Mielenterveys ongelmat ja epätoivo...
Olen 17-vuotias nuori, jolla on masennus, ahdistus, bed (binge eating disorder), asperger ja mahdollisesti kakkostyypin kaksisuuntainen mielialahäiriö (testit vielä kesken). Asperger tietenkin ollut syntymästä lähtien, mutta jo pienenä lapsena alkoi masennus ja ahdistus, en ole varma koska mutta 8-vuotiaana oli ensimmäinen itsemurhayritys, joten ennen sitä. Koko lapsuuden ja nuoruuden olen siis näistä kärsinyt, syönyt lääkkeitä ja käynyt lasten- ja nuorisopsykiatrialla tutkimuksissa ja nyt tämän vuoden ajan puhumassa psykiatriselle sairaanhoitajalle kerran viikossa tai kahdessa. N. kaksi kuukautta sitten yritin itsemurhaa uudestaan ja jouduin päivystykseen jossa olin yön yli. En päässyt osastolle. Koen että en jaksa enää taistella. En saa terapiaa (ellen toki etsisi yksityistä ja maksaisi itse mutta yksin asuvalla opiskelijalla ei siihen rahaa ole). Sairaanhoitajan käynnit tuntuvat olevan vain sitä varten että katsotaan olenko elossa ja aionko olla seuraavaan käytiin asti. Lääkkeet tasoittavat mielialaa hieman mutta eivät auta erityisemmin. Osastollekkaan en pääse, tuntuu järjettömältä ettei edes itsemurhayrityksen jälkeen päässyt. Psyykkinen kipu on musertavaa ja voimat loppuvat yrittämiseen. En tiedä enää mitä tehdä.
Kommentit (82)
Kesä on yleensä ollut aina parempaa aikaa mulle, mutta ei tänä vuonna. Enää ei ole ketään jonka kanssa voisi olla enkä ahdistuksen ja uupumuksen takia saa itseäni ulos yksin.
Keskitä ajatukset johonkin harrastukseen missä koet olevasi hyvä tai minkä tekeminen tuntuu mieleiseltä. Oot vielä niin nuori, että älä todellakaan heitä lusikkaa nurkkaan, sussa on varmasti lahjoja ties mihin.
2, Täytyisi eka saada ees aloitettua paranemisprosessi, tällä hetkellä kaiken energian vie sängystä nouseminen ja park kertaa viikossa suihkussa ja kaupassa käyminen. Ap
Lopeta nyt heti somessa pyöriminen. Et seuraa ryhmiä missä nuoret taistelevat siitä kuka on eniten sairas. Et edes tunne oikeasti niitä netti tyyppejä.
En seuraa mitään sellaisia ryhmiä ja somea käytän harvakseltaan. Ap
Olet elossa ja olen iloinen siitä. Elämä on vaikeaa, mutta Jeesus rakastaa.
tuleuskoon.fi
Kukaan ei taida täälläkään ottaa tosissaan minua... En ymmärrä miksi en saa apua eikä kukaan usko tuskaani, olen niin väsynyt taistelemaan. Mulla on kaikki noi psykiatrien diagnoosit taustalla ja kaksi itsemurhayritystä, enkä silti saa apua. Johtuuko se siitä että olen nuori? Vai mistä? Koska en enää pärjää yksin enkä tiedä mitä tehdä
Sähkösokkihoito? Psykedeeliset hoitomuodot? Itse varmaan kokeilisin noita, jos mikään muu ei auta.
Anteeksi jos arka/epäsopiva kysymys, mutta voiko jo 8-vuotias todella osata yrittää tappaa itsensä ja haluta sitä? En muista miltä tuntu olla 8v tai mitä ymmärsin siinä iässä.
I call bullshit, syö vähempi ja mee töihin. Aamull suihkuun ja sitten röihin, muita neuvoja ei tule.
Elä vain päivä ja hetki kerrallaan. Älä enää vahingoita itseäsi. Olet arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Kesä on yleensä ollut aina parempaa aikaa mulle, mutta ei tänä vuonna. Enää ei ole ketään jonka kanssa voisi olla enkä ahdistuksen ja uupumuksen takia saa itseäni ulos yksin.
Minä menen katsomaan lintuja luontoon, vaikka ei ole aina lenkkiseuraa toisesta ihmisestä. Talvella on sitten aikaa olla kotona kun tuulee ja sataa lunta.
Vierailija kirjoitti:
Sähkösokkihoito? Psykedeeliset hoitomuodot? Itse varmaan kokeilisin noita, jos mikään muu ei auta.
Anteeksi jos arka/epäsopiva kysymys, mutta voiko jo 8-vuotias todella osata yrittää tappaa itsensä ja haluta sitä? En muista miltä tuntu olla 8v tai mitä ymmärsin siinä iässä.
Olen yrittänyt saada mitä vaan hoitoa mitä mulle voitaisiin antaa, nuorisopsykiatrialta siis kysellyt ja anellut mutta mitään ei suostuta antamaan. Ja siis joo, mulla oli jo lapsena niin musertava paha olo et halusin kuolla, kerran sillon yritin mutta useasti mietin. Eikä se ole lähtenyt pois vieläkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei taida täälläkään ottaa tosissaan minua... En ymmärrä miksi en saa apua eikä kukaan usko tuskaani, olen niin väsynyt taistelemaan. Mulla on kaikki noi psykiatrien diagnoosit taustalla ja kaksi itsemurhayritystä, enkä silti saa apua. Johtuuko se siitä että olen nuori? Vai mistä? Koska en enää pärjää yksin enkä tiedä mitä tehdä
On ihan oikein pyytää apua, mutta ei se kaikki saa olla ulkopuolisesta avusta kiinni. Mieti, oletko ollut mahdollisimman hyvä itsellesi.
Sähköshokkeja ottaisin ja söisin lääkkeeni. En lukisi netistä mitään mielenterveyteen liittyvää. Lukiessa menee moneen hulluiluun mukaan. Muuttaisin tietoisesti ajattelutapaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan oikein pyytää apua, mutta ei se kaikki saa olla ulkopuolisesta avusta kiinni. Mieti, oletko ollut mahdollisimman hyvä itsellesi.
Parhaani olen yrittänyt, jaksaminen vaan on ollut vähissä jo pitkään ja nyt loppunut
Vierailija kirjoitti:
Sähköshokkeja ottaisin ja söisin lääkkeeni. En lukisi netistä mitään mielenterveyteen liittyvää. Lukiessa menee moneen hulluiluun mukaan. Muuttaisin tietoisesti ajattelutapaani.
Lääkkeeni otan, sähköshokkihoitoa en saa
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä että ihmiset, joilla ei ole kokemusta noista asioista, eivät pysty ymmärtämään mistä varsinaisesti on kyse. He eivät tunne sitä tuskaa jota olet kokenut.
Vaikka ymmärrystä ja apua haluaakin, tavalliselta tallaajalla sitä taitaa olla mahdoton saada.
Kaikkea hyvää sulle, toivottavasti olo helpottuu vielä joskus tulevaisuudessa
Mikä sua kiinnostaa, tai missä olet hyvä/lahjakas?
"En saa terapiaa (ellen toki etsisi yksityistä ja maksaisi itse mutta yksin asuvalla opiskelijalla ei siihen rahaa ole)."
Onko kela siis hylännyt kuntoutuspsykoterapiahakemuksesi?
Yritä nauttia pienistä asioista. Auringon lämpö näin kesällä antaa minulle paljon.
Kuolema tulee kyllä aikanaan.