7-luokkalaisen keskiarvo 7.6, surettaa :(
Olisin jotenkin odottanut parempaa keskiarvoa. Jos 8- ja 9-luokilla ei parannusta tapahdu, niin eihän tuo poikaparka edes pääse lukioon täällä Tampereen alueella😞. Isosiskonsa KA oli 7-luokalla jo 9.3, ja nyt hän on Tampereen Lyseon lukion Eurooppa-linjalla keskiarvonaan 9.7.
Kommentit (77)
Elämä on. Lukio on aivan yliarvostettu, kun tohtoriksi asti pääsee peruskoulupohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on. Lukio on aivan yliarvostettu, kun tohtoriksi asti pääsee peruskoulupohjalta.
Kunniatohtoreita ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Pojat ovat poikia.
Otaniemen 10 L kirjoitti poika ja kovimmat pisteet veti 2 poikaa Posiolta ja joku muu pieni paikkakunta.
Täytyy kannustaa, motivoida, olla kiinnostunut, arvostaa, kehua, palkita ja pitää koulunkäyntiä Tärkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen entinen alle kasin oppilas. Pikkupaikkakunnalla tiesi että sillä pääsee lukioon ja rupesinkin lukemaan vasta lukiossa. Suurempi haitta oli vanhemmat jotka eivät olleet mihinkään tyytyväisiä. Minua ei koskaan tuettu ja muistan sen koko loppuelämäni. T. DI
Sulla oli varmaan matikka kenties yli 8.fyke myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei poika maanitteluista huolimatta halunnut lukioon, vaikka keskiarvo oli 9,2. Surettaa kyllä.ä, mut oma on tiensä.
Viisas poika kun elää omaa elämäänsä eikä muiden. Jo meille aikoinaan koulussa sanottiin, että menkää sinne jatko-opiskelemaan minne itse haluatte, ei sinne minne vanhemmat haluavat.
Mitä poika opiskelee?
Vierailija kirjoitti:
Se ADHD on nyt kuuminta muotia varsinkin naisilla, jokaisen huonosti pärjäävän tekosyy omalle tyhmyydelle ja laiskuudelleen. Myös paniikkihäirö on muotisairaus, masennus taitaa jo olla menossa muodista.
Meinaat, että lääkärit huvikseen jakelee diagnooseja sen mukaan mikä on muodissa?
Itsehän kävin lukiossa Mensan testissä. En ollut tarpeeksi älykäs Mensaan, mutta en nyt niin paljon rajan allekaan jäänyt. Raja oli silloin käytetyn asteikon mukaan 148 ja omat pisteeni 145, älykkäämpi kuin 97% suomalaisista.
Älykkyydellä pystyy aika pitkälle kompensoimaan ADHD:n aiheuttamia vaikeuksia. Moni älykäs selviää vielä lukiosta, mutta korkeakouluopinnot (omalla kohdallani teknillinen fysiikka Teknillisessä korkeakoulussa) ja muu aikuiselämään kuuluva on sitten jo liian vaikea yhdistelmä. AMK-opinnot minultakin onnistuivat, koska niissä vaatimustaso oli (itselleni) alhainen.
Oma ADHD:ni on tarkkaamatonta muotoa, en häiriköinyt koulussa ja äly auttoi pärjäämään, niin eipä päällepäin näkynyt että olisi mitään ongelmaa. Tyttärelläni sama kuvio, lukio meni hienosti ja korkeakoulussakin ne aineet, jotka kiinnostivat, epäkiinnostavat tökkivät huolella. Hänen kohdallaan ADHD-epäily heräsi vasta korkeakouluopintojen aikana (sen jälkeen kun ADHD:n seurauksena tullutta masennusta oli jo pari vuotta hoidettu tuloksettomasti).
Kannattaisi näiden päänaukojien ymmärtää, että on vähän eri asia kuitata unohtelunsa sanomalla "oon vähän ADHD" ja se, kun psykiatrian erikoislääkäri huolellisten diagnostisten tutkimusten jälkeen antaa diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu on tytöille helpompaa. Siskoni sai tekemättä mitään keskiarvoksi 9,5. Meni lukioon, ei tehnyt mitään ja kirjoitti silti m paperit. Meni yliopistoon ja sai sielläkin hyviä arvosanoja.
Sitten taas me kolme veljeä ollaan saatu max 7 keskiarvoa. Jopa vanhemmat totesi että jotain epäreilua siinä on että tyttö saa hyviä numeroita vaikkei yritä ja pojat ei edes yrittämällä.
Selittelyn makua. Vaikka olin murkkuikäisenä todella vaikea opettajille, enkä suostunut esimerkiksi osallistumaan tuntiopetukseen, ei opettajilla ollut muita vaihtoehtoja kuin antaa hyviä numeroita, vaikka olinkin k**ipää. Vain täyden kympin pojaksi pääsy olisi edellyttänyt käytösparannusta.
Käytösnro asia erikseen. Kokeet, tuntiosaaminen ja ylimääräisiä tehtäviä niin 10
Vierailija kirjoitti:
Kai olet muistanut pojalle riittävän monta kertaa muistuttaa, miten hyvä sisko on häneen verrattuna.
Tää on sitte tärkeää muistaa, niin saa pidettyä motivaation nollassa
Vierailija kirjoitti:
Sannalla oli päästötodistuksessa vain 7,5 ja nyt hän on Suomen kuvatuin pylly.
Suomen asiat menneet päin percettä...
Vierailija kirjoitti:
Lapseni sai 5 vuotta sitten suunnilleen saman keskiarvon ja olisi päässyt Tampereella kolmeen lukioon. Onpa muuttunut kummalliseksi.
Muutimme toiseen kaupunkiin ja tänne pääsi lukioon myös.
Näin se on. Kun viime vuodesta alkoi tämä laajennettu oppivelvollisuus ja kunnat maksaa kaiken, niin tänne Tampereelle rynnii kaikista naapurikunnista tulijat. Luokilla on pahimmillaan 10% tamperelaisia, muut ympäristökunnista ja muualta Suomesta. Tähän on jo kiinnitetty huomiota, että lukiokelpoiset, siis niin hyvät keskiarvot että
Lukiossa pärjää 8,3-8,5, eivät pääse kotikaupungin lukioon, mutta ilmeisesti asialle ei voi tehdä mitään. Aloituspaikkoja lisätään vähän, tietystikin niihin vähemmän suosittuihin lukioihin. Tämä on asia johon mielestäni pitäisi saada muutos, joku järkevä keskiarvoraja, esim 8.0 ja kaikki tamperelaiset joilla tuo keskiarvo, olisivat etusijalla Tampereen lukioihin. Vasta jos sen jälkeen jää paikkoja, niin sitten ne muut tulijat, olkoon vaikka 10.0 keskiarvo.
Toi sisarusten vertaaminen toisiinsa on oksettavaa. Tulee Apn tekstin perusteella olo, etyä vertailee lapsiaan jatkuvasti ja poika on sellaiseen niin kypsä, että saattaa Apn herättääkseen tehdä kaiken päin vastoin kuin sisko.
Apn pitäisi lopettaa vertailu ja arvostaa molempia lapsia ihmisinä sekä nähdä pojan vahvuudet myös opiskelu- ja ammatinvalintamielessä. Voi olla pojalla ihan toisenlaiset menestyksen avaimet piilossa kuin pänttääjäsiskolla, johon häntä vain vertaillaan ja hohhaillaan, kun todistuksella ei hoideta äidin kuvitelmia.
Minne se poika haluaa peruskoulusta
Nyt on hyvä hetki miettiä tavoitteita ja mitä siihen vaaditaan
Miksi haluat pojan keskiarvon olevan korkeampi? Onko poikasi puhunut mitään tulevaisuudestaan ja opiskelusuunnitelmistaan? Jos poikasi haluaa päästää kouluun, jonne on vaikeaa päästä, niin teidän kannattaa yhdessä selvittää, millaisia ponnisteluja se vaatii. Jos seiskan keskiarvo riittää, niin hyvä, mutta jos vaaditaan yli 8 keskiarvo, niin sinun täytyy vanhempana keskustella tästä poikasi kanssa.
Minulla meni koulut huonosti ja koko elämäni ajan juoppivanhempani sanoivat, että kyllä sä töitä ja opiskelupaikan saat, koulutodistuksella ei tee mitään, jne. Sain seiskan keskiarvon ysiluokalla, enkä päässyt taidelukioon (vaadittiin väh. 8,5 keskiarvo). Olin aivan pihalla tästä ja tuli shokkina, että minulla ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta päästä unelmieni lukioihin. Tämä kaikki 2000-luvun alussa. Opo oli myös hirveä, nauroi todistukselleni ja sanoi, että turha minun on mitään yrittää tehdä. Uskoin näitä aikuisia, olin arka ja helposti ohjailtavissa. Vanhempani halusivat minun menevän ammattikouluun ja suuttuivat kun puhuin lukiohaaveista.
En tiedä pojastasi, mutta on mahdollista, että hänellä ei ole mitään päämäärää elämässä ja ei ymmärrä, millaisen keskiarvon jatko-opinnot vaativat. Koska hän on menossa 8. luokalle, niin hänellä on vielä erinomaiset mahdollisuudet korottaa arvosanojaan. Jospa hän tähtää 8 arvosanoihin 8. luokalla ja ysillä sitten 9 arvosanoihin? Paljonko tämä vaatisi töitä lisää? Onko mahdollista opiskella vaikkapa 5 tuntia lisää viikossa? Puhumalla ja tekemällä se selviää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulla oli 7,4 peruskoulun päästötodistuksessa, menin iltalukioon ja kirjoitin pelkkiä laudatureita. Nyt vuositulot 100k
Oot kirjoittanut äidinkielestäkin L ja sanot pääSTÖtodistus.
Vierailija kirjoitti:
Amisduunarit tienaa ihan hyvin.
Pääsee 4-5-vuotta olemaan pidempään töissä ja saada kokemusta, kun muut kuluttaa 4-5vee yliopistossa/amkssa.
Lisäksi jos et pääse kouluu sisään, niin voi mennä 8-kin vuotta. Lisäksi siinä on riski, että akateemikko ei edes pääse työelämään, ku on kilpailua.
Varmasti on tapauksia, jossa joka tienannu 2.5k-3k amiksen jälkeen 10-vuotta, kun muu ei tehny mitään siinä välissä.
Näin juuri. Aina ei kannata verrata vain niitä palkkoja vaan pitää huomioida sekin, missä iässä sinne töihin pääsee. Jos käy lukion ja sen jälkeen hakee opiskelemaan johonkin mihin on vaikea päästä, menee vaikka pari vuotta ja sitten opiskelee monta vuotta, sen jälkeen ehkä pätkätöitäkin ja sitten onnistaa ja pääsee "kunnon työhön" niin aika monta vuotta meni. Amiksesta pääset ehkä töihin 19-vuotiaana. Poikani opiskeli ammattikuskiksi ja on nyt juuri 19 täytettyään töissä, paikan sai sillä, että harjoittelupaikan pomo soitteli perään ja kysyi tulisitko töihin. Toki työssä on huonot puolensa, lähinnä työajat, mutta pojalleni tuo on silti mielekkäämpi vaihtoehto kuin jokin konttorityö. Ja tosiaan opintolainaa 0 euroa ja palkka juoksee, ei ruhtinaallisena, mutta kuitenkin. Alalla ei työttömyyttä käytännössä ole.
Mutta ennen kaikkea pitää hakea sinne mikä itseä kiinnostaa ja siinä ohessa huomioida realiteetit. Kyllä meilläkin lähipiirissä riitti taivastelijoita, että miksei poika mennyt lukioon, no miksi olisi mennyt, kun halusi rekkakuskiksi. Sitten taas meidän toinen poika on nyt yläkoulussa ja haluaa lukioon, hänen tämän hetkiset haaveensa/suunnitelmansa liittyvät yliopistoon. Kumpaakin olen tsempannut yhtä lailla, mutta en todellakaan tee päätöksiä heidän puolestaan, enhän minä heidän elämäänsä elä.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla tuolla ka vaikeaa päästä lukioon, mutta moniin pienten kuntien lukioon pääsee jopa kutosen ka:lla.
Tyttärelläni sama ka - tyttö yrittää, lukee kokeisiin, minä kyselen selitän ja autan. Ei muisfa osaa ymmärrä.
SE on tuskaisaa 😞
Vuonna 2021 alle 7,6 keskiarvolla pääsi pääkaupunkiseudulla ainakin kahdeksaan eri lukioon. Mutta jos lapsi ei muista, osaa tai ymmärrä, ei lukio välttämättä ole nuorelle oikea opiskelupaikka.
Selittelyn makua. Vaikka olin murkkuikäisenä todella vaikea opettajille, enkä suostunut esimerkiksi osallistumaan tuntiopetukseen, ei opettajilla ollut muita vaihtoehtoja kuin antaa hyviä numeroita, vaikka olinkin k**ipää. Vain täyden kympin pojaksi pääsy olisi edellyttänyt käytösparannusta.