Mensan nettitesti vs. virallinen testi
Onko tuo Mensan nettitesti miten luotettava? Siellä kyllä sanotaan, että testi on vain suuntaa antava, mutta kuinka paljon sen varaan voi laskea? Itse sain nettitestistä 125 pistettä, mutta uskon tuloksen olevan jonkin verran yläkanttiin. Jos olet tehnyt netti-ja virallisen testin, millaiset tulokset sait?
Kommentit (70)
mensan maksuttoman nettitestin maximi tulos on 135 jos olen oikein ymmärtänyt..
ÄÖ ei nouse iän myötä vaan Kokemus voi parantaa tulosta......
Toki lukeminen, oppiminen jne auttaa...
On kuitenkin hyvä muistaa että ÄÖ ei kerro läheskään kaikkea älykkyydestä nettitestiin en luottaisi........
Käykää tekemässä testi Fyysisesti!........
Itse suosittelisin käymään diagnooseissa ennen fyysisen testin tekoa..
Jos sinulla ilmenee/on diagnooseja niin tee testi joka soveltuu sinun diagnoosiisi.
(En ole lääkäri enkä alan ammatilainen nämä ovat aika simppeleitä asiaoita jotka luulisin auttavan ymmärtämään tulosta)
- Älykkyyttä ei voi laittaaa numeroiksi jonka takia kaikki äö testit ovat suuntaa antavia. :)
btw jonku sanoi että narkomaanit ovat fiksuja aineissaan se saattaa vaikuttaa siltä mutta he ovat ehkä "luovempia" kamoissa mutta en usko että fiksumpia kummiskaan.
Eli perjaatteessa voisi sanoa että älykkyyttäsi voisi verrata Albert Einteiniin:()
(Olettaen että puhut totta)
Mihin hait töitä?
Aikoinaan oli Mensaan kuuluminen joku olevinaan isokin meriitti ja kävein sitten testissä, se oli vissiin kerran kuussa ja maksettiin etukäteen. Yllätyksekseni pääsin sitten siihen "mensaälykköluokkaan", eli läpäisin testin. Itse pidä siinä suurena syynä sitä, että olin ratkonut Valittujen Palojen jne. "älypähkinöitä", eli tiesin aika hyvin, mitä siinä haetaan. Isäni antoi lapsena, taisipa olla juuri Valittujen Palojen julkaisemat " Näin selvität yleisimmät älykkyystestien tehtävät", tai jonkun vastaavan oppaan, niitä oli kaksi, toinen sininen, toinen punainen. Luin ne ja hyvin on sujunut älytestit, kun tiedän, mitä niissä haetaan. Toisella kulttuuritaustalla olisi mennyt varmaan huonommin.
Äitini kertoi aikoinaan kollegansa pojasta, jonka ajattelu oli niin monimutkaista, että hän sai älykkyystesteissä aina jonkun idiootin statuksen, mutta hän huvikseen jo peruskoululaisena teki muun muassa laitteen, missä levysoittimen levyn päälle tuli mekaaninen sika juoksemaan, että itse en tajua edes miten levysoitin toimii, puhumattakaan mistään tuollaisesta. Oli psykologeille vaikea tapaus. :-D
Eli itse olen sitä mieltä, että nuo testit eivät mittaa muuta, kuin sitä tiettyä kulttuurista osaamista, mitä siinä kysellään. Äly on monimutkainen juttu. Olen huomannut, että usein "kehitysvammaiset" ovatkin viisaimpia.
Mensan testi on ihan huuhaata. Kaverin kaveri läpäisee. Jos olet ulkopuolinen niin et läpäise.
Itse en liittynyt mensaan vaikka läpäisin testin. En suosittele kenellekkään. Sisäpiiri touhua.
Kävin tekemässä testin ihan vain heittelemässä vastauksia. Tuloksena ilmoitettiin että jäin mittausalueen alarajan ulkopuolelle.
Toinen kierros antoi tuloksen 139. Koitin vastata niin hyvin kuin osasin.
No ei se nyt niin hyvää bisnestä ole 😄 Kourallinen ihmisiä käy heittämässä joskus ja jouluna 40€ pöytään, jonka jälkeen psykologi laskee testin tuloksen, ja testissä seisoo lisäksi valvojia, ja kai tilavuokristakin on jotain maksettu. Voittoa tavoittelematon yhdistys muutenkin.
Itse sain nettitestistä 138, niin päätin käydä virallisessa testissä. Voin ilmoitella kun tulos tulee, että oliko virallinen tulos lainkaan tota luokkaa. En kyllä kerinny ees tekemään 45tehtävästä kuin 33. Mutta uskon että ne 33meni oikein kuitenkin 🤓
En tiedä kuinka luotettava on koko Mensa. Ainakaan tällä testivastaavalla/toimistolla Viliina Liljalla (What a name 🥂🤪) hölskyy päässä ja pahasti.
