Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni täällä vie lomallaan lapsen päiväkotiin?

Vierailija
08.06.2022 |

Omalla lapsellani on lomaa, kun päiväkoti on kiinni heinäkuun. Mutta aiomme viedä hänet sinne vielä tässä kuussa, vaikka itse olen kotona vauvan kanssa ja mieskin lomalla kesäkuun pari viimeistä viikkoa. Yksi tuttu ihmetteli tätä käytäntöä, mutta koko perheen jaksamisen kannalta on parempi näin. Kyseessä tosi vilkas 2-vuotias, joka kaipaa tekemistä, virikkeitä ja kavereita. Mielipiteitä?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä on aika varmasti provo, niin näitä tällaisia vanhempia on oikeasti. Vietetään vauvan kanssa laatuaikaa ja pahimmassa tapauksessa kotona lomailee molemmat vanhemmat. Äijä lähtee miesten reissulle pohjoseen ja mamma ei jaksa sitä vanhinta lasta ja perustelee sillä, että siellä päikyssä on niitä virikkeitä 😂 itse ei osata järjestää lapsille virikkeitä ja ohjelmaa.

Vierailija
42/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien päiväkotiin, täysi maksuhan kesäkuultakin otetaan. Varhaiskasvatus on jo lainsäädännössä katsottu tarpeelliseksi palveluksi nimenomaan lapselle, joka pääsee osalliseksi ohjatusta toiminnasta ja koulutettujen osaajien antamasta tuesta. Varhaiskasvatus on nimenomaan oikeus, ei velvollisuus, ja meillä Suomessa pitäisi vähitellen ymmärtää, että kyse ei ole jostain leikittämisestä ja laulamisesta, vaan lapsen kehitystä tukevasta toiminnasta! Minun lomani ei saa olla este lapsen oikeudelle saada parasta mahdollista kasvatusta.

En ymmärrä vanhempia, jotka luulevat olevansa niin yli-ihmisiä, että kykenevät kotona antamaan kaiken sen, mitä lapset varhaiskasvatuksessa saavat.

Ei kesäkuussa ole mitään laadukasta varhaiskasvatusta tarjolla, ihan tiedoksi vaan. Moni lapsi lomalla, ryhmiä yhdistellään, on keikkalaisia ym ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien kahdeksi viikoksi. Lapselle jää kyllä lomaa kuusi viikkoa.

Hän on tosi sosiaalinen tapaus. Viikonloppuisin pitää koko ajan etsiä kaveria jostain, joten sitä tekisimme päivät, yrittäisimme löytää jostain leikkiseuraa. Kaikki kaverit ovat vielä päiväkodissa.

Olen myös itse uupunut, en lapseeni, vaan suvussamme on ollut paljon surua. Jotenkin sitä on on helpompi välillä käsitellä yksin. Minulla löytyi juuri fyysinen sairaus, joka aiheuttaa väsymystä.

Olen myös hoitanut asioita, jotka ovat jääneet hoitamatta vuoden aikana. Hammaslääkäri, lääkäri, labrat jne. Ei minulla ole mitään aikaa hoitaa näitä muulloin.

Vierailija
44/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun esim 1-2-luokkalaisilla muutaman tunnin koulupäivät ja lähes 2,5kk:n loma, mutta päiväkoti-ikäisille ajatellaan riittävän joku muutama viikko lomaa vuodessa, vaikka päivät saattavat olla pahimmassa tapauksessa jopa 9h pitkiä!

Vierailija
45/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viedään ilman muuta lapset päiväkotiin loman aikana. Näin varmistamme yhteistä laatuaikaa ja edistämme omaa jaksamistamme. Yhtään ei haittaa, jos seurauksena on lisää asiakkaita sinne päiväkotiin.

Vierailija
46/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä viedään ilman muuta lapset päiväkotiin loman aikana. Näin varmistamme yhteistä laatuaikaa ja edistämme omaa jaksamistamme. Yhtään ei haittaa, jos seurauksena on lisää asiakkaita sinne päiväkotiin.

Ihme seksiaddikteja. Alle kouluikäiset menevät yleensä nukkumaan hyvissä ajoin, jolloin aikuisille jää kyllä joka ilta ihan riittävästi sitä 'laatuaikaa'.

Vierailija
47/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelle.

