Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan lahjakorttia kerännyt äiti kertoi muille, etten ole maksanut

Vierailija
05.06.2022 |

Yksi lapseni luokan äideistä ehdotti luokan wa-ryhmässä, että kerätään lahjakortti opettajalle. Hän laittoi oman tilinumeronsa ja hoiti asian. Nyt sain toiselta äidiltä kuulla, että tämä äiti oli ihmetellyt kun se ja se (myös minä) eivät osallistuneet keräykseen. Minä olen kyllä tosi ärsyyntynyt, koska mielestäni jokaisella on täysi oikeus päättää osallistuuko vai ei. Itse kyllä arvostan opettajaa ja hänen tekemää työtään, mutta meillä on tiukkaa taloudellisesti. Opettaja saa kuitenkin palkan työstään, ja minusta lapsen itse tekemä kortti ja kiitos riittävät.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä onko lasten vanhemmilla joku wa-ryhmä

Vierailija
22/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites yläasteella, pitääkö kerätä jokaiselle lasta opettaneelle jotain... Siellähän ollaan jo aineenopettajien kanssa tekemisissä, toki joku on luokanvalvoja. Mutta entäs jos on joku joka ei ole minkään luokan valvoja... Hän ei sitten saa lahjaa ollenkaan... nyyh nyyh... itkee kotona kun toiset sai ja hän ei... nyyh nyyh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ottivat opettajan läksiäislahjaan rahat oppilaiden luokkaretkirahoista. Kuulema oppilaillekin ok..... niihän se tietenkin joo.

Vierailija
24/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokkakaverin äiti on itse opettaja ja käyttää wilmaa joka vuosi näihin keräyspyyntöihin. Olen oppinut huomioimaan wilmassa vain oleelliset viestit, koska sinne tulee myös paljon turhaa, joten kyseisen henkilön keräysviestit jäävät joka vuosi huomioimatta. En tunne luokkakaverien vanhempia. Nykyään olen vain se tyyppi, jota ei kiinnosta keräykset. Vielä, kun töissäkin joka kevät jää joku eläkkeelle tai on joku muukissanristiäinen, johon keräyksiä järjestetään, niin on olen tuplana se kummajainen, joka ei mihinkään osallistu.

Pienipalkkainen olen ja mielummin satsaan nekin 10:t lasten kesälomaan.

Vierailija
25/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla ei ole kahta euroa antaa opettajan lahjaan?

2 euroa voi olla jollekin 10 % viikon ruokarahoista.

Itselläni ei ole niin tiukkaa, mutta periaatteesta en osallistu keräyksiin pyydettiin kahta euroa tai kahtakymppiä. Meillä on töissä aina välillä näitä keräyksiä MollaMintun vauvalahjaan tai PirjettaEemelin 50-v. muistamiseen.

Vierailija
26/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää ne vanhemmat, jotka ei osallistu open keräyksiin, tai muihinkaan luokalla tehtäviin varainkeräyksiin.

Kerran sain vahingossa tietää, ketkä eivät olleet osallistuneet open lahjaan, ja yllätys miten ne olikin juuri niiden kauhukakaroiden vanhemmat 😅

Minua taas ärsyttää jatkuvat varainkeräykset. Peruskoulun kuuluisi olla ilmainen. Lapseni alakoulussa on tapana, että kutosluokalla mennään luokkaretkelle tms. maksulliseen juttuun, ja siihen kerätään rahaa parikin vuotta. Pari kertaa vuodessa on isot myyjäiset, joihin jokaisen kotoa odotetaan tavaraa myyntiin ja tietenkin sitten ostajiksi. Itse ostin oman tavarani takaisin ja annan sen jälleen seuraavissa myyjäisissä myyntiin, hinta euron.

Sen lisäksi on pari kolme kertaa kuussa kutosluokan pitämä herkkukioski, johon myös meiltä kaikilta vanhemmilta pyydetään ilmaiseksi herkkuja myyntiin (tikkareita, popcornia jne.) ja sitten tulee kaikille koululaisille viesti, että perjantaina on herkkukioski auki ja lapsi "saa" ottaa mukaan kolme euroa. Siis mitä hittoa! Minulta on mennyt monta kymppiä jo näiden parin ensimmäisen vuoden aikana lapsen kouluun rahankeruuseen. Eipä ole kovin kiva, jos oma lapsi on se, jolla ei sitä kolmea euroa ole ja joka sitten kuola valuen katsoo vieressä, kun muut mättävät eurolla ostettua kertakäyttömukillista popcornia ja euron hintaista muumitikkaria. Puhumattakaan siitä, että aina kun mennään jonnekin museoon tms. retkelle, viestissä lukee, että max viisi euroa mukaan ja omat herkkueväät lisäksi.

En todellakaan sen päälle osallistu mihinkään opettajalahjoihin.

Vierailija
27/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet muutenkin varmaan porukan ilopilleri, tai sitten et

Vierailija
28/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettajana toisessa koulussa kuin oma lapseni. Minun koulussani ei todellakaan tulisi kuuloonkaan, että kodeilta kärtettäisiin rahaa retkiin tai muiden luokkien rahankeruuseen. Ehdottomasti retkien pitää olla oppilaille maksuttomat, jos sellaisille mennään. Kaupungilta pyydetään matka-avustusta esim. tilauslinja-autoihin, ruokalasta otetaan eväät. Kodeilta ei pyydetä latin latia. Retkikohteet ovat maksuttomia tai sitten jokin firma sponsoroi pääsyliput. Jos oppilaat pitävät kioskia tai myyjäisiä pari kertaa, he myyvät itse tekemiään tavaroita ja leivoksia, joita ovat tehneet koulun ylijäämämateriaaleista, ja ovat itse niitä myymässä. Opettaja korkeintaan avaa ovet, jotta oppilaat voivat järjestää myyjäiset jumppasalissa.

Oman lapseni koulussa taas on juuri tätä "tuokaa rahaa, tavaraa ja vaivaa" -tyyppistä touhua. Pitäisi olla solkenaan menossa järkkäämään jotain maksullisia puuhapäiviä tai myyjäisiä. Sellaisiin en osallistu.

Vierailija
29/29 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ilmoittanut WA-ryhmässä ettet halua osallistua?

Aiheen vierestä:

Itse opettajana koen kaikki lahjat kiusallisiksi, toivon aina ettei minulle tyrkytetä mitään lukuvuoden päätteeksi. Hyvän kesän toivotus riittää.

Muutaman kerran olen saanut kyllä oppilaiden itse tekemän kortin, joka on lämmittänyt mieltä. Lahjoja ei tarvitse antaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän