Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu voi myös kannattaa

Vierailija
05.06.2022 |

Usein kuulee valituksia siitä miten työkkärin järjestämä työkokeilu on vain työttömien riistoa ja ilmaistyövoimana käyttöä josta ei työtön itse hyödy mitään niin haluaisin nyt jakaa teille oman kokemukseni.

Olin viime kesänä ollut muutaman vuoden työtön, syitä en nyt tässä lähde enempää avaamaan. Minun on ujona ja sosiaalisesti pelokkaana ollut kuitenkin aina vaikea saada töitä, ja olinkin todella kauhuissani että miten ihmeessä onnistuisin pääsemään noin pitkän työttömyysjakson jälkeen enää työelämään. Opiskelu ei kiinnostanut, koska halusin jatkaa alalla jolta minulla oli jo kokemusta. No satuin sitten näkemään työkkärin lähettämän sähköpostin, jossa rekryttiin työnhakijoita 2 kk kestävään työkokeiluun alalleni. Hain ja sain käytännössä valita mihin paikkaan monista eri vaihtoehdoista halusin. Olin oikeasti motivoitunut ja halusin saada töitä juuri tuosta paikasta, joten olin työkokeilussa oma-aloitteinen, aktiivinen ja ahkera. Pitkän työttömyysjakson jäljiltä itsetuntoni oli kuitenkin aivan nollissa ja olin koko ajan varma etten tulisi saamaan töitä sieltä, mutta yllätyksekseni minulle tarjottiinkin työpaikkaa - ensin tosin vain määräaikaisena, mutta kun pärjäsin hyvin niin lopulta minulle tarjottiin vakituista sopimusta ja nyt minulla on ensimmäistä kertaa elämässäni vakituinen työpaikka.

Eli, vaikka jouduinkin tekemään ensin pari kuukautta pelkällä työmarkkinatuella samaa työtä josta muille maksettiin niin olen nyt jälkeenpäin sitä mieltä että se ehdottomasti kannatti, koska pääsin sen avulla takaisin työelämään. Minun kaltaisilleni, jotka ovat huonoja työhaastatteluissa eivätkä osaa tuoda puhumalla parhaita puoliaan esiin työkokeilu voi oikeasti olla hyvä mahdollisuus osoittaa omat taitonsa ja vahvuutensa, mikäli siis on halukkuutta ja motivaatiota työelämään. Oman kokemukseni pohjalta kannustaisin siis muitakin hankalasti työllistyviä kokeilemaan tätä mahdollisuutta - vaikkei kaikilla varmasti käykään yhtä hyvä tuuri että onnistuisivat saamaan työkokeilusta vakituista työpaikkaa niin kaikki kokemus vie silti aina eteenpäin työnhaussa.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä . Aina kannattaa pyrkiä eteenpäin. Tavalla tai toisella.

Vierailija
2/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, työkokeilu kannattaa - työnantaja hyötyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljokohan työkokeilusta maksetaan🤔

Vierailija
4/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisin työkkärin täti? Suurin osa työkokeiluista on vain kokeilijoiden ketjuttamista. Harvemmin ketään palkataan kun on ilmainen vaihtoehto.

Vierailija
5/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeän työn tekijät hyötyvät myös työkokeilusta, kun saa vakuutukset ja lisää massia tukien päälle. Harmi vaan, kun yhdessä firmassa voi olla vain 6kk työkokeilussa.

Vierailija
6/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, työkokeilu kannattaa - työnantaja hyötyy.

Sekä työnantaja että työnhakija hyötyvät - vai olisiko mielestäsi parempi, että olisin vieläkin vuoden työnhaun jälkeen työtön ja kärvistelisin tuilla sen sijaan että olisin saanut vakituisen työpaikan josta on ehtinyt kertyä jo jonkin verran säästöjäkin?

AP

Vierailija
7/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten heräsin Porvoossa. Kaikki olikin ollut vain unta.

Vierailija
8/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäistapaus tai silkkaa paskaa. Lopettakaa työkkäri!

