Moni vähemmistöön kuuluva on työpaikalla kaapissa -IS
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/07f142b3-7212-4255-a0b5-41970e023234
Jutussa lukee mm.näin:
*Lehtosen mukaan on myös tyypillistä, että työntekijä kertoo asiasta vain osalle työkavereistaan ja ennemmin työkavereille kuin esihenkilölle tai asiakkaille. Työntekijä saattaa tunnustella pitkäänkin muiden suhtautumista tai asennetta ennen kertomista.*
Siis minä en voi kun ihmetellä: mistä lähtien ihmisen parisuhteet ovat kuuluneet työpaikalle mutta vielä ihmeellisempää ASIAKKAILLE?? Minä en ole IKINÄ jakanut mitään tietoa parisuhteestani tai perheestäni asiakkaille ja ihan erittäin niukasti työtovereillekaan, työelämää minulla on takana 15 vuotta.
En myöskään voisi kuvitella mitään asiakaspalvelutilannetta jossa asiakaspalvelija jakaisi minulle mitään sen enempää hetero- kuin homosuhteestaan, kumpikaan niistä ei voisi enää vähempää kiinnostaa.
Kokeeko joku muka todella toisin?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerä keskustelu taas. Tottakai työntekijät lähentyvät sen verran toistensa kanssa, että puhutaan esim viikonlopusta. Jon on saman sukupuolen kanssa parisuhteessa, monet kiertelevät ja kaartelevat, eivätkä puhu suoraan nimellä, vaan käyttävät esim nimitystä puoliso. Tämän toivoisin itse muuttuvan.
Miksi minä, Ritva, sanoisin viikonloppuna lähteväni Reinon kanssa Pariisiin, kun ei kukaan tietäisi kuka tämä Reino sitten oikein on. Sen sijaan sanon lähteväni puolisoni kanssa Pariisiin. Kertaakaan ei ole kukaan kysynyt, että mikä sinun kumppanisi nimi on ja onko hän mies vai nainen. Onhan taas ongelmat.
Urologi tunnusteli asiakkaan eturauhasta ja totesi ettei erektiossa ole mitään hävettävää. Asiakas vastasi ettei minulla ole mitää erektiota, johon urologi vastasi että minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytä ollakin!
Se on seksuaalista häirintää jos työpaikoilla aletaan seksistä puhumaan.Jos sanoo "Kävin aviomieheni kanssa Pariisissa" Miten se on seksistä puhumista?
Liittyykö se jotenkin työhön? Jos ei, niin ole hiljaa. Monestakin syystä.
Eli loman jälkeen, kun työyhteisössä kysytään mites loma meni, niin siihen ei pidä vastata mitään, koska ei liity töihin?
Töihin mennään tekemään töitä. Ystävät ovat asia erikseen, niille voi avaitua työn ulkopuolella. Yleensä nämä elämänsä yksityiskohtia avaavat ovat rasitteena ahkerille työntekijöille ja häiritsevät kertomuksillaan kunnon työntekijöiden keskittymistä olennaiseen. Suoranaisia energiavarkaita. Pieni pintapuolinen jutustelu on ok, mutta pääpaino tulisi pysyä työssä ja työasioissa.
Jos johonkin henkilöön ystävystyy työpaikalla syvemmin niin sillon on ymmärrettävää, että voidaan vaihtaa kuulumisia syvällisemmin. Mutta pintapuoliselle tutulle syvällinen avautuminen on vastaanottavalle osapuolelle yleensä vain kiusallista. Monella tuntuu olevan tilannetaju näiden asioiden suhteen hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytä ollakin!
Se on seksuaalista häirintää jos työpaikoilla aletaan seksistä puhumaan.Jos sanoo "Kävin aviomieheni kanssa Pariisissa" Miten se on seksistä puhumista?
Eli loman jälkeen, kun työyhteisössä kysytään mites loma meni, niin siihen ei pidä vastata mitään, koska ei liity töihin?
Niin juuri. Älä kysy, älä kerro.
eipakollinenvierailija kirjoitti:
Töihin mennään tekemään töitä. Ystävät ovat asia erikseen, niille voi avaitua työn ulkopuolella. Yleensä nämä elämänsä yksityiskohtia avaavat ovat rasitteena ahkerille työntekijöille ja häiritsevät kertomuksillaan kunnon työntekijöiden keskittymistä olennaiseen. Suoranaisia energiavarkaita. Pieni pintapuolinen jutustelu on ok, mutta pääpaino tulisi pysyä työssä ja työasioissa.
Jos johonkin henkilöön ystävystyy työpaikalla syvemmin niin sillon on ymmärrettävää, että voidaan vaihtaa kuulumisia syvällisemmin. Mutta pintapuoliselle tutulle syvällinen avautuminen on vastaanottavalle osapuolelle yleensä vain kiusallista. Monella tuntuu olevan tilannetaju näiden asioiden suhteen hukassa.
Mikä on sinusta syvällistä avautumista?
Kyllä meillä ainakin kahvihuoneessa jokainen melkein kilpaa kertoo kotiasiansa. Kuka menee miehensä tai Pertinsä kanssa lomalla minnekin. Tai mitä mies sanoi mistäkin. Joku jos ei kerro niin pidetään yhteisössä poikkeavana eli siis ylimielisenä tai muutoin sulkeutuneena. Minä kun omia asioita kertonut niin sain juuri tuollaisen leiman. En vain parikymppisenä halunnut tuoda julki että olen naisen kanssa parisuhteessa oli se muille sitten itsestäänselvää tai ei. Nykyään kai jokainen sen jo tietää mutta siltikään en halua juuri puhua omista asioitani.
Terveisin hoitoalan taukotila
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerä keskustelu taas. Tottakai työntekijät lähentyvät sen verran toistensa kanssa, että puhutaan esim viikonlopusta. Jon on saman sukupuolen kanssa parisuhteessa, monet kiertelevät ja kaartelevat, eivätkä puhu suoraan nimellä, vaan käyttävät esim nimitystä puoliso. Tämän toivoisin itse muuttuvan.
Miksi minä, Ritva, sanoisin viikonloppuna lähteväni Reinon kanssa Pariisiin, kun ei kukaan tietäisi kuka tämä Reino sitten oikein on. Sen sijaan sanon lähteväni puolisoni kanssa Pariisiin. Kertaakaan ei ole kukaan kysynyt, että mikä sinun kumppanisi nimi on ja onko hän mies vai nainen. Onhan taas ongelmat.
Pienempi kaupunki ja yhteisiä illanviettoja missä reinotkin mukana niin kyllä ne reinot tunnetaan.
Näin meillä. Teillä ei tunneta mutta kaikkialla ei samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytä ollakin!
Teillä on kyllä kamala työyhteisö, jos tauollakin puhutaan vain työasioita.
Kyllä voi puhua monista asioista, mutta ehkä seksuaalielämänsä kuvaukset voisi jättää vaikka lounaskeskustelussa väliin. Sekä heterot että muun sukupuoliset. Kyllä ne jutut voi joitakin ahdistaa.
Itseni piti mennä työpöydän ääreen syömään eväitäni, kun yksi pässi rupesi aina kammottavia ja oksettavia asoita puhumaan samalla kun leivätmurut lentelivät kidasta kauas. Lopulta se saatiin rauhoittumaan, mutta aika kovasti piti sanoa.
Tilannetajun omaava henkilö yleensä tiedostaa millä "tasolla" kunkin työkaverin kanssa jutustellaan ja mikä on meininki kussakin työyhteisössä.
Yleensähän tuttavuus etenee asteettain. Toki poikkeuksiakin on.
Olisi suotavaa miettiä ennen suunsa avaamista, että haluaakohan kyseinen henkilö kuulla asiasta (jos kyseessä henk.koht.asia). Ja varsinkaan kyseisellä hetkellä ( esim. kiireisellä hetkellä tai kesken keskittymistä vaativan työn ). Tilannetaju ennenkaikkea.
Ja olisi hyvä lulea myös työkaverin ruumiinkieltä. Jos toinen näyttää jo valmiiksi kuormittuneelta, stressaantuneelta ja väsyneeltä, ei ole ehkä oikea hetki avautua tälle.
Nykyään kyllä ollaan enemmän kaapin ulkopuolella kuin sen sisäpuolella.Ko asiaahan tungetaan kaikkialle/ kaikkialla!
Pääsääntö tulisi olla yksinkertaisuudessaan tämä: Työntekijän työasioiden ulkopuolisten asioiden puhuminen ei saisi aiheuttaa toiselle työntekijälle lisäkuormitusta tai töiden viivästymistä/vaikeutumista.
Tätä toisen työntekijän keskittymisen ja ajatusvirran katkaisemista tapahtuu liian paljon tilanteissa, joissa joutuu vasten tahtoaan kuuntelemaan toisen työntekijän yksityiselämän asioita.
minusta se on ikävä ja nolokin juttu että vähemmistöjen vihaajat ja syrjijät yrittävät piiloutua muka- asiallisten, usein aika heppoisten olkiukkojen taakse. eli siis ymmärtävät hävetä itseään ja olla piilossa. pitäisin enemmän siitä että olisivat rohkean avoimesti mitä ovat .
Pääsääntö tulisi olla yksinkertaisuudessaan tämä: Työntekijän työasioiden ulkopuolisten asioiden puhuminen ei saisi aiheuttaa toiselle työntekijälle lisäkuormitusta tai töiden viivästymistä/vaikeutumista.
Tätä toisen työntekijän keskittymisen ja ajatusvirran katkaisemista tapahtuu liian paljon tilanteissa, joissa joutuu vasten tahtoaan kuuntelemaan toisen työntekijän yksityiselämän asioita.
Tuo nyt on täysin eri asia, kuin se, että seksuaalivähemmistöön kuuluvat joutuvat työkaverien reaktioiden pelossa joko vaikenemaan tai käyttämään kiertoilmaisuja samoista aiheista, mistä heterot työkaverit puhuvat avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Tätä toisen työntekijän keskittymisen ja ajatusvirran katkaisemista tapahtuu liian paljon tilanteissa, joissa joutuu vasten tahtoaan kuuntelemaan toisen työntekijän yksityiselämän asioita.Tuo nyt on täysin eri asia, kuin se, että seksuaalivähemmistöön kuuluvat joutuvat työkaverien reaktioiden pelossa joko vaikenemaan tai käyttämään kiertoilmaisuja samoista aiheista, mistä heterot työkaverit puhuvat avoimesti.
Nimenomaan tarkoitin tilannetajua. Sukupuolisella suuntautumisella ei ole väliä. Jos työyhteisössä on avoin tyyli, se koskee kaikkia ( eli voi olla avoin, jos tahtoo ). On olemassa erilaisia työyhteisöjä. Joissakin puhutaan avoimemmin, toisissa pintapuolisemmin. Ja usein tuttavuus-tasokin vaikuttaa keskustelun tyyliin.
( En jaksa enää näitä itsestäänselvyyksiä selittää. Aina tulee uusi kyseenalaistaja ajatuksilleni. Siinäpähän jankkaatte..)
Umpiheterona olen ollut vuosia kaapissa, koska en halua antaa räpätäteille puheenaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Tätä toisen työntekijän keskittymisen ja ajatusvirran katkaisemista tapahtuu liian paljon tilanteissa, joissa joutuu vasten tahtoaan kuuntelemaan toisen työntekijän yksityiselämän asioita.Tuo nyt on täysin eri asia, kuin se, että seksuaalivähemmistöön kuuluvat joutuvat työkaverien reaktioiden pelossa joko vaikenemaan tai käyttämään kiertoilmaisuja samoista aiheista, mistä heterot työkaverit puhuvat avoimesti.
Nimenomaan tarkoitin tilannetajua. Sukupuolisella suuntautumisella ei ole väliä. Jos työyhteisössä on avoin tyyli, se koskee kaikkia ( eli voi olla avoin, jos tahtoo ). On olemassa erilaisia työyhteisöjä. Joissakin puhutaan avoimemmin, toisissa pintapuolisemmin. Ja usein tuttavuus-tasokin vaikuttaa keskustelun tyyliin.
( En jaksa enää näitä itsestäänselvyyksiä selittää. Aina tulee uusi kyseenalaistaja ajatuksilleni. Siinäpähän jankkaatte..)
Kun ongelma on nimenomaan se, että seksuaalivähemmistöön kuuluvat eivät koe sääntöjen olevan samat heille, vaan pelkäävät muiden suhtautumista, samalla kun heterot puhuvat puolisoista ja perheistään. Pitääkö Jennin salata vaimonsa sukupuoli, koska Virpiä, jonka aviomies on Timo ja heillä kaksi lasta, kuten Virpi on kertonut, saattaa häiritä tieto?
Vierailija kirjoitti:
Umpiheterona olen ollut vuosia kaapissa, koska en halua antaa räpätäteille puheenaiheita.
Umpiraittiina olen joutunut selittelemään huomattavasti enemmän sitä suuntautuneisuuttani työkavereilleni kuin seksuaalisuuttani.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Umpiraittiina olen joutunut selittelemään huomattavasti enemmän sitä suuntautuneisuuttani työkavereilleni kuin seksuaalisuuttani.
Ai hitsi, häpeäisit vähän, kun viina ei maistu. ;)
Koska jotain Emma K:ta ei kuulemma kiinnosta, mutta pitikö Jukan kertoa Juhasta noin ihan kaikille, niin Emma K:n elämä ja työ ja työpaikka on nyt pilalla, eikä voi muuta enää ajatella kuin Jukkaa ja Juhaa ja mitä muuta niillä ihan varmasti pervoilla on kaapissaan :/
Vaikka Jenni olisi sitten millainen syöjätärnarsistisänkyynpaskojajuoppolastenhakkaaja ja Jukka on kaikin puolin symppis, niin Emma K. on perinteisen liiton kannattaja.