Is: bloggaaja Julia, 35, oli rauhassa vaunulenkillä, kunnes kuuli tuntemattoman naisen suusta erikoisen kommentin
Joku 50-vuotias nainen tuli ja sanoi, että sinä olet jo toinen äiti jonka näen tänään, joka katsoo puhelintansa samalla, kun kärrää lastansa. Että sinulla on kuule aika kallis lasti siinä.
Sanoin hänelle suoraan, että haista kuule v****, älä puutu mun asioihin. Ja hän tulee vielä sit samaan kauppaan mihin mä oon menossa ja jatkaa sitä käpättämistä, tilittää Thurén.
https://www.is.fi/viihde/art-2000008874169.html
🤯
Kommentit (1271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa milleniaaleissa on jotain pahasti vialla. Ei pahalla, mutta tuntuu että 70-luvulla syntyi viimiset tervejärkiset ihmiset. Sen jälkeisten taso laskenut kuin lehmän häntä.
Mikähän vika niissä muuten niin täydellisissä ihmisissä on, että saivat niin epäkelpoa jälkikasvua?
Vapaa kasvatus. Kun ei ole rajoja eikä kielletä, niin voi käyttäytyä miten tahansa missä tahansa. Kunnes sitten jonakin päivänä tulee vastaan se ihminen joka on fyysisempi tekemisissään ja pieksää narsistin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa milleniaaleissa on jotain pahasti vialla. Ei pahalla, mutta tuntuu että 70-luvulla syntyi viimiset tervejärkiset ihmiset. Sen jälkeisten taso laskenut kuin lehmän häntä.
Mikähän vika niissä muuten niin täydellisissä ihmisissä on, että saivat niin epäkelpoa jälkikasvua?
En tiedä mutta järjentaso on huomattavasti laskenut milleniaaleista alkaen. Puuttuu sellanen maalaisjärki kokonaan. Ratsastetaan jossain linnunradalla sateenkaaripilvessä yksisarvisen selässä. Joku ruuvi puuttuu mikä vielä 70-luvulla syntyneille asennettiin.
Jos ajatellaan aikaan ennen älykännykkää. Oliko tilanne yhtään erilainen, vaikka sitä kännykkää ei ollut - ei.
Silloin lapsi saatettiin laittaa ulos päiväunille ja äiti puuhaili sisällä. Nykyään lapsiperheet asuvat usein kerrostalossa, joten äidin on ulkoiltava lapsen kanssa.
Muutamia vuosikymmeniä taaksepäin nuorella parilla oli rakennettu omakotitalo, auto(t) ja pienet lapset. Nyt pienten lasten vanhemmat ovat köyhempiä, joten he asuvat kerrostaloissa ja autoa ei ole käytettävissä.
Julia on kyllä törkeä. Täysin sivistymätöntä kielenkäyttöä niistä, jotka vaan koettavat saada tämänkin hipsterin arvostamaan lastaan somettamisen sijaan. Ei uskoisi että tämäkään toimittaja on mitään kouluja käynyt-sivistys ei ainakaan ole tarttunut. Herneet nenään ja räyhäämään heti kun joku sen oman pikku kuolan ulkopuolelta tekee ihan asiallisen huomautuksen. Tuollaisilta pitäisi ottaa muksut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin joskus vilkaisen kännykkää tai jopa vastaan johonkin viestiin samalla kun työnnän vaunuja, missä lapsi nukkuu. Lähinnä teen tätä kävellessäni puistoissa, sisäpihalla tai hiljaisilla kaduilla ja silloin, kun vauhtini on hyvin rauhallinen. En siis tuijota puhelinta missään Mannerheimintietä ylittäessäni. Ja siis puhelinta katsoessakin katson sitä niin, että näen sivusilmällä tai välillä vilkaisten sinne suuntaan, mihin olen matkalla.
Tuntuisi erikoiselta, jos joku huomauttaisi minulle asiasta.
Samma här. Käsittääköhän nämä puhelimenkatsomisesta kauhistujat tai huomauttelijat lainkaan, miten kiinni äiti on siinä lapsessa? Kun vauva nukkuu vaunuissa niin se voi olla suunnilleen ainoa hetki päivän aikana, milloin äiti voi hetken huokaista ja ajatella jopa jotain omaa. Vaikka sitten katsoa puhelimesta vaikka ne viestit.
No jos puhelimen käytöstä huomattelevat on lähinnä vanhempia naisia, niin eiköhän nuo käsitä miten kiinni lapsissa on. Vapaaehtoinen lapsettomuus on kuitenkin aika uusi ilmiö, joten kaikki nuo ikävät mummelit, jotka nuoria äippäraukkoja kritisoi, on itse tehneet liudan mukeloita ja heillä on lapsenlapsiakin, joita hoitavat hyvinkin paljon. Nuo mummot vaan muistaa ajan ennen nettiä ja somea, joten heillä on vähän enempi perspektiiviä elämään lasten kanssa, kuin nykyajan äippäliineillä.
Vanhemmuus oli kyllä ennen huomattavasti vähemmän ulkopuolelta paineistettua. Nykyvanhemmilta vaaditaan paljon enemmän kuin vanhemmilta joskus 80-luvulla. Siihen aikaan kukaan ei välittänyt tuon taivaallista jostain lapsen psyykkeen kehityksestä, kehittävistä harrastuksista, kielellisestä kehityksestä, imetyksestä ja muusta ruokavaliosta, kavereista jne. jne. Jos jotain ongelmia oli niin ne oli lapsen omia ongelmia ja lapsi hoitakoot ne miten osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä vie kyvyn keskittyä mitä ympärillä tapahtuu. Äideillä pitäisi muutenkin olla silmät selässä. Vaikka se olisi vain pieni hetki siinä ruudulla, niin pienessä hetkessä ne vahingotkin tapahtuvat.
Juu näin se on, äiti ei ikinä saisi hetkeäkään katsoa kännykkäänsä, ei edes lapsen nukkuessa, koska milloin vain voi sattua mitä vaan. Joka hetki pitää olla 100% valppaana.
Ei vaan, jos on liikenteessä vauvan kanssa, niin täytyy kyetä seuraamaan liikennettä ja vauvaa. Se ei onnistu, jos selaa ja lukee instaa. Neuvoloissa pitäisi antaa vanhemmille käytännön kokemusta asiaan. virtuaalitodellisuuslasit päähän ja vilkkaalle pk-seudun kadulle lastenvaunujen ja kännykän selaamisen kanssa. Sitten voi reissun jälkeen koota, että mitä kaikkea tapahtui silloin kun vanhemmalla oli katse kännykässä.
sori lainasin väärää viestiä
Täällä siis ihmiset keskustelupalstalla valittaa toisten someilusta!
Nykypäivänä kaikki asiat on netissä. Menkää nyt syvälle itseenne ja motiiveihinne, jos koette että lapsen kielellinen kehitys häiriintyy kun joku äiti katsoo jotain kännykkää lapsen seurassa.
Minullekin joku vanhempi ukkeli otti asiakseen kuittailla, kun vauva sylissä katsoin ajomatkaa hotellille muuta perhettä odotellessani. Ihan oikeasti, motiivi on naisten ja äitien kyttäys, ei muuta.
Jos kulkee suoraa kävelytietä nukkuvan vauvan kanssa ja samalla selaa kännykkää, niin aiheetonta tulla kettuilemaan. Mummo oli vielä seurannut kauppaan. Olisin kuiskannut sille, että sulla on sekunti aikaa kadota mun silmistäni tai lataan turpaan sitten kun kohdataan syrjemmällä. :)
Terveisin nelikymppinen aikuinen, jolla nollatoleranssi päänaukojille.
Voi kun se turha kännykän möllöttäminen käytettäisiin sen vauvan tarkkailuun ja luonteen opetteluun ja koirantaluttajat lemmikkinsä hyvinvoinnin ja käyttäytymisen tarkkailuun (ja miksi ikinä onkaan hankittu) niin maailma olisi ymmärtäväisempi paikka.
Kyllä se miettimään laittaa aina zombin tullessa vastaan, että miksei elä omaa elämäänsä, vaan jonkun toisen somekuplaa 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta järjentaso on huomattavasti laskenut milleniaaleista alkaen. Puuttuu sellanen maalaisjärki kokonaan. Ratsastetaan jossain linnunradalla sateenkaaripilvessä yksisarvisen selässä. Joku ruuvi puuttuu mikä vielä 70-luvulla syntyneille asennettiin.
Kumma kun ne 70-luvulla syntyneet on silti ruuveineen niin tyytymättömiä vähän kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä blokkaaja nolasi itsensä. Usein näkee pienten lasten äitejä keskittyneenä kännykkään. Juuri todistin junassa tilannetta, missä n. 2v tyttö yritti kiinnittää äitinsä huomion milloin mihinkin. Äiti ei ollut tietääkseen, jotain ynähdystä irtosi muutaman kerran. Tätä jatkui koko ajan, mitä samassa vaunussa olin. Ois tehnyt mieli sanoa, että lapsi on pieni niin vähän aikaa, että kannattaisi jutella ja vastata kysymyksiin. Joskus voi tulla aika, että lapsi ei enää halua jutella äitinsä kanssa. Mutta suljin suuni, koska ei tämä äiti sitä puhetta olisi hyvällä vastaanottanut.
Menisittekö motkottamaan jollekkin isälle näistä? Ette menisi. Tämä on taas vaan tällainen naisiin kohdistettu juttu. Naisten pitää käyttäytyä tietyllä tavalla tai ovat huonoja naisia.
Ei naisten, vaan äitien.
Nämä eivät ole synonyymejä.
Kyse ei ole äitiydestä tai vanhemmuudesta vaan naiseudesta. Koska isille ei tällaisia kommentteja kommentoida.
Kyllä muuten kommentoidaan, jos liikkuvat lasten kanssa. Ainakin minun miehelle oli joku tätyli tullut papattamaan kun taaperolla ei ollut hattua päässä. No ei ollut ei, kun se kiskoi sen välittömästi päästään. Puolipilvinen +15 sää, ei ollut akuuttia vaaraa paleltua tai saada auringonpistosta. Jotkut kokee tarpeelliseksi olla vielä enemmän huolissaan miesten lastenhoitotaidoista kuin naisten, ja siis "ystävällisesti neuvoa" asioissa.
Minä taas olen saanut kuulla että palellutan lapsen kun hiihdin lapsi siihen tarkoitetussa ahkiossa, nollakelissä ja auringonpaisteessa. Kuulemma joku on joskus paleltunut hiihtovaelluksella Lapissa, joten lapsen kanssa hiihtäminen on vaarallista.
No ihan oikeasti vauva kuoli hiihtovaelluksella kun oli ahkiossa. Oli sekin lapsi ollut paksusti puettu ja kaiken maailman porontaljat alla. Aatelkaa asiaa niin, että kuinka nopeasti tulee itselle kylmä nollakelissäkin, jos seisoskelee paikallaan, saati että makaisi maassa. Tuollaisessa ahkiossa makoillessaan se lapsi on periaatteessa jäisen maan pinnalla. Äkkiä ne paksuimmatkin pediksi laitetut taljat yms. jäätyy kun pienen lapsen ruumiinlämpö ei niitä riitä pitämään lämpimänä. Tää nyt varmaan toisten elämään, asioihin ja lastenhoitoon puuttumista ja "tätiselittämistä", mutta kannattaa oikeasti miettiä kuinka pitkään lastaan jossain ahkiossa perässään vetää, vaikka sää tuntuisi itsestä kuinka lämpimältä. Sinä liikut, sun oma kroppasi tuottaa lämpöä koko ajan. Jos itsellä olisi vielä pieniä lapsia ja ne tahtoisin ottaa hiihtolenkille mukaan, laittaisin pikemmin kantoreppuun ja oman takin sisälle. Silloin mun oman kropan tuottama lämpö pitäisi vauvankin lämpimänä.
Keksitty juttu omasta pästä ?!
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan aikaan ennen älykännykkää. Oliko tilanne yhtään erilainen, vaikka sitä kännykkää ei ollut - ei.
Silloin lapsi saatettiin laittaa ulos päiväunille ja äiti puuhaili sisällä. Nykyään lapsiperheet asuvat usein kerrostalossa, joten äidin on ulkoiltava lapsen kanssa.
Muutamia vuosikymmeniä taaksepäin nuorella parilla oli rakennettu omakotitalo, auto(t) ja pienet lapset. Nyt pienten lasten vanhemmat ovat köyhempiä, joten he asuvat kerrostaloissa ja autoa ei ole käytettävissä.
1970-luvulla lapsia nukutettiin parvekkeilla, meillä ainakaan ei kukaan olisi jättänyt lastaan ulos nukkumaan kerrostalon eteen ja kulkenut sitten portaat ylös kotiin ja sieltä rampannut alas, jos sattuisi kuulemaan, että lapsi itkee pihalla vaunuissaan
Jotainhan pahasti on vialla tässä tyypissä jos moni on joutunut huolestuneena, sanomaan käytöksestä.
Ja kehtaa vielä asialla lesoilla. Huhhuh. Ehkä ois lasun paikka. Selvästi elää kiinni kännykässään vaik ois pieniä lapsia mukana.
Voisko näille kännykkänarkkareille perustaa vierotushoitoa, niitä riittää nykyään. Elämä eletään vain sen pikkulaatan läpi, ympäristöä ei nähdä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisin juttua ja en huomannut Julian ymmärtäneen, mistä oli kyse. Oli kyse vauvan turvallisuudesta. Vaunua kuuluu työntää ja pitää kiinni molemmilla käsillä, koska jos tulee äkillinen tuulenpuuska ja pitää kiinni vain yhdellä kädellä, vaunut kaatuvat.
Tuo on nykyään yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla, että vanhemmalla on koko ajan puhelin toisessa kädessä. Se kertoo hyvin arvoista. Ei oo mun syy, jos tuuli kaataa vaunut ja vauvaan sattuu, koska onhan mulla oikeus pitää puhelinta kädessä. Helsingissä on usein puuskittaista tuulta meren läheisyyden vuoksi. Mutta puhelin on tärkeämpi kuin terve vauva.
Aika huterat pilipalivaunut, jos tuuli pystyy kaatamaan. Jossei tässä nyt jostain tornadosta puhuta.
Tuulen sijaan vaunuihin voi osua skuuttaja tai pyöräilijä. Tai koira hihnoineen. Kyllähän tuo aika hasardia on kulkea liikenteessä katse kännykässä ja tällaisen armoilla on vielä vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus. Kun ei ole rajoja eikä kielletä, niin voi käyttäytyä miten tahansa missä tahansa. Kunnes sitten jonakin päivänä tulee vastaan se ihminen joka on fyysisempi tekemisissään ja pieksää narsistin sairaalaan.
Niin puhutko nyt tuosta 50-vuotiaasta naisesta, joka toimii rajattomasti ja puuttuu asioihin jotka ei hänelle kuulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisin juttua ja en huomannut Julian ymmärtäneen, mistä oli kyse. Oli kyse vauvan turvallisuudesta. Vaunua kuuluu työntää ja pitää kiinni molemmilla käsillä, koska jos tulee äkillinen tuulenpuuska ja pitää kiinni vain yhdellä kädellä, vaunut kaatuvat.
Tuo on nykyään yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla, että vanhemmalla on koko ajan puhelin toisessa kädessä. Se kertoo hyvin arvoista. Ei oo mun syy, jos tuuli kaataa vaunut ja vauvaan sattuu, koska onhan mulla oikeus pitää puhelinta kädessä. Helsingissä on usein puuskittaista tuulta meren läheisyyden vuoksi. Mutta puhelin on tärkeämpi kuin terve vauva.
Aika huterat pilipalivaunut, jos tuuli pystyy kaatamaan. Jossei tässä nyt jostain tornadosta puhuta.
Tuulen sijaan vaunuihin voi osua skuuttaja tai pyöräilijä. Tai koira hihnoineen. Kyllähän tuo aika hasardia on kulkea liikenteessä katse kännykässä ja tällaisen armoilla on vielä vauva.
Vauva kun pikkasen kasvaa niin se voi silmänräpäyksessä itse pudottautua päälleen vaunusta jos äidin huomio on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä blokkaaja nolasi itsensä. Usein näkee pienten lasten äitejä keskittyneenä kännykkään. Juuri todistin junassa tilannetta, missä n. 2v tyttö yritti kiinnittää äitinsä huomion milloin mihinkin. Äiti ei ollut tietääkseen, jotain ynähdystä irtosi muutaman kerran. Tätä jatkui koko ajan, mitä samassa vaunussa olin. Ois tehnyt mieli sanoa, että lapsi on pieni niin vähän aikaa, että kannattaisi jutella ja vastata kysymyksiin. Joskus voi tulla aika, että lapsi ei enää halua jutella äitinsä kanssa. Mutta suljin suuni, koska ei tämä äiti sitä puhetta olisi hyvällä vastaanottanut.
Menisittekö motkottamaan jollekkin isälle näistä? Ette menisi. Tämä on taas vaan tällainen naisiin kohdistettu juttu. Naisten pitää käyttäytyä tietyllä tavalla tai ovat huonoja naisia.
Ei naisten, vaan äitien.
Nämä eivät ole synonyymejä.
Kyse ei ole äitiydestä tai vanhemmuudesta vaan naiseudesta. Koska isille ei tällaisia kommentteja kommentoida.
Kyllä muuten kommentoidaan, jos liikkuvat lasten kanssa. Ainakin minun miehelle oli joku tätyli tullut papattamaan kun taaperolla ei ollut hattua päässä. No ei ollut ei, kun se kiskoi sen välittömästi päästään. Puolipilvinen +15 sää, ei ollut akuuttia vaaraa paleltua tai saada auringonpistosta. Jotkut kokee tarpeelliseksi olla vielä enemmän huolissaan miesten lastenhoitotaidoista kuin naisten, ja siis "ystävällisesti neuvoa" asioissa.
Minä taas olen saanut kuulla että palellutan lapsen kun hiihdin lapsi siihen tarkoitetussa ahkiossa, nollakelissä ja auringonpaisteessa. Kuulemma joku on joskus paleltunut hiihtovaelluksella Lapissa, joten lapsen kanssa hiihtäminen on vaarallista.
No ihan oikeasti vauva kuoli hiihtovaelluksella kun oli ahkiossa. Oli sekin lapsi ollut paksusti puettu ja kaiken maailman porontaljat alla. Aatelkaa asiaa niin, että kuinka nopeasti tulee itselle kylmä nollakelissäkin, jos seisoskelee paikallaan, saati että makaisi maassa. Tuollaisessa ahkiossa makoillessaan se lapsi on periaatteessa jäisen maan pinnalla. Äkkiä ne paksuimmatkin pediksi laitetut taljat yms. jäätyy kun pienen lapsen ruumiinlämpö ei niitä riitä pitämään lämpimänä. Tää nyt varmaan toisten elämään, asioihin ja lastenhoitoon puuttumista ja "tätiselittämistä", mutta kannattaa oikeasti miettiä kuinka pitkään lastaan jossain ahkiossa perässään vetää, vaikka sää tuntuisi itsestä kuinka lämpimältä. Sinä liikut, sun oma kroppasi tuottaa lämpöä koko ajan. Jos itsellä olisi vielä pieniä lapsia ja ne tahtoisin ottaa hiihtolenkille mukaan, laittaisin pikemmin kantoreppuun ja oman takin sisälle. Silloin mun oman kropan tuottama lämpö pitäisi vauvankin lämpimänä.
jos ahkiossa on lampaantaljakin eristeenä ja lapsi siellä paleltuu, niin talja on laitettu väärinpäin. Me kävimme usein talvisin hiihtämässä Lapisssa perheen kanssa ja kun me lapset olimme pieniä, meidät laitettiin ahkioon istumaan. Muistan sen, että aika usein sai huudella, että äiti/isi, mulla on liian kuuma.
Ei vaan, jos on liikenteessä vauvan kanssa, niin täytyy kyetä seuraamaan liikennettä ja vauvaa. Se ei onnistu, jos selaa ja lukee instaa. Neuvoloissa pitäisi antaa vanhemmille käytännön kokemusta asiaan. virtuaalitodellisuuslasit päähän ja vilkkaalle pk-seudun kadulle lastenvaunujen ja kännykän selaamisen kanssa. Sitten voi reissun jälkeen koota, että mitä kaikkea tapahtui silloin kun vanhemmalla oli katse kännykässä.