Kuinka moni täällä vie lomallaan lapsen päiväkotiin?
Omalla lapsellani on lomaa, kun päiväkoti on kiinni heinäkuun. Mutta aiomme viedä hänet sinne vielä tässä kuussa, vaikka itse olen kotona vauvan kanssa ja mieskin lomalla kesäkuun pari viimeistä viikkoa. Yksi tuttu ihmetteli tätä käytäntöä, mutta koko perheen jaksamisen kannalta on parempi näin. Kyseessä tosi vilkas 2-vuotias, joka kaipaa tekemistä, virikkeitä ja kavereita. Mielipiteitä?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia käytäntöjä.
Me otettiin lapset päiväkodista aina kotiin ajalle 1.6 - 31.8. Omat loma-ajat hoidettiin itse ja muun ajan auttoivat isovanhemmat ja sekä miehen että minun tädit.
Olen tietoinen ettei kaikilla ole yhtä onnekas tilanne, mutta se tuntuu oudolta ettei edes omaa loma-aikaa haluta omien lasten kanssa viettää.
Tämähän se juuri tässä on vaikea ymmärtää. Miksi joku ei halua viettää lomaansa oman lapsensa kanssa, jota on ihan itse toivonut ja alkuun saattanut? Sairaudet, mt-ongelmat ym sitten erikseen, mutta nykypäivänä ihmiset ovat niin itekkäitä. Myös vanhemmat. Mietitään vaan omaa mukavuutta, miten päästään itse mahdollisimman helpolla. Eipä tarvitse ihmetellä sitä että lapset ja nuoret voivat pahoin. Kyllä lapsi aistii sen, että hänen kanssaan ei haluta olla. Tosi surullista.
T. Ihan tavallinen, lapsiaan rakastava perheenäiti, ei mikään yli-ihminen
Juuri näin. Naapurissa asuu tällainen perhe. Äiti vissiin masentunut ja on kotona. Lapset 8-16 joka päivä hoidossa, kesät talvet. Nyt äiti taas raskaana, odottaa kolmatta lasta. Tietää jo, että vauva tulee olemaan päivähoidossa heti 10 kk.
Varmaan se paneminen piristää, mutta mitään muuta ei jaksakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en vie. Pyrimme pitämään kesälomat miehen kanssa vielä eri aikaan, jotta lapset saavat mahdollisimman pitkän loman (8-10 viikkoa). Yritetään muutenkin mahdollistaa mahdollisimman paljon lisävapaita ja lomia vuoden aikana.
Muutenkin huono omatunto, vaikka lapset ovat yksityisellä perhepäivähoitajalla pienessä ryhmässä, en tosiaan hoidata lapsia ylimääräistä hetkeäkään:D Minulla kolme lasta, kaksi helppoa ja yksi vaativan temperamentin lapsi. Ihania kuitenkin kaikki!
Meillä ollut ihan sama! Ikinä en ole vienyt lastani lomalla päiväkotiin, rehellisesti ei ole tullut edes mieleen. Sairaslomalla olen myös pitänyt kotona, uuden lapsen syntyessä, isyysloman ajan jne. Lapsilla myös pyritty pitämään mahdollisimman lyhyinä päivät 6-8h ja vain yhden vuoden yksi lapsi joutui olemaan täydet viisi päivää viikossa hoidossa, ja oli silloin jo viskarissa.
Lisäksi tuntui siltä, että vaikka lapsemme oli suht lyhyitä päiviä hoidossa ja vaan sen 3-4 päivää viikossa, niin silti lapsemme olivat välillä tosi rasittuneita ja väsyneitä hoitopäivien ja -viikon jälkeen. En ymmärrä miten nämä jotkut lapset jaksavat pienestä pitäen olla siellä 9h päivässä (jotkut jopa enemmän!) ja täydet viikot? Tekevätkö lapset muuta kuin kiukuttelevat loppuajan vanhemmilleen?
Ja oikeasti en pidä itseäni minään yli-ihmisenä tai superäitinä. Ihan tavallinen äiti olen. Toki lapset ovat minulle tärkeitä ja haluan oikeasti heille parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vien ei mulla ole koskaan niin hyvää lomaa, että voisin pitää lasta kotona. Viimekesänä rakensin taloa, tänä kesänä rakennan tallia. En edes muista koska olisin ollut kesälomalla vain lomalla.
Eli lapsilla ei ole ollenkaan lomaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei oikein kukaan enää halua olla niiden lasten kanssa? Ei vanhemmat, ei hoitajat, ei kesätyöläiset, ei toiset lapset, ei isovanhemmat, serkut, tädit, sedät, kummit, isosisarukset, äiti- ja isäpuolet... Tapellaan siitä kenellä on oikeus tai mahdollisuus olla mahdollisimman vähän niiden lasten kanssa, varsinkin niiden huonosti käyttäytyvien, villien, riehuvien ja uhmaikäisten, tai niiden kiukuttelevien, paljon puhuvien tai jatkuvasti apua tarvitsevien.
Ovatko lapset niin rasittavia vai aikuiset niin mukavuudenhaluisia? Jossain Downton Abbey eliitissä lapset tuotiin näytille silloin tällöin puunattuna, muuten ne kasvatti ja koulutti "joku" siellä kulisseissa, kun herrasväki vaihteli mekkoja ja söi. Tätä ketjua lukiessa tulee olo, että moni (äitsy ja isi) haluaa leikkiä sellaista Downton Abbey kuvitteellista fantasiaa, olla paska duunien yläpuolella itse.
Miksei kukaan halua olla se "joku"?
Ihmiset ovat nykyään lastensa kanssa enemmän kuin koskaan historiallisena aikana. Ei niiden lasten kanssa entisaikaan ollut, keskenään juoksivat ulkona, ja hyvin nuorena laitettiin raskaisiin töihin, usein yksin. Isommat katsoivat perään, jos katsoivat. Nykyisin jos elettäisiin samalla lailla kuin vielä omassakin lapsiudessa 80-luvulla, niin lastensuojelu olisi salamana ovella.
Lähde tähän? Myös nämä vanhemmat ovat enemmän lastensa kanssa kuin koskaan, jotka pitävät lapsia hoidossa kesät talvet täydet päivät? Enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesähoitolat on järkyttäviä paikkoja, en veisi sinne ketään. Täyttä kidutusta sekä sinne pakotetuille lapsille että sinne määrätyille aikuisille. Hoitsu onneksi pakotetaan vain muutamaksi päiväksi kukakin, ne lapset dumpataan sinne aamusta iltaan pärjäilemään vaikka koko kesäksi. Varmaan aika traumaattista.
Hah, omat lapset 9v ja 11v muistelevat vieläkin lämmöllä monia päiväkotikesien varahoitopaikkoja, kun sai ruiskuttaa vettä pihalla aikuisten päälle ja oli uusia hoitajia, leluja, kiipeilypaikkoja ja osan kavereista nimet ja leikit heidän kanssaan muistetaan vieläkin jne.
Kaikilla ei ole nimittäin mahdollisuutta pitää lomaa juuri juhannuksesta elokuuhun, joten omat lapset olivat joka kesä varahoidossa viikon, kaksi tai kolme, riippuen siitä miten saatiin kesälomat lasten isän kanssa. Silti lapsilla oli aina vähintään se 6 viikkoa putkeen täysin lomaa kesällä.
Aijaa. Kivat teille sitten.
Varmaan aika kiva olla töissä, kun jonkun kakarat kastelee työntekijän vaatteet räiskimällä likaista vettä päälle. Ne vaatteet on sen ihmisen omat.
-60-luvulla oli lintsillä pienellä palkalla töissä naisia, joiden piti istua tai maata bikineissä sellaisella laudalla, ja jota äijät heitteli maksua vastaan vesi-ilmapalloilla ja palloilla, että nainen romahtaisi alla olevaan vesialtaaseen. Sen naisen piti pudotessa kirkasta ja leikkiä vedenneitoa. Miehet sai jonkun palkinnon ja märät housut.
Sitäkin jotkut muistelee ilolla ja sovinistisella ylpeydellä.
Oi typeryyttä, olisitko voinut vielä enemmän vääntää tarinaa mutkalle? Kuvitteletko että ne lapset pääsivät käsiksi vesipyssyihin, vesiletkuun ja ulkona olevaan vesihanaan ilman päiväkodin aikuisten suosiollista avustamista?? Tietysti se leikki oli niiden aikuisten ideoima, vaikka nyt miten päin sitä siinä käännät ja väännät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei oikein kukaan enää halua olla niiden lasten kanssa? Ei vanhemmat, ei hoitajat, ei kesätyöläiset, ei toiset lapset, ei isovanhemmat, serkut, tädit, sedät, kummit, isosisarukset, äiti- ja isäpuolet... Tapellaan siitä kenellä on oikeus tai mahdollisuus olla mahdollisimman vähän niiden lasten kanssa, varsinkin niiden huonosti käyttäytyvien, villien, riehuvien ja uhmaikäisten, tai niiden kiukuttelevien, paljon puhuvien tai jatkuvasti apua tarvitsevien.
Ovatko lapset niin rasittavia vai aikuiset niin mukavuudenhaluisia? Jossain Downton Abbey eliitissä lapset tuotiin näytille silloin tällöin puunattuna, muuten ne kasvatti ja koulutti "joku" siellä kulisseissa, kun herrasväki vaihteli mekkoja ja söi. Tätä ketjua lukiessa tulee olo, että moni (äitsy ja isi) haluaa leikkiä sellaista Downton Abbey kuvitteellista fantasiaa, olla paska duunien yläpuolella itse.
Miksei kukaan halua olla se "joku"?
Ihmiset ovat nykyään lastensa kanssa enemmän kuin koskaan historiallisena aikana. Ei niiden lasten kanssa entisaikaan ollut, keskenään juoksivat ulkona, ja hyvin nuorena laitettiin raskaisiin töihin, usein yksin. Isommat katsoivat perään, jos katsoivat. Nykyisin jos elettäisiin samalla lailla kuin vielä omassakin lapsiudessa 80-luvulla, niin lastensuojelu olisi salamana ovella.
Jep. Minä olin ekaluokan jälkeisen kesän yksin kotona päivät, ei sisaruksia. Aamulla odotti pöydällä lappu että mitä kotitöitä piti tehdä ennen kuin sai mennä ulos, mitä ruokaa oli jääkaapissa lämmitettäväksi ja sit napattiin uimakamat mukaan ja lähettiin samanikäisen kaverin kanssa rannalle koko päiväksi, ei kännyköitä, ei mitään tapaa kontaktoida.
80-luvun alussa syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en vie. Pyrimme pitämään kesälomat miehen kanssa vielä eri aikaan, jotta lapset saavat mahdollisimman pitkän loman (8-10 viikkoa). Yritetään muutenkin mahdollistaa mahdollisimman paljon lisävapaita ja lomia vuoden aikana.
Muutenkin huono omatunto, vaikka lapset ovat yksityisellä perhepäivähoitajalla pienessä ryhmässä, en tosiaan hoidata lapsia ylimääräistä hetkeäkään:D Minulla kolme lasta, kaksi helppoa ja yksi vaativan temperamentin lapsi. Ihania kuitenkin kaikki!
Meillä ollut ihan sama! Ikinä en ole vienyt lastani lomalla päiväkotiin, rehellisesti ei ole tullut edes mieleen. Sairaslomalla olen myös pitänyt kotona, uuden lapsen syntyessä, isyysloman ajan jne. Lapsilla myös pyritty pitämään mahdollisimman lyhyinä päivät 6-8h ja vain yhden vuoden yksi lapsi joutui olemaan täydet viisi päivää viikossa hoidossa, ja oli silloin jo viskarissa.
Lisäksi tuntui siltä, että vaikka lapsemme oli suht lyhyitä päiviä hoidossa ja vaan sen 3-4 päivää viikossa, niin silti lapsemme olivat välillä tosi rasittuneita ja väsyneitä hoitopäivien ja -viikon jälkeen. En ymmärrä miten nämä jotkut lapset jaksavat pienestä pitäen olla siellä 9h päivässä (jotkut jopa enemmän!) ja täydet viikot? Tekevätkö lapset muuta kuin kiukuttelevat loppuajan vanhemmilleen?
Ja oikeasti en pidä itseäni minään yli-ihmisenä tai superäitinä. Ihan tavallinen äiti olen. Toki lapset ovat minulle tärkeitä ja haluan oikeasti heille parasta.
"En pidä itseäni yli-ihmisenä, mutta miten ihmeessä ne lapset jaksavat, joiden perheessä ei tehdä kuten meillä??".
"Toki lapset ovat minulle tärkeintä, joten..".
Kunnon humblebrag 😂😂
Kaikilla ei ole mahdollista tehdä lyhennettyä viikkoa tai päivää, ei edes kahden vanhemman perheessä. Lomia lapset silti saavat eikä niistä kasva yhtään sen huonompia kuin sinun täydellisistä herrantertuistasi. Itseasiassa, niistä muiden lapsista taitaa tulla jopa kohteliaampia ja empaattisempia, kun eivät opi kotoa tuollaista itsensä ylentämisen ja muiden alentamisen ajattelumallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En pidä itseäni yli-ihmisenä, mutta miten ihmeessä ne lapset jaksavat, joiden perheessä ei tehdä kuten meillä??".
"Toki lapset ovat minulle tärkeintä, joten..".Kunnon humblebrag 😂😂
Kaikilla ei ole mahdollista tehdä lyhennettyä viikkoa tai päivää, ei edes kahden vanhemman perheessä. Lomia lapset silti saavat eikä niistä kasva yhtään sen huonompia kuin sinun täydellisistä herrantertuistasi. Itseasiassa, niistä muiden lapsista taitaa tulla jopa kohteliaampia ja empaattisempia, kun eivät opi kotoa tuollaista itsensä ylentämisen ja muiden alentamisen ajattelumallia.
Empatia on juurikin se joka näiltä vanhemmilta nimenomaan puuttuu, jotka tuovat lomillaankin lapsiaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toki lapset ovat minulle tärkeintä, joten..".Kunnon humblebrag 😂😂
Kaikilla ei ole mahdollista tehdä lyhennettyä viikkoa tai päivää, ei edes kahden vanhemman perheessä. Lomia lapset silti saavat eikä niistä kasva yhtään sen huonompia kuin sinun täydellisistä herrantertuistasi. Itseasiassa, niistä muiden lapsista taitaa tulla jopa kohteliaampia ja empaattisempia, kun eivät opi kotoa tuollaista itsensä ylentämisen ja muiden alentamisen ajattelumallia.Empatia on juurikin se joka näiltä vanhemmilta nimenomaan puuttuu, jotka tuovat lomillaankin lapsiaan hoitoon.
Joo mutta lainaamassasi viestiketjussa "hämmästeltiin" muka-viattomasti jopa sitäkin miten joku voi pitää lapsia täyden viikon päiväkodissa eikä vaan 3-4 päivää kuten tämä täydellinen äitihahmo. Tossa ei ollut kyse enää puhtaasti loma-ajalla hoidattamisesta, vaan kirjoittajan itsekehusta.
Huonot vanhemmat vievät lapsensa lomalla päiväkotiin.
En voi ymmärtää. Lapsikin on lomansa ansainnu. Päivä on lähes poikkeuksetta pidempi kuin vanhemman työpäivä.. Miksi 2v ylipäätään on hoidossa jos äiti on vauvan kanssa kotona. Parhaita vuosia elämässä oli, kun sai olla lasten kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Siivouslomaa, pakkauslomaa, liittymien&vakuutustenvertailulomaa 😂😂😂 ja mitä on nämä moninaiset virastoasiat mitä hoidetaan juhannusviikolla?
Eihän näin Va mmaiset voi olla missään työelämässä?
Tätä olen myös ihmetellyt. Miten jotkut ihmiset voivat pärjätä työelämässä, kun eivät pärjää yksin edes yhden saatika kahden lapsen kanssa?!
Vierailija kirjoitti:
Tässä se totuus tuli yksinkertaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se totuus tuli yksinkertaisena.
Aamen.
Tehkää mitä haluatte,viekää vaikka koko lomaksi lapsi päiväkotiin,kuhan se on onnellinen lapsi ja te ette tee mitään väkivaltaa hälle,liian paljon taas näitä ku omat vanhemmat ovat pahoinpidellyt lapsiaan,sillo on parempi viedä lapsi päiväkotiin ja hakea siihen päälle perhe apua tai antaa lapsi pois, perheeseen jossa rakastetaan