Miksi vähävaraisilla on tarve hommata lapsilleen harrastuksia
Jos rahat on vähissä niin vika juttu mihin rahaa pistää. Harrastukset ei ole pakollisia eikä edellytys elämiselle
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se virkistää kun lapsen ei tarvitse olla kokoaikaa kerrostaloasunnon sisällä, kun ulkona on päihdeongelmaiset porukat ringissä lämmittelemässä lusikassa rännitettävää tai ryyppäävät. Katselevat pihassa pyöriä että mitä voi vohkia.
Ei sellaiseen pihaan voi lapsia päästää ilman vahtia.
Yksi harrastus tai kaksi viikossa piristää kummasti lasta, kun ei tarvitse tuijottaa neukkukuution seiniä koko pitkän ja kuuman kesän ajan virikkeettömässä tilassa.
Aika kärjistettyä. Miksi ihmeessä lapsen pitäisi olla sisällä?
En tiiä mistä lähiöstä kirjoitat mutta hyvin harva paikka on tuollainen.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, miksi eläkeläiset saa alennuksen esim. kansalaisopiston kursseilta ja uimahalleista jne.?
Vierailija kirjoitti:
Ettei niistä tulisi samanalaisia itsekkäitä k-päitä kuin aloittajasta.
Asiaa ei voisi mitenkään paremmin enää sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, miksi eläkeläiset saa alennuksen esim. kansalaisopiston kursseilta ja uimahalleista jne.?
Meidän kaupungissa eläkeläiset sai 100 eurolla uimahallikortin, jolla saa käydä koko vuoden uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa eläkeläiset sai 100 eurolla uimahallikortin, jolla saa käydä koko vuoden uimassa.
Mutta työttömät ei saa, vaikka heidän pitäisi pysyä työkykyisinä ja työmarkkinatuki on pienempi kuin eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työttömät ei saa, vaikka heidän pitäisi pysyä työkykyisinä ja työmarkkinatuki on pienempi kuin eläke.
Itse työttömänä olen ajatellut hakea sairaslomaa. Sanon, että olen masentunut.
Yh:t pääsisivät etsiin elättäjää lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni eläkeläinen sai tuon uimahallikortin, vaikka heillä on omakotitalo, mökki ja rahaa käydä ulkomaanmatkoilla.
Minulla ja miehelläni on molemmilla hyväpalkkainen työ. Meillä on kaksi lasta, joista toinen harrastaa ratsastusta ja toinen ei mitään,koska ei halua. Minulla on ystävä, joka on yksinhuoltaja ja tulot ovat todella huonot. Hänen tilanteensa ei ole hänen valintansa. Ymmärrän olevani onnekas. Minä kustannan hänen lapselleen harrastuksen,koska minulla on siihen varaa ja haluan auttaa. Se ei ole mitenkään minulta tai perheeltäni pois. On aivan upeaa nähdä lapsen riemu ja äidin taakan keventyminen. Ei ole helppoa selviytyä täällä vähävaraisena. Minä pystyn auttamaan rakasta ystävääni ja hänen lastaan. Muistakaa hyvät ihmiset auttaa läheisiänne,jos teillä on siihen mahdollisuus. Harrastukset eivät ole elinehto, mutta lapsen maailmassa niillä voi olla suuri merkitys. Mieti itsesi sinä lapsena, joka ei koskaan saa mitään mitä muilla on. Vähävaraisen lapsi tuntee todennäköisesti huonommuutta/puutetta monessa muussakin asiassa kuin harrastuksissa ja sen vaikutus itsetuntoon voi olla merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja miehelläni on molemmilla hyväpalkkainen työ. Meillä on kaksi lasta, joista toinen harrastaa ratsastusta ja toinen ei mitään,koska ei halua. Minulla on ystävä, joka on yksinhuoltaja ja tulot ovat todella huonot. Hänen tilanteensa ei ole hänen valintansa. Ymmärrän olevani onnekas. Minä kustannan hänen lapselleen harrastuksen,koska minulla on siihen varaa ja haluan auttaa. Se ei ole mitenkään minulta tai perheeltäni pois. On aivan upeaa nähdä lapsen riemu ja äidin taakan keventyminen. Ei ole helppoa selviytyä täällä vähävaraisena. Minä pystyn auttamaan rakasta ystävääni ja hänen lastaan. Muistakaa hyvät ihmiset auttaa läheisiänne,jos teillä on siihen mahdollisuus. Harrastukset eivät ole elinehto, mutta lapsen maailmassa niillä voi olla suuri merkitys. Mieti itsesi sinä lapsena, joka ei koskaan saa mitään mitä muilla on. Vähävaraisen lapsi tuntee todennäköisesti huonommuutta/puutetta monessa muussakin asiassa kuin harrastuksissa ja sen vaikutus itsetuntoon voi olla merkittävä.
Ihana kommentti. On kyllä hienoa huomata, että oikeasti hyviä ihmisiä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana kommentti. On kyllä hienoa huomata, että oikeasti hyviä ihmisiä on olemassa.
Hyvät ihmiset kapitalismissa myös ovat työnantajina sellaisia että arvostavat työntekijöidensä työtä ja antavat sen mukaisen korvauksen työstä, joka mahdollistaa myös kesätyöntekijöiden palkkauksen.
Aika harvassa on nykyään hyviä ihmisiä, joilla riittää ymmärrystä sille, että kun antaa, niin saa monin kertaisesti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua että lapsi syrjäytyy kuten itse aikoinaan. Ymmärrän tämän ajattelun köyhänä syrjäytyneenä lapsena joka ei päässyt niihin harrastuksiin.
Eikait se raha asia ole. Ei meidän lapset harrasta mitään tiettyä ohjattua, eikä nähdä että syrjäytyisivät.
Mulle maksettiin kansanopiston viulutunnit ja viulu. Silti syrjäydyin.
80-90 luvulla osattiin liikkua itse ja harrastaa. Mutta toisaalta se voi vaatia joskus välineitä, kaikki maksaa. Mutta oli kauheaa kun lapsia pakotettiin ahdistumiseen saakka silloinkin harrastuksiin ja leireille, vaikka lapsi jo itse osasi keksiä kaikenlaista luovaa. Pitää uskoa jos lapsi sanoo ei, ei ihmetellä, siihen on hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Joo muttet kuollut. Olisit kuollut ilman niitä vialutunteja.
Mulla oli lapsena yksi kallis harrastus (ratsastus), ja olen niin kiitollinen noista vuosista. Muuten ei elämä ollut kovin hääviä enkä mielelläni puhu lapsuudestani, mutta hevoset olivat elämäni valo ja voisin kertoa hevosmuistoja tuntitolkulla. Enpä tiedä mihin katujengiin olisin joutunut tai mahdollisesti syrjäytynyt täysin neljän seinän sisälle ellei tallilla olisi vierähtänyt monta tuntia joka päivä.
Ehdottomasti joka lapsella tulisi olla oikeus johonkin harrastukseen.
Kiti kii ap. Keksi jotain rakentavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo muttet kuollut. Olisit kuollut ilman niitä vialutunteja.
En ja olen tehnyt Suomeen veronmaksajia.
Harrastaa voi lähes ilmaiseksikin. Minulla ei ollut köyhän perheen lapsena mitään varsinaisia maksullisia harrastuksia, mutta lenkkeiltiin ja retkeiltiin, ja kotona saattoi esim. maalata. Enpä kyllä jäänyt mistään paitsi. Maksulliset harrastukset eivät ole pakollisia vaan mukava lisä niille, joilla on varaa kustantaa se ihan itse.