Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä ihmisestä joka ei käy läheisen haudalla?

Vierailija
07.06.2022 |

Usein kuullut että sitä "ihaillaan" jos joku käy vaikka joka päivä tai viikko läheisensä haudalla. Ja heitä syyllistetään jotka käyvät harvoin tai ei ollenkaan. Mitä sinä ajattelet asiasta, onko haudalla tärkeää käydä?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elossa olevien tärkeilyä vaan.

Se on just tätä. Pikkupaikkakunnilla sen huomaa: kyylätään, kuka käy haudoilla ja kuka ei. Jupistaan, ettei se "Liisakaan Erkin haudalla edes käy. Ei kukan piikkiä ole sinne vienyt!" Ja jouluna käydään kyttäämässä:"Eipä ole Löppösetkään edes kynttilää mummonsa haudalle saaneet vietyä." Sitten kuljetaan rinta rottingilla oman suvun haudalle nyppimään rikkaruohoja ja istuttelemaan tärkeänä ahkeraliisoja.

Ja mikä mahtava hyväntekeväisyystyö on se, että kastellaan saman kylän Helunan hautakukkia, "ettei ne kuihdu, kun on helle. Kun ei se Untokaan tänne niillä huonoilla jaloillaan niin helpolla pääse käymään." Taivaspaikka tienattu, koska olen niin hyvä.

Kastelen hautausmaalla käydessäni vieraiden hautojen kukkia ihan siksi, kun tekee pahaa katsoa kuivuudessa kituvia kukkia. Taivaaseen en ole menossa.

Vierailija
42/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään mieltä. Jokainen saa itse valita käykö vai ei ja miten usein käy. Naurettavaa lähetä syyllistämään ihmisiä tällaisesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vanhempani ovat ilmaisseet toiveekseen, että ruumis tieteelle ja perkeet tuhkaksi, ja tuhka tuuleen. Samaa mieltä olen itsekin, mutta jälkeen jäävät saavat päättää.

Toisaalta ymmärrän, tuttu lapsi kuoli syöpään ja hänen haudalla palaa kynttilät ja on kukkia jatkuvasti. Itselläkin tulee pala kurkkuun kun siitä kävelee ohi.

Vierailija
44/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haudalla käyminen ei ole sama asia kuin kyseisen henkilön muisteleminen ja ajatteleminen. Joten haudalla käymisellä ei itselleni ole mitään merkitystä.

Sama mullakin. Kun on joulu, äitienpäivä tai muuten vaan sytytän kynttilän, niin ajattelen silloin jotakuta edesmennyttä läheistäni. 

Olenkin sanonut, että annan rakkailleni kukkia nyt heidän eläessään, koska hautajaisiin ja haudalle vietyinä ne eivät heitä enää samalla tavalla ilahduta.

Myös itse olen sanonut, että haluan tulla tuhkatuksi ja tuhkat luontoon.

Vierailija
45/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkimaailman väki ei muuten edes käy omalla haudallaan, koska kokee olevansa OK ja edelleen olemassa. Oma keho on kuin banaaninkuori, joka palveli aikansa ja siirtyi sitten biojätteeseen. Siihen ei koe mielenkiintoa.

He hengailevat meidän jokapäiväisessä elämässämme mukana aina silloin tällöin, muttei aina. Siellä on paljon muutakin mielenkiintoista tehtävää.

Vierailija
46/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele mitään. Jokaisen oma asia. Ensimmäiseen vuoteen en käynyt haudalla kun tuntui liian vaikealta. Nyt käyn silloin tällöin, ehkä kerran tai kaksi kuussa. Muiden läheisten haudoilla voisin muutoin käydä joskus, mutta ovat sen verran kaukana ettei tule käytyä.

Vierailija
47/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään merkitystä minkään asian kannalta. Jokainen ihminen katoaa historiaan kuin ei olisi ollut olemassakaan,.

Vierailija
48/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa rakaillenne ystävällisiä ja ihainia eläessä, ei haudalla pidä käydä ,jos ei tunne siihen halua .

Ei niinsanotusti mallin vuokse.