Vierailija
9/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko piti olla vitsipuolella.

Vierailija
10/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Luulen kuitenkin, että kokemuksesi on enemmänkin poikkeus kuin sääntö.

Vierailija
11/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla logiikalla voit väittää että kannatti ruveta orjaksi Rooman imperiumin aikoihin.

Joku promille niistäkin vapautettiin ja etenivät ihan hyväänkin asemaan. Ei ihan kaikkia  tapettu muutamassa vuodessa kaleereilla tai suolakaivoksissa. 

Vierailija
12/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin työkkärin täti? Suurin osa työkokeiluista on vain kokeilijoiden ketjuttamista. Harvemmin ketään palkataan kun on ilmainen vaihtoehto.

Jos työpaikassa on avoin paikka auki niin miksei hyvää työkokeilijaa palkattaisi? Varmempaahan se on ottaa työkokeilija jonka on nähnyt pärjäävän hyvin työssä kuin ottaa työnhakija, josta ei tiedä muuta kuin pelkän CV:n ja mitä kertoo itsestään työhaastattelussa. Ja rekrytointi käsittääkseni myös maksaa.

Vierailija
13/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikassa on avoin paikka auki niin miksei hyvää työkokeilijaa palkattaisi? Varmempaahan se on ottaa työkokeilija jonka on nähnyt pärjäävän hyvin työssä kuin ottaa työnhakija, josta ei tiedä muuta kuin pelkän CV:n ja mitä kertoo itsestään työhaastattelussa. Ja rekrytointi käsittääkseni myös maksaa.

Miksi pitäisi palkata ketään, kun ilmaiseksikin saa työntekijöitä?

Vierailija
14/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli firmat ovat niin persaukisia, että pitää järjestää palkattomia koejaksoja, että voivat valita parhaat työntekijät, jotka tuskin edes tulevat sitten pyytämään kohtuullista palkkaa? Mielenkiintoista... Mielummin menisin osa-aikatyöhön työmarkkinatuella, saa ainakin rahaa käytettäväksi.

Vierailija
15/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on koeaika.

Vierailija
16/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla perusteella lottoaminenkin kannattaa, koska joskus joku voittaa. Ei se mitään että miljoonat ei voita, paitsi työnantaja/ veikkaus.

Vierailija
17/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, tuolla asenteella ei varmaan kannata hakea ollenkaan töitä. Ja eipä kaikille toki töitä riitäkään, joten työkokeilu mittaa hyvin myös sitä kuka on oikeasti motivoitunut ja valmis näkemään vaivaa työpaikkansa eteen.

Vierailija
18/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, tuolla asenteella ei varmaan kannata hakea ollenkaan töitä. Ja eipä kaikille toki töitä riitäkään, joten työkokeilu mittaa hyvin myös sitä kuka on oikeasti motivoitunut ja valmis näkemään vaivaa työpaikkansa eteen.

Työkokeilu mittaa hyvin sitä ketkä on vedätettävissä. Mitä vaivaa AP:kin näki työpaikkansa eteen? Työkkäri sen sille hommasi.

Vierailija
19/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haettiin juuri yhteen ravintolaan kesän ajaksi työkokeiluun viittä ravintola-apulaista.

Joo. Työkokeilu kannattaa. Ainakin työnantajan näkökulmasta.

Aloittelija kuuluu poikkeusryhmään. Tiedän itsekin yhden, joka sai kokeilun jälkeen työpätkän, mutta enimmäkseen se on tuota työttömien ketjutusta. Miksi pitäisi maksaa, kun ilmaiseksi saa?

Vierailija
20/64 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu mittaa lähinnä sitä, kuka suostuu huonoimpiin työehtoihin. Itseään arvostava työntekijä ei tee palkatonta työtä. Jos työnantaja haluaa hyviä työntekijöitä, niin työnantajan pitää nähdä vaivaa rekrytoinnissa ja maksaa kunnon palkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi