden kanssa istujaiset. Latteaa elämää ihannoi lopulta aika harva.
Nyt tavallaan mennään koko ajan sen nuoren miehen mielen mukaan, joka ei tykkää vdun kravateist ja vdun pönötyksest hei, eiks voi vaa gril..eiku krillaa porukalla ja sit ampuu ilmakivääril jotain elukoit, niiku siis tosi legitiii hei.
Vierailija kirjoitti:
Nykyrytkyjen seasta on aika haastavaa löytää inhimilliseen hintaan juhlavaatetta. Tilaisuuteen sopivaa, hyvännäköistä, istuvaa ja kohtuulaatuista vaatetta voi olla äärimmäisen vaikea löytää jopa silloin kun sitä rahaa olisi. Verkkokaupoista yleisimmät koot usein loppu.
T. Jos tuo kahvitahra ei lähde tuosta mekosta niin ikävämpi juttu
No höpönlöpön. En ole mikään iso Zalandon fani, mutta juhlamekot-haku tuottaa 1558 tulosta ja alle 60 eurollakin 663 tulosta. Halvimmat eivät varmasti ole parasta mahdollista laatua, mutta kohtuulaatuisia kyllä taatusti, etenkin kun juhlamekkoja ei liene tarkoituskaan pestä kuudenkympin ohjelmalla kerran viikossa ja kuivattaa kuivausrummussa.
Jos rahaa on, niin Sokokselta, Stockmannilta, Kekäleestä tai vastaavasta löytyy tilaisuuteen sopiva, hyvännäköinen ja istuva mekko ihan varmasti, ellei sitten ole jotenkin todella poikkeavan kokoinen.
Jos taas rahaa ei ole, niin sitten on esimerkiksi Emmy, Vähänkäytetty.fi, Rekki, livekirpparit, kierrätyskeskukset... On tekosyy pukeutua etikettiin soveltumattomasti, koska juhlavaatteita saa kyllä edullisestikin hankittua, jos on yhtään viitseliäisyyttä.
Ei taida olla edes pelkästä pönötyskammosta kyse, vaan ihmiset eivät yksinkertaisesti panostaisi enää mihinkään (paitsi tietysti omiin juttuihin). Yritäpä järjestää jotkut teemabileet tai naamiaiset. Parhaimmillaan puolet lähtee leikkimielellä mukaan ja pukeutuu teeman mukaan. Loput tulevat paikalle tavallisissa biletysvaatteissa, koska eihän MINUN nyt sentään tarvitse vaivautua, se on muille se.
Itse asiassa tuo naamiaisasuihin pukeutumattomuus on varmaan puoliksi sitä, ettei jaksa panostaa jonkun muun juhliin, ja puoliksi nolouden pelkoa. Tuntuu, että mikään ei ole niin kamalaa nykyään, kuin olla jotenkin nolo. Ja kun tarpeeksi tarkkaan katsoo, niin kaikkihan on aika noloa. Kaikista on tullut oman elämänsä murrosikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla edes pelkästä pönötyskammosta kyse, vaan ihmiset eivät yksinkertaisesti panostaisi enää mihinkään (paitsi tietysti omiin juttuihin). Yritäpä järjestää jotkut teemabileet tai naamiaiset. Parhaimmillaan puolet lähtee leikkimielellä mukaan ja pukeutuu teeman mukaan. Loput tulevat paikalle tavallisissa biletysvaatteissa, koska eihän MINUN nyt sentään tarvitse vaivautua, se on muille se.
Itse asiassa tuo naamiaisasuihin pukeutumattomuus on varmaan puoliksi sitä, ettei jaksa panostaa jonkun muun juhliin, ja puoliksi nolouden pelkoa. Tuntuu, että mikään ei ole niin kamalaa nykyään, kuin olla jotenkin nolo. Ja kun tarpeeksi tarkkaan katsoo, niin kaikkihan on aika noloa. Kaikista on tullut oman elämänsä murrosikäisiä.
Ihmiset ovat nykyään niin kiireisiä, että puolen tunnin kahvittelukin pitää sopia kaksi viikkoa etukäteen. Ihan kuin näillä riittäisi aika naamiaistavarakauppaan?
Kun näkee vanhoihin aikoihin (vaikka sata vuotta sitten) perustuvia elokuvia ja niissä mennään illallisille tai juhliin, ajattelen aina, että miksei enää ole tuollaista? :) Kaikki miehet ja naiset ihan ykkösissään ja hienoina ja meno sen mukaista. Edes välillä!