Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä vauvakuume

Vierailija
05.06.2022 |

Ihan kauhea vauvakuume. Meillä on kolme lasta ja juuri kun kuopuksen kanssa kaikki on helppoa, huomaan, että haluaisin vielä yhden lapsen.

Mies ei ole asialle lämmennyt, koska nyt on kuulemma hyvä. Ymmärrän tämänkin, että nyt on aikaa myös hieman itselleen ja moni asia on helpompaa.

Kuitenkin minusta tuntuu, että jaksaisin vielä yhden lapsen ja myös tunne, että jotain puuttuu. Kuopus jää myös välillä vähän yksin, kun isommat ovat tiiviisti yhdessä.

Asiasta on aika ajoin keskusteltu, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Hetken jo hyväksyin, että viimeistä lasta ei tule. Nyt kuitenkin meidän esikoinen on alkanut sanomaan, että olis kivaa jos meille tulisi vielä yksi perheenjäsen.

Onko mun vain hyväksyttävä, että tässä nämä oli. Vai haikailenko vuosien päästä, että yksi lapsi jäi saamatta. Tiedän kyllä, että suhteestakin voi lähteä, mutta tällä hetkellä valitsen mielummin tämän perheen ja hyvän parisuhteen.

Sitten taas jos mies suostuisikin jostain syystä, tuleeko haastavaa, koska nyt olemme tottuneet suht helppoon arkeen. Jostain luin joskus, että lapsiluku on silloin juuri oikea, kun tuntuu, että vielä jaksaisi. Onko totta?

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa koiravauva kaikille lellittäväksi?

Ap tässä. Mä en ole yhtään koiraihminen, valitettavasti :( joten ehkä se koiravauva olis sen hetken kiva. Ei se sitä lasta korvaa. Lisäksi lähipiirissä huomaa, että vaikeampi saada koiralle vahtijaa kun lapsille...

Nytkin juuri lukenut , kuinka koronabuumissa otettiin paljon pentuja ja nyt raukat etsivät uutta kotia.

Joten ei, lemmikki ei ole vaihtoehto tähän kuumeeseen.

Lisäksi tuttujen perheeseen otettiin koiravauva kun heidän kuopus oli himpun vajaa 2. Ei se vielä tajunnut, että koira ei ole lelu. Ei se koira ole vaan söpö pieni pallo , sitä saa myös vahtia , ettei pure lapsia ja toisinpäin, ettei lapset kaltoinkohtele vetämällä hännästä tms

Lemmikki ei ole sama asia kuin lapsi. Itse tykkään koirista ja lapsetkin on tottuneita koiriin. Kuitenkin koiran vahtiminen pienten lasten kanssa on ihan hirveää. Mummolassa menee vielä, mutta päivittäin ei ikinä. Eikä meillä ole riittävästi aikaa koiralle. Kun on paljon lapsia, niin se koira saa ylrttömästi paijausta, mutta ei ole aikaa tehdä koirajuttuja koiran kanssa. Siinä taas missä lapset menee helpolla, koirasta on vaivaa.

Vierailija
102/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt perheitä joissa on otettu vauva toiselta eläimeltä vaikka ovat lisääntyneet itsekin. Kiva hiilijalanjälki ja miksei se yksi hyysättävä riitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä peukutetaan ylöspäin jos kokemukset ovat hyviä ja dissataan jos kokemukset ovat huonoja. 

Uhkapelaamistahan se on lapsen onnellisuudella. Et voi vängätä asiaa paremmaksi jos lapsi ei näekään elämää yhtä auvoisena kuin sinä itse.

On paljon pahempi asia mahdollinen oma onnettomuus siitä ettei lisääntynyt kuin mahdollinen lapsen onnettomuus siitä että lisääntyi. Minä minä minä.

Tietenkin. Mitä useampi pääsee kärsimään, sen parempi.

Monella vauvakuumeisella ei olisi yhtään alaisia jos ei käskytettäviä itse tekisi. Jokainen meistä muistaa miltä tuntui kun pääsi pois vanhempien vallan alta ja vanhemmat puolestaan odottavat sitä kauhulla.

Kaikilla ei ollut niin kurja lapsuus kuin sulla.

Ihan asiasta toiseen. Tiedän joitain, ketkä sanoo vain, että en halua ikinä lapsia ja suorastaan vihaa niitä...

Esim. Oma mieheni on kertonut, että aikoinaan hänen ex ei halunnut lapsia ja se olikin sit eron syy. Tää nainen ei myöskään ollut koskaan antanut huomiota miehen tuttujen/sukulaisten lapsille. Ja kun lapsiasiasta oli keskusteltu nainen oli joko mököttänyt tai itkenyt? Mistä tällainen käytös johtuu? Oma lapsuus ollut kamala?

Huono mies. Ex:än ei painoi vaakakupissa enemmän kuin miehen kyllä ja mies oli itsekäs ja mitäs vielä.

Tämä nainen kohdisti katkeruutta lapsiin.

Mieheni on minulle ollut kyllä ainakin ihan loistava ja onneksi hän on saanut kokea isyyden

Olisi varmasti saanut kokea vaikkei olisi halunnutkaan.

Monet miehet (melkein kaikki) haluaa ainakin yhden tai kaksi lasta. Sitten on sellaisia kuin mun veli, joka ylipuhui vaimonsa neljänteen lapseen, saikin kaksoset ja viettää nyt aikaa koti-isänä. Palailee töihin talvella kun kaksoset täyttävät kolme.

Koti-isyys on vieläkin erittäin harvinaista. Naiset perustelevat mm. sillä että tienaavat vähemmän, mikä motivoi myös osaltaan olla lukematta raskaalle hyväpalkkaiselle alalle ja olla tekemättä ylitöitä.

Totta. Mutta se että koti-isiä on todistaa ettei kaikkia miehiä todellakaan pakoteta isiksi.

Vierailija
104/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt perheitä joissa on otettu vauva toiselta eläimeltä vaikka ovat lisääntyneet itsekin. Kiva hiilijalanjälki ja miksei se yksi hyysättävä riitä?

Nimenomaan. Jos kykenette tekemään omia vauvoja, niin keskittykää omien vauvojen tekemiseen älkääkä ryöstäkö muilta.

Vierailija
105/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen mielipiteellä ei tunnu olevan mitään väliä? Miestä pitäisi vaan käännyttää ja suostutella, vaikka tämä on jo sanonut, että nyt riittää. Keskiössä on nainen ja naisen tahto. Puistattaa nuo jutut tässä ketjussa, että kun ap:n miehellä on vastuu ehkäisystä, niin ei pääse huijaamaan. Mitä, jos asetelma olisi toisinpäin?

Ettekö arvosta miehiänne ja lastenne isiä yhtään?

t. Kahden lapsen isä

Vierailija
106/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä peukutetaan ylöspäin jos kokemukset ovat hyviä ja dissataan jos kokemukset ovat huonoja. 

Uhkapelaamistahan se on lapsen onnellisuudella. Et voi vängätä asiaa paremmaksi jos lapsi ei näekään elämää yhtä auvoisena kuin sinä itse.

On paljon pahempi asia mahdollinen oma onnettomuus siitä ettei lisääntynyt kuin mahdollinen lapsen onnettomuus siitä että lisääntyi. Minä minä minä.

Tietenkin. Mitä useampi pääsee kärsimään, sen parempi.

Monella vauvakuumeisella ei olisi yhtään alaisia jos ei käskytettäviä itse tekisi. Jokainen meistä muistaa miltä tuntui kun pääsi pois vanhempien vallan alta ja vanhemmat puolestaan odottavat sitä kauhulla.

Kaikilla ei ollut niin kurja lapsuus kuin sulla.

