7-luokkalaisen keskiarvo 7.6, surettaa :(
Olisin jotenkin odottanut parempaa keskiarvoa. Jos 8- ja 9-luokilla ei parannusta tapahdu, niin eihän tuo poikaparka edes pääse lukioon täällä Tampereen alueella😞. Isosiskonsa KA oli 7-luokalla jo 9.3, ja nyt hän on Tampereen Lyseon lukion Eurooppa-linjalla keskiarvonaan 9.7.
Kommentit (77)
Noin voi käydä. Toisaalta jos menee amikseen, voi jatkaa ammattikorkeaan myöhemmin. Vaikka välillä töissä oltuaan. Kyllä asiat sujuvat.
Mitä jos poika ei halua lukioon oli keskiarvo mikä tahansa?
ei ole huono.. Jos mielii lukioon, kymppiluokalle korottamaan..
Toisaalta jos ei lukio kiinnosta yhtään, miksi sinne??
Kivat vertailut. Moikka moi, mä olen se lapsi, joka tuotti äidille surua!
7.6 on riittävän hyvä keskiarvo lukematta. Systeemille ei saa antaa periksi.
Olisit tehnyt paremmin pojan läksyt, niin keskiarvo olisi parempi.
Sisko on entinen kympin oppilas ja L:n ylioppilas. Nyt kaikkien arvostama akateeminen ja kesäksi lomautettava opettaja alle 3000€:n palkalla. Minä olen entinen seiskan oppilas ja insinööri 6000€:n palkalla.
Pojallasi on siis vielä toivoa.
Kai olet muistanut pojalle riittävän monta kertaa muistuttaa, miten hyvä sisko on häneen verrattuna.
Jotkut jäävät luokalle. Tuo on ihan hyvä. Ei se amis ja siitä vaikka amk ole yhtään huono vaihtoehto.
Insinööri. kirjoitti:
Sisko on entinen kympin oppilas ja L:n ylioppilas. Nyt kaikkien arvostama akateeminen ja kesäksi lomautettava opettaja alle 3000€:n palkalla. Minä olen entinen seiskan oppilas ja insinööri 6000€:n palkalla.
Pojallasi on siis vielä toivoa.
Meidän perheessä aika lailla sama tilanne. Minä olen se sisko.
Amisduunarit tienaa ihan hyvin.
Pääsee 4-5-vuotta olemaan pidempään töissä ja saada kokemusta, kun muut kuluttaa 4-5vee yliopistossa/amkssa.
Lisäksi jos et pääse kouluu sisään, niin voi mennä 8-kin vuotta. Lisäksi siinä on riski, että akateemikko ei edes pääse työelämään, ku on kilpailua.
Varmasti on tapauksia, jossa joka tienannu 2.5k-3k amiksen jälkeen 10-vuotta, kun muu ei tehny mitään siinä välissä.
Itsellä oli keskiarvo kasilla jotain 8,6 mutta tsemppasin sitten ja ysin keväällä se oli jo 9,6.
Eikä se lukiomenestys mitään lupaa. Itsellä oli lukion päättötodistuksessa keskiarvo 9,7 (kaikki aineet) ja kirjoitin kuusi vanhanaikaista laudaturia. Mutta ei tullut opiskelusta mitään ja työelämästä olen ollut enemmän syrjässä kuin mukana.
Vuosi sitten sain ADHD-diagnoosin ja olen prosessoinut sitä, että minusta ei koskaan 'tullut mitään' ja muutenkin yrittänyt oppia ymmärtämään elämää ja ihmisyyttä. Olen nyt 50+ -vuotiaana taas palaamassa koulun penkille (yliopistoon) siinä toivossa, että se nyt ADHD-lääkkeiden avulla sujuisi.
Hyvin menneen koulun jälkeen voi elämä mennä päin mäntyä. Ja huonosti menneen koulun jälkeen voi elämä mennä hienosti.
Kyllä tuolla keskiarvolla pääsee vähän vähemmän haluttuun lukioon. Ihan ok keskiarvo, äläpä mollaa lastasi. Naapurin pojalla aikoinaan varmaan vähän alempikin keskiarvo, meni amikseen ja sieltä sitten jatkoi ammattikorkeakouluun insinööriopintoihin.
Jaa, minulla oli 7,4 peruskoulun päästötodistuksessa, menin iltalukioon ja kirjoitin pelkkiä laudatureita. Nyt vuositulot 100k
Onko tuon ka:n eteen yhtään tehty hommia eli panostettu koulunkäyntiin? Jos on, eivätkä arvosanat silti ole tuon kummempia, ei lukiosta kannata haaveilla.
Päättötodistukseen vaikuttaa nykyään koko yläasteen numerot, eli nyt on kiirettä parantaa!
Kaikkien ei tarvitse mennä lukioon. Amiksestakin pääsee AMKiin - tai heti töihin.
Eihän tuo ole huono. Sinun tulee kannustaa poikaasi, eikä missään tapauksessa päivitellä menestystä huonoksi. Ei minullakaan tainnut yläkoulussa kummoinen todistus olla, mutta kirjoitin neljä L ilman suurempaa ponnistelua, kuusi L olisi varmaan tullut, jos olisin yrittänyt.
Siis pojassa voi olla paljon potentiaalia, vaikkei todistus ole aivan kiitettävä.
Ja toisaalta, koulumenestys ei ole tärkeintä, vaan se, että pojastasi kasvaa tadapainoinen elämäänsä tyytyväinen ihminen. Tärkeä osa sitä on oman polun löytäminen. Äitinä sinun tulee tukea häntä, ei arvostelemalla, vaan kannustamalla, kuuntelemalla, keskustelemalla yms. välittämisellä. Tsemppiä teidän koko perheeseen.
Pk-seudulla tuolla ka vaikeaa päästä lukioon, mutta moniin pienten kuntien lukioon pääsee jopa kutosen ka:lla.
Tyttärelläni sama ka - tyttö yrittää, lukee kokeisiin, minä kyselen selitän ja autan. Ei muisfa osaa ymmärrä.
SE on tuskaisaa 😞
Onhan tuo ihan jees keskiarvo. Ei paras mutta ei mikään huonokaan. Ja poikahan on vasta seiskalla. Jos haluaa lukioon, on hyvin vielä aikaa korottaa numeroita.
Niin, älä sitten ainakaan ääneen vertaile sisarusten keskiarvoja!
Amispuolia tutkimaan vaan.