Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni täällä vie lomallaan lapsen päiväkotiin?

Vierailija
08.06.2022 |

Omalla lapsellani on lomaa, kun päiväkoti on kiinni heinäkuun. Mutta aiomme viedä hänet sinne vielä tässä kuussa, vaikka itse olen kotona vauvan kanssa ja mieskin lomalla kesäkuun pari viimeistä viikkoa. Yksi tuttu ihmetteli tätä käytäntöä, mutta koko perheen jaksamisen kannalta on parempi näin. Kyseessä tosi vilkas 2-vuotias, joka kaipaa tekemistä, virikkeitä ja kavereita. Mielipiteitä?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko kesän lomalla eli kesä heinä ja elokuun, mutta lapsi (3v) on lomalla kanssani vain heinäkuun. Syy tähän on se, että pidän ensimmäistä kertaa lomaa 20 vuoteen. Aina tehnyt kellon ympäri töitä, kaikki koulun lomat jne. 13 vuotiaasta asti. Kaikki työstä saadut lomat käytetty remontointiin, talonrakennukseen, mökin rakentamisen jne. En koe tästä yhtään syyllisyyttä. Lapsi aloitti päiväkodin kaksi vuotiaana, joten on saanut myös oman osansa kotonaolemisesta ja selvästi nauttii nyt kavereista ja päiväkodista.

Nyt on minun aikani rentoutua ja lukea kirjoja ja levätä, kun lapsi on hoidossa sen 6 tuntia päivässä. Syksyllä taas palaan töihin ja teen varmaan loppuelämäni töitä, kun eläkkeelle ei milleniaalit pääse. 

Olet erittäin todennäköisesti ollut vähintään vajaan vuoden poissa töistä lapsesi syntyessä, siinä mielessä tuo väitteesi siitä että et ole ollut kahteenkymmeneen vuoteen lomalla ei voi pitää paikkaansa.

Joo äitiysloma on lomaa? Mikä vitsi. Ja tiedoksesi samalla kun olin lapsen syntymän jälkeen sen pari vuotta kotona, niin aloitin yliopisto-opinnot kun lapsi oli 6kk ja osallistuin luennoille kun lapsi oli päiväunilla ja öisin ja iltaisin tein kouluhommia. Valmistun nyt keväällä maisteriksi, joten ymmärrät varmasti, että hommia on painettu ja loma on todella ansaittu.

Loma on loma lapsenkin kanssa, silloinhan ei tarvitse aikatauluttaa mitään. Sorry, mutta minun mielestäni et ole ollenkaan ansainnut lomaa, jonka vietät ilman lasta.

Nykyajan vanhemmat vaan ovat niin pullamössöä, etteivät pärjää edes omien lastensa kanssa. Ei minulle kyllä tullut mieleenkään viedä vanhempia lapsiani päivähoitoon uuden syntyessä, miksi ihmeessä olisin vienyt? Kolmen alle kouluikäisen kanssa oli vain kivaa olla lomalla, kerrankin yhteistä aikaa ilman aikatauluja ja pakkotekemisiä.

Vierailija
82/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa tätä samaa aihetta vuodesta toiseen...

Ei tarvi lukea!!

Jos sinä et jaksa, pitääkö se kieltää kaikilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajien näkökulmasta työntekijän vuosilomissa ei ole mitään järkeä ja ne pitäisi olla nykyisellä systeemillä palkattomia.

Ei ole moraallisesti oikein, työnantaja maksaa 1.5 kertaista palkkaa ja maksaa vielä sijaiset, kun perheellisillä työntekijälle ei ole mahdollisuutta ladata akkuja ja kerätä voimia, jotta jaksaa työssä, ei edes sitä muutamaa päivää lomalla, jolloin lapset voisivat olla päiväkodissa ja vanhemmat levätä. Vai onko nykyinen varhaiskasvatus päiväkodissa niin huonoa, ettei siellä lapset viihdy ikäistensä seurassa?

Yleisen mielipiteen mukaan tuntuu lasten päivähoito kesäisin jäävän kokonaan työnantajien maksettavaksi ja vielä tuplasta, eikä työnantajilta riitä, että maksetaan työntekijän lomapalkat, vaan näköjään elinkeinoelämän tehtävä on järjestää myös päiväkodin lomajärjestelyt, kun päiväkodit suljetaan, joiden puitteissa vanhemmille pitäisi järjestää lomansa.

Aikoinaan kunnallinen päivähoito järjestettiin elinkeinoelämän tarpeista, nykyään se katetaan yritysverotuksen kautta, kun ennen se oli korvamerkitty raha.

Ja eikä siitä kauaa ole, kun työnantajilla oli lapsellisille työntekijöille omat lastentarhat ja seimet.

Vierailija
84/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko kesän lomalla eli kesä heinä ja elokuun, mutta lapsi (3v) on lomalla kanssani vain heinäkuun. Syy tähän on se, että pidän ensimmäistä kertaa lomaa 20 vuoteen. Aina tehnyt kellon ympäri töitä, kaikki koulun lomat jne. 13 vuotiaasta asti. Kaikki työstä saadut lomat käytetty remontointiin, talonrakennukseen, mökin rakentamisen jne. En koe tästä yhtään syyllisyyttä. Lapsi aloitti päiväkodin kaksi vuotiaana, joten on saanut myös oman osansa kotonaolemisesta ja selvästi nauttii nyt kavereista ja päiväkodista.

Ja työnantaja maksaa sinulle 1.5 kertaista palkkaa, samoin rahoittaa ja mahdollistaa päiväkodin henkilökunnan lomat yritysverotuksesta.

Ja sitten kun tulet töihin, akkusi on tyhjä ja väsynyt ja ehkä jäät sairaslomalle.

Nykyinen systeemi on elinkeinoelämän kannalta kestämätön.

Nyt on minun aikani rentoutua ja lukea kirjoja ja levätä, kun lapsi on hoidossa sen 6 tuntia päivässä. Syksyllä taas palaan töihin ja teen varmaan loppuelämäni töitä, kun eläkkeelle ei milleniaalit pääse. 

Olet erittäin todennäköisesti ollut vähintään vajaan vuoden poissa töistä lapsesi syntyessä, siinä mielessä tuo väitteesi siitä että et ole ollut kahteenkymmeneen vuoteen lomalla ei voi pitää paikkaansa.

Joo äitiysloma on lomaa? Mikä vitsi. Ja tiedoksesi samalla kun olin lapsen syntymän jälkeen sen pari vuotta kotona, niin aloitin yliopisto-opinnot kun lapsi oli 6kk ja osallistuin luennoille kun lapsi oli päiväunilla ja öisin ja iltaisin tein kouluhommia. Valmistun nyt keväällä maisteriksi, joten ymmärrät varmasti, että hommia on painettu ja loma on todella ansaittu.

Loma on loma lapsenkin kanssa, silloinhan ei tarvitse aikatauluttaa mitään. Sorry, mutta minun mielestäni et ole ollenkaan ansainnut lomaa, jonka vietät ilman lasta.

Nykyajan vanhemmat vaan ovat niin pullamössöä, etteivät pärjää edes omien lastensa kanssa. Ei minulle kyllä tullut mieleenkään viedä vanhempia lapsiani päivähoitoon uuden syntyessä, miksi ihmeessä olisin vienyt? Kolmen alle kouluikäisen kanssa oli vain kivaa olla lomalla, kerrankin yhteistä aikaa ilman aikatauluja ja pakkotekemisiä.

Vierailija
85/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesähoitolat on järkyttäviä paikkoja, en veisi sinne ketään. Täyttä kidutusta sekä sinne pakotetuille lapsille että sinne määrätyille aikuisille. Hoitsu onneksi pakotetaan vain muutamaksi päiväksi kukakin, ne lapset dumpataan sinne aamusta iltaan pärjäilemään vaikka koko kesäksi. Varmaan aika traumaattista.

Vierailija
86/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 lasta ja luojalle kiitos, nuorin lapsi aloittaa syksyllä koulun ja tämä syyllistäminen ja haukkuminen loppuu, niin naapurin mammoilta, kuin päiväkodin henk.kunnalta, jos lapsi on kertonut vanhempien jääneen kotiin. Nyt kesäk. alussa nuorin jäi kotiin ja palkattiin kotiin hoitaja, niin ei enää tarvitse selitellä kenellekään, eikä kuunnella lapsen leimaamista ja kiusaamista sillä päiväkodissa.

Asutaan okt ja sen yhteydessä meillä on työtilat ja toimisto ja on jatkuvasti saatu kuulla, kuinka meidän lapset ovat päiväkodissa vain virikelapsia ja olemme laiskoja vanhempia, kun emme viitsi edes lapsia hoitaa, kun kerta ollaan "kotona", vaikka keskimäärin tehdään 10h työpäivää yrittäjänä ja lapset ovat olleet hoidossa 9-15.00.

Ja luulen kaltaisiamme perheitä olevan kuinka paljon, jossa ollaan töissä "kotona" tai tehdään etätöitä, vaikka työpiste muualla.

Syyllistämisen mammat kyllä osaavat. Muistan kun lapset olivat pieniä ja osallistuin täällä johonkin "miksi viet lapsesi hoitoon jos olet vauvan kanssa kotona" -tyyppiseen keskusteluun. Siellä pyörivät Pyhät Kerhomammat haukkumassa ne, jotka eivät vieneet sitä isompaa lasta Kerhoon leikkimään, vaan lapsen tuttuun pk-ryhmään.

Sillä ei ollut mitään merkitystä, että Kerhomammat kerhottivat lapsiaan keskimäärin kolmena päivänä viikossa 4h kerrallaan ja oma isompi lapseni oli omassa tutussa päiväkotiryhmässään kahtena päivänä viikossa 4h kerrallaan. Minä olin silti se huonompi äiti, joka ei jaksanut hoitaa omaa lastani. Ai niin, tämä isompi oli myös 4,5kk putkeen kotona alkaen vähän ennen pikkusisaruksen syntymää loppukeväällä ja jatkuen syyskuulle. En silti kuulemma antanut lasten sisarussuhteen muodostua, kuten nämä Kerhomammat tekivät.

Eikä silläkään ollut merkitystä, että täällä ei ollut kerhoja. Kerhoon olisi silti pitänyt mennä se Pyhä Äiti -rintamerkki ansaitsemaan.

Oh dear lord.

Vierailija
87/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesähoitolat on järkyttäviä paikkoja, en veisi sinne ketään. Täyttä kidutusta sekä sinne pakotetuille lapsille että sinne määrätyille aikuisille. Hoitsu onneksi pakotetaan vain muutamaksi päiväksi kukakin, ne lapset dumpataan sinne aamusta iltaan pärjäilemään vaikka koko kesäksi. Varmaan aika traumaattista.

Hah, omat lapset 9v ja 11v muistelevat vieläkin lämmöllä monia päiväkotikesien varahoitopaikkoja, kun sai ruiskuttaa vettä pihalla aikuisten päälle ja oli uusia hoitajia, leluja, kiipeilypaikkoja ja osan kavereista nimet ja leikit heidän kanssaan muistetaan vieläkin jne.

Kaikilla ei ole nimittäin mahdollisuutta pitää lomaa juuri juhannuksesta elokuuhun, joten omat lapset olivat joka kesä varahoidossa viikon, kaksi tai kolme, riippuen siitä miten saatiin kesälomat lasten isän kanssa. Silti lapsilla oli aina vähintään se 6 viikkoa putkeen täysin lomaa kesällä.

Vierailija
88/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen. 

Vierailija
89/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys, miksi verorahoja käytetään esim jonkun siivouslomaan?

Ihan järjetöntä. Näistä pitäisi kaikista tehdä oikeasti joku selvitys. 

Vierailija
90/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä viedään ilman muuta lapset päiväkotiin loman aikana. Näin varmistamme yhteistä laatuaikaa ja edistämme omaa jaksamistamme. Yhtään ei haittaa, jos seurauksena on lisää asiakkaita sinne päiväkotiin.

Ihme seksiaddikteja. Alle kouluikäiset menevät yleensä nukkumaan hyvissä ajoin, jolloin aikuisille jää kyllä joka ilta ihan riittävästi sitä 'laatuaikaa'.

Minä olen eri vastaaja, mutta meidän lapsen terveydenhoitaja paheksui neuvolassa kun meillä vanhemmilla ei ole tarpeeksi yhteistä aikaa. Lapsi menee nukkumaan seitsemän-kahdeksan aikaan. Kirjasi tyytymättömyytensä myös omakantaan.

Ja sillä oikeutatte sen että viette lapset lomallanne päiväkotiin?

Olen huomannut, että nämä tietyntyyppiset vanhemmat keksivät kyllä syyt oikeuttamaan oman laiskuutensa. Kun se taapero viihtyy niiiiin hyvin siellä päiväkodissa ja kaipailee kavereitaan... Joopajoo! Nämä pienet ovat eniten aikuisen seuraa ja huomiota vailla ja silti ne kuskataan päivähoitoon, vaikka ei ole pakottavaa tarvetta, jossa yhtä aikuista kohden huomattavasti enemmän huomioitavia versus kotona se tyypillinen 1-2 lasta. Kyllä siinä ihan jonkun muun parasta ajatellaan, kuin lapsen...

Niin totta, aina löytyy hyvä syy viedä lapsi päiväkotiin!

Vierailija
91/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta sano kuin, että harvinaisen paskaisia kämppiä teillä on jos menee viikko sen siivoamiseen... 🙄 🤮 Kyllä on elämänhallinta pielessä.

Vierailija
92/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien koko loman ajaksi. Olen masentunut.

Vierailija
93/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään enää ihmettele, miksi nykyään ei enää haluta lapsia.

Eikä tämänpäivän vanhempien osa ole helppo, jos viet lapsen hoitoon pari päivää lomasta ja siivoat kotisi, saat osaksesu helv. moisen tunnemyrskyn ja haukut. Tai käyt kaupassa, ennen lapsen hakemista päiväkodista.

Toista oli ennen. Pikkuveljeni syntyi 60-luvulla ja meillä kävi useamman kerran kunnan kodinhoitaja auttamassa äitiä - siivoamassa, laittamassa ruokaa, pesemässä pyykkiä, hoitamassa minua jne. Ja me oltiin hyvin toimeentuleva perhe.

Omat lapseni syntyivät 80-luvulla ja sama käytäntö, kaungilla oli satoja kodinhoitajia, jotka työskentelivät perheissä, vähävaraiset saivat ilmaiseksi ja hyvätuloiset maksoivat pienen korvauksen.

Sen ajan äidillä oli jopa synnytyksen jälkeen 6-12 kk lapsivuodeaika, jolloin äidin piti levätä ja toipua synnytyksestä.

Synnytys lienee samanlaista, mutta nykyään ei kukaan enää puhu lapsivuodeajasta, vaan nykyäiti hoitaa vauvan ja leikki-ikäiset lapset, siivoaa ja pyykkää, tekee viiden lajin ruuat, pitää kroppansa timmissä kunnossa, heti synnytyksen jälkeen, huolehtii itsestään ja naamastaan, äitiysloman aikana ylläpitää omaa ammattitaitoa jne.

Ei käy kateeksi tämän päivän nuoria äitejä, paineet ovat valtavat, mitä itse, puoliso ja suuri hyenalauma sinulle asettaa ja vaatii.

Kodinhoitajan virat lakkautettiin 2000-luvun alussa, perheiden arvosteluun, erityisesti äitien, sama kohtalo lienee päiväkodeille, kun yhä useampi päiväkoti joutuu lakkautuslistalle.

Naiset - äidit ovat ihan itse vielä asialla!

Minun silmissäni höpö-höpökirjoitus. Olen tavallisen perheen lapsi - kerran kodinhoitaja - äitini oli leikkauksessa 60-luvulla - kotona 2 pientä lasta - kodinhoitaja 2 päivää. 70-luvulla äitini puoli vuotta sairaalassa, ylä-asteella oleva pikkuveljeni ja minä vuoropäivinä pois koulusta, mummia ei saanut jättää yksin, ei kertaakaan kodinhoitajaa(pyydettiin kyllä).80-luvulla: Siellä essonbaarissa miehet tuumivat, kun lapsi parinsadan kilometrin päässä sairaalassa ja ajoin päivittäin väliä toisten lasten takia, että juopa kalja ja sammalla vähän, niin saat kodinhoitajan hoitamaan kotona olevia. Monessa kunnassa kodinhoitajat työskentelivät sosiaalisten tapausten kanssa.

Vierailija
94/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei oikein kukaan enää halua olla niiden lasten kanssa? Ei vanhemmat, ei hoitajat, ei kesätyöläiset, ei toiset lapset, ei isovanhemmat, serkut, tädit, sedät, kummit, isosisarukset, äiti- ja isäpuolet... Tapellaan siitä kenellä on oikeus tai mahdollisuus olla mahdollisimman vähän niiden lasten kanssa, varsinkin niiden huonosti käyttäytyvien, villien, riehuvien ja uhmaikäisten, tai niiden kiukuttelevien, paljon puhuvien tai jatkuvasti apua tarvitsevien.

Ovatko lapset niin rasittavia vai aikuiset niin mukavuudenhaluisia? Jossain Downton Abbey eliitissä lapset tuotiin näytille silloin tällöin puunattuna, muuten ne kasvatti ja koulutti "joku" siellä kulisseissa, kun herrasväki vaihteli mekkoja ja söi. Tätä ketjua lukiessa tulee olo, että moni (äitsy ja isi) haluaa leikkiä sellaista Downton Abbey kuvitteellista fantasiaa, olla paska duunien yläpuolella itse.

Miksei kukaan halua olla se "joku"?

Vierailija
95/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, omat lapset 9v ja 11v muistelevat vieläkin lämmöllä monia päiväkotikesien varahoitopaikkoja, kun sai ruiskuttaa vettä pihalla aikuisten päälle ja oli uusia hoitajia, leluja, kiipeilypaikkoja ja osan kavereista nimet ja leikit heidän kanssaan muistetaan vieläkin jne.

Kaikilla ei ole nimittäin mahdollisuutta pitää lomaa juuri juhannuksesta elokuuhun, joten omat lapset olivat joka kesä varahoidossa viikon, kaksi tai kolme, riippuen siitä miten saatiin kesälomat lasten isän kanssa. Silti lapsilla oli aina vähintään se 6 viikkoa putkeen täysin lomaa kesällä.

Aijaa. Kivat teille sitten.

Varmaan aika kiva olla töissä, kun jonkun kakarat kastelee työntekijän vaatteet räiskimällä likaista vettä päälle. Ne vaatteet on sen ihmisen omat.

-60-luvulla oli lintsillä pienellä palkalla töissä naisia, joiden piti istua tai maata bikineissä sellaisella laudalla, ja jota äijät heitteli maksua vastaan vesi-ilmapalloilla ja palloilla, että nainen romahtaisi alla olevaan vesialtaaseen. Sen naisen piti pudotessa kirkasta ja leikkiä vedenneitoa. Miehet sai jonkun palkinnon ja märät housut.

Sitäkin jotkut muistelee ilolla ja sovinistisella ylpeydellä.

Vierailija
96/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei oikein kukaan enää halua olla niiden lasten kanssa? Ei vanhemmat, ei hoitajat, ei kesätyöläiset, ei toiset lapset, ei isovanhemmat, serkut, tädit, sedät, kummit, isosisarukset, äiti- ja isäpuolet... Tapellaan siitä kenellä on oikeus tai mahdollisuus olla mahdollisimman vähän niiden lasten kanssa, varsinkin niiden huonosti käyttäytyvien, villien, riehuvien ja uhmaikäisten, tai niiden kiukuttelevien, paljon puhuvien tai jatkuvasti apua tarvitsevien.

Ovatko lapset niin rasittavia vai aikuiset niin mukavuudenhaluisia? Jossain Downton Abbey eliitissä lapset tuotiin näytille silloin tällöin puunattuna, muuten ne kasvatti ja koulutti "joku" siellä kulisseissa, kun herrasväki vaihteli mekkoja ja söi. Tätä ketjua lukiessa tulee olo, että moni (äitsy ja isi) haluaa leikkiä sellaista Downton Abbey kuvitteellista fantasiaa, olla paska duunien yläpuolella itse.

Kyllä juuri näin. Tällaisia eliitti-mammoja oikeasti riittää ja asenne on juurikin vähän tämä.

Vierailija
97/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteen mukaan. Toki jos tarve on, ei kuitenkaan läheskään koko lomaksi.

Vierailija
98/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt selitä. Montakos lasta itselläsi on? Tsemppiä vaan näille täydellisille äideille.

Vierailija
99/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vie. Pyrimme pitämään kesälomat miehen kanssa vielä eri aikaan, jotta lapset saavat mahdollisimman pitkän loman (8-10 viikkoa). Yritetään muutenkin mahdollistaa mahdollisimman paljon lisävapaita ja lomia vuoden aikana.

Muutenkin huono omatunto, vaikka lapset ovat yksityisellä perhepäivähoitajalla pienessä ryhmässä, en tosiaan hoidata lapsia ylimääräistä hetkeäkään:D Minulla kolme lasta, kaksi helppoa ja yksi vaativan temperamentin lapsi. Ihania kuitenkin kaikki!

Vierailija
100/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien ei mulla ole koskaan niin hyvää lomaa, että voisin pitää lasta kotona. Viimekesänä rakensin taloa, tänä kesänä rakennan tallia. En edes muista koska olisin ollut kesälomalla vain lomalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä