Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada rahaa palkan lisäksi? Palkka ei riitä.

Vierailija
05.06.2022 |

Menot on karsittu todella alhaisiksi.
Miten tuloja saisi lisää?

Kommentit (971)

Vierailija
201/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lainaamassa Penninvenyttäjän Opas kirjastosta, lue kirja ja ota käyttöön soveltuvat ohjeet. Leivo ja kokkaa mahdollisimman paljon itse, älä osta eineksiä. Kierrätä. Harjoittele korjaamaan ja tuunaamaan rikkinäistä. Liity facebookin kierrätyskanaville.

Ota käyttöön koko osaamisesi. Jos olet esimerkiksi viherpeukalo, kasvata viherkasveistasi uusia alkuja, joita voit myydä ja vaihtaa eteenpäin. Siemenet eivät myöskään maksa paljoa, joten niistäkin voit kasvattaa alkuja ja myydä niitä. Jos olet akvaarioharrastaja, voit myydä vesikasveja tai akvaariokaloja. Syksyllä kerää metsästä marjoja ja sieniä ja myy niitä. Tee käsitöitä (esim makramee, puuleluja, puisia puhelin/tabletti tukia) ja myy niitä Etsyssä.

Voit ryhtyä työn ohessa kevyt yrittäjäksi ja tarjota esim. pihan siivousta, nurmikon leikkuuta, kaupassa käyntiä. Jos osaat ommella, voit tarjota housujen lyhennyksiä, pieniä korjauksia yms tai jos osaat korjata huonekaluja, huoltaa polkupyöriä yms tarjoa sitä. Mainosta paikallisesti kaupan ilmoitustaululla. 

Youtubessa on myös paljon kanavia, jotka keskittyvät minimalismiin ja pennin venyttämiseen, joihin suosittelen tutustumaan.

...mutta jos tilanne on se, että kuukausipalkka - asuinkustannukset - joukkoliikenne - peruseläminen vie jo miinukselle, harkitse asunnonvaihtoa ja tarvittaessa muuttamista toiselle paikkakunnalla töihin ja asumaan

Vierailija
202/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa järkevä vaihtoehto taitaa olla lisätyö tai kakkosduuni.

Itse olen vuosien ajan tehnyt kahta työtä, muutoin ei raha riitä. Asumme Helsingissä jossa on onneksi työtä tarjolla.

Minulla itselläni ei ole velkoja harteillani, mutta minun talouttani rasittaa mm iäkäs äitini, jolle pitää joka kuukausi antaa rahaa jotta selviäisi ja saisi ruokaa.

Vuosien ajan kun tekee kahta työtä, eikä saa pidettyä lomia, niin se kyllä näkyy ja tuntuu kehossa.

En kyllä jaksaisi tehdä enää kahta työtä näin säännöllisesti.. olen äidille ehdottanut muuttoa halvempaan asuntoon, jotta hänen kulut pienenisivät ja tätä kautta hänelle jäisi omista rahoista enemmän rahaa. Äiti ei suostu, hänen koti on kuulema tuossa asunnossa, eikä iäkkäänä voi muuttaa.

Sinulle ihan ystävän neuvo: pyydä äitiäsi näyttämään sinulle muutaman kuukauden tiliotteet. Jos äidillesi jää joka kuukausi eläkkeestä enemmän rahaa mitä hänellä on menoja, niin lopeta avustaminen. Sinä teet itsestäsi tuolla menolla työkyvyttömän ja kukas sinusta sitten huolen pitää? Auttaa toki voi, jos on ylimääräistä rahaa, mutta sinulla ei sitä selvästi ole. Sen lisäksi sinun pitää selvittää, onko äidilläsi oikeutta johonkin tukeen, jota hän ei ole hakenut.

Kiitos sinulle ystävällisestä vastauksestasi.

Äitini rahaingelista olen täällä avautunut muutamia kertoja. Hän velkaantui eläkkeelle jäätyään, ulosottoon päätyi lopulta ja tuolloin meille lapsille selvisi, että hänellä on niskassa 88.000 euron velat.

Lisäksi asuu kalliissa isossa asunnossa.

Ei anna periksi muutossa halvempaan.

Velkajärjestely hänelle myönnettiin nyt viime kuussa, mutta nyt itkee sitä, että häneltä viedään VJ vuoksi liikaa rahaa eli 295 euroa kuussa, oli itse ajatellut 130 euron kuukausi maksua 3 vuoden ajan, nyt vahvistetun ohjelman mukaan maksaa 5 vuotta.

Ei näytä minulle tiliotteitaan, on toki ne käräjäoikeudelle toimittanut.

Hän vain aloittaa haukkumisen, huutamisen kun kyselen tapahtuneista velkaantumiseen johtaneista syistä. Hän mm huutaa, että mikä on muna kanaa neuvomaan? Tai sinulla ei edes karvat vielä pi*lussa kasvaneet, kun minä olen vuosikymmenet asioitani hoitanut siis tuollaista todella ilkeää puhetta minua kohtaa.

Lisäksi tässä vaatii lisää rahaa lähetettävän ja kun sanoin, ettei minulla ole, hän vaati minua lähettämään hänelle omat tiliotteeni ja palkkatapahtumat.

Tiedän, ettei tuollaisen äidin kanssa pitäisi olla tekemisissä, mutta jos nyt katkaisen välit ja rahahanat, on sisareni todella kovilla äidin avustamisen kanssa.

Sama

Oho, viestisi sai minut ihan sanattomaksi. Olen pahoillani puolestasi.

Sinun pitää ottaa sisaresi kanssa yhteinen linja äitisi suhteen. Äidilläsi taitaa olla muitakin ongelmia kuin huono taloudenpito. Jos äitisi ei ole aiemmin ollut noin ilkeä, niin taustalta löytynee joku sairaus.

Dementia vie usein vihaiseksi ja rivopuheiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pienet tulot.

Kaikki säästökeinot on jo käytössä:

En lottoa (enkä pelaa muitakaan rahapelejä)

En juo kahvia

En osta mitään mikä ei ole välttämätöntä

Käyn leipäjonossa

Ostan torista ja myyn kalliimmalla

Vierailija
204/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pienet tulot.

Kaikki säästökeinot on jo käytössä:

En lottoa (enkä pelaa muitakaan rahapelejä)

En juo kahvia

En osta mitään mikä ei ole välttämätöntä

Käyn leipäjonossa

Ostan torista ja myyn kalliimmalla

Lisäisin vielä:

En tupakoi tai juo alkoholia.

Kuljen töihin pyörällä.

Vierailija
205/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy lainaamassa Penninvenyttäjän Opas kirjastosta, lue kirja ja ota käyttöön soveltuvat ohjeet. Leivo ja kokkaa mahdollisimman paljon itse, älä osta eineksiä. Kierrätä. Harjoittele korjaamaan ja tuunaamaan rikkinäistä. Liity facebookin kierrätyskanaville.

Ota käyttöön koko osaamisesi. Jos olet esimerkiksi viherpeukalo, kasvata viherkasveistasi uusia alkuja, joita voit myydä ja vaihtaa eteenpäin. Siemenet eivät myöskään maksa paljoa, joten niistäkin voit kasvattaa alkuja ja myydä niitä. Jos olet akvaarioharrastaja, voit myydä vesikasveja tai akvaariokaloja. Syksyllä kerää metsästä marjoja ja sieniä ja myy niitä. Tee käsitöitä (esim makramee, puuleluja, puisia puhelin/tabletti tukia) ja myy niitä Etsyssä.

Voit ryhtyä työn ohessa kevyt yrittäjäksi ja tarjota esim. pihan siivousta, nurmikon leikkuuta, kaupassa käyntiä. Jos osaat ommella, voit tarjota housujen lyhennyksiä, pieniä korjauksia yms tai jos osaat korjata huonekaluja, huoltaa polkupyöriä yms tarjoa sitä. Mainosta paikallisesti kaupan ilmoitustaululla. 

Youtubessa on myös paljon kanavia, jotka keskittyvät minimalismiin ja pennin venyttämiseen, joihin suosittelen tutustumaan.

...mutta jos tilanne on se, että kuukausipalkka - asuinkustannukset - joukkoliikenne - peruseläminen vie jo miinukselle, harkitse asunnonvaihtoa ja tarvittaessa muuttamista toiselle paikkakunnalla töihin ja asumaan

Kun suuri osa suomalaisista on näin köyhiä, ei ne pihan siivoukset, jne. toimi kun kellään ei ole varaa maksaa niistä.

Onko tämä mitään elämää, että jo 90-luvulta lähtien on pitänyt vain miettiä mistä voi säästää tai jättää hankkimatta / kokematta, että jotenkin pystyy kustantamaan pelkän peruselämisen? Minusta tämä ei ole mitään elämää! Ei aiempienkaan sukupolvien ole tarvinnut tällä tavalla kituuttaa!!

Ihmisillä ei enää ole mistä säästää, mutta hinnat senkun jatkavat kauhistuttavaa nousuaan, tulot eivät!

Miten tästä voi selvitä, ei mitenkään!!

Vierailija
206/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun maalla. Olen myös matalapalkka-alalla (töissä huoltoasemalla).

Vuokrani on täällä maalla 350e/kk.

Ruokaan ja muihin kauppaostoksiin menee n.300e/kk

Muihin laskuihin n.100e/kk.

Eli rahaa kuluu yhteensä noin 750e/kk.

Mutta ymmärrän kyllä täysin että kaupungissa näin pienellä rahalla eläminen ei ole mahdollista.

Tsemppiä kaikille raha-ongelmien kanssa kamppaileville.

Maallakin voi olla vaikea löytää noin halpaa vuokrakämppää.

Tai sitten on niin maalla, että ei ole töitä tai niitä pitää etsiä 100km säteellä.

Vierailija
207/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jotain erityisosaamista, joita voisit hyödyntää?

Olen hyvä suustani...

Vierailija
208/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman vanhin ammatti. Siinä tienaa.

Vierailija
209/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätuloja voi tienata jalkapalloerotuomarina. Tuomareista on pulaa ja varsinkin naisia kaivataan toimintaan. Palloliitto kouluttaa kesälläkin, syksyllä pääsee sitten jo työskentelemään.

Vierailija
210/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, niin myy käytettyjä pikkuhousuja ja avaa tili Onlyfansiin. 

Vierailija
211/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo osake- ja sijoitusneuvot tuskin kovin paljon auttavat aloittajaa tämän akuutissa rahantarpeessa.

Vierailija
212/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo osake- ja sijoitusneuvot tuskin kovin paljon auttavat aloittajaa tämän akuutissa rahantarpeessa.

auttaa jatkossa ettei tule akuuttia rahantarvetta.

Vierailija
213/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ne auta normituloistakaan kun vasta 20v päästä

Vierailija
214/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sanan "akuutti" merkitys oli liian vaikea ymmärrykselle?

Vierailija
215/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tili menee ja syöt kynsiä loppukuusta, niin millä sijoitat. Etkä todellakaan tee mitään pinkkaa sillä, että on 30/kk varaa laittaa johonkin rahastoon.

Vierailija
216/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ne auta normituloistakaan kun vasta 20v päästä

kylläpä auttaa heti seuraavana osingonmaksupäivänä.

Ne alkavat tuottaa kassavirtaa heti.

Vierailija
217/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalapalkka-alojen ammattiliitot HERÄTYS!

Puolustakaa työntekijöitä!

Kunnon lakot pystytn, jos palkka ei nouse HUOMATTAVASTI!

No kun ei ne puolusta... PAM just "puolusti" ja nostivat vartiointialan liksoja parilla prosentilla... :D

Huikeeta. 

Vierailija
218/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tili menee ja syöt kynsiä loppukuusta, niin millä sijoitat. Etkä todellakaan tee mitään pinkkaa sillä, että on 30/kk varaa laittaa johonkin rahastoon.

pienemmilläkin summilla kuin 30€/kk on aloitettu.

Vierailija
219/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala leirikoulun rahastonhoitajaksi

Vierailija
220/971 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montaako sillä 1300 eurolla pitää elättää? Oletan, että vain itsesi. Vaikka sanot, että kulut on vedetty alas, niin sittenkin sanon, että vielä siellä on löysiä. Pidä kirjaa menoistasi tarkasti ainakin muutaman kuukauden ajan. Aina kuunvaihteessa käy menot huolellisesti läpi ja mieti, mitkä olisi voinut jättää ostamatta. Niistä juoksukahveistakin syntyy yllättävän iso summa kuukauden aikana. Entäs kaikenlaiset juomat, siis limut, mehut, kaljat, sidukat, väkevät viinat tai tupakat ja viikonloppuherkut kuten karkit, sipsit, noutoruoka ym. Käy läpi vaatevarastosi ja erottele ne, joita et käytä, mutta jotka ovat vielä aivan käyttökelpoisia. Myy ne pois, saat niistä muutaman lantin, jos et mahdottomia pyydä. Tee lyhyemmät reissut auton sijaan polkupyörällä. Toivottavasti laitat itse ruuan alusta asti. Leivotko myös esim. sämpylät ja pullat? Tulee paljon halvemmaksi kuin ostamalla. Etsi halvempi asunto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi