Työkokeilu voi myös kannattaa
Usein kuulee valituksia siitä miten työkkärin järjestämä työkokeilu on vain työttömien riistoa ja ilmaistyövoimana käyttöä josta ei työtön itse hyödy mitään niin haluaisin nyt jakaa teille oman kokemukseni.
Olin viime kesänä ollut muutaman vuoden työtön, syitä en nyt tässä lähde enempää avaamaan. Minun on ujona ja sosiaalisesti pelokkaana ollut kuitenkin aina vaikea saada töitä, ja olinkin todella kauhuissani että miten ihmeessä onnistuisin pääsemään noin pitkän työttömyysjakson jälkeen enää työelämään. Opiskelu ei kiinnostanut, koska halusin jatkaa alalla jolta minulla oli jo kokemusta. No satuin sitten näkemään työkkärin lähettämän sähköpostin, jossa rekryttiin työnhakijoita 2 kk kestävään työkokeiluun alalleni. Hain ja sain käytännössä valita mihin paikkaan monista eri vaihtoehdoista halusin. Olin oikeasti motivoitunut ja halusin saada töitä juuri tuosta paikasta, joten olin työkokeilussa oma-aloitteinen, aktiivinen ja ahkera. Pitkän työttömyysjakson jäljiltä itsetuntoni oli kuitenkin aivan nollissa ja olin koko ajan varma etten tulisi saamaan töitä sieltä, mutta yllätyksekseni minulle tarjottiinkin työpaikkaa - ensin tosin vain määräaikaisena, mutta kun pärjäsin hyvin niin lopulta minulle tarjottiin vakituista sopimusta ja nyt minulla on ensimmäistä kertaa elämässäni vakituinen työpaikka.
Eli, vaikka jouduinkin tekemään ensin pari kuukautta pelkällä työmarkkinatuella samaa työtä josta muille maksettiin niin olen nyt jälkeenpäin sitä mieltä että se ehdottomasti kannatti, koska pääsin sen avulla takaisin työelämään. Minun kaltaisilleni, jotka ovat huonoja työhaastatteluissa eivätkä osaa tuoda puhumalla parhaita puoliaan esiin työkokeilu voi oikeasti olla hyvä mahdollisuus osoittaa omat taitonsa ja vahvuutensa, mikäli siis on halukkuutta ja motivaatiota työelämään. Oman kokemukseni pohjalta kannustaisin siis muitakin hankalasti työllistyviä kokeilemaan tätä mahdollisuutta - vaikkei kaikilla varmasti käykään yhtä hyvä tuuri että onnistuisivat saamaan työkokeilusta vakituista työpaikkaa niin kaikki kokemus vie silti aina eteenpäin työnhaussa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin työkkärin täti? Suurin osa työkokeiluista on vain kokeilijoiden ketjuttamista. Harvemmin ketään palkataan kun on ilmainen vaihtoehto.
Työkokeilusta ei oikeastaan edes saisi palkata ketään, se ei ole mikään koeaika. Työkokeilussa tutustutaan alaan tai ammattiin tai jos ko. alan koulutus on olemassa, mutta vanhentunut, niin selvitetään, mitä uusia taitoja ja osaamista tarvitaan ennen kuin työ on taas hallussa.
Työkokeilussa tehdään yhdessä ohjaajan kanssa tai tämän selkeässä valvonnassa erilaisia etukäteen sovittuja työtehtäviä, käytännössä siis kokeillaan työtä eikä suinkaan olla se, joka yksinään päiväkodissa huuhtelee haalareita muiden mentyä kahville.
Näin. Eikä työkokeilua kai edes saisi järjestää sellaisella alalla, johon on jo koulutus tai osaamista? Vaan uusien asioiden kokeiluun, alalla johon ei ole vielä mahdollisuutta päästä palkalliseksi. Yhdessä vaiheessa taisi olla kuitenkin myös sellainen kuin rekrytointikokeilu, joka sopisi ap:n kuvaukseen paremmin. Mutta tuskin kukaan kuitenkaan kieltää palkkaamasta työkokeilun jälkeen, ei kai työkkäri voi sitä estääkään?
Näissä erilaisissa ilmaistyön muodoissa on se ongelma, että usein ainoa tapa oikeasti hyötyä niistä on saada työpaikka samaisesta firmasta ilmaispätkän jälkeen. Jos tätä ei tapahdu (mikä ei välttämättä ole omaa syytä, vaan voi johtua siitä että työnantaja kierrättää ilmaisia tai että tarpeet muuttuvat), ei ilmaisjaksosta oikein ole hyötyä muiden töiden haussa. Ilmaispätkän kategoriasta riippuen, mahdollisuus hyötyä siitä voi olla hyvinkin huono. Onneksi nykyään erilaisia työvoimakoulutuksia on rukattu enemmän siihen suuntaan, että niissä saa suoritettua jonkin tutkinnon tai tutkinnon osan, jolloin hyötymismahdollisuus on parempi.
Kyllä työkokeiluun voi mennä omallekin alalle esim. oltuaan perhevapailla 4 vuotta ja halutessaan selvittää, mitä uutta osaamista tarvitaan.
Työkokeilu ei ole ilmaistyötä, kokeilija ei ole töissä, hänellä ei ole omia työvuoroja (vuorot ohjaajan töiden mukaan) eikä hänen tarvitse palkatta sijaistaa ketään (moni kuvittelee, että työkokeilussa oleva kouluavustaja voi hoitaa palkatta opettajan tehtävät tämän sairastuttua, mutta tästä voi ja saa vaatia palkkaa tai ilmoittaa, että ei jää yksin luokan kanssa hetkeksikään, koska kokeilijana ei voi olla siitä vastuussa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilun ja tukityöllistämisen ero?
Onko eroa.Ei ole muuta varsinaista tukityöllistämisen muotoa kuin palkkatuki, loput ovat 9 euron kulukorvauksella tehtäviä. Palkkatuessa työnantajalle maksetaan tietty osuus palkasta palkkatukena ja työllistetty saa normaalia palkkaa. Näitä paikkoja ei ole paljoa tarjolla.
Työkokeilusta saa työttömyyskorvauksen ja 9 euroa päivässä kulukorvausta.
Mulla oli kaveri jossain tukityössä, tekemässä puukkoja tms. Hänelle korvaus oli tuo 9 kulukorvaus, mutta siinä oli se, ettei käsittääksi kukaan, työkkärin, työnhakija tai työantaja kuvitellut, että ketään siihen pajaan palkattaisi. Oli jotain sellaista opetellaan työssäkäymistä ja estetään syrjäytymistä ja saadaan jotain edes ansioluotteloon työtä.
Minusta eroaa aika tavalla tuosta aloittajan mallista, jossa työntekijä ja työkkäri kuvittelee ihanteellisen lopputuloksen olevan työllistyminen, valitettavasti moni yrittäjä tässä huijaa ja ottaa vain ilmaista työvoimaa. Tätä pitäisi mielestäni tarkemmin valvoa. Onneksi osa on noitakin yrittäjiä, jotka oikeasti haluavat ottaa ihmisiä töihin, mutta palkkaus on aina riski jolloin tämä on molemmille osapuolille hyvä tapa pienentää riskejä. Olen itse nuorena ollut tuollaisessa työssä, mutta siinä yrittäjä sanoi minulle suoraan, että jos tässä ei ihmettä tapahdu, niin en voi tähän ketään palkata johtuen taloudellisesta tilanteesta. Mutta samalla jousti, paljon, jos tarvitsi mennä työhaastatteluihin, ei kytännyt tunteja ja kirjoitti upeat suositukset. Sain työtä sitten muualta ja koen, että tuosta oli hirvittävä apu työllistymisessä, koska olin vastavalmistunut ja ollut vain kerran kesätöissä, niin se, että oli työssä jo, auttoi. En ollut ennen harjoittelua päässyt kuin yhteen haastatteluun ja aloittamisen jälkeen tuli useampia kutsuja. Yritys jossa olin harjoitelussa meni jonkun ajan päästä nurin.
Toisaalta kaverini oli samanlaisessa hommassa kirjastossa, joka käytti sitä vain ilmaisena työvoimana, eivät palkanneet ikinä ketään ja siellä kytättiin joka sekunti ja kiusattiin näitä työharjoittelijoita ja sivareita.Työnantajat poikkeuksetta kirjoittaa "upeat" suositukset, jos vain on töissä ollut. Toinen työantaja kyllä tietää missä ollut orjana ja osaa yksinkertaista käyttää hyväkseen. Kirjastoihin muuten koulutetaan työvoimaa yli tarpeen, ei ole ainoa sellainen ala, mutta koska sitä on tarjolla vaikka kuinka, lakikin on että pitäisi työllistää heitä ihan palkalla. Ne vaan on lait laajemminkin valtiolta ja kunnilta unohtuneet.
Työkokeilija ei korvaa työntekijää, vaan on ihan ylimääräinen. Hänelle on nimetty ohjaaja, jonka kanssa työkokeilija tekee töitä. Jos erehtyy luulemaan, että työkokeilu on koeaika, niin on erittäin väärässä. Ei ole edes tarkoitus, että ylimääräinen henkilö palkataan töihin, se on työttömien omituinen luulo.
Työnantajan hyväntekeväisyyttä työtä vastaan.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten työkokeilu ei juuri nyt koske minua. Haluaisin palata joko osittain tai kokonaan työelämään ammatillisen kuntoutuksen kautta. Sairauteni on etenevää laatua, joten palkkaamiseni on työantajalle riski. Ammatillisen kuntoutuksen aikana voitaisiin seurata sitä pystynkö työhön (kuntotuksessa maksetaan työkyvyttömyyseläke+ 30%).
Sairastuessani ensimmäisen (2006) kerran minusta tuli työtön sairauspäivärahan loputtua ja minut ohjattiin työkokeiluun ohjelmistotestaajana (itse olin ehdottanut TE-toimiston ammatinvalinnanohjaajalle ohjelmistotestausta, virkailija soitteli yrityksiin ja löysi minulle paikan). Rahaa sain työmarkkinatuen.
Sattui vain niin ikävästi, että työkokeilun alkupuolella ajoin kolarin ratikan kanssa ja se varmaan vaikutti työtehooni. Eli kokeilu ei tuottanut minulle töitä, mutta sain tuntuman testauksessa käytettyihin työkaluihin.
Tämän jälkeen pääsin työvoimapoliittiseen (2007) koulutukseen (akateemisille tarkoitettu tilastotieteen ja matematiikan koulutus) (työmarkkinatuki+9 euroa/päivä), kurssin opettaja etsi kurssilaisille sopivia harjoittelupaikkoja ja minulle löytyi tosi sopiva paikka ja harjoittelujakson (3 kk) jälkeen työllistyin.
Ja sielläkin tulivat muutaman vuoden jälkeen käyttöön ne työkokeilussa käytössä olleet testaustyökalut.
Miksi oletit, että työkokeilusta seuraa työpaikka ja miksi ihmeessä oli 6 kk ajan samassa yrityksessä? Kyllä jo 2 kuukaudessa näkee, millaista alalla on olla töissä.