Vierailija
49/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että se on ihan kunkin hlökohtainen asia eikä ole yhtä oikeaa tapaa. Ihan turhaa kenenkään arvostella toisen käymistä tai käymättömyyttä. Isä on kaukana kuten kaikki muutkin sukulaiset joten harvakseltaan käyn hautuumailla. Varmaan kävisin vähän useammin isän muistopaikalla jos olisi lähellä. Tykkään kuljeksia siellä hiljaisuudessa ja eihän se ainoa paikka ole häntä muistella ja ajatella.

Vierailija
50/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvää ja halpaa terapiaa päästä surusta yli. Ilman sitä hautausmaalla raivaamista milloin kukkia tai kynttilää hoitamassa olisi jäänyt ulkoilematta

Vierailija
51/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut, että haudalla käyminen olisi joku ihailun aihe. Missä piireissä näin on?

Mummopiirissä ja maalla.

Vierailija
52/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele mitään, joku käy, toinen ei. Itse tykkään käydä haudoilla, jotenkin siellä on niin rauhallinen ja seesteinen tunnelma ja jostain ihmeellisestä syystä tunnen pääseväni lähemmäksi vainajaa (saman tunteen voin kokea jos olen yksin hänen kodissaan). En voi käydä usein koska asun eri paikkakunnalla, mutta esimerkiksi joulu ei tunnu miltään jos en pääse haudoille.

Vierailija
53/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen mieluummin kuolleita muistojen kautta elävinä läheisinä, kuin käymässä kumartelemassa muumioituvaa biomassaa.

Vierailija
54/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elossa olevien tärkeilyä vaan.

Se on just tätä. Pikkupaikkakunnilla sen huomaa: kyylätään, kuka käy haudoilla ja kuka ei. Jupistaan, ettei se "Liisakaan Erkin haudalla edes käy. Ei kukan piikkiä ole sinne vienyt!" Ja jouluna käydään kyttäämässä:"Eipä ole Löppösetkään edes kynttilää mummonsa haudalle saaneet vietyä." Sitten kuljetaan rinta rottingilla oman suvun haudalle nyppimään rikkaruohoja ja istuttelemaan tärkeänä ahkeraliisoja.

Ja mikä mahtava hyväntekeväisyystyö on se, että kastellaan saman kylän Helunan hautakukkia, "ettei ne kuihdu, kun on helle. Kun ei se Untokaan tänne niillä huonoilla jaloillaan niin helpolla pääse käymään." Taivaspaikka tienattu, koska olen niin hyvä.

Kastelen hautausmaalla käydessäni vieraiden hautojen kukkia ihan siksi, kun tekee pahaa katsoa kuivuudessa kituvia kukkia. Taivaaseen en ole menossa.

Joo, no kiitokset sinulle. Ei ollut tarkoitus vttuilla, kilttiähän tuo on.

Lähinnä kuvailin erästä ärsyttävää tuttavaa, joka tällä tavoin asialla tärkeilee :)

Vierailija
55/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kyllä liikaa aikaa, kun tällaisia mietit. Minulle on ihan sama käykö joku haudalla vai ei. Ei kuulu minulle.

Vierailija
56/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustelen vainajia omassa mielessäni usein. Kiitän heistä hyvistä asioista. Kaikki haudat ovat kaukana, joten hyvin harvoin tulee käytyä. 

Ei ole pakanallista vierailla haudoilla. Kyllä kristitytkin ovat aina arvostaneet haudoilla vierailua, osana surutyön tekemistä esimerkiksi. 

Tuskinpa alkukristittyjen aikaan vierailivat haudoilla muistelemassa.

Mutta joissain kulttuureissa on karseilta tuntuvia tapoja kaivaa kuolleet säännöllisesti esiin. No, heistä se on hieno juttu.

Vierailija
57/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautuumaalla on muuten ihan mukavaa käppäillä. Kauniita paikkoja, kun on isoja puita ja istutuksia. Näkee lintuja ja oravia.

Vierailija
58/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain häikkää täytyy olla jos ei kuolleita halua muistaa.

Muistin just, etten ole kolmeen vuoteen käynyt vanhempien haudalla

Vierailija
59/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan eivät mene edes esim. veljensä hautajaisiin, kun kannetaan kaunaa jostain 55 vuoden takaisesta lapsellisesti jutusta. Näitäkin on tullut nähtyä.

Vierailija
60/102 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädymme luultavasti tuhkaamaan, koska emme kaipaa muistamiseen alttaria.