Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Is: bloggaaja Julia, 35, oli rauhassa vaunulenkillä, kunnes kuuli tuntemattoman naisen suusta erikoisen kommentin

Vierailija
09.06.2022 |

Joku 50-vuotias nainen tuli ja sanoi, että sinä olet jo toinen äiti jonka näen tänään, joka katsoo puhelintansa samalla, kun kärrää lastansa. Että sinulla on kuule aika kallis lasti siinä.

Sanoin hänelle suoraan, että haista kuule v****, älä puutu mun asioihin. Ja hän tulee vielä sit samaan kauppaan mihin mä oon menossa ja jatkaa sitä käpättämistä, tilittää Thurén.

https://www.is.fi/viihde/art-2000008874169.html

🤯

Kommentit (1271)

Vierailija
541/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh mikä lehmä tämä thuren. Nevö hööd.

Miksi tämmöisistä heikon aineksen taviksista väännetään juttuja edes? Onko toimittaja tän bestis mammakerhosta?

Ämmä itse on toimittaja. Tehnyt juttuja Ylelle esim netin vihapuheesta. Tästä saa varmasti kivasti lisää matskua. Toki kannattaisi ensin itse olla haukumatta muita ihmisiä.

Piiri pieri pyörii ja "toimittajaksi" pääsee näemmö kuka vaan nykyään.

Vierailija
542/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummeleiden omassa vanhemmuudessa oli ihan yleinen käytäntö, että lapsia porsittiin niin paljon kuin tupaan mahtui, välillä työnnettiin luudalla isompia ulos pois uusien tieltä. Muutenkin oli ihan normia, että lapset työnnettiin pihalle selviytymään päiviksi keskenään heti kun jalat kantoi. Toki vauvat ja taaperotkin voitiin laittaa isompien lasten mukaan. Aamulla tarjottiin puuro ja illalla velliä, lapsiluvusta ei niin pidetty lukua, kunhan niitä oli suunnilleen sama määrä illalla paikalla kuin mitä oli aamulla. Jos pari lasta katosi metsään tai hukkui ojaan, tehtiin vaan uusia. Lasten kanssa ei vietetty aikaa, koska se oli ihan turhaa, paitsi silloin kun kerrottiin, että mitä kaikkea lapsen pitää tehdä saadakseen ruokansa tai silloin kun lapsille annettiin piiskaa.

Nykyään nämä mummelit paheksuu nuorempia äitejä välinpitämättömyydestä lapsia kohtaan, kun nämä äidit välillä käyttävät puhelintaan vauvan nukkuessa vaunuissa.

Meitä tosiaan kritisoi ikäpolvet jotka on kasvatuksen nimissä pahoinpidelleet lapsiaan sekä henkisesti että fyysisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten vanhemmuutta ei pidä arvostella, ellei sitä pyydetä tai se sisältää pahoinpitelyä.

Mitä vanhemmuuden arvostelua siinä oli? Totesi vaan että vaunuissa on kallisarvoinen lasti, niin että kannattaisi katsoa mihin niitä kärryjään lykkää. Haurasegoinen lumihiutale vetää herneet nenään ja alkaa huutaa vittua ja haukkuu vieläpä jälkeenpäin ala-arvoisesti . Wtf. Kasvaakaa 35 v teiniangstaajat aikuiseksi.

Vierailija
544/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako isi lukea puhelimestaan viestin vaunulenkillä ollessa?

Tottakai. Se on hyvä ja osallistuva isi vaikka se kattelis videoita ja vauva olisi tippunut vaunuista jo kortteli sitten.

Miksi te teette noin vastuuttomien miesten kanssa lapsia? On niitä toisenlaisiakin olemassa. Omassa naapurustossa isät ulkoilee paljon lastensa kanssa. Eivät laraa kännykkää vaan leikkivät ja hauskaa tuntuu olevan niin isillä kuin lapsilla. Olen joskus ihmetellyt, miten naiset on niin elämäänsä kyrpiintyneen oloisia lapsiarjen keskellä. Isät taas vaikuttaa nauttivan siitä muksujen kanssa puuhastelusta. Onko kuvitelmat jotenkin ristiriidassa todellisuuden kanssa, siitä mitä ja millaista elämä on, kun tulee lapsia, vai mistä se johtuu että nuoret äidit on kovin kiukkuisia, kun isät ei ole? En ehkä itse uskalla tehdä lapsia ollenkaan, jos siitä muuttuu kiukkupussiksi. Eikä kyse ole siitä, että näillä naapuruston äideillä olisi isompi vastuu kuin isillä. Äitejä täällä näkee hyvin harvoin lasten kanssa tekemässä yhtään mitään, vaan ne on isät jotka leikkii ja touhuaa ulkona lapsineen päivästä toiseen.