Ihan asiasta toiseen. Tiedän joitain, ketkä sanoo vain, että en halua ikinä lapsia ja suorastaan vihaa niitä...

Esim. Oma mieheni on kertonut, että aikoinaan hänen ex ei halunnut lapsia ja se olikin sit eron syy. Tää nainen ei myöskään ollut koskaan antanut huomiota miehen tuttujen/sukulaisten lapsille. Ja kun lapsiasiasta oli keskusteltu nainen oli joko mököttänyt tai itkenyt? Mistä tällainen käytös johtuu? Oma lapsuus ollut kamala?

Huono mies. Ex:än ei painoi vaakakupissa enemmän kuin miehen kyllä ja mies oli itsekäs ja mitäs vielä.

Tämä nainen kohdisti katkeruutta lapsiin.

Mieheni on minulle ollut kyllä ainakin ihan loistava ja onneksi hän on saanut kokea isyyden

Olisi varmasti saanut kokea vaikkei olisi halunnutkaan.

Monet miehet (melkein kaikki) haluaa ainakin yhden tai kaksi lasta. Sitten on sellaisia kuin mun veli, joka ylipuhui vaimonsa neljänteen lapseen, saikin kaksoset ja viettää nyt aikaa koti-isänä. Palailee töihin talvella kun kaksoset täyttävät kolme.

Koti-isyys on vieläkin erittäin harvinaista. Naiset perustelevat mm. sillä että tienaavat vähemmän, mikä motivoi myös osaltaan olla lukematta raskaalle hyväpalkkaiselle alalle ja olla tekemättä ylitöitä.

Totta. Mutta se että koti-isiä on todistaa ettei kaikkia miehiä todellakaan pakoteta isiksi.

Missä sellaista on väitetty?

Naiset himoitsevat liikakansoittamista keskimäärin enemmän kuin miehet: "Nyt 20–24-vuotiaiden naisten ja miesten lapsi-ihanteet jäivät selvästi alle kahteen lapseen (naisilla 1,83 ja miehillä 1,62 lasta), kun taas 55–59-vuotiailla vastaajilla keskiarvo oli tuo suomalaisille aiemmin tyypillinen 2,30 lasta miehillä ja 2,51 naisilla. "

https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/suomalaiset-haluavat-nykyaan-vah…

Vierailija
107/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuitenkin minusta tuntuu, että jaksaisin vielä yhden lapsen ja myös tunne, että jotain puuttuu."

Joo, sitten tuo tunne tulisi taas seuraavan lapsen jälkeen. Lopeta jo ja nauti olemassa olevista lapsistasi ja miehestäsi! Kunnioita miehenkin sanomaa. Nyt on todellakin ihan hyvä!

Se menee niin, että niin kauan kuin nainen on fertiili, tuntuu siltä, että se viimeinen

lapsi on vielä tekemättä. Vielä ehtisi, vielä ehtisi takoo takaraivossa.

Mutta ei se sun järkyttävä vauvakuumeesi kyllä neljänteen lapseen lopu. Lapset on kuin

sipsejä, kohta haluaa jo lisää.

Välit mieheen saattavat kyllä viilentyä. Itse harkitsisin vakavasti sterilisaatiota, varsinkin

jos neljännen vielä teet.

Vierailija
108/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Jos kykenette tekemään omia vauvoja, niin keskittykää omien vauvojen tekemiseen älkääkä ryöstäkö muilta.

Siinä tehdään toinen ihminen omien tarpeiden tyydyttäjäksi. Miksei leikkinukke kelpaa?

Vierailija
109/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen elämänkaari:

0-20v: harjoitellaan nukkeleikkiä

20-30v: mangutaan nukkeleikkiä mieheltä

30-45v: nukkeleikki

45-55v: nuppi sekoaa kun nukkeleikki on takana -> häiriökäyttäytymistä

55v->: mangutaan nukkeleikkiä lapsiltaan

Vierailija
110/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen mielipiteellä ei tunnu olevan mitään väliä? Miestä pitäisi vaan käännyttää ja suostutella, vaikka tämä on jo sanonut, että nyt riittää. Keskiössä on nainen ja naisen tahto. Puistattaa nuo jutut tässä ketjussa, että kun ap:n miehellä on vastuu ehkäisystä, niin ei pääse huijaamaan. Mitä, jos asetelma olisi toisinpäin?

t. Kahden lapsen isä

Miksi niin moni mies luulee vaimon olevan kuin miehen oma äiti joka passaa ja hyysää

Vierailija
111/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset taloudelliset resurssit teillä on? Kun lapsille tulee ikää, niin vaatimuksetkin kasvavat: jokaiselle oma huone? Tila-auto kenties? Uusimmat iPhonet (liittymät, spotifiet) kaikille parin vuoden välein, polkupyörät, mopot, ulkomaanmatkat, huvipuistoreissut, neljät läppärit, pöytäkoneet, lätkäharkat tai taitoluistelu tms, teinien ulkonasyömiset, vaatteet, meikit, siteet, kaverisynttäreiden lahjat ja teineille paljon omaa tilaa kotona. Noin niinkuin alkuun.

Suurin osa tuosta täysin turhaa. Omat huoneet tietysti hyvä olla ja harrastukset. Läppäritkin koska lukio vaatii. Kaikesta muusta käy se halvempikin kun ei lelli lastaan piloille. Meillä ei lapselle ostettaisi uusinta iPhonea vaikka oltaisiin miljonäärejä ja lapsi olisi ainut. Ihan siksi että se on typerä ostos. Kaikkea ei saa mitä haluaa.

Onko niin vaikea ajatella, että jos on kolme lasta osaa kyllä arvioida tuollaiset asiat kuin huoneiden lukumäärän ja tulevan kulutuksen etukäteen.

Kommenttini oli kärjistetty, itsellä teini-ikäiset ja en osannut ajatella kuinka kallista teinien elämä voi olla, ei ole meilläkään siis ole uusimpia iPhoneja. Mutta neljä lasta vaatii jo sen tila-auton ja aika ison kodin, jos haluaa että kaikilla edes vähän omaa rauhaa, riippuu tietysti missä asuu, itse töiden takia Helsingissä ja kallista on. Ja kaksi lasta siis, kolmanteen ei olisi varaa.

Vierailija
112/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen elämänkaari:

Kun oltiin ilmoitettu, että meidän perheen lapsiluku on täysi, samoin veljeni niin miksi meidän äiti sanoi viimeistä vauvaa pidellessään "kyllä musta tuntuu, että mä saan näitä vielä lisää"

Nytkään ei aika riitä kaikille lapsenlapsille mutta lisää halutaan muilta. Hän myös usein kommentoi pariskuntien elämää "onkohan sinne vauva tulossa"

Vierailija
113/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen elämänkaari:

Entä jos tällaisesta elämästä poistaisi lisääntymisen, mitä jäisi jäljelle? ":D"

Vierailija
114/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen elämänkaari:

Kun oltiin ilmoitettu, että meidän perheen lapsiluku on täysi, samoin veljeni niin miksi meidän äiti sanoi viimeistä vauvaa pidellessään "kyllä musta tuntuu, että mä saan näitä vielä lisää"

Nytkään ei aika riitä kaikille lapsenlapsille mutta lisää halutaan muilta. Hän myös usein kommentoi pariskuntien elämää "onkohan sinne vauva tulossa"

Samaa kokemusta naisista. Jopa diagnosoivat minua kun olen tässä asiassa "miesmäisempi" eli elämä rakentuu ihan muiden asioiden ympärille.

Vierailija
115/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Kahden lapsen isä

Arvostetaan. Siksi se ehkäisykin miehen riesaksi on laitettu. Turha unohtaa pilleriä, koska mies hoitaa lapsiluvun pitämisen siinä haluamassaan luvussa.

Vierailija
116/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Kahden lapsen isä

TÄMÄ!

Vierailija
117/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kahden lapsen isä

Arvostetaan. Siksi se ehkäisykin miehen riesaksi on laitettu. Turha unohtaa pilleriä, koska mies hoitaa lapsiluvun pitämisen siinä haluamassaan luvussa.

Näin juuri. En ihan ymmärtänyt tän isän kommenttia. Eihän tässä vahinkoa suunniteltu vaan toivottiin... Vastuu miehellä

Vierailija
118/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset taloudelliset resurssit teillä on? Kun lapsille tulee ikää, niin vaatimuksetkin kasvavat: jokaiselle oma huone? Tila-auto kenties? Uusimmat iPhonet (liittymät, spotifiet) kaikille parin vuoden välein, polkupyörät, mopot, ulkomaanmatkat, huvipuistoreissut, neljät läppärit, pöytäkoneet, lätkäharkat tai taitoluistelu tms, teinien ulkonasyömiset, vaatteet, meikit, siteet, kaverisynttäreiden lahjat ja teineille paljon omaa tilaa kotona. Noin niinkuin alkuun.

Suurin osa tuosta täysin turhaa. Omat huoneet tietysti hyvä olla ja harrastukset. Läppäritkin koska lukio vaatii. Kaikesta muusta käy se halvempikin kun ei lelli lastaan piloille. Meillä ei lapselle ostettaisi uusinta iPhonea vaikka oltaisiin miljonäärejä ja lapsi olisi ainut. Ihan siksi että se on typerä ostos. Kaikkea ei saa mitä haluaa.

Onko niin vaikea ajatella, että jos on kolme lasta osaa kyllä arvioida tuollaiset asiat kuin huoneiden lukumäärän ja tulevan kulutuksen etukäteen.

Kommenttini oli kärjistetty, itsellä teini-ikäiset ja en osannut ajatella kuinka kallista teinien elämä voi olla, ei ole meilläkään siis ole uusimpia iPhoneja. Mutta neljä lasta vaatii jo sen tila-auton ja aika ison kodin, jos haluaa että kaikilla edes vähän omaa rauhaa, riippuu tietysti missä asuu, itse töiden takia Helsingissä ja kallista on. Ja kaksi lasta siis, kolmanteen ei olisi varaa.

Eivät kaikki ajattele sitä lasta vaan omaa lisääntymistarvettaan. Ei saanut omaa huonetta, "ennenkin elettiin näin", ei mitään yksityisyyttä, ei edes ovea huoneessa. "Minä tämän asunnon maksankin, tämä on MINUN kotini, poistan oven että minä saan katsoa OMAA lastani". Lapset siis hommattiin kuten huonekalut Ikeasta; teki mieli ja siksi niitä tarvitsee, mutta naurettavaa jos ne itsekin tarvitsevat jotakin. Kyllä vähemmälläkin pärjää. Tärkeintä että sai jotain elämänsisältöä niillä itselleen.

Vierailija
119/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kahden lapsen isä

Tämä. Toivottavasti mies ei parittele muijaansa enää ikinä. Vain se on 100% toimiva.

Vierailija
120/131 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kahden lapsen isä

Näin juuri. En ihan ymmärtänyt tän isän kommenttia. Eihän tässä vahinkoa suunniteltu vaan toivottiin... Vastuu miehellä

Näinpä ja mikään ehkäisy ei ole sataprosenttinen. Meillä kondomi, ollut jo yli 12 vuotta, en halua mitään pillereitä enkä kierukoita ym muuta.. Kuopuksen jälkeen jälkitarkastuksessa en saanut ehkäisyrengasta (ikäni 38 v) mies vaan tuumas onko sitä pakko käyttää mitään, ihan päättelin tuosta, että hänelle ok että hoitaa ehkäisyn. Varmat päivät toimineet jo 10 vuotta....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi