Lupasin lapselle Korvakorut kun täyttää 10v. Ex mieheni sanoi EI
Lupasin tytölle että saa korvakorut, siis reiät korviin kun täyttää 10. Ex-mieheni, lapsen isä siis, sanoo että ei käy. Saa kuulemma itse päättää ja hoitaa asian jos vielä 15 vuotiaana niin haluaa. Perusteeksi hän sanoo että on täysin tarpeetonta ottaa riskiä mistään mahdollisista komplikaatioista. 15-vuotiaana on tarpeeksi vanha päättämään ja arvioimaan asiaa ja ottamaan siitä itse vastuun.
Mitä mieltä muut?
Kommentit (221)
1940-luvulla syntyneille on ihan normaalia, että reiät korviin saa rippikouluikäisenä. Rippikoulu käydään 15 vuotiaana.
Isosiskoni sai aikoinaan mummolta syntymäpäiväksi rahat korvien rei'ittämiseen ja kultaiseen lankarengaskorvakoruun. Äidille tämä tieto tuli jälkikäteen samalla kun lopputulosta esiteltiin. Myöhemmin minä sain myös mummolta rahat samaan hankintaan, mutta minä en katsonut tätä edes ilmoittamisen arvoiseksi asiaksi.
Tuntuu totaalisen fossiiliselta, että nyt viisikymmentä vuotta myöhemmin noudatettaisiin yhä tuollaista "rippikouluehtoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reikiä pitää ottamisen jälkeen putsata huolellisesti ja tarkkailla mahdollisia tulehtumisen merkkejä.
Tuskin ikärajaa voi numeroilla ilmaista, mutta ottajan pitää olla sen ikäinen, että asian voi hänelle itselleen vastuuttaa.
Miksi? Etkö sä auta puhdistamaan lapsesi korvareikiä? 15 kesäisenkin korvareikiä vielä puhdistetaan vanhempien toimesta.
Ei todellakaan puhdisteta 15 vuotiaan reikiä.
Jos ei ole kykenevä ITSE asiaa hoitamaan EI ole tarpeeksi kypsä sellaisia saamaankaan.
Voi sua. Kyllä muuten puhdistetaan. Kauhea vanhempi laittaa itse desinfioimaan korvansa. Tulehtukoon, mitäs halusit. 🤮
Siksi vanhemman ei pidä antaa lapsen ottaa niitä alunperinkään. Jos ei ole itse kykenevä hoitamaan reijityksestä tulevia ongelmia, niin ei ole kykenevä ottamaankaan reikiä.
Joopa joo. Jätä sä vaan lähimmäisesti yksin tulehduksineen, me muut huolehditaan myös toisista aikuisista. Olet kyllä kylmä vanhempi.
Mä sain korvinset 7-vuotiaana. Mentiin kultasepänliikkeeseen siskon kummitädin kanssa tarkoituksena laittaa siskolle korvinset. Siskoni ei uskaltanutkaan mennä ja kummitäti sanoi mulle, että "näytäppä siskollesi mallia miten korvinset laitetaan" ja mulle pistettiin reijät. Olihan se tosi kivaa saada korvinset, ne kun oli silloin muotia kun olin pieni.
Jos olisin ymmärtänyt mistä on kyse, niin en olisi reikiä ottanut.
Mun paras kaveri halusi sitten myös korvinset kun mullakin oli ja hänen äiti sanoi, että 15-vuotiaana saat jos vielä haluat. Noh, tällä kaverillani ei edelleenkään oli reikiä korvissa. Ollaan jo 45-vuotiaita.
Mulla on joskus yläasteella ollu korvinset viimeksi ja reijät näkyy edelleen, en tykkää.
Ja apvoi kysyä vielä itseltään kumpi niitä reikiä oikeasti halusi, tyttö vai äiti.
Kannattaa vielä kuuklailla korvien reijitykseen liittyviä riskejä ja harkita asiaa sen jälkeen lapsen kanssa uudestaan. Isä saattaa olla perehtynyt asiaan tarkemmin ja tietää miksi haluaa korvisreijät kieltää.
Ap voi sanoa tytölleen, että juteltiin isän kanssa ja päädyttiin siihen, että odotetaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain korvinset 7-vuotiaana. Mentiin kultasepänliikkeeseen siskon kummitädin kanssa tarkoituksena laittaa siskolle korvinset. Siskoni ei uskaltanutkaan mennä ja kummitäti sanoi mulle, että "näytäppä siskollesi mallia miten korvinset laitetaan" ja mulle pistettiin reijät. Olihan se tosi kivaa saada korvinset, ne kun oli silloin muotia kun olin pieni.
Jos olisin ymmärtänyt mistä on kyse, niin en olisi reikiä ottanut.
Mun paras kaveri halusi sitten myös korvinset kun mullakin oli ja hänen äiti sanoi, että 15-vuotiaana saat jos vielä haluat. Noh, tällä kaverillani ei edelleenkään oli reikiä korvissa. Ollaan jo 45-vuotiaita.
Mulla on joskus yläasteella ollu korvinset viimeksi ja reijät näkyy edelleen, en tykkää.Ja apvoi kysyä vielä itseltään kumpi niitä reikiä oikeasti halusi, tyttö vai äiti.
Kannattaa vielä kuuklailla korvien reijitykseen liittyviä riskejä ja harkita asiaa sen jälkeen lapsen kanssa uudestaan. Isä saattaa olla perehtynyt asiaan tarkemmin ja tietää miksi haluaa korvisreijät kieltää.
Ap voi sanoa tytölleen, että juteltiin isän kanssa ja päädyttiin siihen, että odotetaan vielä.
Höh, joka ikiset korvikset vaihtui korvinsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lupailla tarkistamatta toiselta huoltajalta, sun mokahan tää on ja syy lapsen pettymyksestä on sun.
Muutenkin, vastuuntuntoinen vanhempi veisi lapsensa oikealle lävistäjälle ja se onnistuu vasta 16-18 vuoden iässä.
Peruskorviksia laitetaan alle 16v lävistäjällä. Minullekin laitettiin 10v .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex miehesi on oikeassa.
15 vuotiaana voi päättää itse paremmin haluaako reiät vai ei.
Itse olin jo 19 vuotta kun laitatutin. Harmittaa. Toinen reikä väärässä paikassa ja liian iso. Näkyy rumasti.Niin eli ei se sitä ikää katso. Jos menee pieleen, menee pieleen, oli sitä sit 10-, 15- tai 40-vuotias.
Mutta onko 10 vuotias valmis päättämään haluaako vaikkapa toisen reiän epäonnistuneena. 15 vuotias osaa jo paremmin katsoa sitä vaihtoehtoa.
Tämäpä juuri! Itsekin ihoon tehtävästä reiästä, mielestäni ei ole mikään pikkujuttu jonka voi saada vain koska "kaikilla muillakin samanikäisillä on!"
Itse olin 9v, kun sain äidiltä luvan laittaa korvikset. Aikalailla hetken mielijohteesta ne halusin, koska siihen aikaan moni kaverikin ne otetti. No, toisen reiän kohdalla jotain meni pieleen, reikä oli jotenkin sisältä vino, niin että korviksen laitto siihen sattui jokaikinen kerta! Reikä myös tulehtui säännöllisesti, ja oli todella kipeä. Vuoden päästä en enää edes harkinnut käyttäväni korvakoruja. Reiät joutuivat, mutta vielä viime vuosina tuo viallinen reikä on joskus "oireillut", Eli se umpeutuneen reiän kohta turpoaa ja on kipeä. Sille ei ole mitään tehtävissä. Ja hei, reiät laitettiin ihan ammattilaisella, jolla vuosien kokemus. Ei siis ollut mikään pilipali-liike.
Näinkin voi siis käydä! Mielestäni 10v ei ole todellakaan kypsä päättämään asiasta, ei tuon ikäinen ajattele näitä riskejä!
N33
Miten ihmeessä vanhempi suojelee lastansa kaikilta mahdollisilta riskeiltä, jos korvalehtien rei'itys on jotenkin ylitsepääsemätön riski? Eikö nykyajan lapsille enää tule haavoja? Ennen niitä tuli jokaiselle lapselle ja lähinnä niihin paikkoihin, jotka ovat alttiina lialle kuten kädet ja jalat.
Vuosikymmeniä sitten korvalehtiin ammuttiin reiät sillä korvakorulla, joten tulehtumisriski oli kaikkiin mahdollisiin ihohaavoihin verrattuna olematon.
Vierailija kirjoitti:
Komplikaatioita korviksista? No, ei taida kauhean usein sellaista käydä, aika jännä kun iso mies hermoilee sellaisesta.
Muistan ala-asteella 90-luvun alussa kun se oli aika kuuma puheenaihe luokan tyttöjen keskuudessa. Oli useampi pelkästään omalla luokalla jolla ne reiät tulehtui ja alkoivat mätimään. Silloin tosin reiät otettiin pääsääntöisesti kultasepänliikkeissä ampumalla. Ei kukaan vienyt lapsiaan mihinkään lävistysstudioihin, niitä ei hirveän montaa edes kaupungissa varmaan ollut kun lävistysbuumi ei ollut ihan vielä alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurella osalla tuon ikäisistä on korvakorut.
Mikä perustelu se on että muillakin on. Jos naapurin Jaska hakkaa vaimoaan kai mäkin saan kouluttaa puolisoani?
Se oli toteamus. Avaa sinä oma ketju naapurin Jaskalle, jos kiinnostaa.
Suurella osalla tuon ikäisistä on korvakorut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltaja päättää. Jos teillä on yhteishuoltajuus, pitää olla isän lupa.
No ei tarvitse. Kukaan ei kysy reikiä hakiessa, että onko sulla toisenkin lupa.
Ei kysy, mutta isä on kieltänyt ja voi tehdä asiasta ilmoituksen lastenvalvojalle.
Lastenvalvoja naurais pihalle, mutta ei nyt ehdi.
Ei ihme, että viljaerikoita sattuu, kun lastenvalvojien työaikaa haaskataan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Toinen huotajahan voi kiusallaan kieltää vaikka mitä esim harrastukset, matkailun, kampaajalla käynnin, tietyt kaverit ym. Lapsen toive ja etu on tärkein. Höpökiellot toisesta korvata ulos vain.
Oih, miten elävästi tulikaan ex mieleen!
Onneksi lapset on jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta 10-vuotias on vielä liian nuori ottamaan korviksia. Omien tytärten kanssa sovittiin juurikin niin, että täytettyään 15 voiva ottaa reiät korviin. Molemmat ovat nyt jo yli 25-vuotiaita ja kumpikaan ei ole korviksia laittanut vielä tänä päivänäkään.
Niin, se aika meni. Sitäkö halusit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex miehesi on oikeassa.
Itse olin jo 19 vuotta kun laitatutin. Harmittaa. Toinen reikä väärässä paikassa ja liian iso. Näkyy rumasti.Joo, ite halusin rippilahjaksi. Sittemmin inhosin niitä reikiä!
Sit ne voi antaa kasvaa umpeen. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat tytöt vouhkasi korviksista joskus alle 12 vuotiaina, nyt nuorempikin on jo lukiossa ja kummallakaan ei oo korviksia. Olis omaa rahaakin käytössä, mutta on niitä parempiakin sijoituskohteita.
Tässä toinen. Ei ne varmaan enää barbejakaan halua?
Vierailija kirjoitti:
Neljä vuotiaana sai meidän lapsi korviin korut. Kymmenvuotias tekee reiät itse, jos kovasti tekee korviksia mieli.
Tää on muuten tosi. Omassa kaveripiirissä laitettiin toinen toisillemme. Korkki korvanlehden alle vastakappaleeksi ja terävällä korvakorulla läpi vaan. Että kyllä se onnistui ilman vanhempien lupaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex miehesi on oikeassa.
Itse olin jo 19 vuotta kun laitatutin. Harmittaa. Toinen reikä väärässä paikassa ja liian iso. Näkyy rumasti.Minulle äiti halusi laittaa reiät korviin, joskus 3v iässä ja nyt aikuisena, en voi käyttää lainkaan korvakoruja, kun reiät aivan väärässä paikassa, kun korvanlehdet on kasvanut ja muoto muuttunut.
En antaisi omalle lapselle laittaa kuin 15v.
Nää jutut ei voi olla totta. Jokainen ymmärtää laittaa uudet reiät, ja vanha todnäk onkin jo kasvanut umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettet vaan nyt koita äitinä ostaa kivan mutsin asemaa lupailemalla tollasta. Keksikää yhdessä jotain muuta tekemistä, hömpötykset unohtuu.
Miksi äiti ei saisi olla kiva ja luvata koruja? Miksi isä haluaa olla ilkeä?
Itselläni on aina ollut periaate, että rakkaille ei sanota ei. Täytyy olla perustelut miksi kieltää joku asia ja pahoittaa toisen mieli. Itse olen ei-sanan kuullut niin monesti ja paha mieli ollut monet kerrat. Itse en sitä sano.
Rakkaille joutuu ja pitää joskus sanoa ei. Toki se pitää riittävän vanhalle perustella. Jos taapero on yksin menossa uima- altaaseen, niin ei on ei. Vaikka tulee itku ja paha mieli. 7- vuotias haluaa hypätä kympistä? Ei, koska se vaatii taitoa, jota ei vielä ole ja voi loukkaantua. Vaikka tulee paha mieli.
Kiitos neuvosta. Tämä avasi silmäni.
Todella fiksu kommentti. Minun mielestäni 10-vuotias on aika nuori ylipäätään vielä hommamaan reikiä korviin, toisten mielestä ei, mutta ei pitäisi olla aihe, jolla yhteishuoltajat eivät pääse yhteisymmärrykseen ja lapsi saa olla typerän kinan keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a... Paras kaverini otti tuon ikäisenä, mutta eihän hän jaksanut niitä kunnolla varoa ja huoltaa, tulehtuivat ja mätivät... Itse otin lukiossa ja muistan miten pitkän aikaa olivat kipeät ja hankalat, itkua vääntäen laittelin koruja kuukausikaupalla... En pienelle lapselle antaisi lävistyskoruja.
Entäs 10-vuotiaalle?
Ottakoon kun on luonasi. Heti aluksi niin reiät ehtivät olla jonkun aikaa. Tai voi ottaa puolen vuoden päästä tms.
Lapsi tuskin on vielä kovin vakaumuksellineb.