Niin naisten vastuullahan se sekin on että isät on huonoja isiä. Mikähän tässä maailmassa olisi jonkun muun vastuulla kuin äidin?

Näin naisena koen, että se olen mä, joka on vastuussa siitä kenelle haaransa avaa ja kenen antaa laskea siemenensä sisään ilman ehkäisyä. Kyllä mä uskoisin, sen näkyvän miehestä jo ennen lapsen siittämistä onko se vastuullinen ihminen vai ei, jos viitsii tutustua siihen mieheen kunnolla ennen kuin alkaa tehdä lapsia maailmaan sen kanssa. Edelleen mä kysyn, miksi lisääntyä jonkun vastuuttoman idiootin kanssa? 

Niin ja sillä miehellähän ei ole mitään vastuuta omasta käyttäytymisestään. En tiedä mitkä suuruusharhat sinullakin itsestäsi on, jos kuvittelet että sinä pystyt ennakoimaan ja ohjailemaan toisia ihmisiä paremmin kuin he itse, niin että vastuu heidän tekemisistään oikeastaan siirtyykin sinulle.

Vierailija
545/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tästä pidä syyttää 80-luvulla syntyneitä vaan niiden vanhempia. 50-luvun jälkeen alkoi lepsuilu.

Olen 1980-luvulla syntynyt. Paikkakunnalla oli niin paljon teollisuutta ja palveluja miehille ja naisille että kaikilla oli töitä. Töiden jälkeen levättiin. Ei ollut aikaa enää "opettaa lapsi" vaan käsitettiin että se on koulun tehtävä. Eli kaikki saivat vapaan kasvatuksen, mölysivät koko peruskoulun kaikki luokat ja tunnit eikä kenestäkään oikein tullut mitään.

Vierailija
546/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla olis omakin äiti sanonut minulle, jos vaunulenkilläkään ei voi olla ilman puhelinta naaman edessä.

Eli nykyään ei voi enään katsoa nopeasti viestiä ja vastata? Esim jos lapsen isä kysyymitä tuo kaupasta en saa vastata vaaan odotutan 30 min että vastaan.

Joo tottakai ihan sama asia, somettaminen ja viestiin vastaaminen. Se viestiin vastaaminen vie muutaman sekunnin, jos joutuu pidempää listaa rustaamaan niin silloin siirrytään syrjään ja naputellaan viesti.

Tämä voi tulla yllätyksenä joillekin, mutta sen ihan oikeasti näkee päältäpäin kuka laittaa viestiä tai tarkistaa bussiaikataulua tms, hoitaa juoksevaa asiaa vs. virtuaaliympäristöön uppoutunut. Ne on jotain ihan mikroskooppisia merkkejä, yleisestä ympäristön havainnoista silmän (ja tietysti käden) liikkeisiin. Esimerkiksi se että lukeeko joku jotain ajatuksella, vaikkapa viestiä, aikataulua, niin sen näkee naamasta, olemus on skarpimpi, silmät liikkuvat tekstin mukana jne. Uppoutuneen naama "työskentelee laiskemmin" jos jotenkin tuota voisi kuvailla.

Tota nyt et usko itsekään. Vai mikä se syy on että aina tullaan valittamaan somettamisesta ihan sama kirjoitatko viestiä tai katsotko karttaa tai bussiaikataulua.

Ja käsien asennot sitä ei paljasta. Mulla esim on niin iso puhelin että pidän siitä kahdella kädellä kiinni ja käytän aina molempia peukaloita. Myös jos sometan, koska yksi ei yllä kunnolla kummallekin laidalle.

Valittajat tulee valittamaan koska ne ei oo ihan balanssissa edes itsensä kanssa, ei niiltä voi olettaa että osaisivat lukea muita ihmisiä. Se ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita etteikö (kännykkä)käyttäytymisestä olisi mitään pääteltävissä.

Ihan testinä, seuraavan kerran kun olet jossain tilassa missä on ihmisiä odottamassa, vaikka lääkärin vastaanotto, kaikilla on kännykkä kourassa. Jaa ne havaintojesi perusteella seuraaviin ryhmiin;

Kirjoittavat

Lukevat

Vierittävät

Yllätyt että on niin helppoa että muutamasta voisit vaikka lyödä vetoa. Tottakai on aina harmaata aluetta mutta räikeimmät tyyppiesimerkit on niin selkeitä ettei niitä voi muuksi sekoittaa.

Bonuksena voit koittaa spekuloida lukevatko uutisia, pyöriikö tiktok vai näpyttävätkö trolliviestiä mammapalstalle.

Vierailija
547/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla olis omakin äiti sanonut minulle, jos vaunulenkilläkään ei voi olla ilman puhelinta naaman edessä.

Eli nykyään ei voi enään katsoa nopeasti viestiä ja vastata? Esim jos lapsen isä kysyymitä tuo kaupasta en saa vastata vaaan odotutan 30 min että vastaan.

Ei saa. Tai jos läheisesi makaa sairaalassa ja hänen voinnistaan ilmoitetaan viestillä, et saa lukea sitä mikäli kävelet ulkona. Ja olet siis pienen lapsen äiti. Jos olisit lapseton tai vaikka isä, ongelmaa ei olisi.

Eiköhän ne kuitenkin siellä sairaalassa ota luurin käteen ja soittamalla ilmoita voinnit. Tämä oli vähän surkea esimerkki.

Vierailija
548/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten vanhemmuutta ei pidä arvostella, ellei sitä pyydetä tai se sisältää pahoinpitelyä.

Ja seuraavaan hengenvetoon itketään ,että miksi täällä ei koko kylä kasvata lasta ja miten vanhemmat on niin yksin. Muualla on niin ihanaa se lapsiin suhtautuminen.

Vierailija
549/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummeleiden omassa vanhemmuudessa oli ihan yleinen käytäntö, että lapsia porsittiin niin paljon kuin tupaan mahtui, välillä työnnettiin luudalla isompia ulos pois uusien tieltä. Muutenkin oli ihan normia, että lapset työnnettiin pihalle selviytymään päiviksi keskenään heti kun jalat kantoi. Toki vauvat ja taaperotkin voitiin laittaa isompien lasten mukaan. Aamulla tarjottiin puuro ja illalla velliä, lapsiluvusta ei niin pidetty lukua, kunhan niitä oli suunnilleen sama määrä illalla paikalla kuin mitä oli aamulla. Jos pari lasta katosi metsään tai hukkui ojaan, tehtiin vaan uusia. Lasten kanssa ei vietetty aikaa, koska se oli ihan turhaa, paitsi silloin kun kerrottiin, että mitä kaikkea lapsen pitää tehdä saadakseen ruokansa tai silloin kun lapsille annettiin piiskaa.

Nykyään nämä mummelit paheksuu nuorempia äitejä välinpitämättömyydestä lapsia kohtaan, kun nämä äidit välillä käyttävät puhelintaan vauvan nukkuessa vaunuissa.

Siis haloo? Puhut 50-vuotiaasta! Sellaisella voi olla vielä alakouluikäisiä lapsiakin. Kuvauksesi on aivan absurdi, ei sovi mihinkään aikakauteen.

Vierailija
550/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä vuodatus on?

Vierailija
551/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari juttua...

Ennen (ja vieläkin) sanottiin että yhtä lasta kasvattaa koko kylä. Ja siinä on kyllä vissiin perä. Lapsi oppi sosiaalisuutta, tapoja jne. en mitä äiti tai isä ei kerinnyt perään katsoa. Ehkä tämä pätee nykyäiteihin, koko kylän pitäisi kasvattaa jos muuten ei ole homma hallussa muuta kuin netin käytön suhteen?

Toinen juttu..."Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"...Tässä kävi bloggarille just näin?

Se ei olisi ensimmäinen äiti joka sokkona vetää auton eteen, ei huomaa takaa tulevaa sähköpotkulautaa jne. keskittymisen ollessa ihan muualla?

Vierailija
552/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa se että jos vanhemmat vilkuilevat puhelinta koko ajan, niin lapsi oppii saman käytöksen. Se on mallioppimista. Ensin selitellään että vauva nukkuu vaunuissa, sitten että lapsi kiikkuu kiikussa, ja aina löytyy uusi selitys miksi juuri nyt on ihan pakko katsella puhelinta. Ei seillä oikeasti ole itään niin tärkeää joka ikinen päivä, tunti, ja minuutti, että sitä pitää koko ajan kytätä.

Vierailija
553/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, kyllähän nuo tuollaiset joskus menee todella ihon alle. Varsinkin vauvavuoden aikana, kun hormonit ja univelka tekee tehtäviään. Ei nyt ehkä haistatella olisi tarvinnut, mutta olisko voinut todeta että kiitos huolenpidosta, vauva nukkuu nyt, joten on sopiva hetki tähän hommaan.

Onneksi tällaisia vastaavalla tavalla huomauttelijoita tulee harvemmin vastaan. Puhelimesta minulle ei ole koskaan huomautettu, mutta yhteistä tässä on se että nämäkin huomauttelijat on olleet vanhempia naisia. En ymmärrä, miksi juuri he kokevat tarpeelliseksi huomautella nuoremmille asioista. Toivon, että osaan itse käyttäytyä myös, kun ikää tulee lisää.

Minulle taas vanhemmat miehet. Myönnän, että vähitellen olen alkanut kehittämään heitä kohtaan suorastaan vihaa. He ja heidän pyöränsä, suksensa ja autonsa jne. Jos he ovat liikenteessä niin kaikki muut ovat aina väärässä ja tiellä.

Vierailija
554/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis haloo? Puhut 50-vuotiaasta! Sellaisella voi olla vielä alakouluikäisiä lapsiakin. Kuvauksesi on aivan absurdi, ei sovi mihinkään aikakauteen.

Siinä puhuttiin mummeleista, ei 50-vuotiaista.

Etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Vierailija
555/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Tai jos läheisesi makaa sairaalassa ja hänen voinnistaan ilmoitetaan viestillä, et saa lukea sitä mikäli kävelet ulkona. Ja olet siis pienen lapsen äiti. Jos olisit lapseton tai vaikka isä, ongelmaa ei olisi.

Eiköhän ne kuitenkin siellä sairaalassa ota luurin käteen ja soittamalla ilmoita voinnit. Tämä oli vähän surkea esimerkki.

No ilmankos hoitajilla on nykyään kiire, kun jokaiselle läheiselle tiedotetaan soittamalla läheisen vointi. Kun esim mummoni oli kuolemassa niin yhdelle lapsista soitettiin ja se yksi soitti muille ja jos ei saanut kiinni laittoi viestin. Ja monia milleniaaleja ei saa kiinni soittamalla, koska puhelin on äänettömällä.

Vierailija
556/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä tosiaan kritisoi ikäpolvet jotka on kasvatuksen nimissä pahoinpidelleet lapsiaan sekä henkisesti että fyysisesti.

50-vuotias on laskutavan mukaan ihan samaa ikäpolvea kuin tämä Thuren ja ilmeisesti sinäkin? Eli pahoinpitelettekö te lapsianne vai arvosteletteko toisia vanhempia?

Vierailija
557/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, kyllähän nuo tuollaiset joskus menee todella ihon alle. Varsinkin vauvavuoden aikana, kun hormonit ja univelka tekee tehtäviään. Ei nyt ehkä haistatella olisi tarvinnut, mutta olisko voinut todeta että kiitos huolenpidosta, vauva nukkuu nyt, joten on sopiva hetki tähän hommaan.

Onneksi tällaisia vastaavalla tavalla huomauttelijoita tulee harvemmin vastaan. Puhelimesta minulle ei ole koskaan huomautettu, mutta yhteistä tässä on se että nämäkin huomauttelijat on olleet vanhempia naisia. En ymmärrä, miksi juuri he kokevat tarpeelliseksi huomautella nuoremmille asioista. Toivon, että osaan itse käyttäytyä myös, kun ikää tulee lisää.

Minulle taas vanhemmat miehet. Myönnän, että vähitellen olen alkanut kehittämään heitä kohtaan suorastaan vihaa. He ja heidän pyöränsä, suksensa ja autonsa jne. Jos he ovat liikenteessä niin kaikki muut ovat aina väärässä ja tiellä.

No tämä on totta. Mutta vituttaa vähemmän että töykeästi sanotaan että siirrä niitä rattaita, kuin se mummojen tapa, että tullaan minuuteiksi paasaamaan ja lähdetään perään räpättämään.

Vierailija
558/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistaa se että jos vanhemmat vilkuilevat puhelinta koko ajan, niin lapsi oppii saman käytöksen. Se on mallioppimista. Ensin selitellään että vauva nukkuu vaunuissa, sitten että lapsi kiikkuu kiikussa, ja aina löytyy uusi selitys miksi juuri nyt on ihan pakko katsella puhelinta. Ei seillä oikeasti ole itään niin tärkeää joka ikinen päivä, tunti, ja minuutti, että sitä pitää koko ajan kytätä.

Kun lapsesi menee kouluun hän oppii sieltä kavereiltaan ne mallit ja tavat, oli vanhemmat opettanut mitä muuta tahansa.

Siihen ei montaa kuukautta mene, kun he oppivat miten kuuluu pukeutua, mitä musiikkia kuunnella, mitä kirosanoja käyttää ja mitä sieltä kännykästä katsoa.

Vierailija
559/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppas muruseni, olen 50+ ja kun lapseni, nyt, lähemmäs 30 v., oli pieni, ei ollut enää laillista kurittaa lapsia. Olen pahoillani, jos siitä huolimatta 5kymppiset vanhempasi ovat lyöneet sinua. Ymmärrän katkeruutesi siinä tapauksessa.

Vierailija
560/1271 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä puhuttiin mummeleista, ei 50-vuotiaista.

Etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Vaikea ymmärtää kun ikää ei tarkenneta. Jollekin teinin asteelle jääneelle aikuiselle kun 50-vuotiaskin saattaa olla mummeli. Joka tapauksessa en tunne ainuttakaan mummelia, jonka perheessä olisi meno ollut kuvatunlaista. Tuskinpa edes heidänkään lapsuudessaan.