Astmasta tietävät! Auttakaa epätietoista.
Sain viime viikolla käyttööni pef-mittarin, johon nyt sitten puhaltelen pari viikkoa. Ainoita oireita minulla on kurkun " kutistuminen" ja hengenahdistus eläinpölylle altistuessani ja sen jälkeen noin vuorokauden verran. Muuten on ihan ok olo, eikä ahdista.
Voikohan olla, että minulla ei olekaan astmaa, kun tuo hengenahdistus on vain tietyissä tilanteissa. Tosin viime aikoina ei ole mennyt yhtä nopeasti enää ohi.
Nyt flunssaisena pef-mittarin arvot ovat olleet aamuisin 300-350.
Kommentit (16)
kun olen niin tukossa ja yskittää koko ajan. Mutta Ventoline auttoi kyllä pahimpaan ahdistukseen eli henki kulkee paremmin.
Eli siis astmaatikolla aamuarvot ovat aina huonot? Sitä arvelinkin.
Eikä siis kannata tuijottaa lukuja, vaan niiden eroja.
ap
kyllä aikuiselle ihmiselle aika matalilta eli kyllä sekin viittaisi astmaan. Jos lääkitys saadaan kohdilleen, puhaltelet tod näk enemmän. Ja kun lääkitys kohdillaan (voi vaatia kortisonin) ei erojakaan enää niin aamu- ja iltapuhalluksissa.
ahtautta ja lääkityksen tarvetta. Ihan hyvä, että tutkitaan!
No, näkisin sen itsekin, kun lukisin pakkauksesta. On vaan nyt jotenkin niin sekava olotila, enkä tiedä näistä asioista yhtään mitään.
Mutta varmaan normaaliolotilassa ei lääkettä tarvitse ottaa joka päivä eli kovin usein? Siis tarkoitan sitä, että alkuvaiheessa vaatinee enemmän lääkitystä, mutta voi olla parempiakin aikoja?
ap
Astman omahoitoon kuuluu myös kortisoniannosten nostaminen sovitusti esim. flunssan aikana.
Kun astma huonossa hoitotasapainossa tai vasta todettu, voi lääkettä joutua ottamaan useammin, mutta myöhemmin, kun kondiksessa, niin ei välttämättä joka päivä ollenkaan. Ainakaan avaavaa. Sitä hoitavaa kortisonilääkettä voi joutua ottamaan päivittäin tai sitten esim päivittäin vain flunssien, siitepölykausien yhteydessä.
Mun miehellä on astma ja käytännössä lääkitsee itseään lähinnä flunssa ja siitepölykausina tai kun jostain syystä joutuu eläinten kanssa tekemisiin, muulloin ei tarvi lääkkeitä. Suuri osa vuodesta menee siis tosi hyvin. Poika tarvitsee lääkkeitä siitepölykausina ja ilmeisesti nyt myös flunssakausina.
eläinallergia on. Aiemmin, kun urheilin kilpaa, oli usein treenin jälkeen tuota kurkun kuristusta ja yskintää. Ja nuhaa ja limaisuutta on aina. Aina saa köhiä, että saa äänen kulkemaan. No, ehkä oli aikakin tehdä asialle jotain.
ap
Jos on astmaa ja saat lääkkeet, niin oma olosikin on parempi!
Vierailija:
eläinallergia on. Aiemmin, kun urheilin kilpaa, oli usein treenin jälkeen tuota kurkun kuristusta ja yskintää. Ja nuhaa ja limaisuutta on aina. Aina saa köhiä, että saa äänen kulkemaan. No, ehkä oli aikakin tehdä asialle jotain.ap
sitten katsotaan lukemat. Sen jälkeen sä todennäköisesti saat jonkun avaavan lääkkeen kokeiltavaksi. Puhallat aamuisin ensin ilman ja sitten avaavan lääkkeen jälkeen. Jos tulokset paranee yli 10% avaavan lääkkeen jälkeen on diagnoosina astma.
t: allergia-ja astmahoitaja
Minun lukemani ovat olleet 550-640 eli kyllä noi sun kuulostaa tosi alhaisilta...
Mikä aiheuttaa oireita? Kun mulla ei ole jatkuvaa ahdistusta, pelkästään eläinkontaktien jälkeen. ja kovassa rasituksessa.
ap
mä kyllä pärjään normaalisti ilman lääkettäkin, ja ventolinea en tarvitse juuri koskaan, mutta flunssa-aikaan on käytössä seretide-niminen lääke. Kun tuota seretideä flunssaisena käytän, olen päässyt siihen, että flunssa pysyy vaan flunssana, eikä painu keuhkokuumeeksi. Mutta kun olen terve, en tarvitse mitään lääkitystä. Mitään allergioita ei ole, en sitten tiedä, mistä ihmeesä tuo astma on tullut. Lääkäri sanoi, että ei sitä varmaan koskaan saadakaan selville, osa astmoista (aikuisiällä varsinkin) on sisäsyntyisiä, eli se vaan tulee.
Soitan puhallinsoitinta, joten voi olla, että se vaikuttaa noihin mun suuriin puhalluslukemiin.
viittaa astmaan. Lisäksi, mikäli avaava lääke saa aikaan riittävän suuren puhallusten paranemisen, viittaa sekin astmaan.