Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työnhaussa iän tai ulkonäön tai sukupuolen perusteella ei saa syrjiä - miten tietyissä paikoissa on ihan saman näköisiä työntekijöitä?

Vierailija
08.06.2022 |

Oletko koskaan nähnyt liittymä- tai sähkösopimuskauppiaana 30-60-vuotiasta naista?

Tai smoothie-kojussa keski-ikäistä miestä tai epäurheilullista tai ylipainoista työntekijää?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On näissä ketjujen välillä eroa. Mäkkäreissä yms on monen kokoisia ja taustaisia ja ikäisiä työntekijöitä. Paljon moninaisempia joukko kuin monissa muissa yrityksissä

Harvoin näkee pikaruokalassa yli 40-vuotiasta työntekijää. Toki en noissa paikossa mitenkään aktiivisesti ravaa ympäri Suomea, joten voi johtua vain otantani suppeudesta, että olen nähnyt lähinnä nuoria naisia noissa hommissa. 

Itse käyn melekin viikoittain ja voin vahvistaa havaintosi. Grilleissä on taas yleensä vahnempi nainen tai mies myymässä ja silti myyvät hyvin jos on vain hyvät tuotteet? Pikarokaketjut ei ilmeisesti luota tuotteisiinsa tarpeeksi?

Vierailija
42/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No käsi ylös kaikki keski-ikäiset miehet jotka ootte ees hakeneet smoothie-baariin töihin?

Että oisko vähän vaikutusta silläkin ketkä niitä (huonostipalkattuja, mahdollisesti osa-aikaisia tai provikkapohjaisia) töitä hakee?

Toisaalta vertaa vaikka mäkkäri tai joitain smoothiepaikkoja niin toisissa on myös ylipainoisia, silmälasipäisiä, mekkkaamattomia ja toisessa ei.

Minulla on silmälasit, mutta olen ollut töissä Jungle Juice-baarissa. Kyllä se enemmän on kiinni siitä, keitä sinne hakee, ei siitä että pitäisi olla tietyn näköinen osatakseen käyttää blenderiä. Toki jossain urheiluliikkeessä voi olla eri asia, koska luohan se hieman kummallisen mielikuvan, jos juoksuvälineitä esittelee Ritu 150kg. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On näissä ketjujen välillä eroa. Mäkkäreissä yms on monen kokoisia ja taustaisia ja ikäisiä työntekijöitä. Paljon moninaisempia joukko kuin monissa muissa yrityksissä

Harvoin näkee pikaruokalassa yli 40-vuotiasta työntekijää. Toki en noissa paikossa mitenkään aktiivisesti ravaa ympäri Suomea, joten voi johtua vain otantani suppeudesta, että olen nähnyt lähinnä nuoria naisia noissa hommissa. 

Itse käyn melekin viikoittain ja voin vahvistaa havaintosi. Grilleissä on taas yleensä vahnempi nainen tai mies myymässä ja silti myyvät hyvin jos on vain hyvät tuotteet? Pikarokaketjut ei ilmeisesti luota tuotteisiinsa tarpeeksi?

Ei, vaan pikaruokapaikoissa on niin paska palkka, että sieltä lähdetään pois heti kun saa jotain parempaa. Siksi siellä on vain nuoria töissä. 23v ylenee "vuoropäälliköksi" ja lähtee parempiin hommiin. Grillit taasen ovat usein yrittäjävetoisia ja se grilli on eräänlainen elämäntyö omistajalleen. 

Vierailija
44/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko mroom miesten kampaamoketjussa lainkaan mies partureita?

Vierailija
45/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No käsi ylös kaikki keski-ikäiset miehet jotka ootte ees hakeneet smoothie-baariin töihin?

Että oisko vähän vaikutusta silläkin ketkä niitä (huonostipalkattuja, mahdollisesti osa-aikaisia tai provikkapohjaisia) töitä hakee?

Minulla on silmälasit, mutta olen ollut töissä Jungle Juice-baarissa. Kyllä se enemmän on kiinni siitä, keitä sinne hakee, ei siitä että pitäisi olla tietyn näköinen osatakseen käyttää blenderiä. Toki jossain urheiluliikkeessä voi olla eri asia, koska luohan se hieman kummallisen mielikuvan, jos juoksuvälineitä esittelee Ritu 150kg. 

Kyllö urheilukauppaankin hakee töihin urheilulliset ihmiset eikä sohvaperunat. Tai ainakin lajituntemus on ihan relevantti, tasapuolinen palkkauskriteeri.

Vierailija
46/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassatyöntekijöinä sen sijaan näkee kaiken kokoisia, ikäisiä ja näköisiä työntekijöitä.

Vierailija
47/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko mroom miesten kampaamoketjussa lainkaan mies partureita?

On. Kävelen joka päivä M-roomin ohi, koska asun naapuritalossa. Ainakin 2 miestä olen siellä nähnyt töissä. Vastaavasti turkkilaisessa parturissa, joka niin ikään mainostaa olevansa miesten paikka, kaikki työntekijät ovat miehiä. 

Vierailija
48/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittymäkaupassa ei näy kyllä vanhempia miehiäkään, usein kaksikymppisiä poikia. Yksi vanhempi nainen on nähty.

Vierailija
49/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittymäkaupassa ei näy kyllä vanhempia miehiäkään, usein kaksikymppisiä poikia. Yksi vanhempi nainen on nähty.

Provikkapalkkaan perustuva ansaintamalli ei houkuta kovin pitkäaikaisesti kuin harvoja. 

Vierailija
50/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti noin. Luulen kyllä että tulevaisuudessa löytyy ihan oikeita rakenteitakin kun ihmiset pakotetaan hakemaan töitä ihan mistä vaan tai tulee kelalta leikkuria.

Vierailija
51/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provikkapalkkaan perustuva ansaintamalli ei houkuta kovin pitkäaikaisesti kuin harvoja. 

Juu. "Vanhemmalla naisella" en tarkoittanut siis iäkästä, mutta siis kaksikymppisiä vanhempi.

Vierailija
52/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa johtua myös siitä, että vanhemmat miehet (tarkoitan nyt 50+) eivät tunne nykyisiä hilavitkuttimia niin hyvin kuin 20-30-vuotiaat miehet. 

Vierailija
53/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa etsittiin toimistoihin edustavan näköisiä nuoria naisia.

Eipä ollut juuri mtään mahdollisuutta yli 30-vuotiaalla 158-senttisellä naisella. :D

Vierailija
54/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä sääli sillä parasta palvelua olen saanut arviolta nelikymppiseltä mieheltä. Nuori poika taas oli ihan hukassa.

Vierailija
55/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti noin. Luulen kyllä että tulevaisuudessa löytyy ihan oikeita rakenteitakin kun ihmiset pakotetaan hakemaan töitä ihan mistä vaan tai tulee kelalta leikkuria.

Pakotetaan hakemaan=laitetaan niin paska hakemus, ettei varmasti tule valituksi. Ei aktiivimalli muuta mitään muuta kuin työnantajien sähköpostin määrää ja pidemmällä aikavälillä sitä, että yhä harvempi työpaikka laitetaan julkiseen hakuun. 

Vierailija
56/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se oo selvä juttu, että monet näistä työpaikoista on roolittuneita, niinkuin ihmisten mielikuvatkin kertoo. Ja sen mahdollisesti syrjinnän aikaansaadulla mielikuvilla mm kauniista nuorista naismyyjistä palvelu aloilla.

Vierailija
57/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassatyöntekijöinä sen sijaan näkee kaiken kokoisia, ikäisiä ja näköisiä työntekijöitä.

en ole ikinä nähnyt oikein vanhaa miestä.

Vierailija
58/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtehtävän palkkataso on yleensä suoraan verrannollinen sen iälliseen ja sukupuoliseen moninaisuuteen. Mitä parempi palkka sitä enemmän ikäahaarukkaa ja miehistäkin alalla muita kuin nuoria parikymppisiä. Naiset "juuttuvat" herkemmin matalapalkkatöihin. 

N38

Vierailija
59/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole ikinä nähnyt oikein vanhaa miestä.

Ne ovat jo eläkkeellä. Siksi et ole. 

Vierailija
60/67 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikkaliikkeiden myyjät ovat melkein aina alle kolmekymppisiä kauniita tyttöjä. Olen joskus miettinyt, että nämä liikkeethän itse asiassa hyötyisivät siitä, että myyjinä olisi myös vanhempia naisia, koska vanhemmat naiset ostavat kosmetiikkaa myös, ja he ostavat kaikenlaista anti-age tuotetta joilla on todella isot markkinat. Itsekin käytän todella paljon ihonhoitotuotteita. Ikääntyvä iho tarvitsee erilaiset tuotteet kuin nuoren sileä posliini-iho, ja vanhemman asiakkaan kanssa samaa ikäluokkaa oleva myyjä voi osata kertoa ikääntyvälle iholle sopivista tuotteista paljon enemmän kuin nuori, koska se vanhempi myyjä todennäköisesti on kokeillut niitä tuotteita itsekin.

Ihan kuin näiden liikkeiden myyjät valittaisiin sen mukaan, mitä miehet haluavat nähdä, vaikka asiakkaat ovat naisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi