Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä ihmisestä joka ei käy läheisen haudalla?

Vierailija
07.06.2022 |

Usein kuullut että sitä "ihaillaan" jos joku käy vaikka joka päivä tai viikko läheisensä haudalla. Ja heitä syyllistetään jotka käyvät harvoin tai ei ollenkaan. Mitä sinä ajattelet asiasta, onko haudalla tärkeää käydä?

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä käyn monta kertaa viikossa lapseni haudalla kastelemassa kukkia. Hautausmaa on kaunis ja viihtyisä paikka. Muistomerkki on ollut tärkeä surun eri vaiheissa. Joku ihmetteli tuolla, kun omainen käy vuosikymmenienkin jälkeen lapsensa haudalla: semmoista se on oman lapsen menettäminen. 

Se suru ja kaipaus kulkee sydämessä aina mukana, ei siihen mitään hautakiveä tarvita. Voit surra ihan yhtä syvästi vaikka mökkilaiturilla. Olen pahoillani mutta mun mielestä tuollainen sitoutuminen yhteen paikkaan vie ajan elämältä joka sinun pitäisi elää lapsesikin puolesta, tuskin hän tuota haluaisi! 

Huomaa ettei sinulla ole ymmärrystä asiaan. He käyvät haudalla joille se on tärkeää. Ei se sinulta ole pois. Toisille se tuo rauhaa käydä läheisen haudalla mihin on ruumis/tuhkat haudattu.

Kerro mitä he hakevat sieltä? Luita, tuhkaa - ei siellä ole oikeasti enää mitään siitä haudatusta henkilöstä. Ennemmin itse katsoisin valokuvia, videoita, muistelisin perheen kesken poislähtenyttä jne. Pitäisin hänet osana elämääni, en elämääni osana hänen kuolemaansa.

Ja kyllä, olen menettänyt läheisiäni. Tänään viimeksi kun raivasin kauniisti kukkivaa puutarhaani totesin että äitini lempiruusut on hengissä ja odotan niiden kukkivan. Mistä sen tietää vaikka hän näkisi ne sieltä jostain? 

Minulle ne haudat joihin olen läheiseni kantanut ja haudannut, ne on niitä yhtymäpaikkoja jossa olen parhaiten yhteyksissä näihin menetettyihin läheisiini. Valitettavasti kaikkien luona en pääse käymään joka kuukausi etäisyydestä johtuen. Mutta vähintään kolme kertaa vuodessa yritän käydä kaikkien luona. Lähempänä olevien luona kuukausittain.

Vierailija
102/102 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei kuulu vainajien palvojiin.

Onko haudoilla käymiselle edes mitään Kristillisiä perusteita? Eikö nimenomaan pitäisi ajatella että jos henkilö on elänyt laupean elämän niin hän on ehkä Taivaassa ja odottaa ja se on iloinen ja hieno asia?

Onko haudoilla käyminen pakanallista jopa?

Ei ole haudoille tarvetta.

Islamissakaan ei esimerkiksi kuulu palvoa kuolleita, Saudien upporikas kuningaskin haudattiin keskelle aavikkoa kaivettuun kuoppaan, näinhän se pitäisi ymmärtääkseni tehdä myös kristinuskossa. Tuota tyyliä ei toki kaikissa muslivaltioissakaan harrasteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla