Is: bloggaaja Julia, 35, oli rauhassa vaunulenkillä, kunnes kuuli tuntemattoman naisen suusta erikoisen kommentin
Joku 50-vuotias nainen tuli ja sanoi, että sinä olet jo toinen äiti jonka näen tänään, joka katsoo puhelintansa samalla, kun kärrää lastansa. Että sinulla on kuule aika kallis lasti siinä.
Sanoin hänelle suoraan, että haista kuule v****, älä puutu mun asioihin. Ja hän tulee vielä sit samaan kauppaan mihin mä oon menossa ja jatkaa sitä käpättämistä, tilittää Thurén.
https://www.is.fi/viihde/art-2000008874169.html
🤯
Kommentit (1271)
Mitä ihmiset teki vaunulenkeillä lankapuhelinten aikaan esim vielä ysärillä?
Voihan se olla, että se vauva nukkuu vain liikkuvissa vaunuissa ja tämä on se ainoa hetki selata puhelinta? Muutenkin, jos se vauva nukkuu, ei kai se tuosta mitenkään kärsi? Suurin osa ihmisistä osaa katsoa eteensä vaikka olisikin puhelin kädessä.
Olen jo vauvavaiheen omien lasten kanssa ohittanut, mutta tuoreita vanhempia kouluttavat vanhemmat ihmiset on liiankin hyvässä muistissa. Mulle on esimerkiksi valitettu siitä, että istuin puistonpenkillä syömässä jäätelöä ja vauva nukkui vaunuissa. Viisikymppinen mies koki asiakseen tulla kommentoimaan, että äiti-ihmisten pitäisi istua vähemmän takapuolellaan, kun ovat niin lihavia. Olin kärsinyt koko raskauden vaikeasta hypermeesistä ja olin alipainoinen noihin aikoihin. Myös lastenvaunuista lähes tyhjässä bussissa on valitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä en pidä kaupan ovea auki vaunuja lykkiville äideille (kun menen ovesta, annan sen heilahtaa kiinni, siitäpä saat, kanttura), en huomioi heitä mitenkään kassalla vaikka miten ääneen ihmettelevät, että huutavan lapsen kanssa olisi hyvä päästä enkä tee elettäkään väistääkseen, että he pääsisivät rattaiden kanssa liikkumaan. Minullakin on oikeus seistä just siinä, missä seison eikä ole mitään velvollisuutta osallistua Julian tai kaltaistensa äitiyteen olemalla ystävällinen.
Ja kun kahvilassa käytävällä on rattaat, niin kävelen niiden ohi niin, että vauva varmasti herää. Kulkureitit on pidettävä vapaina!
Ai mistä syystä? Siksi ettei ihmiset tykkää kun niille aletaan valittaa jostain turhasta keskellä katua ja sanoo ikävästi takaisin?
Siksi, että en halua päätyä kenenkään instapostauksiin mulkvistina. Kun en huomaa heitä, kun en välitä heistä ja kun en anna heidän vaikuttaa elämääni, niin minulla on mukavaa. Ei se välttämättä siitä äidistä tunnu kivalta, kun raskas kaupan ovi iskeytyy kylkeen, mutta ainakaan en valita siitä, että hän on surkea äiti. Olisi tyytyväinen, että saa olla äiti omalla tavallaan ilman kanssaihmisten minkäänlaista puuttumista asiaan.
Jos jumitan hissih vartiksi 6. kerrokseen, on se ihan oma asiani, vauvan voi kantaa kotiin, jos ei hissillä pääse, eikös?
Et halua päätyä instapostauksen mulkvistiksi, mutta käyttäydyt tahallaan kuin sellainen? Missä logiikka?
Hetkinen - tuossa Julian postauksessa nimenomaan otettiin kantaa siihen, että hän ei saa olla juuri sellainen vanhempi kuin haluaa. Mitä mulkvistia on siinä, että annan Julian ja kaltaistensa olla juuri sellaisia kuin ovat? He tietävät, mitä heille ja lapselle on parasta, joten miksi ihmeessä auttaisin rattaiden kanssa, koska sehän on osoitus siitä, että en luota äitiin ja tämän pärjäämiseen. Olkoot omassa kuplassaan ja avatkoon itse ovensa, ei muu maailma ole olemassa siksi, että se palvelisi oman elämänsä superäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti oletetaan että oli somessa. Ihmisillä voi olla ihan tärkeäkin asia meneillään puhelimessa. Eikä se lapsi kuole sinne vaunuun jos äiti katsoo puhelimelta hetken jotain. Mutta äitejä on niin kiva kritisoida ihan kaikesta...
Mitä siellä siis voisi olla? Veroilmoituksen tekoa?
Meillä kasvaa nyt sellainen lapsisukupolvi, joka ei ole saanut katsekontaktia kehenkään (neuvolan terveydenhoitajaa lukuunottamatta) ennen päiväkotiinmenoa.
No vaikka neuvola-ajan varaaminen, lääkäriajan varaaminen, pankkiasiointi, bussiaikataulujen tarkistus, tapaamisajan- ja paikan sopiminen kaverin kanssa, lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden osto tai myynti.... Puhelimella tehdään nykyään ihan kaikki. Parempi kai että se äiti katsoo puhelintaan vauvan nukkuessa siellä vaunuissa, kuin silloin kun tämä on hereillä?
Tiedän, puhelimella tehdään tuota kaikkea, mutta onko sitä oikeasti ihan pakko tehdä vaunulenkillä koko ajan? Myös silloin, kun vauva tai taapero ei edes nuku. Katse puhelimeen ja hyökkäysvaunuilla kohti vastaantulijoita ja aina on sen törmätyn syy, että tämä ei katsonut tärkeää äitiä lapsineen ja ymmärtänyt väistää.
Ei tietenkään tarvitse tehdä kokoajan. Mutta jos erehtyy äitinä edes vilkaisemaan sitä puhelintaan niin takuulla saa paheksuvia katseita juuri tuon kaltaisilta tantoilta. Jos joku kävelee sinua vastaan, et voi mistään tietää mitä hän sillä kännykällä tekee ja katsooko hän sitä koko ajan vai vain just sen hetken. Itse en ole koskaan törmännyt keneenkään lastenvaunuja kännykkä jatkuvasti kädessä työntävään, vaikka lastenvaunuja työntäviä näen kyllä usein, joten vaikea uskoa että kyseessä olisi laajempikin ongelma.
Jollain on noussut kusi päähän.
Ei voi mitään, mutta kyllä se näyttää kummalle, kun vaikka tuore äiti (aivan sama minkä ikäinen) työntää rattaissa vaikka 2 -vuotiasta lasta ja samalla selaa kännykkää. Ei ota mitään kontaktia lapseen, juttele kukista, perhosista tai vastaan tulevasta koirasta. Tuijottaa vain sitä helvetin kännykkää! Ok, jos siellä on joku kiireellinen viesti, johon täytyy vastata. Mutta tuo Julia selasi instaa. Instaa! Jos synnytysosastoillakin kehotetaan äitejä katsomaan vastasyntynyttä vauvaansa eikä kännykkää, on tilanne aika surkea.
Joten in your face, bitch. Näytit varmasti tosi moukalle.
Vierailija kirjoitti:
Hän kertoo saavansa usein tällaista palautetta. Kannattaisiko miettiä miksi. Lisäksi hänen mielestään viisikymppiset kuulemma tykkäävät känättää nuorille naisille, sanoo hän, 35v. keski-ikäinen 😅
Ha ha!! Hyvä! Mulle ei oo kukaan viisikymppinen ikinä känättänyt elämäni aikana, miksiköhän? En usko olevani erikoistapaus :-D
Vierailija kirjoitti:
Pliis hakkeroikaa joku koko some pois. Niin turhaa.
Hyvä idea. Samalla lähtis tämäkin palsta, niin ei tarvis tuhota aivosolujaan täällä yhtään enempää.
Taisi mennä osakkeet jyrkkään laskuun ja tulla takkiin. Sellaista se sijoittaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti oletetaan että oli somessa. Ihmisillä voi olla ihan tärkeäkin asia meneillään puhelimessa. Eikä se lapsi kuole sinne vaunuun jos äiti katsoo puhelimelta hetken jotain. Mutta äitejä on niin kiva kritisoida ihan kaikesta...
Mitä siellä siis voisi olla? Veroilmoituksen tekoa?
Meillä kasvaa nyt sellainen lapsisukupolvi, joka ei ole saanut katsekontaktia kehenkään (neuvolan terveydenhoitajaa lukuunottamatta) ennen päiväkotiinmenoa.
No vaikka neuvola-ajan varaaminen, lääkäriajan varaaminen, pankkiasiointi, bussiaikataulujen tarkistus, tapaamisajan- ja paikan sopiminen kaverin kanssa, lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden osto tai myynti.... Puhelimella tehdään nykyään ihan kaikki. Parempi kai että se äiti katsoo puhelintaan vauvan nukkuessa siellä vaunuissa, kuin silloin kun tämä on hereillä?
Tiedän, puhelimella tehdään tuota kaikkea, mutta onko sitä oikeasti ihan pakko tehdä vaunulenkillä koko ajan? Myös silloin, kun vauva tai taapero ei edes nuku. Katse puhelimeen ja hyökkäysvaunuilla kohti vastaantulijoita ja aina on sen törmätyn syy, että tämä ei katsonut tärkeää äitiä lapsineen ja ymmärtänyt väistää.
Ei tietenkään tarvitse tehdä kokoajan. Mutta jos erehtyy äitinä edes vilkaisemaan sitä puhelintaan niin takuulla saa paheksuvia katseita juuri tuon kaltaisilta tantoilta. Jos joku kävelee sinua vastaan, et voi mistään tietää mitä hän sillä kännykällä tekee ja katsooko hän sitä koko ajan vai vain just sen hetken. Itse en ole koskaan törmännyt keneenkään lastenvaunuja kännykkä jatkuvasti kädessä työntävään, vaikka lastenvaunuja työntäviä näen kyllä usein, joten vaikea uskoa että kyseessä olisi laajempikin ongelma.
No, minäpä olen. Kolmekymppinen, laiskanpulskea äiti työnsi rattaissa 1,5 vuotiasta lasta eikä kertaakaan katsonut lastaan rattaissa vaan kännykkää. Lapsi ei edes nukkunut eikä häntä nukutettu vaan lapsi oli aivan istuma-asennossa hereillä. Toki tämä on onneksi naapurustossamme yksittäistapaus, mutta kyllä näitä on. Toivottavasti muistaa kotona puhua kännykän selaamiselta lapselleen, että lapsi oppii edes jotain sanoja ennen päiväkotia.
Ymmärrän täysin Julian ärsyyntymisen asiasta, mutta kieltämättä olisin odottanut hieman fiksumpaa reagointia häneltä. Avautua varsinkin omassa somessaan saa, mutta haistattelu ja "kantturointi" ei kyllä paranna hänen uskottavuuttaan asiantuntijana. Mutta kukapa meistä ei kiukustuessaan olisi mennyt joskus vähän liian pitkälle. Mun kiukunpuuskat ei vaan päädy iltapäivälehtiin, koska niiden nk toimittajilla ei ole kiinnostusta seurata mun somea.
Muuten, ei nykymaailman 50-vuotiaat ole mitään somesta vieraantuneita vanhuksia. ;) Tai vaikea kuvitella että ainakaan minusta seuraavan parin vuoden aikana tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Hän itse kertoi olleensa Instagramissa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla, että se vauva nukkuu vain liikkuvissa vaunuissa ja tämä on se ainoa hetki selata puhelinta? Muutenkin, jos se vauva nukkuu, ei kai se tuosta mitenkään kärsi? Suurin osa ihmisistä osaa katsoa eteensä vaikka olisikin puhelin kädessä.
Olen jo vauvavaiheen omien lasten kanssa ohittanut, mutta tuoreita vanhempia kouluttavat vanhemmat ihmiset on liiankin hyvässä muistissa. Mulle on esimerkiksi valitettu siitä, että istuin puistonpenkillä syömässä jäätelöä ja vauva nukkui vaunuissa. Viisikymppinen mies koki asiakseen tulla kommentoimaan, että äiti-ihmisten pitäisi istua vähemmän takapuolellaan, kun ovat niin lihavia. Olin kärsinyt koko raskauden vaikeasta hypermeesistä ja olin alipainoinen noihin aikoihin. Myös lastenvaunuista lähes tyhjässä bussissa on valitettu.
Ei osaa. Mut suurin osa niistä, jotka eivät ole kävellessään puhelinta tuijottavia mulkvisteja, eivät myöskään ole niin mulkvisteja, että antaisivat puhelinzombin kävellä päin, vaan väistävät häntä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin Julian ärsyyntymisen asiasta, mutta kieltämättä olisin odottanut hieman fiksumpaa reagointia häneltä. Avautua varsinkin omassa somessaan saa, mutta haistattelu ja "kantturointi" ei kyllä paranna hänen uskottavuuttaan asiantuntijana. Mutta kukapa meistä ei kiukustuessaan olisi mennyt joskus vähän liian pitkälle. Mun kiukunpuuskat ei vaan päädy iltapäivälehtiin, koska niiden nk toimittajilla ei ole kiinnostusta seurata mun somea.
Muuten, ei nykymaailman 50-vuotiaat ole mitään somesta vieraantuneita vanhuksia. ;) Tai vaikea kuvitella että ainakaan minusta seuraavan parin vuoden aikana tulisi.
Kaikilla noin 60-70v tutuillani on instatilit eli vanhukset alkavat kansoittaa senkin palvelun. Kuvat on just niitä kotipihan kukkia ja mökkimaisemia, jotka ei muille merkitse mitään, mutta eipä siellä haukuta kanssaeläjiä kantturoiksi, kuten nuorekkaammat tekevät.
Kylläpä vastasi rumasti.
Jos ei kännykän käyttöön puuttujalla ollut käytöstavat hallussa, niin tällä Julialla vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kertoo saavansa usein tällaista palautetta. Kannattaisiko miettiä miksi. Lisäksi hänen mielestään viisikymppiset kuulemma tykkäävät känättää nuorille naisille, sanoo hän, 35v. keski-ikäinen 😅
Ha ha!! Hyvä! Mulle ei oo kukaan viisikymppinen ikinä känättänyt elämäni aikana, miksiköhän? En usko olevani erikoistapaus :-D
Onko sinulla lapsia? Ei minullekaan koskaan kukaan sanonut mitään ennen lapsia. Mutta jo raskausaikana se alkoi. Ja siis olen aivan tavallinen, perustylsän näköinen, asiansa huolehtiva, lapset aikuisena hankkinut huolehtivainen äiti, en todellakaan poikkea massasta mitenkään. Tosin minusta valittajat on kyllä yleensä vanhempia kuin viisikymppisiä, ennemminkin 60+ iässä, siis mummoikäisiä. Mutta ei pelkästään niitä, joskus joku nuorehko mies katsoi asiakseen kommentoida ulkonäköäni äitinä (tyyliin älä sinäkin muutu semmoiseksi lihavaksi mammaksi).
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä osakkeet jyrkkään laskuun ja tulla takkiin. Sellaista se sijoittaminen on.
Oliko tämä se sijoitusneuvoja? Nimi tuntuikin tutulle.
Nyt meni kyllä viimeinenkin maine, uskottavuus ja kunnia. Huh, huh! Luulin, että se on joku vähän fiksumpi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka ainoa ihminen voisi kävellessään katsoa eteensä. Oli vauvaa tai ei. V*tuttaa jatkuvasti väistellä kadulla puhelimeensa uppoutuneita zombeja, jotka ilmeisesti katsovat omistavansa koko maailman, muut joutavat heitä väistelemään.
Niin, ja olen pari vuotta Juliaa nuorempi ja Instassa, että turha tulla vänisemään, miten vanhat kantturat eivät vaan ymmärrä, kuinka tärkeää on seurata Instaa kävellessä.
IG:n päivityksessä ei v-sanaa ainakaan käy. Lisäsikö ap itse?
Ihan joka ainoa ihminen voisi kävellessään katsoa eteensä. Oli vauvaa tai ei. V*tuttaa jatkuvasti väistellä kadulla puhelimeensa uppoutuneita zombeja, jotka ilmeisesti katsovat omistavansa koko maailman, muut joutavat heitä väistelemään.