Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön voi selvitä tukirahoilla?

Vierailija
09.06.2022 |

En pysty käsittämään miten osa ihmisistä selviää tässä yhteiskunnassa työttömänä tukien varassa useita kuukausia tai jopa vuosia putkeen. Tukirahat eivät riitä mitenkään elämiseen isoissa kaupungeissa tai niiden lähistöllä. Kuvittelin jotenkin että työttömyys ei olisi meidän yhteiskunnassa maailmanloppu, mutta siltä se nyt tuntuu kun itse putosin työttömäksi matalimmille tukirahoille.

Laskin juuri omia menojani ja totesin että vuokran ja muiden kuukausittaisten kiinteiden kulujen jälkeen asumistuesta ja peruspäivärahasta jää neljäksi viikoksi käytettäväksi ruokaan 62. Yhden päivän ruokakulut saavat olla max. 2,20! Miten sillä summalla pysyy elossa ja terveenä? Nyt on ideat vähissä.

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne tukirahat riittää huonommin kaupungissa asumiseen kuin jossain böndellä?

Jos asumiskulut ovat kalliimmat, tukia saa enemmän. Kaupungissa ei tarvitse myöskään omistaa autoa.

Ihan hyvin mulla riittää tuet elämiseen Helsingissä.

Vierailija
102/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapureina pelkkiä työttömiä. Pelkästään Vantaalla pitkäaikaistyöttömiä 5500 kappaletta.

Potkua persuuksiin he ansaitsevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan joka kuukausi veroja vähän yli 1400 e. Siitä pitää riittää niin tienpitoon, hallintoon, terveydenhoitoon, koulutukseen jne. kuin työttömillekin. Mielestäni aika rankkaa kuulua siihen yhteiskunnan osaan, jonka tehtäväksi jää kustantaa se, että sinulla on kaikkea tarvittavaa ja vähän enemmän.

Miksi se on rankkaa? Mikä siitä tekee rankkaa? Sen ajatteleminen, että maksat "omasta pussistasi" noinkin paljon, vaikka kyseessä ei ole summa, jonka koskaan voisit saada itsellesi ja siitä luopuisit? Tähän vaikuttaa moni mekaniikka joita en jaksa yksitellen avata, mutta usko minua, niin se vain on. Sinulla ei, lähtökohdistasi riippuen, olisi välttämättä edes mahdollisuutta ollut nykyiseen tulotasoosi ilman koko järjestelmää jne.

Mielestäni tavan pulliaisille ei pitäisi kertoa veroista ja tiedottaa brutosta, menee vaan konseptit sekaisin ja tunnetaan tunteita asioista vääristä syistä. Yrittäjät ainoa taho, joka voi asiaan vaikuttaa ja tämä johtaakin sitten taas muihin tragedioihin varautumisen puutteesta tai systeemin ymmärtämättömyydestä johtuen. Harva _maksaa_ mitään veroa ja ne jotka sen tekevät itse, tekevät sen yleensä päin peetä tai jos äly riittää, itsekin järjestelmää mahdollisimman paljon hyödyntäen (kupaten).

Minä saan joka kuukausi tuon 1400 e (ja vähän enemmänkin) itselleni ja sitten ihan omatoimisesti ja oikein maksan verottajalle osuutensa. Verottaja väittää, että suurin osa osaa itse maksaa ne verot, jotka pitääkin maksaa, joten en nyt täysin ymmärrä vuodatustasi.

Fakta nyt sattuu olemaan se, että joka kuukausi maksan verottajan tilille 1400 e ja vain siksi, että työtävieroksuvien ei tarvitse tehdä töitä. Ilman heitä maksaisin noin 800 e.

Ensinnäkään sinun palkasta ei mene työttömille 600e. Tosiasiassa alle 50e.

Toiseksi, aww miten söpöä. 1400e veroa maksava kuvittelee itse olevansa nettomaksaja. Noilla tuloilla tosiasia on, että hyödyt itse muiden maksamista veroista enemmän kuin mitä itse maksat.

Vierailija
104/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapureina pelkkiä työttömiä. Pelkästään Vantaalla pitkäaikaistyöttömiä 5500 kappaletta.

Potkua persuuksiin he ansaitsevat.

Ovatko kaikki naapurit esitelleet itsensä että "Hei, olen Pekka, 50 vuotta ja työtön" vai mistä tiedät kaikkien naapureittesi työstatuksen?

Asun itsekin Vantaalla enkä tunne valtaosaa naapureistani saatika tiedä sitä mitä he työkseen tekevät tai ovat tekeemättä.

Vierailija
105/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työmarkkinatuella pärjääkään.

Vierailija
106/132 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajien mielestä vissiin pärjää.

Vierailija
107/132 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin näyttävät elävän. ei noita ainakaan nälkään kuolleena usein ojista löydy. itse asiassa melko kehopisitiivista porukkaa. ei ole ruuasta pulaa.

Vierailija
108/132 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhden päivän ruokakulut saavat olla max. 2,20! Miten sillä summalla pysyy elossa ja terveenä? Nyt on ideat vähissä."

Seuraava on mutuilua, mutta muituillaan nyt.

Ihminen tarvinnee 60 grammaa valkuaista päivässä, rasvaa 24 grammaa ja hiilihydraatteja. Luvut ravistettu hihasta. 

Ehkä halpa valkuaislähde olisi kaupasta saatavat bodarien käyttämät valkuaisjauheet. Laskekaa. Rasvaa saa jopa alle euron rasia tai mieluiten voisi käyttää helposti säilytettävää ruokaöljyä. Hiilihydraatteja saisi kasveista ja vaikka halvimmista makarooneista.

Tietysti voin olla väärässä ja tietämätön. Mutta kirjoitin tämän siksi, että tietäväisemmät voivat korjata. Jos meille Suomeen tulee nälänhätä, niin silloin olisi syytä olla kaapissa säilytystä kestävät jauheet, öljyt ja makaroonit varalla. Tietysti valmistuksessa tarvitaan myös energiaa. Paha juttu, jos sähköä ei saa. Maalla asujat voivat tosin tiukan paikan tullen hakea metsästä risuja ja poltella niitä pihalla. Puuhella olisi hyvä olla. Syksyisin voisi kerätä pihjalanmarjoja, Niistä saanee c-vitamiinia? Maalla ehkä selviäisi helpommin. Voisi kalastaa, marjastaa, pitää kasvimaata ja saisi polttopuita.

Vierailija
109/132 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki pärjääjään vaan lankeavat esimerkiksi pikavippeihin yms, joka on sama kuin lämmittelsi kusemalla housuihin. Toisaalta työttömät eivät missään nimessä ole yhteläinen joukko. On eri asia olla ansiosidonnaisella kuin perustoimeentulotuella. On eri asia luulla, että sossu tai kela maksaa vuokran ja lääkkeet kuin olla asemassa, että saati itse maksaa kaikki lääkkeesi ja asumiseen, kuten itse saat vain osan (80%) vuokrastani ja loput vuokrastani maksan itse. Nyt onneksi olen asemassa, että sain määräaikaien työn, jonka perässä muutan täysin vieraalle paikkakunnalle useamman sadan kilometrin päässä sijaitsevalle pikkukunnalle,

Vierailija
110/132 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pärjännyt jo 15 vuotta. 

Omat tuloni ja menot:

+ työmarkkinatuki 540 €

+ asumistuki 330 €

- vastike 550 €

- puhelinlasku 15 €

- vakuutus 15 €

- sähkö 30 €

Kyllä on siis mahdollista pärjätä.

Vierailija
111/132 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni ja menot:

+ työmarkkinatuki 540 €

+ asumistuki 330 €

- vastike 550 €

- puhelinlasku 15 €

- vakuutus 15 €

- sähkö 30 €

Niin, saat asumistukea. Puhuin pelkästä työmarkkinatuesta. Eikä sinulla taida olla lapsia?

Vierailija
112/132 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni ja menot:

+ työmarkkinatuki 540 €

+ asumistuki 330 €

- vastike 550 €

- puhelinlasku 15 €

- vakuutus 15 €

- sähkö 30 €

Niin, saat asumistukea. Puhuin pelkästä työmarkkinatuesta. Eikä sinulla taida olla lapsia?

Miksi ei saisi laskea asumistukea? Eiköhän suurin osa työmarkkinatukea saavista ole myös asumistukeen oikeutettuja. 

Vierailija
113/132 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni ja menot:

+ työmarkkinatuki 540 €

+ asumistuki 330 €

- vastike 550 €

- puhelinlasku 15 €

- vakuutus 15 €

- sähkö 30 €

Kuinka paljon sinulla menee ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, autoon?

30e sähkö? Laita 0 perään ja mieti sitten riittääkö työmarkkinatuki.

Vierailija
114/132 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömyystuella pärjää jos haluaa edesjotenkin elää normaalisti että on harrastuksia. Eikä vaan istua kotona seinien sisällä. työttömyysrahalla ei ihmeempää sosiaalista elämää voi viettää eikä juuri mitään voi harrastaa.

Itse teen pikkuhommia, kalastan ja myyn kalaa. 100-150 euroa lisää rahaa pitää saada joka viikko että pärjää.

Vierailija
115/132 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni ja menot:

+ työmarkkinatuki 540 €

+ asumistuki 330 €

- vastike 550 €

- puhelinlasku 15 €

- vakuutus 15 €

- sähkö 30 €

Haloo, ei kaikki tarvi autoa, vanha fillari toimii ja kävellä voi pitkiäkin matkoja, siin vaikk hyötyliikuntaa. Ei kaikki tarvitse lääkeitä. Vaatteita ole jo vuosikymmeniä ostanut Uffen halvoilta päiviltä, niitä on jopa ihasteltukin. En suinkaan kerro, mistä,,, mutta minulla on sutjakka vartalo ja hyvä maku. Juhlavatteet on ihan eri asia , muttei niitäkään kovin usein tarvi ostaa, kun tietää tyylinsä ja pitää mittansa.

Vierailija
116/132 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni ja menot:

+ työmarkkinatuki 540 €

+ asumistuki 330 €

- vastike 550 €

- puhelinlasku 15 €

- vakuutus 15 €

- sähkö 30 €

Haloo, ei kaikki tarvi autoa, vanha fillari toimii ja kävellä voi pitkiäkin matkoja, siin vaikk hyötyliikuntaa. Ei kaikki tarvitse lääkeitä. Vaatteita ole jo vuosikymmeniä ostanut Uffen halvoilta päiviltä, niitä on jopa ihasteltukin. En suinkaan kerro, mistä,,, mutta minulla on sutjakka vartalo ja hyvä maku. Juhlavatteet on ihan eri asia , muttei niitäkään kovin usein tarvi ostaa, kun tietää tyylinsä ja pitää mittansa.

No haloo vaan itsellesi. Työttömiä ja tilanteita on niin erilaisia että toisilla työttömillä ei se työmarkkinatuki riitä. On paljon lääkkeitä, auto on pakko olla, on lapsia, kirppareita ei lähimaillakaan jne.

Vierailija
117/132 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin minulla on riittänyt.

Jos ryyppää, polttaa, tuhlailee, niin eihän sitten tietenkään riitä vaikka saisi 3000€/kk.

Vierailija
118/132 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö vielä nimitellä ihmisiä? Eiköhän se joka päiväinen taistelu minkä työttömyydestä johtuva rahattomuus aiheuttaa ole ihan tarpeeksi kova rangaistus ihmiselle. Työtön tarvitsee apua, ei haukkumista tai mollaamista.

Kuitenkin monet työttömät kuten minä itse eivät "taistele joka päivä" vaan elämme säädyllistä elämää.

Vierailija
119/132 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamiainen on kaurapuuroa ja kahvia eihän se mitään maksa .

Vierailija
120/132 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä hieman reilu 550 toimeentulotukea sekä asumistuki hieman reilu 250 ja hyvin on riittänyt pakollisiin ja huveihin. En ole vuosiin hakenut toimeentulotukes

En ymmärrä tätä. Saat siis käyttöösi kuukaudessa 550 euroa. Maksat tästä kuitenkin vielä oman osuutesi vuokrasta, sähkö- ja vesilaskun, netti- ja puhelinliittymän, kotivakuutuksen, hygieniatuotteet, julkisen liikenteen lippuja/oman auton kuluja, erilaisia palvelumaksuja, kodin käyttötarvikkeita ja koko kuukauden ruoat. Ja aina välillä on pakko kuluttaa rahaa vaatteisiin ja kenkiin, elektroniikkaan, lääkärimaksuihin jne.

Miten olet saanut rahat riittämään kaikkeen pakolliseen ja vielä huveihinkin?

En ole tuo kenelle vastaait mutta: Sähkölaskuni on nykyään hieman yli 18€, puh Elisan halvin 4G mikä maksaa yleensä 13€ + hilut, vesimaksusta sain tänä vuonna takaisin +130€ koska en lotraa, nettikuuluu vuokraan, kotivakuutus on kaikista halvin 120€/12kk, hygienia tuotteitani on palasaippua, hammastahna, hammasharja ja hammaslanka. Autoa ei ole ja kävelen sekä pyöräilen minne tarvitseekin mennä sillä Lahti ei ole iso kaupunki, mitään palvelumaksuja(?) ei mene, ruokaan menee noin 100-150€/kk.

Kuinka usein vaatteita ja kenkiä oikeasti tarvitsee ostaa? Ei niin usein kun ihmiset niitä ostavat. Lääkärimaksuja en ymmärrä kun ainakaan tähän asti ei ole tarvinnut siellä ravata. Elektroniikkaa ostan jos tarvitsen mutta tällä hetkellä on 2 vuotta vanha läppäri, vuoden vanha puhelin sekä pöytäradio.

Yleensä joka kuukausi jääpi vähintään 200€ kaikkeen muuhun kuin pakolliseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme