Miten työtön voi selvitä tukirahoilla?
En pysty käsittämään miten osa ihmisistä selviää tässä yhteiskunnassa työttömänä tukien varassa useita kuukausia tai jopa vuosia putkeen. Tukirahat eivät riitä mitenkään elämiseen isoissa kaupungeissa tai niiden lähistöllä. Kuvittelin jotenkin että työttömyys ei olisi meidän yhteiskunnassa maailmanloppu, mutta siltä se nyt tuntuu kun itse putosin työttömäksi matalimmille tukirahoille.
Laskin juuri omia menojani ja totesin että vuokran ja muiden kuukausittaisten kiinteiden kulujen jälkeen asumistuesta ja peruspäivärahasta jää neljäksi viikoksi käytettäväksi ruokaan 62. Yhden päivän ruokakulut saavat olla max. 2,20! Miten sillä summalla pysyy elossa ja terveenä? Nyt on ideat vähissä.
Kommentit (132)
Ja jotkut pärjää ihan ilman tukia.
Itse olin monta vuotta ansiosidonnaisen jälkeen peruspvrahalla, jotain keikkatöitä tein satunnaisesti, ja nyt irtisanouduin tuosta uudesta työkkärin konseptista ja elelen säästöillä. Ehkä jopa eläkeikään vitkuttelen, 4v kuluttua sais jo varhennettua.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki ~520 euroa
Asumistuki ~267 euroa
Yht. 787 euroaVuokra + vesi + netti 420 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
Erotus 237 euroa SÄÄSTÖÖN!
Olen niistä harvoista, jotka tienaavat työttömänä. :) M27
Kiva Auswitch -dieetti sulla. Yksinelävällä menee ~200€ ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
miksi työttömän pitäisi selvitä tukirahoilla vuosia?
Tota minäkin ihmettelen, ei ne kaikki ole mitään vakavasti sairaitakaan. Lorvikatari taitaa olla monen sairaus. Mulla on tällä hetkellä työ joka ei ole kokopäivätyö ja jos olisin työttömänä niin saisin tukien kanssa suurinpiirtein saman verran käteen. Mutta silti teen mieluummin työtä ja olen hyödyllinen yhteiskunnan jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ~267 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
sä syötkin ihan naurettavan halvalla. miten toi riittää? vuokrakin on tosi halpa.
Yllättävän helposti sitä pärjää. Tuilla elely on mukavaa, kun ei ole pakko tehdä mitään sellaista mitä ei halua ja jokaisen päivän voi aloittaa ihan siihen aikaan kun hvittaa. Syksyllä saa tukien päälle lisätuoloja marjojen poiminnasta ja voi heittää lomareissun, jolla pääsee kylmiä ilmoja pakoon, mutta sekään ei ole pakko. Jos ei huvita, tuillakin pärjää.
Minulla oli niin hyväpalkkainen työ, että ansiosidonnaisella kyllä pärjää. Ja kunnia-asia on, etten sen lisäksi hae mitään Kelan tukia, siis en mitään. Teen osa-aikatöitä etänä, ja parin vuoden kuluttua sitten eläkkeelle, jonka taso tulee olemaan vielä vähän korkeampi kuin nykyinen ansiosidonnaiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ~267 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
No se riippuu täysin mitä ruokaa tekee. Ei mulla mene 200e kuussa ruokaan vaan vähemmän. Ei voi yleistää.
Mä oon opiskelija ja asuisin tukirahoilla (siis toimeentulotuella) vieläkin leveämmin kuin nyt. Tällä hetkellä opintotuet+laina on vajaa 800e kuussa ja joskus saan vanhemmilta vähän rahaa, vanhoja kalusteita ym. Kyllä tällä ihan pärjää, kun asuu yksiössä, kulkee kävellen niin paljon kuin pystyy ja syö halpaa ruokaa. Jää mulla yleensä n. 50e kuussa säästöönkin. Etelä-Suomessa tällä ei kyllä pärjäisi
Oma "salaisuuteni" on se, että en ole koskaan juurikaan nostanut elintasoani, vaikka olisi ollut varaa.
En koe, että varsinaisesti varautuisin koko ajan johonkin katastrofiin, mutta kokemus on näyttänyt, että jotain tahtoo aina välillä tulla eikä vähiten terveyspuolella, joka on ollut iso kysymysmerkki koko elämäni.
Välillä on ollut aikoja, jolloin olen pohtinut esimerkiksi muuttamista kalliimpaan vuokra-asuntoon mutta sitten olen miettinyt, että ei kannata. Asunto ei paljon lämmitä, kun ruokarahaa palaa vuokraan tai pitää alkaa puuhata puolikuntoisena muuttoa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ~267 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
Syön ateriani työttömien yhdistyksessä. He ovat voittoa tavoittelemattomia, joten ruoka on monipuolista ja tasokasta. M27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ~267 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
No se riippuu täysin mitä ruokaa tekee. Ei mulla mene 200e kuussa ruokaan vaan vähemmän. Ei voi yleistää.
Tämä. Itse syön n. 3 eurolla päivässä eli kuussa suunnilleen satasella ja moni on kauhistellut, että miten pärjää. No ihan hyvin, kun yksi ateria on puuroa, yksi leipää ja 1-2 lämmintä ruokaa. Ei kovin terveellistä, mutta pieniruokaisena tällä jaksaa. En tosin urheile. silloin menisi varmasti enemmän ruokaa enkä jaksaisi puurolla kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ~267 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
sä syötkin ihan naurettavan halvalla. miten toi riittää? vuokrakin on tosi halpa.
Vuokra on halpa, kun asun kylän vuokra-asunnossa, joka on moderni ja valmistui vuonna 2020. Siksi halpa vuokra. Ja syön työttömien yhdistyksessä, kuten jo sanoin. M27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ~267 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
No itse M29 ja parhaimillaankin saan nipistettyä vain 150€. Syön myös onkimiani kaloja ja -60% ruokia yötarjouksista, muttei nekään auta, että kerrohan toki salaisuutesi miten pärjäät vain 70€.
(Oikeasti kuuluisin TKE:lle, mutta olen vammaisessa limbossa, joten eletään sitten näillä työttymyystuilla, perkele.)
Vaikeaa kyllä on. Hävettää vähän, mutta olen nuori aikuinen ja vanhemmat ovat paljon auttaneet. En tiedä miten olisin välillä selvinnyt ilman heitä. Ovat antaneet rahaa esim puhelimeen ja pakastimeen sekä ruokarahaa sitten muuten. Itsellä ei ole edes autoa joten ovat myös kuskanneet minua välillä kaupunkiin ostoksille yms. On ollut tärkeää itselleni. Joskus hävettää se etten ainakaan nyt voi korvata apua juurikaan. Vähän aikaa sitten näin kaupungissa (olin käymässä siellä) erään nuorehkon miehen joka kurkki roskiksiin. Oli vähän epäsiisti vaatteitaan ja vaatteet hieman likaiset myös. Ensin mietin, että onkohan joku ns laitapuolen kulkija, ehkä huumeiden käyttäjä. Sitten häpesin jo tuota ajatusta ja mietin, että keräsi varmaan pulloja yms ja oli joku köyhä nuori. Tajusin, että jos viimein pääsisin opiskelemaan kaupunkiin niin keräisin niitä pulloja itsekin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ~267 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
Täytyy olla tosi laiha ja pienikokoinen joka elää 70e ruualla/ neljä viikkoa. Meillä menee tuo summa viikossa per aikuinen elikä 2 kertaa ja ostamme kalleinta makkaraa, lihaa ja einestä kun ei jakseta tai ehditä kokata niin pitää olla helppoa uuniin heitettävää ruokaa. Jos se ruoka on ollut hyvää niin ei katsota hintoja suosikeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan joka kuukausi veroja vähän yli 1400 e. Siitä pitää riittää niin tienpitoon, hallintoon, terveydenhoitoon, koulutukseen jne. kuin työttömillekin. Mielestäni aika rankkaa kuulua siihen yhteiskunnan osaan, jonka tehtäväksi jää kustantaa se, että sinulla on kaikkea tarvittavaa ja vähän enemmän.
Kansantalous ei toimi noin. Ja jos työläisyys katkeroittaa, kukaan ei estä työttömäksi ryhtymistä. Kymmenen ihmistä jonottaa paikallesi.
Vois muistaa, että työttömätkin maksaa tuestaan 20% veroa.
Juu. Otat verokirstusta satasen ja heität 20 tilalle. Maksoit 20% "veroja".
Niin,siinä on tosin porsaanreikä kun työttömän "veroista" saa veronpalautuksen kotitalousvähennyksenä vaikka ei oikeasti veroa maksanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö vielä nimitellä ihmisiä? Eiköhän se joka päiväinen taistelu minkä työttömyydestä johtuva rahattomuus aiheuttaa ole ihan tarpeeksi kova rangaistus ihmiselle. Työtön tarvitsee apua, ei haukkumista tai mollaamista.
Riistäjävalta rakentaa työttömyyttä ja lopuksi orjuutta. Mutta suomalaisten sukupuuttokehitys pysäyttää hankkeen. Ei mene kovin pitkään, kun roistovallan seuraukset alkavat näkyä ja tuntua. Muutos on historiamme tuntuvin eikä ole estettävissä enään. Prosessi johtaa rajuun väestömäärälaskuun. Tuottava väki menee ensin ja maamme on mennyttä 2040 seutuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ~267 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroaYht. 550
Syön ateriani työttömien yhdistyksessä. He ovat voittoa tavoittelemattomia, joten ruoka on monipuolista ja tasokasta. M27
Okei. Pitääpä tästedes pyöräillä 400km (suunta), että pääsee näille ilmaisille lounaille.
Vierailija kirjoitti:
No iise olen osa-aikatyössä joka toinen viikko. Ollut 5 vuotta samassa firmassa. Kokoaikatyötä olen myös hakenut välillä. 2 lasta vuoroviikot. Maalla asun rivarissa. Hyvin selviän. Saan palkan lisäksi työmarkkinatukea,toimeentulotukea,asumistukea ja kela maksaa sähkön ja 3kk välein tulevan veailaskun. Mun oma osuus vuokrasta on 270e. Sen kun maksan niin käteen jää n. 1100-1200e. Auto löytyy joka vie vähän rahaa. Mutta hyvin saa ostettua kaiken mitä haluaa ostaa. Ulkomailla matkustelu ei kiinnosta yhtään eli niitä en tee.
Onhan tuo nyt jotenkin vähän väärin. Jokaisella on tietenkin oikeus mukavaan elämään, mutta että sen saa tekemällä töitä vain silloin tällöin ja kela ja sossu(ko?) maksaa loput, ja että jää vielä noin paljon yli!
Itse teen kokoaikatyötä pätkäsopimuksilla. Käteen jäävä osuus kuukaudessa on ~1800 . Itse on maksettava kaikki elämisen kulut ja todellakaan ei voi ostaa mitä haluaa, saatikka että käyttöön jäisi kuukausittain yli tonni! Työ vie vielä matkoineen 9,5h päivästä viitenä päivänä viikossa, viikosta ja kuukaudesta toiseen!
Toivottavasti pystyt nauttimaan tuosta kaikesta taloudellisesta huolenpidosta ja vapaudesta ja vapaa-ajan määrästä! En tarkoita että työttömien etuuksia pitäisi alentaa, vaan töissä käyvien pienipalkkaisten palkkoja pitäisi roimasti korottaa!
Asumistuki ~267 euroa
Yht. 787 euroa
Vuokra + vesi + netti 420 euroa
Sähkö 40 euroa
Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroa
Yht. 550