Kehtaanko kysyä esimieheltä vakinaistamisesta?
Meillä avautuu töissä kohta vakipaikka. Tai no joskus syksyllä aikaisintaan. Työntekijä siirtyy muualle. Olen itse niitä hänen hommia joskus tehnyt. Tällä hetkellä kuitenkin sijaistan pitkää pätkää äitiyslomalaista eli olen siis määräaikainen sijainen ja tavallaan "kiinni" vielä pitkään tässä hommassa. Kehtaanko ottaa puheeksi esimiehen kanssa tuon vakipaikan, sillä kovasti sen haluaisin? Oikeastaan jopa voisin olettaa, että minun se kuuluu saada. Olen kuitenkin tosiaan niitäkin hommia tehnyt ja saanut kiitosta. Pitäisikö minun jopa kysellä siitä ja esittää kiinnostukseni? Mitä te tekisitte? Jos en kysy, onko se hyvä vai huono asia? Sen tiedän, että jos en siihen tulisi jostain syystä valituksi, niin olisin hyvin loukkaantunut.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Titteli on oikeasti esihenkilö.
Terv. palohenkilö
missä sanotiin että ap:n pomo on nainen?
En ole puhunut esinaisesta mitään. Lukutaito?
eli esimies.
eli sukupuolineutraalisti esihenkilö.
Esi-ihminen.
eiköhän se ole aika selvää että ihminen siellä on. jos mies puolinen silloin hän on esimies.
Kannattaa kysyä ja hakea, mutta kuten sanottu, älä oleta että se "paikka kuuluu sinulle".
Minä olin pitkään määräaikaisilla sopimuksilla töissä, hain vakinaisia paikkoja pari kertaa mutten saanut. Uusia työntekijöitä siis tuli, minun määräaikaisia aina jatkettiin. Ja olisi varmaan jatkettu edelleen, jos en olisi työkaverille kertonut että olen hakenut toista, vakinaista työtä. Kuullessaan tuli esihenkilölle kiire tarjota seuraavaa vakinaista paikkaa minulle.
No, menin ottamaan sen, mutta jälkeenpäin ajateltua olisin voinut yhtä hyvin ottaa toisen työn vastaan.
Kollegalle käynyt samoin. Puolentoista vuoden ajan teki määräaikaisena, haki kolme kertaa vakinaista paikkaa eikä saanut. Vasta neljännellä hakukerralla tärppäsi, kun muita hakijoita ei ollut. Helppoa se on vain uusia määräaikaisia sopimuksia ja olla tarvittaessa töihin kutsuttuna.
Keksitkö sinä itse yhtäkään järkevää syytä jättää kysymättä? No ehkä se, että esimies saa edelleen luulla, että sinä et halua vakituista työtä vaan teet mieluummin määräaikaisia. Onko se sitten hyvä vai huono asia?
Paras aloittaa ajoissa, sillä kokemus on osoittanut, että vakinaistamiseen menee määrätietoisen inttämisen ansiosta 3-10 vuotta. Kun nyt aloitat, voit päästä vakityöhön ehkä vuonna 2030.
Kysy vaan. Tietävät sitten ainakin, että oot kiinnostunut. Ei ota, jos ei annakaan. Et sä siinä mitään hävii, jos kysyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. palohenkilö
Ei kaikissa puljuissa. Meilläkin se titteli on oikeasti esimies.
YLE:llä se on esihenkilö:
Toni Varis kertoi avioliitosta miehensä kanssa ja sai kuulla potkuista seuraavana päivänä: Ilmarinen kiistää, mutta tekee selvityksen asiasta (yle.fi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. palohenkilö
Ei kaikissa puljuissa. Meilläkin se titteli on oikeasti esimies.
YLE:llä se on esihenkilö:
Toni Varis kertoi avioliitosta miehensä kanssa ja sai kuulla potkuista seuraavana päivänä: Ilmarinen kiistää, mutta tekee selvityksen asiasta (yle.fi)
tottakai on.
mies on suhteessa naisen kanssa. se tekee miehestä miehen.
Aina kannattaa kysyä, mutta ei siinä ole yleensä työntekijällä mitään sananvaltaa tai etuoikeutta. Tiedän siitä, että olen itse tehnyt nykyisessä paikassani pätkätöitä 9 vuotta (70-80 peräkkäistä sopimusta). En tälläkään kokemuksella ole saanut kertaakaan hakemaani vakituista paikkaa. Ne menee ulkopuolisille ja uusille. Siksi lopetankin kesän jälkeen ja siirryn muualle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä ja kannattaa hakea, mutta ei kannata uskotella itselleen, että olisit siihen vaipaikkaan millään lailla "oikeutettu" tai alkaa loukkaantuilemaan jollei sitä saa. Vaikka olisit kuinka hyvä työntekijä, hakijoiden joukossa voi olla vielä parempia.
Tosi ikävää on jos nämä "paremmat" osoittatuu sitten kuitenkin ihan onnettomiksi ja hitaiksi.
ei vaan esimies kun on mies. jos on neutraali eli ei-mies niin sitten voi olla vaikka esihevonen.