Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön voi selvitä tukirahoilla?

Vierailija
09.06.2022 |

En pysty käsittämään miten osa ihmisistä selviää tässä yhteiskunnassa työttömänä tukien varassa useita kuukausia tai jopa vuosia putkeen. Tukirahat eivät riitä mitenkään elämiseen isoissa kaupungeissa tai niiden lähistöllä. Kuvittelin jotenkin että työttömyys ei olisi meidän yhteiskunnassa maailmanloppu, mutta siltä se nyt tuntuu kun itse putosin työttömäksi matalimmille tukirahoille.

Laskin juuri omia menojani ja totesin että vuokran ja muiden kuukausittaisten kiinteiden kulujen jälkeen asumistuesta ja peruspäivärahasta jää neljäksi viikoksi käytettäväksi ruokaan 62. Yhden päivän ruokakulut saavat olla max. 2,20! Miten sillä summalla pysyy elossa ja terveenä? Nyt on ideat vähissä.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan joka kuukausi veroja vähän yli 1400 e. Siitä pitää riittää niin tienpitoon, hallintoon, terveydenhoitoon, koulutukseen jne. kuin työttömillekin. Mielestäni aika rankkaa kuulua siihen yhteiskunnan osaan, jonka tehtäväksi jää kustantaa se, että sinulla on kaikkea tarvittavaa ja vähän enemmän.

Kansantalous ei toimi noin. Ja jos työläisyys katkeroittaa, kukaan ei estä työttömäksi ryhtymistä. Kymmenen ihmistä jonottaa paikallesi.

Vois muistaa, että työttömätkin maksaa tuestaan 20% veroa.

Juu. Otat verokirstusta satasen ja heität 20 tilalle. Maksoit 20% "veroja".

Mutta työttömiä haukkuvien matikalla työtön on edelleenkin saanut sen satasen.

Ei vaan 80 eikä ole taatusti maksanut veroja.

Vierailija
82/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa luokkaa ne pienimmät eläkkeet ja toimeentulotuetkin on.

Opiskelijat taas saa paljon vähemmän.

Opiskelijat saavat valtion takaamaa opintolainaa.

Oletko ajatellut, mitä tapahtuisi, jos opiskelijat saisi samat tuet kuin työttömänä. Jokaikinen työtön hakeutuisi opiskelemaan, jolloin nuorten olisi vaikeampi saada opiskelupaikkaa. Kyllähän jokainen on mieluimmin opiskelija kuin työtön, vaikka se kestäisi eläkeikään saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki ~520 euroa

Asumistuki ~267 euroa

Yht. 787 euroa

Vuokra + vesi + netti 420 euroa

Sähkö 40 euroa

Puhelin 20 euroa

Ruoka 70 euroa

Yht. 550

Erotus 237 euroa SÄÄSTÖÖN!

Olen niistä harvoista, jotka tienaavat työttömänä. :) M27

sä syötkin ihan naurettavan halvalla. miten toi riittää? vuokrakin on tosi halpa.

Vanhempien sijoitusasunto. Ja kun on sosiaalinen, niin voi syödä vanhempien tai kavereiden luona.

Vierailija
84/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan joka kuukausi veroja vähän yli 1400 e. Siitä pitää riittää niin tienpitoon, hallintoon, terveydenhoitoon, koulutukseen jne. kuin työttömillekin. Mielestäni aika rankkaa kuulua siihen yhteiskunnan osaan, jonka tehtäväksi jää kustantaa se, että sinulla on kaikkea tarvittavaa ja vähän enemmän.

Miksi se on rankkaa? Mikä siitä tekee rankkaa? Sen ajatteleminen, että maksat "omasta pussistasi" noinkin paljon, vaikka kyseessä ei ole summa, jonka koskaan voisit saada itsellesi ja siitä luopuisit? Tähän vaikuttaa moni mekaniikka joita en jaksa yksitellen avata, mutta usko minua, niin se vain on. Sinulla ei, lähtökohdistasi riippuen, olisi välttämättä edes mahdollisuutta ollut nykyiseen tulotasoosi ilman koko järjestelmää jne.

Mielestäni tavan pulliaisille ei pitäisi kertoa veroista ja tiedottaa brutosta, menee vaan konseptit sekaisin ja tunnetaan tunteita asioista vääristä syistä. Yrittäjät ainoa taho, joka voi asiaan vaikuttaa ja tämä johtaakin sitten taas muihin tragedioihin varautumisen puutteesta tai systeemin ymmärtämättömyydestä johtuen. Harva _maksaa_ mitään veroa ja ne jotka sen tekevät itse, tekevät sen yleensä päin peetä tai jos äly riittää, itsekin järjestelmää mahdollisimman paljon hyödyntäen (kupaten).

Minä saan joka kuukausi tuon 1400 e (ja vähän enemmänkin) itselleni ja sitten ihan omatoimisesti ja oikein maksan verottajalle osuutensa. Verottaja väittää, että suurin osa osaa itse maksaa ne verot, jotka pitääkin maksaa, joten en nyt täysin ymmärrä vuodatustasi.

Fakta nyt sattuu olemaan se, että joka kuukausi maksan verottajan tilille 1400 e ja vain siksi, että työtävieroksuvien ei tarvitse tehdä töitä. Ilman heitä maksaisin noin 800 e.

Vierailija
85/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jotka sanoo laittavansa 70€ruokaan kuussa, totuus on:

1) Mamma tuo ruuat kotiin

2) Mennään mamman luo syömään

3) Kaveri lainaa

4) Vanhemmat eivät koskaan lopettaneet viikkorahan maksamista

5) You name it

Vierailija
86/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on rankkaa? Mikä siitä tekee rankkaa? Sen ajatteleminen, että maksat "omasta pussistasi" noinkin paljon, vaikka kyseessä ei ole summa, jonka koskaan voisit saada itsellesi ja siitä luopuisit? Tähän vaikuttaa moni mekaniikka joita en jaksa yksitellen avata, mutta usko minua, niin se vain on. Sinulla ei, lähtökohdistasi riippuen, olisi välttämättä edes mahdollisuutta ollut nykyiseen tulotasoosi ilman koko järjestelmää jne.

Mielestäni tavan pulliaisille ei pitäisi kertoa veroista ja tiedottaa brutosta, menee vaan konseptit sekaisin ja tunnetaan tunteita asioista vääristä syistä. Yrittäjät ainoa taho, joka voi asiaan vaikuttaa ja tämä johtaakin sitten taas muihin tragedioihin varautumisen puutteesta tai systeemin ymmärtämättömyydestä johtuen. Harva _maksaa_ mitään veroa ja ne jotka sen tekevät itse, tekevät sen yleensä päin peetä tai jos äly riittää, itsekin järjestelmää mahdollisimman paljon hyödyntäen (kupaten).

Minä saan joka kuukausi tuon 1400 e (ja vähän enemmänkin) itselleni ja sitten ihan omatoimisesti ja oikein maksan verottajalle osuutensa. Verottaja väittää, että suurin osa osaa itse maksaa ne verot, jotka pitääkin maksaa, joten en nyt täysin ymmärrä vuodatustasi.

Fakta nyt sattuu olemaan se, että joka kuukausi maksan verottajan tilille 1400 e ja vain siksi, että työtävieroksuvien ei tarvitse tehdä töitä. Ilman heitä maksaisin noin 800 e.

Jos jäisit itse työttömäksi tai sairastuisit niin kerro ihan rehellisesti ettetkö nostaisi työttömyyskorvauksia tai sairauspäivärahoja vaan eläisit pyhällä hengellä tai säästöilläsi kun sinulla olisi tietenkin säästöjä kun vihaat verovaroilla eläviä. 

Työnantajat kun huutavat työvoimapulaa ja on työnhaku pakko eikä niille kelpaa kukaan työtön niin niin niille työnantajille pitäisi tulla sanktio ettei laita sitä työpaikkaansa enää hakuun. Tämä on järkyttävää että syyllistetään työttömiä kun ne eivät kelpaa työnantajille ja samoilla koijareilla on paikat auki koko ajan eikä kukaan kelpaa sinne töihin. 

Vierailija
87/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3) Kaveri lainaa

5) You name it

On unohtanut sanoa että äiti laittaa evästä tai käy äidin kattiloilla syömässä tai äiti tuo ruokaa säännöllisesti kun äidiltä jää ylijäämää tai äiti laittaa ruokarahaa tilille. 

Vierailija
88/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatulojen verotus muodostuu valtion-, kunnallis- ja kirkollisverosta, Yle-verosta sekä sairaanhoito- ja päivärahamaksuista. Lisäksi maksetaan yleensä työttömyysvakuuutusmaksu sekä työeläkemaksu.

Työttömyysvakuutusmaksu kerätään työttömyysturvan rahoittamiseksi. Työttömyysvakuutusmaksu on 1,5 prosenttia palkasta. Jos maksat veroja 1400 euroa menee siitä työttömyysvakuutusmaksua 21 euroa.

Vierailija
89/132 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatulojen verotus muodostuu valtion-, kunnallis- ja kirkollisverosta, Yle-verosta sekä sairaanhoito- ja päivärahamaksuista. Lisäksi maksetaan yleensä työttömyysvakuuutusmaksu sekä työeläkemaksu.

Työttömyysvakuutusmaksu kerätään työttömyysturvan rahoittamiseksi. Työttömyysvakuutusmaksu on 1,5 prosenttia palkasta. Jos maksat veroja 1400 euroa menee siitä työttömyysvakuutusmaksua 21 euroa.

Ja sen 21 euroa kun jakaa työtöntä kohden, niin se ei nokkaa kohden paljoa tee. Eli tuo marttyyri ei todellakaan minun työttömyyskorvauksestani maksa kuin korkeintaan murusia, vaikka ylemmyydentunnossaan haluaakin uhriutua.

Itsehän en sairastele. Ei ole Kelan sponssaamia lääkityksiä, enkä kuluta arvauskeskuksen odotustilan sohvaa, tai kanna kengissäni hiekkaa sinne aulan lattialle. Eli oikeastaan minun kuuluisi aina vuoden lopussa saada ne käyttämättä jättämäni terveydenhoitokulut suoraan omalle tililleni.

Vierailija
90/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse saan sinkkuna sen verran, että jää laskujen jälkeen noin 400€. Kyllä sillä ruoat ostaa ja silloin tällöin jopa jonkun rätin lämmikkeeksi.

Vierailija
91/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pian 5 vuotta ulosoton vuoksi tukiviidakossa seikkailleena te ette vaan osaa. Enkä kyllä aio neuvoakkaan, elämä opettaa.

Vierailija
92/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 170 euroa ja se menee nyt eläkkeellä kotona oleville. Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.

Vierailija
93/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3) Kaveri lainaa

5) You name it

6.selviän nyt säästöillä ainai jonkun aikaa ( puoliso maksaa elämisen).

7.Muutin rohkeasti yksin ulkomaille ilman duunii ,(suoraan paikallisen Jorgesin syliin ja kämppään loisimaan).

Vierailija
94/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä sinun katkeruutesi kumpuaa?Tiedät hyvin ettei maksamastasi veropotista mene näin isoa osuutta työttömien tukiin. Älä siis esitä valheita faktoina.

Suurin osa työttömistä hakee jatkuvasti töitä, koska pelkillä tuilla on lähes mahdotonta pärjätä tässä yhteiskunnassa. Vain pieni osa ei haluakaan työllistyä, ja he ovat näitä ihmisiä, joilla on aina muitakin keinoja maksattaa kulujansa kuin työttömyydestä saatavat tuet.

Vierailija
95/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ~267 euroa

Yht. 787 euroa

Sähkö 40 euroa

Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroa

Yht. 550

Kiva Auswitch -dieetti sulla. Yksinelävällä menee ~200€ ruokaan.

Syön ateriani työttömien yhdistyksessä. He ovat voittoa tavoittelemattomia, joten ruoka on monipuolista ja tasokasta. M27

Okei. Pitääpä tästedes pyöräillä 400km (suunta), että pääsee näille ilmaisille lounaille.

Itse olet asuinpaikkasi valinnut. Tässäkin tuppukylässä on työttömille ilmainen ruokailu. - eri

Vierailija
96/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvin olen elellyt kelakorvauksella. En juo, tupakoi, ostele turhaa paskaa ja ruokaa haen avustuspaikoista. On oma pesukone jolla pidän vaatteet puhtaana, suihku ja kodin siivoan joka viikko lattioita myöden. Ekotorilta ihanat tekstiilit ja huonekalut. Ulkona ihania ulkoilualueita luonnosta nauttien. Jääkin vielä linnuille mukana oleva siemenpurnukka jolla niitä ruokin istuskellessani penkeillä. Miestä ja perhettä en edes halua. hyi. Kaikki siis ihanasti hyvin.

Vierailija
97/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitää laittaa minimiin ja karsia ylimääräiset pois. Matkusteluun ei ole varaa. Tuettua lomaa kannattaa hakea, jos haluaa pois kotiympyröistä viikoksi. Lehtiä en tilaa, etsin halvimman kampaajan, ostaa punalapputuotteita tai käy ruokajonossa. Vain mielikuvitus on rajana säästämisessä. Aloittajan kannattaa tutkia Kelan laskurilla olisiko oikeus toimeentulotukeen.

Vierailija
98/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähäm sillä pärjää jos ei juuri käy missään tai harrasta mitään. Itse olen työtön ja harrastan vain maalausta ja lenkkeilyä. Meneehän noihin pohjiin ja maaleihin jonkun verran aina rahaa mutta niitäkin saa halvella. Enimmäkseen menee siis vain ruokaan ja hygienia perus tarvikkeisiin. 

Vierailija
99/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ~267 euroa

Yht. 787 euroa

Sähkö 40 euroa

Puhelin 20 euroa
Ruoka 70 euroa

Yht. 550

Kiva Auswitch -dieetti sulla. Yksinelävällä menee ~200€ ruokaan.

Siis miten voi mennä 70e ruokaan? :D itse olen alipainoinen nianen ja jopa mulla menee 160 euroa

Vierailija
100/132 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3) Kaveri lainaa

5) You name it

Jep. Ihan perus että sellainen 50e menee jo viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän