Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni täällä vie lomallaan lapsen päiväkotiin?

Vierailija
08.06.2022 |

Omalla lapsellani on lomaa, kun päiväkoti on kiinni heinäkuun. Mutta aiomme viedä hänet sinne vielä tässä kuussa, vaikka itse olen kotona vauvan kanssa ja mieskin lomalla kesäkuun pari viimeistä viikkoa. Yksi tuttu ihmetteli tätä käytäntöä, mutta koko perheen jaksamisen kannalta on parempi näin. Kyseessä tosi vilkas 2-vuotias, joka kaipaa tekemistä, virikkeitä ja kavereita. Mielipiteitä?

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monenlaisia käytäntöjä.

Me otettiin lapset päiväkodista aina kotiin ajalle 1.6 - 31.8.  Omat loma-ajat hoidettiin itse ja muun ajan auttoivat isovanhemmat ja sekä miehen että minun tädit.

Olen tietoinen ettei kaikilla ole yhtä onnekas tilanne, mutta se tuntuu oudolta ettei edes omaa loma-aikaa haluta omien lasten kanssa viettää.

Tämähän se juuri tässä on vaikea ymmärtää. Miksi joku ei halua viettää lomaansa oman lapsensa kanssa, jota on ihan itse toivonut ja alkuun saattanut? Sairaudet, mt-ongelmat ym sitten erikseen, mutta nykypäivänä ihmiset ovat niin itekkäitä. Myös vanhemmat. Mietitään vaan omaa mukavuutta, miten päästään itse mahdollisimman helpolla. Eipä tarvitse ihmetellä sitä että lapset ja nuoret voivat pahoin. Kyllä lapsi aistii sen, että hänen kanssaan ei haluta olla. Tosi surullista.

T. Ihan tavallinen, lapsiaan rakastava perheenäiti, ei mikään yli-ihminen

Juuri näin. Naapurissa asuu tällainen perhe. Äiti vissiin masentunut ja on kotona. Lapset 8-16 joka päivä hoidossa, kesät talvet. Nyt äiti taas raskaana, odottaa kolmatta lasta. Tietää jo, että vauva tulee olemaan päivähoidossa heti 10 kk.

Vierailija
62/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kun on perheen jaksamisesta kyse, niin ei kannata kenen tahansa neuvoja kuunnella vaan tehdä niin kuin on hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kun on perheen jaksamisesta kyse, niin ei kannata kenen tahansa neuvoja kuunnella vaan tehdä niin kuin on hyvä.

Kun puhutaan perheen jaksamisesta, niin ei tarkoiteta pelkkää vanhempien jaksamista.

Toki Jokaisella on oikeus päättää itse mutta täytyy sanoa että ei sellaisella perheellä kovin paljon päässä ajatuksia liiku joka toimittaa lapsen hoitoon silloin kun molemmat vanhemmat ovat lomalla. Yksittäiset poikkeuspäivät ovat Tottakai ok mutta jos ajatellaan että vanhemmat viettävät vaikka viikon lomaa keskenään niin että lapset ovat hoidossa niin se on kyllä jo väärin ihan sitä omaa lasta kohtaan.

Vierailija
64/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä viedään ilman muuta lapset päiväkotiin loman aikana. Näin varmistamme yhteistä laatuaikaa ja edistämme omaa jaksamistamme. Yhtään ei haittaa, jos seurauksena on lisää asiakkaita sinne päiväkotiin.

Ihme seksiaddikteja. Alle kouluikäiset menevät yleensä nukkumaan hyvissä ajoin, jolloin aikuisille jää kyllä joka ilta ihan riittävästi sitä 'laatuaikaa'.

Minä olen eri vastaaja, mutta meidän lapsen terveydenhoitaja paheksui neuvolassa kun meillä vanhemmilla ei ole tarpeeksi yhteistä aikaa. Lapsi menee nukkumaan seitsemän-kahdeksan aikaan. Kirjasi tyytymättömyytensä myös omakantaan.

Vierailija
65/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja ja töissä todella henkisesti kuormittavassa töissä. Lapsi on kesäkuussa ensimmäiset kaksi viikkoa hoidossa 4 puolikasta päivää viikossa. Tarvin sen 8-11:30 ajan palautuakseni kevään töistä.  Jos en veisi, lapsi katsoisi 8-11:30 tablettia kun makaisin uupuneena sohvalla. En vaa saa itseäni puristettua aktiiviseksi heti aamusta lukuvuoden jälkeen.