Olen tehnyt vain virallisen, mutta tuohan selittää, miksi kaikki täällä ovat muka saaneet tuloksen, joka on vain muutamalla prosentilla väestöstä. Oikea testi kesti kaksi päivää, siis kahtena päivänä useamman tunnin. Siinä mitattiin monenlaisia kykyjä, ei siis vain matemaattisloogisia pikkutehtäviä. Testin tekijä ja tulkitsija oli psykologi. Tulokseni oli 128.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt noita testejä tosissani, mahdollisimman väärin ja ihan satunnaisesti ruksimalla, ja aina on tulos ollut reilusti yli sadan. Mensan testistä aina yli 120. Kuten joku jo mainitsi, noiden testien tarkoitus on houkutella varsinaiseen testiin.
Päätin kokeilla tätä koska miellän itseni hyväuskoiseksi. Tosissani tekemällä sain 128, random nappeja painamalla tuli 85. Kyseessä Mensan vanha testi netissä.
En sitten tiedä kummalla tavalla olen hyväuskoinen, AV:tä vai Mensaa uskomalla.
Väittäisin että merkitystä sillä piristeiden kanssa kuinka pitkällä ollaan valvemaratoonilla.
Vierailija kirjoitti:
Sain nettitestistä saman kuin virallisesta, yli 135
Se on suuntaa-antava sen takia koska sen voi uusia monta kertaa, virallisen testin voi uusia vain yhden kerran. Jos tekee sen nettitestin usein, saa lopulta parempia tuloksia kuin ensimmäisillä kerroilla.
Meillä tuli kova riita kotona, koska sain nettitestistä paremman tuloksen kuin puoliso.
Nerouden ja hulluuden raja on häilyvä tuhnunen pilvi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut virallisessa testissä, työpaikanhakuun liittyen. Tulos oli 169. Nettitestiä en ole tehnyt.
Milloin kävit? Testien tulosten muoto muuttui aika kauan sitten.
No ihan tasan et ole 15 hajonnan testillä saanut
Tein eri maiden mensan nettitestit, tulokset oli aikalailla samaa. Oikeasta testistä sain paremmat tulokset.
Sain muistaakseni 133-135 tulokseksi nettitestistä. Virallisessa Mensan testissä en ole käynyt, mutta varhaisteininä kävin ikäisilleni tarkoitetun älykkyystestin ja kuuluin sen mukaan fiksuimpaan 3 %. Tästä ei ole ollut juurikaan hyötyä elämässä, enkä usko älyn mitenkään säteilevän ympärilleni.
En ole ikinä käynyt testeissä, mutta olen niitä nettitestejä tehnyt lapsesta saakka. Kun jakauma oli isompi sain 148 mikä oli mensaan pääsyn rajana. Nyt jakauma kapeampi ja kun viimeksi sen tein, sain tulokseksi, että 2,3% on minua älyykkämpiä. Mensan raja on se 2%.
Tosielämässä olen kiinnostunut monista asioista.Olen hyvä ratkomaan ongelmia ja keksin usein uusia asioita, jotka joku muu myöhemmin patentoi.Tosielämässä on kokemusta yhdestä kaverista, jolla oli Mensan paperit, kuitenkin joiduin häntä usein auttamaan teknisissä ongelmissa. Tämä kaveri oli kielellisesti paljon lahjakkaampi, ehkä tekniikka ei vaan ollut hänen juttu, eikä kielet minun juttu. Sosiaalisesti olen kömpelö. Tätä ei testeissä mitata.
Ei mitenkään verrattavissa. Oma veljeni teki virallisen testin ja sai yli 145p ja sitten vuosi myöhemmin nettitestin huvikseen, tulos oli 107. Eli puhutaan meerkittävistä eroista.
Tein Mensan harjoitustestin vuosituhannen vaihteessa, silloin ei ollut vielä nettitestiä vaan kotiin tilattava paperinen versio. Sain siitä keskivertoa paremman tuloksen, mikä ei riitänyt jäsenyyteen, mutta suositeltiin virallisessa testissä käyntiä. Kävin sitten virallisessa testissä, koska halusin selvittää äo:ni. Yllätyksekseni sain Mensan jäsenyyteen riittävän tuloksen 148, silloinen keskihajonta 24.
Testi oli kolmiosainen, väleissä pieni tauko ja aikaa ei tiennyt etukäteen. Muistan että yksi osioista oli minulle helppo ja viimeinen sen verran hankala etten ehtinyt vastata kaikkiin.
Tämä, en ihmettele jos tuon kommentin kirjoittajan äo on matala.
Fiksuimmat ihmiset joita itse tiedän, ovat huumeiden käyttäjiä. Tarkoitan että jotkut päihteet vaikuttavat aivoihin niin, että asiat joita et ehkä selvinpäin tajua ovatkin itsestään selviä päihtyneenä.