Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lupasin lapselle Korvakorut kun täyttää 10v. Ex mieheni sanoi EI

Vierailija
06.06.2022 |

Lupasin tytölle että saa korvakorut, siis reiät korviin kun täyttää 10. Ex-mieheni, lapsen isä siis, sanoo että ei käy. Saa kuulemma itse päättää ja hoitaa asian jos vielä 15 vuotiaana niin haluaa. Perusteeksi hän sanoo että on täysin tarpeetonta ottaa riskiä mistään mahdollisista komplikaatioista. 15-vuotiaana on tarpeeksi vanha päättämään ja arvioimaan asiaa ja ottamaan siitä itse vastuun.

Mitä mieltä muut?

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni halusi korvikset ala-asteella, koska kavereillakin oli.

Tottakai hän sai, itselläkin on.

Vierailija
182/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin esimurrosikäinen pikkutyttö tarvii kaunistautumista, kuten koruja, merkkivaatteita ja pitkiä hiuksia? Ei kukaan terve ihminen hänestä kuitenkaan viehäty ja tyttö itse tuskin on vielä kiinnostunut ulkonäöstään.

Lapset on kaikki ihania, oli koruja tai ei, joten osta tytölle läväreiden sijasta vaikka rannekello

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sain reiät joskus 10 vuotiaana ja monella luokkakaverilla oli myös reiät. Ei tuossa mitään kummoista komplikaatioriskiä ole olemassa kun vaan hankkii reiät luotettavasta paikasta, huolehtii hygieniasta ja katsoo vähän lapsen perään että hoitaa reiät asianmukaisesti. Jos lapsi haluaa reiät niin ei ole mitään syytä miksi hän ei nitä voisi saada ja parempi ne on tehdä hallitusti vanhempien luvalla kun salaa kavereiden kanssa neulalla. 

Vierailija
184/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napapaidat ja korvakorut, meikit yms eivät ainakaan vähennä pikkutytön riskiä joutua jonkin sairaan vaanijan uhriksi. Toki somevapaus on suurin riski, kun vanhemmat eivät rajoita ja valvo lastensa somekäyttöä.

Vierailija
185/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pikkutytölle voi ostaa korviksia, jos ne tulevat Barbie-nukelle. Rippilahjaksi sitten oikeita jalometallikoruja, kun osaavat huolehtia korvista ja omaisuudestaan.

Vierailija
186/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä kinkkinen tilanne.

Olet jo jättänyt sen sian ja silläkään ei voi enää uhata. Toki metoo-hengessä voisi joku ratkaisu löytyä.

Ens vuonna sitten silarit tytölle. Ei ole ex-sika naukumassa, kun on heitetty lusimaan rikoksesta pahinta, eli miehenä olemista.

melkoista uhriutumista.

Vierailija
187/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos 10v. itse haluaa korvikset, niin kyllä yleensä 10v. on jo ihan tarpeeksi vanha päättämään korviksistaan. Harvemminpa ne korvikset tulehtuukaan, jos niitä hoitaa hyvin ja oikein. Suurempi riski infektioihin lienee näin kesällä paljain jaloin rannalla kävely. Siksi tuo tytön isän selitys kuulostaa tekosyyltä. Varsinkin, kun se tulehdus voi ihan yhtä hyvin tulla sille 15v., tai vaikka 45v., jos hoitaa niitä huonosti.

Menkää vaan laitattamaan ne korvikset, kun korvisten saamisen eväämiselle ei näytä olevan mitään oikeita perusteita.

Vierailija
188/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin esimurrosikäinen pikkutyttö tarvii kaunistautumista, kuten koruja, merkkivaatteita ja pitkiä hiuksia? Ei kukaan terve ihminen hänestä kuitenkaan viehäty ja tyttö itse tuskin on vielä kiinnostunut ulkonäöstään.

Lapset on kaikki ihania, oli koruja tai ei, joten osta tytölle läväreiden sijasta vaikka rannekello

Miksi pitäisi ajatella, että niitä erityisesti tarvitsisi johonkin tiettyyn?

Olisiko parempi jollain tavalla, jos lapsella olisi ei-merkkivaatteet ja lyhyeksi kynitty tukka? Siis vaan siksi että vanhemmat määrää niin.

Vierailija
189/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltajuudessa päätetään nimestä, uskonnosta, asuinpaikasta, koulusta, matkustamisesta ja harrastuksista.

Korvakorujen ottaminen on harmaalla alueella. Toinen ei sitä lain mukaan voi kieltää. Hyvä kuitenkin olisi pystyä sopimaan asiasta. Jollei onnistu, niin sitten valitsee taistelunsa.

Vierailija
190/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 9v. kun otin reiät korviin. Äitikin otti samaan aikaan ja hänellä tulehtui toinen korva. Minulla meni kaikki hyvin. Eli tuuripeliä.

Vierailija
191/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain aikoinani 80-luvulla korvakorut. Olin silloin 12v. Sitä edelsi 4 vuoden kova mankuminen. Tuohon aikaan ne olivat ehkä harvinaisemmat ja äitini mielestä rumat ja lähes syntiä. En tiedä mikä laupeuden puuska hälle tuli kun 6. luokan päättäjäisten jälkeen sain ottaa. Olin niin onnellinen ja käytän edelleen joka päivä korviksia. Ei kai siinä mitään pahaa ole jos 10v saa korvikset, Etelä-Euroopassa laittavat ihan pienillekin.

Minulla oli sama homma. Kaikilla muilla tytöillä oli korvikset. Mutta koska 10 vuotta vanhempi siskoni oli saanut ne vasta rippikoulun jälkeen, niitä ei luvattu minulle.

Muistan vieläkin sen surkean olon, kun pyysin ja pyysin, mutta vastaus oli, että ei, kun siskokaan ei saanut.

Pistin sitten reiät parsinneulalla ja ne reiät on edelleen korvissa.

Selkäsaunahab siitä tuli. Mutta ei haitannut, vaikka takapuoli oli piiskattu niin, ettei pystynyt istumaan. Mutta korviksia en pois ottanut, vaikka äiti yritti tukasta repien niitä pois saada

Vierailija
192/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menit lupaamaan? Kyllä molemmilla huoltajilla on tässä sanottavansa, olisit keskustellut isän kanssaan ennen kuin lupasit. 

Kuka ajattelee, että toinen huoltaja kieltää tollasen asian? Pitääkö huoltajalta saada lupa napapaitaan ja meikkeihinkin? Voi luoja

Kyllä pitää, jos toinen huoltaja on kieltänyt.

Mitä isä voi tehdä, jos äiti menee ja ottaa reiät?

Vierailija
193/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän maissa laitetaan pikku tyttövauvoille korvikset jo 3 kuukautisina, Jos olet luvannut korvikset osta ne ! A promise is a promise, eikä lapsi unohda. Vaikka laatikossa säilyttää ,mutta on saatava jos on luvattu.

Vierailija
194/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni on useita korvalävistyksiä. Mieheni, lapseni isä, on sitä mieltä, että lapsemme saa niitä vasta 15 v. Ihan ydinperheessä kunnioitan mieheni mielipidettä, emmekä anna lapsemme rei'ittää korviaan vielä. 

Yhdessä niitä lapsia kasvatetaan. Miksi äiti saisi päättää tällaisesta asiasta "enemmän"? 

Miksi isä saa päättää tästä asiasta enemmän?

Vierailija
195/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex miehesi on oikeassa.

15 vuotiaana voi päättää itse paremmin haluaako reiät vai ei.

Itse olin jo 19 vuotta kun laitatutin. Harmittaa. Toinen reikä väärässä paikassa ja liian iso. Näkyy rumasti.

Niin eli ei se sitä ikää katso. Jos menee pieleen, menee pieleen, oli sitä sit 10-, 15- tai 40-vuotias.

Mutta onko 10 vuotias valmis päättämään haluaako vaikkapa toisen reiän epäonnistuneena. 15 vuotias osaa jo paremmin katsoa sitä vaihtoehtoa.

Tämäpä juuri! Itsekin ihoon tehtävästä reiästä, mielestäni ei ole mikään pikkujuttu jonka voi saada vain koska "kaikilla muillakin samanikäisillä on!"

Itse olin 9v, kun sain äidiltä luvan laittaa korvikset. Aikalailla hetken mielijohteesta ne halusin, koska siihen aikaan moni kaverikin ne otetti. No, toisen reiän kohdalla jotain meni pieleen, reikä oli jotenkin sisältä vino, niin että korviksen laitto siihen sattui jokaikinen kerta! Reikä myös tulehtui säännöllisesti, ja oli todella kipeä. Vuoden päästä en enää edes harkinnut käyttäväni korvakoruja. Reiät joutuivat, mutta vielä viime vuosina tuo viallinen reikä on joskus "oireillut", Eli se umpeutuneen reiän kohta turpoaa ja on kipeä. Sille ei ole mitään tehtävissä. Ja hei, reiät laitettiin ihan ammattilaisella, jolla vuosien kokemus. Ei siis ollut mikään pilipali-liike.

Näinkin voi siis käydä! Mielestäni 10v ei ole todellakaan kypsä päättämään asiasta, ei tuon ikäinen ajattele näitä riskejä!

N33

Vierailija
196/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex miehesi on oikeassa.

15 vuotiaana voi päättää itse paremmin haluaako reiät vai ei.

Itse olin jo 19 vuotta kun laitatutin. Harmittaa. Toinen reikä väärässä paikassa ja liian iso. Näkyy rumasti.

Niin eli ei se sitä ikää katso. Jos menee pieleen, menee pieleen, oli sitä sit 10-, 15- tai 40-vuotias.

Mutta onko 10 vuotias valmis päättämään haluaako vaikkapa toisen reiän epäonnistuneena. 15 vuotias osaa jo paremmin katsoa sitä vaihtoehtoa.

Tämäpä juuri! Itsekin ihoon tehtävästä reiästä, mielestäni ei ole mikään pikkujuttu jonka voi saada vain koska "kaikilla muillakin samanikäisillä on!"

Itse olin 9v, kun sain äidiltä luvan laittaa korvikset. Aikalailla hetken mielijohteesta ne halusin, koska siihen aikaan moni kaverikin ne otetti. No, toisen reiän kohdalla jotain meni pieleen, reikä oli jotenkin sisältä vino, niin että korviksen laitto siihen sattui jokaikinen kerta! Reikä myös tulehtui säännöllisesti, ja oli todella kipeä. Vuoden päästä en enää edes harkinnut käyttäväni korvakoruja. Reiät joutuivat, mutta vielä viime vuosina tuo viallinen reikä on joskus "oireillut", Eli se umpeutuneen reiän kohta turpoaa ja on kipeä. Sille ei ole mitään tehtävissä. Ja hei, reiät laitettiin ihan ammattilaisella, jolla vuosien kokemus. Ei siis ollut mikään pilipali-liike.

Näinkin voi siis käydä! Mielestäni 10v ei ole todellakaan kypsä päättämään asiasta, ei tuon ikäinen ajattele näitä riskejä!

N33

... jätkän vielä, että äitini kyllä katsoi, että huolehdin reikien hygieniasta hyvin, mutta silti se toinen reikä aina tulehtui. Uusia reikiä en sittemmin ole laittanut aikuisenakaan.

N33

Vierailija
197/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on idiootti diktaattori. Oliko eron syy isässä, ehkä ei, haluaa sekoilla teidän elämäänne... Ääliö ukko, ihan varmasti ei ole valtaa estää tätä asiaa, miksi edes puhuit hänelle etukäteen? Roikutko itse siinä ukossa kun annat valtaa tällaisessa asiassa?

Vierailija
198/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni on useita korvalävistyksiä. Mieheni, lapseni isä, on sitä mieltä, että lapsemme saa niitä vasta 15 v. Ihan ydinperheessä kunnioitan mieheni mielipidettä, emmekä anna lapsemme rei'ittää korviaan vielä. 

Yhdessä niitä lapsia kasvatetaan. Miksi äiti saisi päättää tällaisesta asiasta "enemmän"? 

Miksi isä saa päättää tästä asiasta enemmän?

osaatko jotenkin perustella viestissä esittämääsi väittämää?

Vierailija
199/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen päättää.

Vierailija
200/221 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei kyllä ole lapsista jos kuvittelet ettei 10-vuotias ja nuorempikin ole kiinnostunut ulkonäöstään. Erityisesti tytöt.