Pari viikkoa tätä, että voin aamulla tulla tyhjään kotiin, itkeä työuupumuksen ja riittämättömyyden tunteet ulos, kirjoittaa hiljaisessa kodissa päiväkirjaa ja tunteita ylös, käydä lenkillä (joka on mahdotonta lapsen kanssa, joka ei osaa vielä pyöräillä) ja teen meille terveellistä kotiruokaa.

Samalla päivitän cv:n ja haen töitä syksyksi. Kurjaa olisi kotona torjua lapsi, että ole nyt hiljaa kun äiti tekee koneella töitä.

Kun puolikkaan päivän jälkeen haen lapsen, odottaa kotona vanhempi, joka pystyy ottamaan lapsen emotionaaliset tarpeet huomioon tiuskimatta, jaksaa leikkiä ja juosta ulkona ja on läsnä ruokapöydässä. 

Sillä, että pidetään kulissit ylhäällä ja pidetään lapsi kotona 24/7, vaikka vanhempi on jaksamisen kanssa äärirajoilla, ei seuraa mitää hyvää. Olen kuitenkin samaa mieltä, että lapsen paikka on kotona ja lapsikin ansaitsee lomaa. Onneksi olen opettaja ja voidaan olla yhdessä kesäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin.

Vierailija
66/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko kesän lomalla eli kesä heinä ja elokuun, mutta lapsi (3v) on lomalla kanssani vain heinäkuun. Syy tähän on se, että pidän ensimmäistä kertaa lomaa 20 vuoteen. Aina tehnyt kellon ympäri töitä, kaikki koulun lomat jne. 13 vuotiaasta asti. Kaikki työstä saadut lomat käytetty remontointiin, talonrakennukseen, mökin rakentamisen jne. En koe tästä yhtään syyllisyyttä. Lapsi aloitti päiväkodin kaksi vuotiaana, joten on saanut myös oman osansa kotonaolemisesta ja selvästi nauttii nyt kavereista ja päiväkodista.

Nyt on minun aikani rentoutua ja lukea kirjoja ja levätä, kun lapsi on hoidossa sen 6 tuntia päivässä. Syksyllä taas palaan töihin ja teen varmaan loppuelämäni töitä, kun eläkkeelle ei milleniaalit pääse. 

Vierailija
67/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi olla että joku muu ajattelee lapsen parasta enemmän kuin vanhempi itse.

Vierailija
68/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monenlaisia käytäntöjä.

Me otettiin lapset päiväkodista aina kotiin ajalle 1.6 - 31.8.  Omat loma-ajat hoidettiin itse ja muun ajan auttoivat isovanhemmat ja sekä miehen että minun tädit.

Olen tietoinen ettei kaikilla ole yhtä onnekas tilanne, mutta se tuntuu oudolta ettei edes omaa loma-aikaa haluta omien lasten kanssa viettää.

Tämä on kans älytöntä. Sitä miettii että humiseeko pää vain tyhjyyttä näillä, jotka hankkivat vaan lisää lapsia, vaikka eivät edellisiäkään jaksa?

Tämähän se juuri tässä on vaikea ymmärtää. Miksi joku ei halua viettää lomaansa oman lapsensa kanssa, jota on ihan itse toivonut ja alkuun saattanut? Sairaudet, mt-ongelmat ym sitten erikseen, mutta nykypäivänä ihmiset ovat niin itekkäitä. Myös vanhemmat. Mietitään vaan omaa mukavuutta, miten päästään itse mahdollisimman helpolla. Eipä tarvitse ihmetellä sitä että lapset ja nuoret voivat pahoin. Kyllä lapsi aistii sen, että hänen kanssaan ei haluta olla. Tosi surullista.

Juuri näin. Naapurissa asuu tällainen perhe. Äiti vissiin masentunut ja on kotona. Lapset 8-16 joka päivä hoidossa, kesät talvet. Nyt äiti taas raskaana, odottaa kolmatta lasta. Tietää jo, että vauva tulee olemaan päivähoidossa heti 10 kk.

Vierailija
69/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko kesän lomalla eli kesä heinä ja elokuun, mutta lapsi (3v) on lomalla kanssani vain heinäkuun. Syy tähän on se, että pidän ensimmäistä kertaa lomaa 20 vuoteen. Aina tehnyt kellon ympäri töitä, kaikki koulun lomat jne. 13 vuotiaasta asti. Kaikki työstä saadut lomat käytetty remontointiin, talonrakennukseen, mökin rakentamisen jne. En koe tästä yhtään syyllisyyttä. Lapsi aloitti päiväkodin kaksi vuotiaana, joten on saanut myös oman osansa kotonaolemisesta ja selvästi nauttii nyt kavereista ja päiväkodista.

Nyt on minun aikani rentoutua ja lukea kirjoja ja levätä, kun lapsi on hoidossa sen 6 tuntia päivässä. Syksyllä taas palaan töihin ja teen varmaan loppuelämäni töitä, kun eläkkeelle ei milleniaalit pääse. 

Olet erittäin todennäköisesti ollut vähintään vajaan vuoden poissa töistä lapsesi syntyessä, siinä mielessä tuo väitteesi siitä että et ole ollut kahteenkymmeneen vuoteen lomalla ei voi pitää paikkaansa.

Vierailija
70/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monenlaisia käytäntöjä.

Itse olen sitä mieltä, että täytyy olla jotain ongelmia kiintymyssuhteessa.

Vierailija
71/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet erittäin todennäköisesti ollut vähintään vajaan vuoden poissa töistä lapsesi syntyessä, siinä mielessä tuo väitteesi siitä että et ole ollut kahteenkymmeneen vuoteen lomalla ei voi pitää paikkaansa.

Joo äitiysloma on lomaa? Mikä vitsi. Ja tiedoksesi samalla kun olin lapsen syntymän jälkeen sen pari vuotta kotona, niin aloitin yliopisto-opinnot kun lapsi oli 6kk ja osallistuin luennoille kun lapsi oli päiväunilla ja öisin ja iltaisin tein kouluhommia. Valmistun nyt keväällä maisteriksi, joten ymmärrät varmasti, että hommia on painettu ja loma on todella ansaittu.

Vierailija
72/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tulisi mieleenkään viedä yhtäkään lapsista hoitoon vaan tää on just parasta, kun saa valvoa, nukkua myöhään, syödä jäätelöä ja muita herkkuja, mennä johonkin tai olla menemättä, ihan vaan olla perheenä. Meidän lapset ainakin on mun mielestä hauskaa seuraa ja heidän juttujaan on mukava seurata. Nytkin kuopus köllöttelee mun vatsan päällä ja huhuilee kissaa piilostaan leikkimään. Kohta lähdetään ulos puhaltamaan saippuakuplia. Esikoinen ja keskimmäinen juoksee omissa menoissaan ja tulevat välillä käymään. Tää on elämää 😎

Vierailija
73/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo äitiysloma on lomaa? Mikä vitsi. Ja tiedoksesi samalla kun olin lapsen syntymän jälkeen sen pari vuotta kotona, niin aloitin yliopisto-opinnot kun lapsi oli 6kk ja osallistuin luennoille kun lapsi oli päiväunilla ja öisin ja iltaisin tein kouluhommia. Valmistun nyt keväällä maisteriksi, joten ymmärrät varmasti, että hommia on painettu ja loma on todella ansaittu.

Hyvä saavutus ilman muuta.

Ilmeisesti siis vanhempasi ovat kuolleet ja välit lapsen isään täysin poikki?

Vierailija
74/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten vanhemmat tähän liittyy, mutta itseasiassa kyllä, molemmat vanhempani ovat kuolleet. Puolison vanhemmista toinen on kuollut ja isä laitoshoidossa. Lapsen isä käy töissä ja jos et tiennyt niin kesälomaa on sen neljä viikkoa, jonka vietämme yhdessä perheenä silloin heinäkuussa. Emme lomaile lapsen takia erikseen, vaan koko perhe pitää kivaa yhdessä sen neljä viikkoa. 

Vierailija
75/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä viedään ilman muuta lapset päiväkotiin loman aikana. Näin varmistamme yhteistä laatuaikaa ja edistämme omaa jaksamistamme. Yhtään ei haittaa, jos seurauksena on lisää asiakkaita sinne päiväkotiin.

Ihme seksiaddikteja. Alle kouluikäiset menevät yleensä nukkumaan hyvissä ajoin, jolloin aikuisille jää kyllä joka ilta ihan riittävästi sitä 'laatuaikaa'.

Minä olen eri vastaaja, mutta meidän lapsen terveydenhoitaja paheksui neuvolassa kun meillä vanhemmilla ei ole tarpeeksi yhteistä aikaa. Lapsi menee nukkumaan seitsemän-kahdeksan aikaan. Kirjasi tyytymättömyytensä myös omakantaan.

Ja sillä oikeutatte sen että viette lapset lomallanne päiväkotiin?

Olen huomannut, että nämä tietyntyyppiset vanhemmat keksivät kyllä syyt oikeuttamaan oman laiskuutensa. Kun se taapero viihtyy niiiiin hyvin siellä päiväkodissa ja kaipailee kavereitaan... Joopajoo! Nämä pienet ovat eniten aikuisen seuraa ja huomiota vailla ja silti ne kuskataan päivähoitoon, vaikka ei ole pakottavaa tarvetta, jossa yhtä aikuista kohden huomattavasti enemmän huomioitavia versus kotona se tyypillinen 1-2 lasta. Kyllä siinä ihan jonkun muun parasta ajatellaan, kuin lapsen...

Vierailija
76/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten vanhemmat tähän liittyy, mutta itseasiassa kyllä, molemmat vanhempani ovat kuolleet. Puolison vanhemmista toinen on kuollut ja isä laitoshoidossa. Lapsen isä käy töissä ja jos et tiennyt niin kesälomaa on sen neljä viikkoa, jonka vietämme yhdessä perheenä silloin heinäkuussa. Emme lomaile lapsen takia erikseen, vaan koko perhe pitää kivaa yhdessä sen neljä viikkoa. 

Surullista että olette menettäneet vanhempanne jo nuorina. Teidän tilanteessanne ammatti hoitoavun käyttäminen on erittäin ymmärrettävää.

Ylipäänsä vanhemmat liittyvät tilanteeseen siten että usein monet totaaliyksinhuoltajiksi itseään kutsuvat ihmiset paljastuvat sellaisiksi että kyllä ne vanhemmat olisivat olemassa ja hoitaisivat mutta kun sattuvat asumaan hieman kauempana.

Vierailija
77/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vien viikoksi. Jään siis Juhannuksesta lomalle mutta lapsi on viikon vielä juhannuksen jälkeen hoidossa.

Minä teen silloin suursiivouksen kotona:)

Minköikäinen lapsesi on? Onko hän muuten aina 5 päivää viikossa hoidossa täydet päivät?

5.v ja kyllä on hoidossa joka viikko ma-pe kun me vanhemmat käymme töissä

No joo, jos on 5v ja ainoa lapsi, ymmärrän ton sun tilanteen. Se viikko kun sä kuuraat kämppää lapsi kyllästyisi kuoliaaksi. Tosin, eikä isä voisi olla lapsen kanssa tuon ajan tai tuleehan lapselle kuitnkinpitempi kuin 3 viikkoalomaa pkodista? 

Vierailija
78/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo

Näitä perheitä kyllä löytyy. T. Varhaiskasvattaja

Mistä sinä varhaiskasvattaja tiedät, mikä heillä oikeasti on tilanne ja milloin he ovat lomalla? Esimerkiksi minulla ei kertakaikkiaan ole kesälomia, koska olen aloittanut uudessa työssä. Palkatonta voin pitää, mutta se on tosiaan pois palkasta sitten.

(Ja huoli pois, lapset on kesälomalla sen ajan kun oma pk on kiinni)

Vierailija
79/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo

Näitä perheitä kyllä löytyy. T. Varhaiskasvattaja

Mistä sinä varhaiskasvattaja tiedät, mikä heillä oikeasti on tilanne ja milloin he ovat lomalla? Esimerkiksi minulla ei kertakaikkiaan ole kesälomia, koska olen aloittanut uudessa työssä. Palkatonta voin pitää, mutta se on tosiaan pois palkasta sitten.

(Ja huoli pois, lapset on kesälomalla sen ajan kun oma pk on kiinni)

Olen itse työskennellyt myös varhaiskasvatusalalla, ja kyllä moni vanhempi ihan itse saattoi asian möläyttää. Lapsia, ihan pieniäkin, tuotiin myös hoitoon vaikka molemmat vanhemmat olisivat olleet perhevapaalla. Tämänkin vanhemmat kertoivat ihan itse. Lisäksi tuttavapiirissä näitä vanhempia, jotka eivät näe tällaisessa toiminnassa mitään pahaa. Onhan heillä oikeus viedä lapsi hoitoon, vaikka olisivat molemmat vanhemmat kotona, usein näissä tapauksissa lapsi heidän mielestään vielä haastava. Itse olen yrittänyt hienovaraisesti sanoa, että lapsi ei välttämättä olisi niin haastava jos saisi viettää enemmän aikaa vanhempiensa kanssa. Aika julmaa on esim se, että 2v tuodaan täydeksi päiväksi hoitoon, kun uusi vauva syntynyt ja isäkin isyyslomalla. Onko ihme, että lapsi sitten jotenkin oireilee? Jotenkin sellainen ymmärrys syy-seuraus-suhteista puuttuu joiltakin kokonaan.

-Eri

Vierailija
80/116 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa tätä samaa aihetta vuodesta toiseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan