Miten työtön voi selvitä tukirahoilla?
En pysty käsittämään miten osa ihmisistä selviää tässä yhteiskunnassa työttömänä tukien varassa useita kuukausia tai jopa vuosia putkeen. Tukirahat eivät riitä mitenkään elämiseen isoissa kaupungeissa tai niiden lähistöllä. Kuvittelin jotenkin että työttömyys ei olisi meidän yhteiskunnassa maailmanloppu, mutta siltä se nyt tuntuu kun itse putosin työttömäksi matalimmille tukirahoille.
Laskin juuri omia menojani ja totesin että vuokran ja muiden kuukausittaisten kiinteiden kulujen jälkeen asumistuesta ja peruspäivärahasta jää neljäksi viikoksi käytettäväksi ruokaan 62. Yhden päivän ruokakulut saavat olla max. 2,20! Miten sillä summalla pysyy elossa ja terveenä? Nyt on ideat vähissä.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Keräämällä talvella pulloja ja lisäksi kesällä marjoja, sieniä sekä kedon kukkasia. Useimpien niistä myynti on kaikki verovapaata tuloa. Ahkera kerääjä saa kesän marjoilla useiden tuhansien, jopa kymppitonnien vuositulot! Erään täkäläisen ukon sanotaan keränneen pulloilla kaksi omakotitaloa omistukseensa, mutta hän ei itse ryypännytkään.
Itse olen ihan työssä käyvä ja on autokin, mutta kävin tässä yksi päivä sienessä ja mustikassa, ajattelin että kerrankin olen ekologinen ja menen ihan lähimetsään ilman autoa. Kyllä hermot meinasi mennä kun siellä mummot olivat parhaillaan poimimassa ja juuri mitään ei enää löytynyt. Pakko on autolla mennä johonkin vähän syrjempään. Että ei tuo marjojen ja sienten poimininenkaan ihan läpihuutojuttu ole autottomalle. Ja pitäähän ne johonkin myös toimittaa, jos niitä myyntiin kerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työmarkkinatuella pärjääkään.
Alapeukuttajien mielestä vissiin pärjää.
Minä olen 36v tapatyötön ja olen elänyt koko elämäni työmarkkinatuella.
Mitenköhän minulle jäänyt säästöönkin? Kannattaa oikeasti tarkastella mihin käytät rahaa eikä ihmetellä että miten tuolla rahalla voi pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjää. Osta kirpparilta vaatteesi, kunnosta, lankkaa ja pidä niitä muutenkin hyvin. Osta punalaputettuja tuotteita tai tee esim. edullisia keittoja. Jos poltat, vaihda edullisempiin säkkiin. Unohda alkoholi max. kerta viikko. Osta halvinta viiniä pullo, kaksi. Lue paljon, tee käsitöitä, ulkoile. Kyllä sinä pärjäät.
Siis tupakka sätkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjää. Osta kirpparilta vaatteesi, kunnosta, lankkaa ja pidä niitä muutenkin hyvin. Osta punalaputettuja tuotteita tai tee esim. edullisia keittoja. Jos poltat, vaihda edullisempiin säkkiin. Unohda alkoholi max. kerta viikko. Osta halvinta viiniä pullo, kaksi. Lue paljon, tee käsitöitä, ulkoile. Kyllä sinä pärjäät.
Siis tupakka sätkiin.
Ei tarttee käydä kirppareilla (toki kannattaa muista syistä) tai ostaa punalappuisia jos lopettaa tupakoinnin ja ryyppyjen nauttimisen.
Vierailija kirjoitti:
No itse saan sinkkuna sen verran, että jää laskujen jälkeen noin 400€. Kyllä sillä ruoat ostaa ja silloin tällöin jopa jonkun rätin lämmikkeeksi.
On se kumma kuinka osa työttömistä saa rahansa riittämään tuilla ja toiset voivottelevat kuinka ei riitä sitten millään.
Jos molemmat ryhmät laitettaisiin testaamaan älykkyyttään, niin olisikohan jotain huomattavia eroja, itse uskoisin niille joille tuet riittävät ovat 100 pisteen kohdilla tai sen yli ja ne ketkä valittavat ettei ovat lähempänä 90 pistettä.
Tässäkin keskustelussa valitetaan ettei rahat riitä, mutta silti luetellaan useita kymppejä maksavat suoratoistot pakollisiksi menoiksi, että kyllähän tuo antaa omalta osaltaan osviittaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työmarkkinatuella pärjääkään.
Alapeukuttajien mielestä vissiin pärjää.
Minä olen 36v tapatyötön ja olen elänyt koko elämäni työmarkkinatuella.
Mitenköhän minulle jäänyt säästöönkin? Kannattaa oikeasti tarkastella mihin käytät rahaa eikä ihmetellä että miten tuolla rahalla voi pärjätä.
Työmarkkinatuki riittää talolainaan ja ehkä sähkölaskuun. Ei siinä sen kummempia tarkasteluja tarvita.
Työttömiä on niin paljon erilaisia että ihan turhaan intetään riittääkö vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Olispa edes varaa alkoholiin kerran viikossa. Nyt ei ole kuin max. kerran kuukaudessa ja senkin näkee heti ruokabudjetissa. Tosin terveys kyllä kiittää.
Ja kirppareilla on nykyään törkeitä hintoja vanhoista rytkyistä. Uutenakin saa samaan hintaan, mutta se ei ole ekologista.
Kyllä työtönkin tarvitsee jotain viihdykettä elämäänsä. Ei pysy muuten pää kunnossa. Menot on muutenkin karsittu minimiin, eikä voi esim. yhtäkkiä lähteä ystävän kanssa kahvilaan, koska kahvi on liian kallista.
Jos ruokaan jää 62€ kuussa niin sitten on liian suuret menot tuloihin nähden (tulee mieleen, että olisiko mahdollisuus myös toimeentulotukeen?). Mä elän toimeentulotuella ja syön kuitenkin yli kympillä päivässä.
Aina kyllä selviää, jos on katto pään päällä ja muutama kymppi ruokaan. Se onko tällainen pidemmän päälle elämisen arvoista elämää on sitten toinen asia.
Olen työtön ja asunut jo salaa muutaman vuoden Tallinnassa. Virallinen osoitteeni on Turussa. Täällä pärjään ihan ok.