Vierailija
48/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on selvä provo, jolla halutaan syyllistää vanhempia, joiden lapset päiväkodissa ja luoda vastakkaisasettelua kommentoijissa ja tarve luoda mielikuva heikosta varhaiskasvatuksesta ja hoidosta päiväkodissa ja henkilökunnan ammattitaidottimuudesta.

Ja jos toinen vanhempi on kotona, lapset pitäisi olla ainut ryhmä, joille ei kuulu yhteiskunnan palvelut. Koululaiset on toistaiseksi jätetty rauhaan, jos vanhemmat kotona, eikä vaadittu vanhempia lastensa kotiopetukseen tai hoitamaan iäkkäitä tai sairaita vanhempiaan.

Tämän kaltaiset ja vastakkainasettelun aiheet ovat oman oksan sahaamista ja selvä viesti poliittisille päättäjille, sulkea ja yhdistää päiväkoteja, kun vanhemmat eivät enää uskalla viedä lapsiaan päiväkotiin ja samaan aikaan syntyvyys laskee, päiväkotien käyttöaste jää alhaiseksi ja se lähin päiväkoti voi olla tulevaisuudessa 10km päässä ja lisää päiväkodin henkilökunnan työllisyyttä ja välillisisti myös muita, kuten keittäjien, siivoojien jne.

Nykyään monessa perheessä, jos lapset ovat kotona, lapset eivät saa ikäistensä seuraa ja leikkejä, kun harvoin suurperheitä ja jos äiti vielä mammalomalla, vauvaperheen rytmi on aivan erilainen. Siinä leikki-ikäisen jo 3-4h päivittäistä ulkoilua ja liikuntaa on vaikea järjestää

Vierailija
49/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouslomaa, pakkauslomaa, liittymien&vakuutustenvertailulomaa 😂😂😂 ja mitä on nämä moninaiset virastoasiat mitä hoidetaan juhannusviikolla?

Eihän näin Va mmaiset voi olla missään työelämässä?

Vierailija
50/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta ja luojalle kiitos, nuorin lapsi aloittaa syksyllä koulun ja tämä syyllistäminen ja haukkuminen loppuu, niin naapurin mammoilta, kuin päiväkodin henk.kunnalta, jos lapsi on kertonut vanhempien jääneen kotiin. Nyt kesäk. alussa nuorin jäi kotiin ja palkattiin kotiin hoitaja, niin ei enää tarvitse selitellä kenellekään, eikä kuunnella lapsen leimaamista ja kiusaamista sillä päiväkodissa.

Asutaan okt ja sen yhteydessä meillä on työtilat ja toimisto ja on jatkuvasti saatu kuulla, kuinka meidän lapset ovat päiväkodissa vain virikelapsia ja olemme laiskoja vanhempia, kun emme viitsi edes lapsia hoitaa, kun kerta ollaan "kotona", vaikka keskimäärin tehdään 10h työpäivää yrittäjänä ja lapset ovat olleet hoidossa 9-15.00.

Ja luulen kaltaisiamme perheitä olevan kuinka paljon, jossa ollaan töissä "kotona" tai tehdään etätöitä, vaikka työpiste muualla.

Vierailija
51/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia käytäntöjä.

Me otettiin lapset päiväkodista aina kotiin ajalle 1.6 - 31.8.  Omat loma-ajat hoidettiin itse ja muun ajan auttoivat isovanhemmat ja sekä miehen että minun tädit.

Olen tietoinen ettei kaikilla ole yhtä onnekas tilanne, mutta se tuntuu oudolta ettei edes omaa loma-aikaa haluta omien lasten kanssa viettää.

Vierailija
52/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään enää ihmettele, miksi nykyään ei enää haluta lapsia.

Eikä tämänpäivän vanhempien osa ole helppo, jos viet lapsen hoitoon pari päivää lomasta ja siivoat kotisi, saat osaksesu helv. moisen tunnemyrskyn ja haukut. Tai käyt kaupassa, ennen lapsen hakemista päiväkodista.

Toista oli ennen. Pikkuveljeni syntyi 60-luvulla ja meillä kävi useamman kerran kunnan kodinhoitaja auttamassa äitiä - siivoamassa, laittamassa ruokaa, pesemässä pyykkiä, hoitamassa minua jne. Ja me oltiin hyvin toimeentuleva perhe.

Omat lapseni syntyivät 80-luvulla ja sama käytäntö, kaungilla oli satoja kodinhoitajia, jotka työskentelivät perheissä, vähävaraiset saivat ilmaiseksi ja hyvätuloiset maksoivat pienen korvauksen.

Sen ajan äidillä oli jopa synnytyksen jälkeen 6-12 kk lapsivuodeaika, jolloin äidin piti levätä ja toipua synnytyksestä.

Synnytys lienee samanlaista, mutta nykyään ei kukaan enää puhu lapsivuodeajasta, vaan nykyäiti hoitaa vauvan ja leikki-ikäiset lapset, siivoaa ja pyykkää, tekee viiden lajin ruuat, pitää kroppansa timmissä kunnossa, heti synnytyksen jälkeen, huolehtii itsestään ja naamastaan, äitiysloman aikana ylläpitää omaa ammattitaitoa jne.

Ei käy kateeksi tämän päivän nuoria äitejä, paineet ovat valtavat, mitä itse, puoliso ja suuri hyenalauma sinulle asettaa ja vaatii.

Kodinhoitajan virat lakkautettiin 2000-luvun alussa, perheiden arvosteluun, erityisesti äitien, sama kohtalo lienee päiväkodeille, kun yhä useampi päiväkoti joutuu lakkautuslistalle.

Naiset - äidit ovat ihan itse vielä asialla!

Vierailija
53/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko keskustelu taas kunnon vastakkainasettelua ja äitejä syyllistävää. Jokainen perhe tekee omien voimavarojensa mukaan. Tärkeää että vanhemmat jaksaa. Itse ainakin nautin parin päivän siivouslomasta, hoidan roikkuvat asiat, siivoan ja käyn hieronnassa. Otan uhmaikäisen taaperon vasta tämän jälkeen kesälomalle. Aktiivinen taapero viihtyy kun saa vielä temmeltää kavereiden kanssa täysillä tarhan pihalla. Siivousloman ohessa suunnittelen meille kivat yhteiset retket ja tekemiset yhteiselle kesälomalle.

Vierailija
54/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vien kahdeksi viikoksi. Lapselle jää kyllä lomaa kuusi viikkoa.

Hän on tosi sosiaalinen tapaus. Viikonloppuisin pitää koko ajan etsiä kaveria jostain, joten sitä tekisimme päivät, yrittäisimme löytää jostain leikkiseuraa. Kaikki kaverit ovat vielä päiväkodissa.

Olen myös itse uupunut, en lapseeni, vaan suvussamme on ollut paljon surua. Jotenkin sitä on on helpompi välillä käsitellä yksin. Minulla löytyi juuri fyysinen sairaus, joka aiheuttaa väsymystä.

Olen myös hoitanut asioita, jotka ovat jääneet hoitamatta vuoden aikana. Hammaslääkäri, lääkäri, labrat jne. Ei minulla ole mitään aikaa hoitaa näitä muulloin.

Ymmärrän tämän hyvin. Minullakin on todella seurallinen ja villi 6-vuotias, joka on aina kaikki viikonloput ihan maansa myynyt, jos ei järjestetä leikkitreffejä jonkun kaverin kanssa. Täälläpäin kun ei oikein muita lapsia asu. Todellakin lapsi saa nauttia päiväkodissa kavereiden seurasta juhannukseen saakka, vaikka minä lomailen jo osan juhannusviikosta. Saan itsekin vetää vähän henkeä rankan työkevään jälkeen, ja siivoilla ja pakata rauhassa, ilman että minussa roikutaan ja valitetaan tylsyyttä, kun ei ole leikkiseuraa.

Vierailija
55/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien päiväkotiin, täysi maksuhan kesäkuultakin otetaan. Varhaiskasvatus on jo lainsäädännössä katsottu tarpeelliseksi palveluksi nimenomaan lapselle, joka pääsee osalliseksi ohjatusta toiminnasta ja koulutettujen osaajien antamasta tuesta. Varhaiskasvatus on nimenomaan oikeus, ei velvollisuus, ja meillä Suomessa pitäisi vähitellen ymmärtää, että kyse ei ole jostain leikittämisestä ja laulamisesta, vaan lapsen kehitystä tukevasta toiminnasta! Minun lomani ei saa olla este lapsen oikeudelle saada parasta mahdollista kasvatusta.

En ymmärrä vanhempia, jotka luulevat olevansa niin yli-ihmisiä, että kykenevät kotona antamaan kaiken sen, mitä lapset varhaiskasvatuksessa saavat.

Kerrotko mitä lapsi saapäiväkodissa sellaista, mitä ei kotona?

Jos näin on, niin luulen todellakin olleeni se yli-ihminen.

Vierailija
56/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaslomalla (leikkauksen jäljiltä), en pääse sängystä vielä ulos, joten lapset eivät pääsisi kanssani edes ulkoilemaan, 5v voisi täällä kotona itse lämmittää jonkun mikroaterian mikrossa lounaaksi otselleen ja 2 v:lle. Siksi mies vielä aamulla lapset päiväkotiin, mutta onneksi kahden viikon kuluttua lapset jäävät 7 viikon lomalle ja toivottavasti olen itsekin silloin jo paremmassa kunnossa.

Vierailija
57/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivouslomaa, pakkauslomaa, liittymien&vakuutustenvertailulomaa 😂😂😂 ja mitä on nämä moninaiset virastoasiat mitä hoidetaan juhannusviikolla?

Eihän näin Va mmaiset voi olla missään työelämässä?

Jep oikeasti repesin, mutta tällaista tämä on tänä päivänä, voi luoja...

Vierailija
58/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on selvä provo, jolla halutaan syyllistää vanhempia, joiden lapset päiväkodissa ja luoda vastakkaisasettelua kommentoijissa ja tarve luoda mielikuva heikosta varhaiskasvatuksesta ja hoidosta päiväkodissa ja henkilökunnan ammattitaidottimuudesta.

Ja jos toinen vanhempi on kotona, lapset pitäisi olla ainut ryhmä, joille ei kuulu yhteiskunnan palvelut. Koululaiset on toistaiseksi jätetty rauhaan, jos vanhemmat kotona, eikä vaadittu vanhempia lastensa kotiopetukseen tai hoitamaan iäkkäitä tai sairaita vanhempiaan.

Tämän kaltaiset ja vastakkainasettelun aiheet ovat oman oksan sahaamista ja selvä viesti poliittisille päättäjille, sulkea ja yhdistää päiväkoteja, kun vanhemmat eivät enää uskalla viedä lapsiaan päiväkotiin ja samaan aikaan syntyvyys laskee, päiväkotien käyttöaste jää alhaiseksi ja se lähin päiväkoti voi olla tulevaisuudessa 10km päässä ja lisää päiväkodin henkilökunnan työllisyyttä ja välillisisti myös muita, kuten keittäjien, siivoojien jne.

Nykyään monessa perheessä, jos lapset ovat kotona, lapset eivät saa ikäistensä seuraa ja leikkejä, kun harvoin suurperheitä ja jos äiti vielä mammalomalla, vauvaperheen rytmi on aivan erilainen. Siinä leikki-ikäisen jo 3-4h päivittäistä ulkoilua ja liikuntaa on vaikea järjestää

Koululaisten rauhaan jättäminen perustuu siihen että silloin kun koulussa on loma-aika niin oppilaat ovat kotona tai muualla kuin siellä koulussa.

Vierailija
59/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelle.

Niin, olen parisuhdetta vaaliva, seksiä rakastava pelle, joka rakastelee mieheni kanssa päivittäin.

Vierailija
60/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monenlaisia käytäntöjä.

Me otettiin lapset päiväkodista aina kotiin ajalle 1.6 - 31.8.  Omat loma-ajat hoidettiin itse ja muun ajan auttoivat isovanhemmat ja sekä miehen että minun tädit.

Olen tietoinen ettei kaikilla ole yhtä onnekas tilanne, mutta se tuntuu oudolta ettei edes omaa loma-aikaa haluta omien lasten kanssa viettää.

Tämähän se juuri tässä on vaikea ymmärtää. Miksi joku ei halua viettää lomaansa oman lapsensa kanssa, jota on ihan itse toivonut ja alkuun saattanut? Sairaudet, mt-ongelmat ym sitten erikseen, mutta nykypäivänä ihmiset ovat niin itekkäitä. Myös vanhemmat. Mietitään vaan omaa mukavuutta, miten päästään itse mahdollisimman helpolla. Eipä tarvitse ihmetellä sitä että lapset ja nuoret voivat pahoin. Kyllä lapsi aistii sen, että hänen kanssaan ei haluta olla. Tosi surullista.

T. Ihan tavallinen, lapsiaan rakastava perheenäiti, ei mikään yli-ihminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi